Påske
Fra : Henry Vest

Dato : 02-10-07 18:40

I en fysikbog (Vejen til fysik C) står der: "Palmesøndag i påsken er altid
den første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn."

Men er det ikke påskesøndag (altså en uge efter palmesøndag) der falder på
den angivne dag?

--
Henry Vest

Fra : Per Tolbøll

Dato : 02-10-07 19:03

Henry Vest skrev:
> [...]
> den første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn."
>
> Men er det ikke påskesøndag (altså en uge efter palmesøndag) der falder på

Joeh, sådan husker jeg det da også fra min børnelærdom

/Per

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 02-10-07 19:48

Per Tolbøll wrote:

> Joeh, sådan husker jeg det da også fra min børnelærdom

Og jeg tilslutter mig... det er vidst bogen der er i den forkerte
retning her :)

Mvh
Johan

Fra : Henry Vest

Dato : 02-10-07 19:51

Johan Holst Nielsen wrote:

> Og jeg tilslutter mig... det er vidst bogen der er i den forkerte
> retning her :)

Og faktisk falder palmesøndag næste år allerede 16. marts - hvilket er før
jævndøgn.

--
Henry Vest

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 03-10-07 08:37

Henry Vest <henry_vestREMOVE@get2net.dk> writes:

> [...]
> den første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn."
>
> Men er det ikke påskesøndag (altså en uge efter palmesøndag) der falder på

Jo, i de vestlige (protestantiske, katolske, osv.) kirker. I den
ortodokse (græske, russiske osv.) kirker kan påsken falde senere, da
der er tilføjet "efter jødisk passover" til sætningen.

   Torben