Beregning af en satellits dækningsområde
Fra : flubber

Dato : 19-09-07 14:46

Jeg har tænkt så det brager, men kan simpelthen ikke hitte ud af,
hvordan man beregner en satellits dækningsområde!

Satellitten har et kamera med en åbningsvinkel a, der peger lodret
ned. Satellitten er i højden h over jordoverfladen. Og jorden har
radius R. Hvor stort et område af Jorden kan kameraet se?

Man kan jo konstruere det på et stykke papir og så måle efter. Og så
siger min intuition mig, at så bør det fanden galemig også kunne lade
sig gøre at udlede et analytisk udtryk. Jeg kan bare ikke. Hjælp!

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-09-07 15:13

Tegn jorden med radius R og tilføj 2 linier fra centrum (C) til:

A, som er lige under satellitten (S)
B, som er der hvor satellitten kan "se" til.

Du har nu trekanten BCS, hvor du kender BC=R, CS=R+h og vinkelen s. Dermed
kan vinklen c beregnes.

Du har også en ligebenet trekant ABC. Med kendskab til c kan AB beregnes.

Derefter kan længden af den krumme linie AB beregnes og altså radius i det
område, som din satellit kan se.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-09-07 15:22

> Du har også en ligebenet trekant ABC. Med kendskab til c kan AB beregnes.
>
> Derefter kan længden af den krumme linie AB beregnes og altså radius i det
> område, som din satellit kan se.

Den krumme linie AB kan selvfølgelig beregnes udfra R og c alene - det er jo
blot en del af cirklens omkreds.

AB = c * R, hvor c er i radianer.

Arealet bliver derimod nok sværere, hvis åbningsvinklen er særligt stor. Der
står jeg af

Fra : Jens Harming

Dato : 19-09-07 17:50

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo blot en del af cirklens omkreds.
>
> AB = c * R, hvor c er i radianer.
>
> Arealet bliver derimod nok sværere, hvis åbningsvinklen er særligt stor.

Arealet af en kuglekalot (som satelitten dækker) er 2*pi*r*p, hvor p er
pilhøjden i kalotten og r er radius for kugle.
Når trekant CBS er bestemt trækkes en linie fra B og vinkelret på AC. Den
linie rammer i punktet P og så er PA=p (pilhøjden) .Bemærk i min notation er
store bogstaver punkter og små bogstaver liniestykker.
Hilsen
Jens