Vægt på batteri
Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 24-09-07 16:23

Vi kom idag til at diskutere, om et alm. batteri til f.eks en lommelygte,
bliver lettere efterhånden som det bliver tømt for strøm?
Nogle mener ja, da der fjernes energi fra batteriet, og energi må veje
noget.
Andre mener nej, da det er noget med at atomerne eller hvad de nu hedder
bare ændrer form.
Hvad er det rigtige svar?
Hilsen Matthias

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-09-07 16:52

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse news:fd8knc$14fq$1@newsbin.cybercity.dk...
> [...]
> Andre mener nej, da det er noget med at atomerne eller hvad de nu hedder bare ændrer form.

Min lomme teori.

Da der ikke er noget der forlader systemt må vægten
være den samme.

Minus polen har et overskud af elektroner og plus polen et underskud, når
dette er udlignet er batteriet afladet.

Tager man udgangspunkt i et opladeligt batteri, så kræver opladningen
ekstern energi, med et 100% effektivt batteri ville den energi blive oplagert 1:1
men i realiteten går der noget tabt i form af udstrålet varme.( der heller ikke vejer noget)

Jan Rasmussen

Fra : Filip Larsen

Dato : 24-09-07 17:10

Matthias H Matthiessen skrev:

> Vi kom idag til at diskutere, om et alm. batteri til f.eks en lommelygte,
> bliver lettere efterhånden som det bliver tømt for strøm?

Teoretisk set bliver batterier lettere efterhånden som de tømmes, med
det er så små ændringer, at det i praksis ikke har nogen betydning.

Sætter man fx en overgrænse for energitætheden i et batteri til 1 MJ/kg,
så vil det relative massetab ved fuld afladning være på omkring 1.1e-11,
dvs. et batteri på 1 kg taber alt andet lige ca. 11 nanogram.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Morten

Dato : 25-09-07 12:55

"Filip Larsen" <filip@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> så vil det relative massetab ved fuld afladning være på omkring 1.1e-11,
> dvs. et batteri på 1 kg taber alt andet lige ca. 11 nanogram.

Hvad så med zink-luft batterier? Anvendes typisk til høreapparater grundet
deres høje kapacitet.
De har jo huller så ilten i luften kan komme ind og være en del af processen
:) Orv, jeg ser et komplext regnestykke foran mig ;)

Mvh
Morten

Fra : Filip Larsen

Dato : 25-09-07 16:50

Morten skrev:

> Hvad så med zink-luft batterier? Anvendes typisk til høreapparater grundet
> deres høje kapacitet.

Nu er jeg ikke den store kemiker, men hvis processen virkelig er
2Zn+O_2->2ZnO som beskrevet på [1] og slutproduktet ZnO bliver i
batteriet efter afladning ser det mere ud som om batteriet under
afladning vil *forøge* sin vægt med helt op til vægt(ilt)/vægt(zink) =
16.0/65.4 = 24.4%, hvilket jo nok må siges totalt at overskygge det
ækvivalente energi-massetab på omkring 1 nano-procent.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Zinc-air_battery

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Jesper

Dato : 25-09-07 20:35

> [...]

> så vil det relative massetab ved fuld afladning være på omkring 1.1e-11,
> dvs. et batteri på 1 kg taber alt andet lige ca. 11 nanogram.

Et Lithium Thionylklorid batteri har en energitæthed på 2 MJ/kg
--
Jesper

Fra : Filip Larsen

Dato : 25-09-07 21:59

Jesper skrev:

> Et Lithium Thionylklorid batteri har en energitæthed på 2 MJ/kg

Jeg synes sandelig der sker meget interessant på batteri-fronten i disse år.

Er det en batteritype vi kan forvente at se i almindelig handel snarest,
værende kompatibel med "standard" batteristørrelser og -spændinger? Hvis
ja, kan vi så også forvente, at den relative store energitæthed i
forhold til andre gængse batterityper direkte kan overføres til en
tilsvarende længere driftstid (ved samme effekt)?

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 24-09-07 22:32

> [...]
> bliver lettere efterhånden som det bliver tømt for strøm?
> Nogle mener ja, da der fjernes energi fra batteriet, og energi må veje

Det afhænger af, hvorledes det aflades.
Hvis man fx tilslutter et batteri til en pære, afgives der energi til pæren
(varme og lys) - denne energi hentes fra batteriet.
Hvis batteriet mister energi, bliver det lettere (dog ikke meget).

Hvis batteriet blot kortsluttes - og i øvrigt er isoleret fra omgivelserne -
sker der blot en energiomdannelse inde i batteriet; derved forbliver massen
uændret ("varme" vejer også noget)

Spørgsmålet er altså, om der afgives energi til omgivelserne eller ej - hvis
ja, bliver batteriet lettere.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-07 11:09

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> skrev

..
> Hvis batteriet mister energi, bliver det lettere (dog ikke meget).

NEtop - en % af % af % af %

> [...]
> forbliver massen uændret ("varme" vejer også noget)
>
> Spørgsmålet er altså, om der afgives energi til omgivelserne eller ej -

Visse batterier afgiver luftart ved afladning og så kan vægttab måske komme
op på % af % pr coulomb

Men den relativistiske effekt er så uinteressant som al relativitet - og
umålelig som vægttabet ved reaktorkerneprocesserne der kun kan udledes af
massespektroskopi og anden næsten-skrivebordsteori

Bly akkumulatorer der arbejder hårdt kan måske komme i kog og
vandfordampning kan give en promille vægttab -who cares?