Rust i fly-møtrik - hvor svært er det med ~
Fra : Bo Warming

Dato : 20-09-07 15:51

Rust i fly-møtrik - hvor svært er det med rustfrit stål?

Skruer til skruemaskine er snart altid rustfri - hvad kan være grunden til
at møtrikker og skruegevind på fly-landingsstel ikke var af en god
krom-nickel-stål legering også?

At landingsstellet ikke funker pga rust lyder som pinlig ubetænksomhed ved
designet.?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-09-07 18:01

> [...]
>
> Skruer til skruemaskine er snart altid rustfri - hvad kan være grunden til
> at møtrikker og skruegevind på fly-landingsstel ikke var af en god

Rustfri har det med at ryste løs.

Men en svejsning var da at foretrække, det kan da ikke være (så) stor en
historie at finde ud af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 20-09-07 18:32

> Rustfri har det med at ryste løs.
>
> Men en svejsning var da at foretrække, det kan da ikke være (så) stor en
> historie at finde ud af.

Siden de første tokomponent limtyper (araldit) er det kommet endnu bedre
lime så ryste-løs er svagt argument mod rustfri stål overalt.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-09-07 02:09

Bo Warming wrote:

> Siden de første tokomponent limtyper (araldit) er det kommet endnu
> bedre lime så ryste-løs er svagt argument mod rustfri stål overalt.

Rustfrit stål er meget tungt!

for tungt til fly....

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Brian

Dato : 21-09-07 16:58

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Rustfrit stål er meget tungt!
>
> for tungt til fly....

Et par bolte gør ikke nogen forskel på et fly i den størrelse.

Fra : Erling Nansen

Dato : 21-09-07 17:18

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Et par bolte gør ikke nogen forskel på et fly i den størrelse.

Et par bolte her, og et par bolte der, det bliver hurtigt til fire.

Erling

Fra : Bo Warming

Dato : 23-09-07 07:51

"Erling Nansen" <oz7iy@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Et par bolte her, og et par bolte der, det bliver hurtigt til fire.

Mon ikke der er fireHUNDED bolte og møtriker på en Jumbo, mindst, og hvis
vægten af dem var interessant, så burde de laves af en aluminiums-legering -
som også er rustfri

Crom i rustfri stål er vel 5-10% tungere end jern og nikkel knap så meget
tungere - jeg tror at dovenskab, nærighed og især vanetænkning er årsag til
det p.t. stærkt kritisable materialevalg

Ikke-opfundet-her syndromet er megaproblem og flydesignere læser ikke
usenet

Millhouse(friend of the more clever kid, BartsSimpson ) "We got to spread
this stuff around. Let us put it on the internet" Bart: "No - we have to
reach people , whose opinion actually matter." The SimpsonsFamily, TV3+

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-09-07 14:16

> [...]
> til det p.t. stærkt kritisable materialevalg
>
> Ikke-opfundet-her syndromet er megaproblem og flydesignere læser ikke

Der er to væsentlæige parametre i bygningen af et fly. Vægt og pris. Og de
hænger uværgeligt sammen.
Bliver flyet for tungt i forhold til dets bæreplaner, vil man nedsætte
nyttelasten og derved rentabiliteten i flyvningen.
Det er blandt andet grunden til at man bruger aluminium til fuselagen på et
fly. Rustfrit stå blir alt for tungt, og tåler heller ikke vibrationerne så
godt. Titanium er meget bedre! Så kan man lave fly, der kan flyve over march
3 og øge nyttelasten i forhold til alu-fly. Desværre er titanium så dyrt, at
flyene aldrig vil kunne nå at tjene sig ind igen.

Med hensyn til Bombadier Dash 8 Q 400 flyene, så er det evident, at der er
tale om konstruktionsfejl i landingsstellene på flytypen.
Flyet er relativt nyt. bygget i slutningen af 1990'erne. SAS indsatte deres
Dash8 Q400 i 2000.
Når man tænker over graden af service og eftersyn af passagerfly, så er det
tydeligt, at med 10 hændelser med landingsstellet i løbet af 6 år er der
tale om konstruktionsmæssige problemer.
Man ha rkonkluderet at der er korrosion i landingsstellene på fly ældre end
to år.
I betragtning af, at et fly har et serviceliv på omtrent 20 år, så er
problemerne ikke tilfredsstillende eller forventbare.

Andre flytyper som Boing 747 er over 30 år gamle uden overhovedet at lide
under samme fejltyper.
Bombardiere må adressere problermerne med understellet ASAP. flytyen er
meget populær, fordi det er meget hurtigt for et propelfly - Det er
væsentligt billigere i drift end tilsvarende jetfly, og det er støjsvagt og
relativt billigt i indkøb.Mon ikke de i rekordfart stiller op med nye typer
landingsstel på flytypen og leverer udskiftningskit til de allerede solgte
fly.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : JB

Dato : 23-09-07 20:05

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Rustfrit stål er meget tungt!
>
> for tungt til fly....
Øhh
En stålbolt har en massefylde på omkring >7,88
rustfri har massefylden 8,03 så der er ikke den helt store forskel her

En bedre løsning fås ved at anvende en titan bolt, her er massefylden 4,49 ,
titan har egenskaber som bl.a. meget stor brudstyrke
Rustfri og aluminium må ikke monteres sammen, aluminiumen vil tærer.

JB

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-09-07 18:55

Preben Riis Sørensen wrote:

> Rustfri har det med at ryste løs.

Alle gevind- og boltesamlinger skal sikres. Det er kun et spørgsmål om
hvordan det gøres.

> Men en svejsning var da at foretrække, det kan da ikke være (så) stor
> en historie at finde ud af.

Svejsninger giver anledning til mange udmattelsesproblemer, så det er
ikke sandt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-07 19:52

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev>
> Svejsninger giver anledning til mange udmattelsesproblemer, så det er
> ikke sandt.

Udmattelse i en konstruktion, der så at sige ikke er i brug? Så er det da
dimensionsproblemer så det batter, og ikke noget med træthed.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 23-09-07 20:09

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev>
>
> Udmattelse i en konstruktion, der så at sige ikke er i brug? Så er
> det da dimensionsproblemer så det batter, og ikke noget med træthed.

Et flylandingsstel *er* i høj grad dynamisk påvirket.

Når korrosion i et gevind giver anledning til brud, skyldes det
udmattelse. Korrosion er uden betydning for statisk belastede
konstruktioner.

Fra : Erling Nansen

Dato : 23-09-07 20:16

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når korrosion i et gevind giver anledning til brud, skyldes det
> udmattelse. Korrosion er uden betydning for statisk belastede

Nå.

Erling

Fra : alexbo

Dato : 20-09-07 18:57

"Preben Riis Sørensen" skrev

> Men en svejsning var da at foretrække, det kan da ikke være (så) stor en
> historie at finde ud af.

Jeg tror ikke det er sådan det hænger sammen.
Jeg tror landingsstellet bliver skruet op og ned, en gevindstang og en
"møtrik", det giver mulighed for at gøre det med håndkraft.
I princippet som den medfølgende donkraft til en bil.

Det vil i hvert fald forklare at korrosion forhindrer at stellet kommer helt
ud, gevindstangen kværner bare rundt i "møtrikken".
Det vil også forklare hvorfor at man lægger vægt på at den pågældende del
ikke er i smørevejledningen, så det er ikke manglende vedligeholdelse ifølge
serviceplan.

Det har undret mig at der ikke har været noget fremme om at man har forsøgt
noget manuelt med landingstellet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-09-07 19:19

alexbo wrote:

> Jeg tror ikke det er sådan det hænger sammen.
> Jeg tror landingsstellet bliver skruet op og ned, en gevindstang og en
> "møtrik", det giver mulighed for at gøre det med håndkraft.

Nej, manøvreringen sker hydraulisk.

Fra : alexbo

Dato : 20-09-07 20:00

"Erik Olsen DK" skrev

> Nej, manøvreringen sker hydraulisk.

Efter af have set et billede af landingstellet siddende i motorkassen, er
det tydeligt at der ikke er mulighed for manuel betjening.

Så min teori er ikke bæredygtig, den er dash'et

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-09-07 20:38

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> "Erik Olsen DK" skrev

> Efter af have set et billede af landingstellet siddende i motorkassen, er
> det tydeligt at der ikke er mulighed for manuel betjening.
>
> Så min teori er ikke bæredygtig, den er dash'et

Der er faktisk en manuel hydraulikpumpe i cockpitet.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : alexbo

Dato : 20-09-07 20:54

"Anders Wegge Jakobsen" skrev

> Der er faktisk en manuel hydraulikpumpe i cockpitet.

Det afhjælper en svigtende elpumpe, ikke en sprunget slange.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-09-07 21:12

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" skrev

> Det afhjælper en svigtende elpumpe, ikke en sprunget slange.

Det er ganske korrekt. Du skal også kun se det som en serviceoplysning.

Fra : alexbo

Dato : 20-09-07 21:23

"Anders Wegge Jakobsen" skrev

> Det er ganske korrekt. Du skal også kun se det som en serviceoplysning.

Jamen jeg opfattede det også som en information.
Min bemærkning om slangen var ikke for at underkende værdien af en håndpumpe
eller serviceoplysningen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 21-09-07 11:55

Preben Riis Sørensen wrote:

> Rustfri har det med at ryste løs.
>
> Men en svejsning var da at foretrække, det kan da ikke være (så) stor
> en historie at finde ud af.

en svejsning??? på et fly???
så er de da sikre på lortet brækker af...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-07 00:36

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev
> en svejsning??? på et fly???
> så er de da sikre på lortet brækker af...

Sikken konklusion. Det holder da nøjagtigt ligeså godt som på en trillebør.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 23-09-07 11:48

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev
>
> Sikken konklusion. Det holder da nøjagtigt ligeså godt som på en
> trillebør.

Et fly er ikke en trillebør.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-07 19:55

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev>
> Et fly er ikke en trillebør.

Nej, men landingsstellet har ligeså få driftstimer, og indgår slet ikke i de
steder hvor der tales om metaltræthed.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 23-09-07 20:09

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev>
>
> Nej, men landingsstellet har ligeså få driftstimer, og indgår slet
> ikke i de steder hvor der tales om metaltræthed.

Er det noget du har læst et sted?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-07 20:49

> Er det noget du har læst et sted?

Jeg mener jeg lærte det på et trillebør-kursus.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 24-09-07 00:13

> "Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Jeg mener jeg lærte det på et trillebør-kursus.....

Jeg mener at have læst tyve gange at metaltræthed forekommer hvor fx stål
udsættes for konstante voldsomme vibrationer, og det gælder næppe møtrikker
i landingsstel.

Fra : Martin Bak

Dato : 24-09-07 14:00

> [...]
> krom-nickel-stål legering også?
>
> At landingsstellet ikke funker pga rust lyder som pinlig ubetænksomhed ved

Det er ikke rigtigt, at skruer til skruemaskiner "sanrt altid" er rustfri.
(som jeg læser det mener du lavet af rustfrit stål).
De fleste er forzinkede eller på anden måde korrosionsbeskyttede, men altså
en behandling på overfladen af skruen.
Ved montering af terassebrædder eller facadebeklædninger i ædeltræ bruger
man skruer af rustfrit stål for at modvirke misfarvning af træet. Og det er
meget tydeligt, at disse skruer har en betydeligt lavere brudstyrke end
almindelige jernskruer.
De knækker simpelthen "for et godt ord", hvorfor det altid er nødvendigt at
forbore, både i emnet der skal fastskrues og i den konstruktion det skal
fastskrues til.

Jeg kan forestille mig at brudstyrke/elasticitet også er et parameter der
bliver overvejet i forbindelse med boltene på flylandingsstellet.

De fleste bolte på en sådan indretning skal antagelig spændes meget
nøjagtigt på moment. Det er et andet problem hvis man bruger en hård
legering, idet en del af tilspændingens styrke må formodes at opnåes ved at
materialet strækker sig under tilspændingen. Det er f.eks. tilfældet ved
strækbolte som bruges til at samle motorblok og topstykke på de fleste
bilmotorer. En meget hård legering kan ikke strække sig men vil knække i
stedet.

Om temperatursvingninger også er noget der skal tages hensyn til ved
flylandingsstel som det er det ved bilmotorer ved jeg ikke, men der er flere
parametre at tage hensyn til end blot "kan det ruste?" og "hvad vejer det?"

Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-09-07 19:26

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev
> [...]
er
> meget tydeligt, at disse skruer har en betydeligt lavere brudstyrke end

Det har ikke noget med metallet at gøre, men at det er noget Harald Skrald
har skaffet billigt fordi det er produceret forkert.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 24-09-07 20:41

Preben Riis Sørensen wrote:

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev
>
> Det har ikke noget med metallet at gøre, men at det er noget Harald
> Skrald har skaffet billigt fordi det er produceret forkert.

Måske er jeg naiv, men jeg gætter på at en professionel tømmermester, ikke
køber sine skruer i Harald Nyborg.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-09-07 21:47

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev

> Måske er jeg naiv, men jeg gætter på at en professionel tømmermester, ikke
> køber sine skruer i Harald Nyborg.

Nå, men uanset mener jeg ikke rustfrit har ringere egenskaber end jern, det
er i hvert fald ret så sejt at bore huller i, bøje, osv..
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 24-09-07 22:00

Hej Preben

> Nå, men uanset mener jeg ikke rustfrit har ringere egenskaber end
> jern, det er i hvert fald ret så sejt at bore huller i, bøje, osv..

Nu er jern et materiale man ikke kan bruge til noget, det skal være
legeret til stål før det er nyttigt. Man almindelig kulstofstål har faktisk
en markant fordel frem for rustfast stål, nemlig at man kan lave
knive af det, det kan nemlig holde skæret, det vælter på rustfaste
knive.

--
Mvh Max

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 25-09-07 19:06

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>en markant fordel frem for rustfast stål, nemlig at man kan lave
>knive af det, det kan nemlig holde skæret, det vælter på rustfaste

Hej Max

Bingo - du er den første der skriver rustfast stål

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Max

Dato : 25-09-07 19:15

Hej Ove

> Bingo - du er den første der skriver rustfast stål

Der står også smed på mit svendebrev :)

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 25-09-07 19:29

Ove Kjeldgaard wrote:

> Bingo - du er den første der skriver rustfast stål

Ja, det hæver unægtelig standarden i en gruppe hvor nogle skriver om
'jern'.

Fra : Martin Bak

Dato : 25-09-07 19:48

> Ja, det hæver unægtelig standarden i en gruppe hvor nogle skriver om
> 'jern'.

Hvad er der galt i at skrive om jern? Efter min mening er det mere galt, at
der bliver kartet rundt i alle mulige mere eller mere fantasifulde forslag
om hvilket materiale man kan bruge, -kobber og rustfast(!) -jo jeg har også
metalkurserne... som de to måske mest mærkværdige yderpunkter.

Martin

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 25-09-07 20:32

Martin Bak wrote:

> Hvad er der galt i at skrive om jern?

Som nutidigt konstruktionsmateriale?

Hvis man ser bort fra støbejernet som ikke er relevant i denne
sammenhæng, benævnes i dag alle jernbaserede konstruktionsmaterialer med
indhold af kulstof fremstillet i flydende tilstand for stål. Sådan har
det været i mere end 100 år.

Fra : Ole Pagh

Dato : 25-09-07 20:05

Erik Olsen DK frembragte:

> Ja, det hæver unægtelig standarden i en gruppe hvor nogle skriver om 'jern'.

Hits på Google "rustfast stål" ~9.200
Hits på Google "rustfrit stål" ~428.000

Så for en ikke professionel 'stålmand', må det vel være i orden at
ordet rustfrit er mest almindeligt brugt.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 25-09-07 20:33

Ole Pagh wrote:
> [...]
>
> Så for en ikke professionel 'stålmand', må det vel være i orden at
> ordet rustfrit er mest almindeligt brugt.

Ja, men netop derfor er det nemt at skille profferne fra hoben.

Fra : Martin Bak

Dato : 25-09-07 21:45

> Ja, men netop derfor er det nemt at skille profferne fra hoben.

Sikkert. Men jeg er nok den eneste i denne tråd der har argumenteret
nogenlunde sagligt for valg/fravalg af materiale til nævnte bolte. Uagtet at
jeg ikke er proff. metalmand, men alene har mine erfaringer og nogle kurser
fra teknisk skole.

Martin

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 26-09-07 18:46

Martin Bak wrote:

> Sikkert. Men jeg er nok den eneste i denne tråd der har argumenteret
> nogenlunde sagligt for valg/fravalg af materiale til nævnte bolte.

Det må du undskylde, men det har jeg slet ikke bemærket. Var det i det
indlæg hvor du skriver om skruer til terrassebrædder?

Fra : Martin Bak

Dato : 26-09-07 20:01

> Det må du undskylde, men det har jeg slet ikke bemærket. Var det i det
> indlæg hvor du skriver om skruer til terrassebrædder?

Ja netop, og hvor jeg prøver at give et bud på, hvorfor rustfast stål måske
ikke er egnet til bolte på flylandingsstel. At jeg skriver om skruer til
terassebrædder er en direkte afledning af trådstart, hvor BW netop bruger
skruer til skruemaskiner som reference. Dine seriøse input i denne tråd er
nærmest ikke-eksisterende, et par få, tilsynedeladende faktuelle men
fuldstændig udokumenterede oplysninger er det blevet til, imellem alle de
nedladende og hånlige bemærkninger til andre bidragydere. Om igen Erik O.
Har du en mening om subject? Så kom med den. Ellers behøver du jo ikke at
følge tråden.

Martin

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 26-09-07 21:15

Martin Bak wrote:

> [...]
> skruer til terassebrædder er en direkte afledning af trådstart, hvor
> BW netop bruger skruer til skruemaskiner som reference.

Et noget spinkelt grundlag.

Fra : Martin Bak

Dato : 26-09-07 23:06

> Et noget spinkelt grundlag.

Det behøver du da slet ikke beskæftige dig med. Hvis der er andre
hovedrystende læsere af denne tråd der undrer sig over hvad der tales om, så
er det dette indlæg:
Hvor jeg svarer BW direkte på hans indlæg i trådstart, og behørigt citerer
ham for for hans spørgsmål hvorefter jeg kommer med mit bud på svar.
Det er en ommer Olsen.

Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 27-09-07 02:27

> [...]
> Hvor jeg svarer BW direkte på hans indlæg i trådstart, og behørigt citerer
> ham for for hans spørgsmål hvorefter jeg kommer med mit bud på svar.

SAgens kerne er at fly er så dyre at de burde have specialstøbt møtrikker af
en mindre rust-disponeret ståltype

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 27-09-07 08:49

Martin Bak wrote:
> [...]
> Hvor jeg svarer BW direkte på hans indlæg i trådstart, og behørigt
> citerer ham for for hans spørgsmål hvorefter jeg kommer med mit bud

Det var præcist det indlæg jeg tænkte på. Du ved ikke meget om rustfaste
stål samt skrue- og boltesamlinger, men gætter en del.

> Det er en ommer Olsen.

Ja, enig, du burde kunne gøre det bedre.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 26-09-07 21:18

Martin Bak wrote:

> Dine seriøse input i denne tråd er nærmest ikke-eksisterende,
> et par få, tilsynedeladende faktuelle men fuldstændig udokumenterede
> oplysninger er det blevet til,

Jamen dog.

Fortæl mig hvad du mangler dokumentation for, så vil jeg finde den frem.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-09-07 22:26

Erik Olsen DK wrote:

> Ja, det hæver unægtelig standarden i en gruppe hvor nogle skriver om
> 'jern'.

Ja, jern er jo bare sort stål

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Bo Warming

Dato : 26-09-07 16:08

> Ja, jern er jo bare sort stål

Jern er et grundstof.
Det er hovedparten af alt stål, rustfrit såvel som rustfast
Så det er godt bondedansk og den standard der efter nogles smag hæves ved at
bruge fin præcis fagterminologi er ÆSTETISK

Men relativitetsteorien er også om SMUK ORDEN I SAGERNE, og big bang har
intet gavnet men er ÆSTETIK

Da kommunen adlyder klager der er om at mit hus er grimt, og så opfinder de
behov for statiske beregninger viser at videnskab og æstetik hænger sammen
og min trådstart om GRIMT HUS SOM GAVE TIL DE FORARGEDE, der nyder at sladre
om mit hus, er ikke offtopic i denne udmærkede ng - hvor jeg netop er blevet
ringet op af en fan der har læst mine indlæg i årevis og havde gode
kommentarer

Det er godt at være original - det giver seriøs interesse og god dialog -
min far var klog da han som motto på sit Edison-ingeniørværksted satte
sloganet

"Dont make it better, make it different".

Om jeg med politisk betydning skaber sund skepsis mod relativister og
eksperter der advokerer Islam - det vil tiden vise

Fra : Max

Dato : 24-09-07 21:51

Hej Martin

> [...]
> De knækker simpelthen "for et godt ord", hvorfor det altid er
> nødvendigt at forbore, både i emnet der skal fastskrues og i den

Problemet er at de deformationshærder når man valser gevind i dem,
det gælder ikke bare de rustfaste, det gælder alle moderne træskruer.
Det eneste der i længden holder til udendørs brædder er varmt-
galvaniserede søm.

--
Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-07 02:39

> [...]
> flylandingsstel som det er det ved bilmotorer ved jeg ikke, men der er
> flere parametre at tage hensyn til end blot "kan det ruste?" og "hvad

Når man tænker på mega-omkostninger vedr flysikkerhed, er det en lapsus at
ikke fx kobbergevind er overvejet vedr landingsstel. Eller limdækning til
hindring af korrosion
(Men det er let at være bagklog og Dash-flyet er vist ellers helt i top)