Sort Google
Fra : Allan Kusk

Dato : 28-09-07 14:05

Er det rigtigt at man kan sparre strøm ved at have hvid tekst på sort skærm
(fladskærm)?
Jeg troede at lyset kom fra nogle lysrør, der er tændt hele tiden og at det
er krystaller der åbner og lukker for lyset.

Allan

Fra : Aage Andersen

Dato : 28-09-07 14:52

"Allan Kusk" > Er det rigtigt at man kan sparre strøm ved at have hvid tekst
på sort skærm
> (fladskærm)?
> Jeg troede at lyset kom fra nogle lysrør, der er tændt hele tiden og at
> det er krystaller der åbner og lukker for lyset.
>
> Allan

Det maa komme an paa en prøve.

Ved sort skærm bruger min Medion skærm 33 watt.
Ved hvid skærm, 33 watt.

Aage

Fra : Mikkel Lund

Dato : 28-09-07 15:42

Allan Kusk skrev:
> Er det rigtigt at man kan sparre strøm ved at have hvid tekst på sort skærm
> (fladskærm)?

Man kan ikke spare strøm med blackel på en fladskærm.

> Jeg troede at lyset kom fra nogle lysrør, der er tændt hele tiden og at det
> er krystaller der åbner og lukker for lyset.

Næsten, lyset komme fra en kold katode "plade" der ligger bag krystal
skærmen. Det giver et helt jævnt lyd.

Mikkel Lund

Fra : N_B_DK

Dato : 28-09-07 16:35

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> wrote in message

> Næsten, lyset komme fra en kold katode "plade" der ligger bag krystal
> skærmen. Det giver et helt jævnt lyd.

Forkert, rørene sidder i siden(rne), og fordeles jævnt bag skærmen via nogle
specielle lag plastic.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 30-09-07 00:20

N_B_DK wrote:

> Forkert, rørene sidder i siden(rne), og fordeles jævnt bag skærmen via
> nogle specielle lag plastic.

I større skærme sidder der endda flere rækker rør (vandret), med en
diffuser-plade der har et specielt mønster der gør at lysniveauet bliver
næsten 100% jævnt. Mit afgangsprojekt som diplomingeniør var en ballast
til sådanne rør. Sådan en kan forresten give et gevaldigt stød ...

--
PeKaJe

Windows, reboot. Linux, be root!

Fra : N_B_DK

Dato : 30-09-07 11:02

"Peter Kai Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message

>Sådan en kan forresten give et gevaldigt
> stød ...

Ja inverteren laver en ganske høj spænding.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 30-09-07 15:28

N_B_DK wrote:

> Ja inverteren laver en ganske høj spænding.

Heldigvis er strømmen ikke for høj, og der var tilkoblede rør der tog
det meste. Det tog dog lidt tid før jeg fik følelsen tilbage i armen.
Nej, så hellere lave software. Det er ... ufarligt ...

--
PeKaJe
   I WILL NOT AIM FOR THE HEAD

Fra : Sune Storgaard

Dato : 28-09-07 15:44

"Allan Kusk" <a.kusk@slet.c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg troede at lyset kom fra nogle lysrør, der er tændt hele tiden og at
> det er krystaller der åbner og lukker for lyset.

Du har ret i ovenstående . Det er ved crt/billedrørs skærme det gør en
forskel.
Tror nu screenblankere/strømspare indstillinger har større effekt ,end bare
google men det er en anden sag :)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-09-07 16:25

"Allan Kusk" <a.kusk@slet.c.dk> skrev i en meddelelse news:46fcfbf3$0$96245$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Er det rigtigt at man kan sparre strøm ved at have hvid tekst på sort skærm (fladskærm)?

Nej, kun på CRT, men på en fladskærm er det lysstyrken der giver en forskel i strømforbruget.

Dette er et chart er fra Tomshardware 'solar powerd desktop PC' det viser forbruget ved forskellige lysstyrker.
http://images.tomshardware.com/2007/09/13/hardware_components/spc2_monitor_power_consumption.gif

Part 1- Do-It-Yourself Solar-Powered PC: Hardware
http://www.tomshardware.com/2007/09/13/hardware_components/index.html

Jan Rasmussen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 29-09-07 08:31

Jan Rasmussen skrev:

> Nej, kun på CRT, men på en fladskærm er det lysstyrken
> der giver en forskel i strømforbruget.

Jeg ved næsten intet om det. Men kan det passe at en
af forskellene mellem plasma- og LCD-skærme er, at den
ene teknik bruger energi på at holde et punkt sort, og
den anden gør det på at holde et punkt hvidt - sådan lidt
"populært" formuleret?

--
Herluf :·)

Fra : N_B_DK

Dato : 29-09-07 09:34

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> [...]
> ene teknik bruger energi på at holde et punkt sort, og
> den anden gør det på at holde et punkt hvidt - sådan lidt

Nope.

LCD, der har du en fast baggrundsbelysning (hvidt lys), og dette lys kan man
så styre gennemgangen igennem selve LCD panalet via hver pixel (som består
af de 3 grundfarver), og afhængigt af hvor meget hver farve (dot) er "åbnet"
jo mere lys kommer der igennem, og derved kan farverne blandes i det rette
forhold.

Et plasma TV er i princippet meget lig et billedrør, men hvor elektronerne i
et billeddør, laves ved at opvarme en glødetrød så den afgiver elektroner,
som så argiver lys når den rammer de forskellige punkter med phospher på
indersiden af billedrøret, så laves/ frigøres elektronerne i et plasma TV
ved at gøre nogle gasser til plasma (som så afgiver lys (infrarødt), som så
igen rammer et phospher lag på fronten, som gør lyset synligt for os (og i
de rette farver.

Fænomenet er 100% det samme som med naturens nordlys, det er også plasma der
gøres synligt ved at ramme partiklerne i atmosfæren.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-09-07 19:37

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse news:46fd1cd5$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Dette er et chart er fra Tomshardware 'solar powerd desktop PC' det viser forbruget ved forskellige lysstyrker.
> http://images.tomshardware.com/2007/09/13/hardware_components/spc2_monitor_power_consumption.gif

Her er nogle målinger fra min Samsung 22" widescreen LCD skærm, målt med
en kr.150,- energimåler fra byggemarked.

0% Brightness - White - 18 watt
0% Brightness - Black - 19 watt

25% Brightness - White - 23 watt
25% Brightness - Black - 24 watt

50% Brightness - White - 28 watt
50% Brightness - Black - 29 watt

75% Brightness - White - 34 watt
75% Brightness - Black - 34 watt

100% Brightness - White - 38 watt
100% Brightness - Black - 40 watt

Det er den omvendte verden i forhold til en CRT , med hensyn til sort & hvid,,,
Kontrast justeringer har ingen effekt på energiforbruget,,,
skærmen er fuld brugbar med 0% brightness, men ikke særlig sjov at arbejde med,,,

Jeg har efter disse målinger nedjusteret til 50% fra 100% og fået min 10watts sparepære i bordlampen
der står ved siden af skærmen til at køre 'gratis'

Jan Rasmussen

Fra : N_B_DK

Dato : 28-09-07 16:34

"Allan Kusk" <a.kusk@slet.c.dk> wrote in message

> Jeg troede at lyset kom fra nogle lysrør, der er tændt hele tiden og
> at det er krystaller der åbner og lukker for lyset.

Korrekt.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-09-07 17:25

"Allan Kusk" <a.kusk@slet.c.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg troede at lyset kom fra nogle lysrør, der er tændt hele tiden og at
> det er krystaller der åbner og lukker for lyset.

Der er en forskel på 10W på min 19" CRT, afhængig af om det er hvid eller
sort baggrundsfarve.

110 vs 100W

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 29-09-07 17:55

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> wrote in message

> Der er en forskel på 10W på min 19" CRT, afhængig af om det er hvid
> eller sort baggrundsfarve.

Hvilket også er logisk nok, men ved LCD skærme er der ingen strømforskel.

Fra : Max

Dato : 29-09-07 18:20

Hej N_B_DK

> Hvilket også er logisk nok, men ved LCD skærme er der ingen
> strømforskel.

Ved en LCD skærm er der vel også forskel, dog så lille en forskel
at den kun har teoretisk interesse.

--
Mvh Max

Fra : N_B_DK

Dato : 29-09-07 19:46

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Ved en LCD skærm er der vel også forskel, dog så lille en forskel
> at den kun har teoretisk interesse.

Ja, i praksis vil den sjældent være målbar.