Psykiatrisk lidelse kan ingen definere bru~
Fra : Bo Warming

Dato : 28-09-07 13:05

Psykiatrisk lidelse kan ingen definere brugbart, eller ?

De fleste legemlige sygdomme optræder når særligt væv er skadet - bakterier
har ædt lungevæv ved TB, stofskiftesygdom som sukkersyge har fejl i
bugspytskirtlens insulinproduktion, forstuvet fod har mekaniske skader, og
ved forgiftning og kræft er der også noget at se på i mikroskop.

Men kun forsvindende få promille af sindsyge og åndsvage

har noget sådant objektivt - det er adfærden, der er forkert, hypokondrisk,
hysterisk, stofmisbrug-afhængigt, ser syner, hører stemmer, bliver
temperamentsfuld og voldelig, bliver deprimeret og selvmordsønskende.

Tvang bruges når voldsrisiko, og når personen selv søger hjælp er der også
fornuft i lægehjælpen, men at idømme en diagnose udfra subjektivt
smagsdommeri er risikabelt for retssikkerheden, da frihedsberøvelse kan være
næste skridt.

Ofte er personen fortvivlet, fordi han er udstødt af vennegrupper, og hans
ambitioner og muligheder passer så dårligt sammen, at hans opbygger en
selvbedragerisk falsk virkelighed. Han kan være extrem dømmesyg, rethaverisk
og forurettet - men det kan ingen sætte tal på.

Ingen kan definere en tvangstanke. Vi kan vitse om dens latterlighed men
objektiv videnskab er umulig. Hvad kan gøres? Bør man ikke lade al tvivl
komme anklagede til gode og ikke diagnosticere, trods extrem særhed?

Fra : Martin Bak

Dato : 28-09-07 16:31

> [...]
> objektiv videnskab er umulig. Hvad kan gøres? Bør man ikke lade al tvivl
> komme anklagede til gode og ikke diagnosticere, trods extrem særhed?

Det er da en sympatisk tanke, men der diagnosticeres ikke for at skade den
diagnosticerede, -tværtimod.

Ekstrem særhed som du kalder det, er sjældent så ekstrem at der ikke er
tusindvis af fortilfælde, med lignende adfærdsmønster og symptomer, og
velkendte prognoser for hvordan den fremtidige udvikling vil forløbe, hvis
der ikke tages hånd om personen. Udfra denne viden kan man diagnosticere,
selvom der måske intet klinisk er at se. Det er en misforståelse at tro, at
systemet vil ensrette alle af bekvemmelighed. Men nogle mennesker har altså
brug for hjælp, og de ved det ikke altid selv.

Når du antyder at det må være nedværdigende at blive genstand for en sådan
psykisk diagnose, må det være fordi du selv blander de to forskellige
begreber, den "vittigheds-åndsvage" og den regulært syge sammen. Heller ikke
alle århusianere, molboer eller nordmænd er idioter. De er bare blevet
genstand for folkelig munterhed.

Martin

Fra : kjaer

Dato : 28-09-07 20:26

Heller ikke alle århusianere, molboer eller nordmænd er
> idioter. De er bare blevet genstand for folkelig munterhed.
>
> Martin
Hvilken forbløffende indsigt! Det er virkelig en oplysning vi må videre
give.

Fra : Bo Warming

Dato : 22-10-07 16:23

"kjaer" <aavillyknaa@greennet.gaal> skrev i en meddelelse
> Heller ikke alle århusianere, molboer eller nordmænd er

> Hvilken forbløffende indsigt! Det er virkelig en oplysning vi må videre
> give.

Martins sjove ord er du RIGELIG sarkastisk over -

Her lidt om fordomme mod etniske mm

"Vi har brug for afvigere og extremister for at afgrænse vor egen
identitet"- og tiltrængte nye ideer opstår oftest i stærk modvind"(Lars
Andersen, "De måske udstødte" 2005)

If we were to wake up some morning and find that everyone was
the same race, creed and colour, we would find some other causes for
prejudice by noon. Hvis menneskene en morgen vågnede op og pludselig var af
samme race, tro og farve, ville der opfindes andre grunde til fordomme inden
middag. Senator George Aiken

Racisme er de fattiges snobberi. Raymond Aron

rcb Rascisme er dogmet,at en etnisk gruppe af naturen er dømt til
medfødt underlegenhed og en anden gruppe er bestemt til medfødt overlegenhed
.. Ruth Fulton Benedict (antrololog)

Rcc Hvis alle penge og al ejendom i denne verden en vilkårlig dag
kl. 3 om eftermiddagen blev fordelt ligeligt blandt jordens beboere, så
ville man allerede kl halv fire kunne fastlå betydelige forskelle i
menneskenes ejendomsforhold. Paul Getty 1892 - 1976

rcc` I think a black could scarcely be found capable of tracing and
comprehending the investigations of Euclid.' Thomas Jefferson

Fra : Bo Warming

Dato : 29-09-07 01:48

> Det er da en sympatisk tanke, men der diagnosticeres ikke for at skade den
> diagnosticerede, -tværtimod.

Psykiatere diagnosticerer for at skabe arbejde til sig selv

> [...]
> tusindvis af fortilfælde, med lignende adfærdsmønster og symptomer, og
> velkendte prognoser for hvordan den fremtidige udvikling vil forløbe, hvis

Og hvis der er tusind fortilfælde som dig og de alle har haft gavn af
elektrochok, så vil du måske bøje dig og sige jatak til tvungen behandling
med irreversible følger? Uha.

> [...]
> at systemet vil ensrette alle af bekvemmelighed. Men nogle mennesker har
> altså brug for hjælp, og de ved det ikke altid selv.

De stjæler al menneskeret fra dem , udfra vildledt VI ALENE VIDE diktatur om
pseudosygdom , og at de ved ikke selv hvad er godt for dem.
Alle ved hvad er godt for dem selv, børn excl
Lad alle incl narkomaner være deres egen lykkes smed.
Alt andet er uværdigt og forbryderisk og ondt

> Når du antyder at det må være nedværdigende at blive genstand for en sådan
> psykisk diagnose, må det være fordi du selv blander de to forskellige
> begreber, den "vittigheds-åndsvage" og den regulært syge sammen.

Ved vittigheder siger folk "TAk Gud at jeg ikke er som de sindsyge " og så
mobber de med god samvittighed

Medlidenhed er ofte ondskab

De påståede sindsyge er ofte kreative og opnår medieopmærksomhed, som fx
Frevert og CD-formanden p.t.
Andre er misundelige og usaglige.

Fra : Bo Warming

Dato : 25-10-07 21:13

> Det er da en sympatisk tanke, men der diagnosticeres ikke for at skade den
> diagnosticerede, -tværtimod.
Der diagnosticeres måske ikke direkte for at skade, men læge-omdømme gavnes
af orden i sagerne og megen diagnostik sigter ikke mod en behandling, som
skal gavne.

> [...]
> at systemet vil ensrette alle af bekvemmelighed. Men nogle mennesker har
> altså brug for hjælp, og de ved det ikke altid selv.

Det lyder som om du ser god gerning i at behandle blot fordi noget er
unormalt.

> Når du antyder at det må være nedværdigende at blive genstand for en sådan
> psykisk diagnose, må det være fordi du selv blander de to forskellige
> begreber, den "vittigheds-åndsvage" og den regulært syge sammen.

Problemet med unødig diagnosticering er at folk udvikler sig bedst i frihed,
og det er svært at blive løsladt når læger har fundet en diagnose, som de er
glade for.

Danmark har ikke rekord i tvangsindlæggelser men når folk har valgt
frivillig behandling og vil ud,
så vælges tvangsTILBAGEHOLDELSE og det har Danmark en trist rekord i -
"musefælden" kaldes det.
Læger respekterer ikke nok, at frihed er sundest

Frihed er det bedste guld.

Er det indikation af problem at skrive meget om psykiatri eller at skrive
meget i det hele taget.? Nope

"Unge på jagt efter en sag" kalder man de autonome . "61-årig på jagt efter
mange sager", kan man kalde mig, men why not? Hvis sagen er for lille, vi
det fremgå af modargumenter