Afsmitning af lugt
Fra : Bo Warming

Dato : 18-09-07 00:56

news:yP6dnR5MB-CZFHPbnZ2dneKdnZydnZ2d@giganews.com...

> Jeg kalder dig klam, fordi du skider i dine hænder. Havde jeg vidst det,

Det er et få gange udført videnskabeligt eksperiment - ikke en daglig
rutine.

> dengang jeg mødte dig, havde jeg ikke givet dig hånd lige meget hvor
> renskurede, dine hænder havde måtte forekomme at være.

Er du så overtroisk som urskovsnegre?

Jeg havde ikke fået det indfald dengang, og jeg havde nydt et langt karbad
inden dds-festen hvor vi sås, men de få gange jeg har været
forskningsmæssigt grænsesøgende har jeg konstateret at efter håndvask og ti
minutter er der nul lugt - men du er altså overtroisk og tror på smitte
hvor ingen rester af smitstof er tilbage?

Der er nogen der tror på afsmitning fra andres vaskemaskine der går i samme
vaskemaskine som dit tøj.
Stærke farver kan smitte af på lyst tøj, men ikke lugt eller smitte, for
vaskemaskiner skyller mange gange og sæbe hindrer overførsel.

Afsmitning af lugte kan ske i et lokale, især kan hunde mærke om en ryger
har været kortvarigt et sted med meget uldtøj, hvis olieoverflade på fibrene
absorberer lugtmolekyler. En vinter jeg havde stegt mange sild og havde
uld-overtøj, kunne kolleger lugte det på mit tøj i cirka en uge - men de
fandt det ikke en grim lugt.

Smitstof kan være luftbåret og især mæslinger smitter "gennem et nøglehul"
fordi en enkelt virus i luften kan ramme øjets hornhinde og her formere sig
trods tårernes salt

JEg tror ikke at smitte er sket via vaskemaskine og slæber man lig efter en
pestepidemi er der kun risiko hvis ligene har fugtige sår og at hoppe i et
karbad som en smittende person har været i - evt onaneret i - kan så vidt
vides hverken gøre gravid eller give sygdom. Men folk er hysteriske, eller
sagt pænt, overforsigtige