Momentberegning
Fra : Svend Nielsen

Dato : 13-09-07 22:11

Hej NG....

Håber det er det rigtige "sted"...

Kan nogen hjælpe mig med noget
momentberegning....

Skal hænge et TV op på væggen, vejer
22 kg., og sidde på en svingarm der kan
gå op til 50 centimeter ud fra væggen.....
Er der nogle kloge - der kan hjælpe mig
med at finde ud af, hvor meget TV'et kommer
til at veje - 50 cm. ude fra væggen....?

P.f.h. tak for hjælpen....søren.....

Fra : Max

Dato : 13-09-07 22:23

Hej Svend

> Er der nogle kloge - der kan hjælpe mig
> med at finde ud af, hvor meget TV'et kommer
> til at veje - 50 cm. ude fra væggen....?

Det vejer 22 kg, men det er vidst ikke det du vil vide,
jeg tror du skal fortælle lidt mere, så får du sikkert
et svar du kan bruge.

--
Mvh Max

Fra : Svend Nielsen

Dato : 13-09-07 22:35

Hej Max....

Ja - du har ret, men jeg tænker på hvor stor
en belastning man skal regne med, når man
skal finde beslag (skruer + plug's) til væggen.
For når 22 kg. hænger 50 cm ude fra væggen,
er belastningen vel større, end hvis den var
monteret direkte på væggen.
Så vidt jeg husker, er det noget med beregning
af moment (30 år siden jeg gik ud af skolen)...

M.v.h. søren....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-09-07 22:44

"Svend Nielsen" <s.j.nielsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> monteret direkte på væggen.
> Så vidt jeg husker, er det noget med beregning
> af moment (30 år siden jeg gik ud af skolen)...

Det hiver lige så mange gange 22 kg i skruerne, som beslaglængden(under
skruerne) går op i 50 cm.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-09-07 22:40

Hvis jeg ellers kan huske min mekanik:

Hvis svingarmen er monteret på et beslag, der er f.eks. 10 cm højt (målt
mellem skruerne ind i væggen), så vil trækket svare til 22 kg * (50/10) =
110 kg. Er der f.eks. 4 skruer (én i hvert hjørne), er trækket ud af væggen
55 kg i hver af de øverste skruer. Dette vil være det kritiske punkt og
kræver gode rawl-plugs og en ordentlig væg.

Hilsen
Uffe

Fra : Svend Nielsen

Dato : 13-09-07 23:01

Hej Uffe...

Tusind tak for det - en go' forklaring, selv jeg
kan forstå.....

M.v.h.søren......