Hvor kan man købe lidt LiCl?
Fra : Flemming Frandsen

Dato : 16-09-07 20:06

Jeg skal bruge en lille smule Lithium Klorid (100 g burde række til et
par år) til kalibrering af fugt sensorer, tricket er bare at det ikke
ser ud til at være nemt at købe.

Hvor kan jeg købe lidt af dette salt?

.... eller et andet salt som giver en relativt lav og kendt luftfugtighed
over en mættet opløsning i vand?

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-09-07 06:51

Flemming Frandsen formulerede søndag:
> [...]
>
> Hvor kan jeg købe lidt af dette salt?
>
> ... eller et andet salt som giver en relativt lav og kendt luftfugtighed over

Hvis du ikke kan købe det på apoteket eller få Matas til at skaffe det,
fås det fra en af de store leverandører af laboratorieudstyr og
-kemikalier.

Eks. "Bie & Berntsen", "VWR International"(tidligere Struers /
Kebolab).

Jeg ved ikke om de firmaer sælger til private.

Det LiCl som du får fat i bør være såkaldt monohydrat, dvs. at det
indeholder krystalvand. Det gør det meget lettere at opløse i vand og
så udvikler det ikke så megen varme under opløsningen.

Husk at du skal lave en mættet opløsning, hvor der er både væske og
uopløste krystaller tilstede.
Under anvendelse skal der være absolut tæthed mellem opløsningen
/fugtsensoren og til omgivelserne, ellers opnås ikke ligevægt.
Endvidere skal du sikre dig at der ikke er temperaturgradienter i
opstillingen, altså at temperaturen er stabil og ens hele vejen igennem
opstillingen.

Hvis disse forhold er opfyldt, og hvis opløsningen er lavet af rent
LiCl og rent vand, vil fugten over opløsningen stabilisere sig til 11,3
%RH ved 25 °C. Usikkerheden er ca. 1,1 %RH hvis ovenstående er opfyldt.

De 3 mest anvendte fugtsalte er:
LiCl - 11,3 %RH
MgCl2 - 32,8 %RH
NaCl - 75,3 %RH

Disse salte er valgt fordi de har en relativ flad temperaturkurve, er
relativ ugiftige og ikke særlig korrosive.
Der findes yderliger et antal salte til fugtkalibrering, helt fra 2 %RH
til 98 %RH, men dem har jeg ikke lige present i hukommelsen.

Saltene kan også købes færdige hos leverandører af fugtmåleudstyr, men
så er prisen selvfølgelig ikke lige til køkkenbordsfusk.

- Beklager at det blev lidt omstændigt, men jeg er nok miljøskadet
efter at have arbejdet med akkrediteret kalibreirng af bl.a.
fugtmåleudstyr i mange år.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Aage Andersen

Dato : 17-09-07 10:55

"Ole Pagh"
> - Beklager at det blev lidt omstændigt, men jeg er nok miljøskadet efter
> at have arbejdet med akkrediteret kalibreirng af bl.a. fugtmåleudstyr i
> mange år.

Det har været en fornøjelse at læse dit indlæg. Jeg er straks gaaet i gang
med at checke mine fugtmaalere (købt i ALDI

Aage

Fra : Ole Pagh

Dato : 17-09-07 11:09

Aage Andersen har bragt dette til verden:

> Det har været en fornøjelse at læse dit indlæg. Jeg er straks gaaet i gang
> med at checke mine fugtmaalere (købt i ALDI
>
> Aage

Tak for de pæne ord.

Min erfaring med de fugtmålere som sidder i vejrstationer og andet
udstyr der kun koster få 100 kr eller mindre er at de ofte IKKE KAN
vise under 20 %RH og over ca. 80 %RH.

Det vil sige at når de udsættes for fugt under 20 %RH, f.eks. 10 eller
5 %RH, ja så viser de stadig 20 %RH eller deromkring og ligesådan ved
høj fugt.

Typisk viser de noget eller meget for højt ved lav fugt og for lavt ved
høj fugt. Ved ca. 50 %RH plejer de at passe nogenlunde.
Der er normalt ikke justeringsmulighed på de billige typer.

Jeg glemte at omtale i det forrige indlæg at der ved fugtkalibrering
hvor der anvendes saltopløsninger kan forekomme stabiliseringstider på
op til flere timer pr. punkt.

Sensoren må selvfølgelig på intet tidspunkt komme i direkte kontakt med
væsken i den mættede opløsning.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)