Generaliserede koordinater og det sfæriske~
Fra : Thomas

Dato : 23-09-07 13:10

Hej,

Kan det passe, at det ikke er muligt at opskrive et sæt generaliserede
koordinater for det sfæriske pendul?

Venligst.

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-09-07 13:36

"Thomas" <thomasl@gmail.example> skrev i meddelelsen
> Hej,
>
> Kan det passe, at det ikke er muligt at opskrive et sæt generaliserede
> koordinater for det sfæriske pendul?

Har du prøvet google:
http://www.maths.surrey.ac.uk/explore/michaelspages/Spherical.htm

Mvh
Martin

Fra : Thomas

Dato : 23-09-07 15:51

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> "Thomas" <thomasl@gmail.example> skrev i meddelelsen

> Har du prøvet google:
> http://www.maths.surrey.ac.uk/explore/michaelspages/Spherical.htm

Nej, og den side er heller ikke til megen hjælp, da der ikke vises de
generaliserede koordinater. Mit notesæt påstår, at et sådan sæt ikke findes,
da det åbenlyse sæt af gen. koor. x = l sin u2 cos u1, y = l sin u2 cos u1,
z = l cos u1 givet de sfæriske koordinater u1 og u2 og længden l, da de ikke
opfylder kravet om én-til-én korrespondance mellem deres tidsafledte og
systemets lovlige hastigheder i en given position. Og i øvrigt også at man
kan bevise, at intet sæt opfylder alle betingelser.