Mælkevejen
Fra : Kalle Madsen

Dato : 13-09-07 10:47

Jeg har tænkt på, når man kigger på stjernehimlen, kan
man altid se mælkevejen.

Hvordan kan man vide, om man kigger ind mod centrum eller
'udad, bort fra centrum. Er der nogle visuelle forskelle?

--------------= Posted using GrabIt =----------------
------= Binary Usenet downloading made easy =---------
-= Get GrabIt for free from http://www.shemes.com/ =-

Fra : Mikkel Lund

Dato : 13-09-07 12:15

Kalle Madsen skrev:
> Jeg har tænkt på, når man kigger på stjernehimlen, kan
> man altid se mælkevejen.

Nja, hvis der et er meget lyst, evt pga fuldmåne eller bylys, han det
være svært at se "mælke sporet". Men hvis man tæller solen, jorden og os
selv med som del af mælkevej så, ja kan vi jo altid se den.

> Hvordan kan man vide, om man kigger ind mod centrum eller
> 'udad, bort fra centrum. Er der nogle visuelle forskelle?

Ja, se:
http://www.astro.virginia.edu/class/majewski/astr130/LECTURES/LECTURE4/milky_way_panorama_3.jpg

Det er ret tydeligt.

Fra : Filip

Dato : 13-09-07 20:42

>http://www.astro.virginia.edu/class/majewski/astr130/LECTURES/LECTURE4/milky_way_panorama_3.jpg

Ud fra dette billede vil jeg da sige at mælkevejen består overvejende af
fravær fra stjerner (mørke), eller er det blot synsbedrag?

Filip

Fra : Max

Dato : 13-09-07 21:03

Hej Filip

> Ud fra dette billede vil jeg da sige at mælkevejen består overvejende
> af fravær fra stjerner (mørke), eller er det blot synsbedrag?

Lang hoveddelen af mælkevejen er jo tomrum, faktisk kan
to mælkeveje passere hennem hinanden uden nogen af
de milliarder af stjerner de består af kommer i nærheden
af hinanden.

--
Mvh Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-09-07 16:11

Max wrote:
> Lang hoveddelen af mælkevejen er jo tomrum, faktisk kan
> to mælkeveje passere hennem hinanden uden nogen af
> de milliarder af stjerner de består af kommer i nærheden
> af hinanden.

Der vil da ske en hel mass tyngdekraftsting?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 14-09-07 17:05

Hej Peter

> Der vil da ske en hel mass tyngdekraftsting?

Ja naturligvis, men det behøver ikke betyde stjernekollisioner.

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-09-07 17:17

Max skrev:
> Hej Peter

> Ja naturligvis, men det behøver ikke betyde stjernekollisioner.

Jeg mener at have set et billede i en bog af sådan et par
galakser, der passerer gennem hinanden. De to "skiver"
stod næsten vinkelret på hinanden.

Det er forresten mærkeligt at det kan ske. Vi har jo altid
fået at vide at alting "flygter" fra hinanden i takt med den
stigende ekspansion af universet.

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 14-09-07 17:36

Hej Herluf

> Jeg mener at have set et billede i en bog af sådan et par
> galakser, der passerer gennem hinanden. De to "skiver"
> stod næsten vinkelret på hinanden.

Ja, der findes en del billeder af kollisioner.

> Det er forresten mærkeligt at det kan ske. Vi har jo altid
> fået at vide at alting "flygter" fra hinanden i takt med den
> stigende ekspansion af universet.

Ja, men når man flyger kan man jo indhente andre, om 3
milliarder år vil Andromeda galaksen indhente Mælkevejen
og jeg tror ikke den har tænkt sig at køre uden om :)

--
Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 14-09-07 18:49

Max:

>Ja, men når man flyger kan man jo indhente andre, ...

Det var bare en joke, ikke sandt, Max? For ekspansionen medfører jo
ikke, at noget indhenter noget andet.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Max

Dato : 14-09-07 19:53

Hej Niels

> Det var bare en joke, ikke sandt, Max? For ekspansionen medfører jo
> ikke, at noget indhenter noget andet.

Måske er det vejene der krydses ?

--
Mvh Max

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-09-07 20:15

Max wrote:
> Hej Niels

> Måske er det vejene der krydses ?

Ikke mht. den ekspansion. Der er det i følge teorien alt der fjerner sig fra alt
med den samme hastighed over afstand (nemlig hubble konstanten). Men som
Foldager allerede er kommet ind på i et andet indlæg er der kun en målbar effekt
over enorme afstande, hvor tyngdekraften (for slet ikke at tale om
elementarkræfterne) ikke har meget at skulle have sagt.

Fra : N. Foldager

Dato : 14-09-07 17:55

Herluf Holdt:

>Jeg mener at have set et billede i en bog af sådan et par
>galakser, der passerer gennem hinanden. De to "skiver"
>stod næsten vinkelret på hinanden.

Det er slet ikke noget usædvanligt fænomen og måske ligefrem et
naturligt led i nogle galaksetypers udformning.

Afstandene mellem galakser inde i hobene er ikke ret stor sammenlignet
med deres diametre. For Mælkevejens og vores nærmeste nabo,
Andromedagalaksens, vedkommende er forholdet kun 1:20.

Og de to vil faktisk støde sammen en dag.

Derimod er afstandene mellem stjernerne i en galakse stor i forhold
til deres diametre. For vores sol og afstanden til nærmeste
nabostjerne er forholdet 1 : 28.000.000.

Hvis to galakser passerer gennem hinanden, er sandsynligheden for
kollision mellem to stjerner cirka den samme, som den er for 50 blinde
fluer fordelt i Sverige. (Hvis de alle flyver i samme vandrette plan.)

>Det er forresten mærkeligt at det kan ske. Vi har jo altid
>fået at vide at alting "flygter" fra hinanden i takt med den
>stigende ekspansion af universet.

Ja. Men kun når vi ser på en skala, der er stor i forhold til
galaksehobene, inde i hvilke gravitationen dominerer.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : N. Foldager

Dato : 14-09-07 14:08

Filip:

>Ud fra dette billede vil jeg da sige at mælkevejen består overvejende af
>fravær fra stjerner (mørke), eller er det blot synsbedrag?

Synsbedrag og synsbedrag. Det er ikke fravær af stjerner, men
"tilvær" af støv, som dækker de stjerner, der ligger længere borte.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-09-07 12:57

Kalle Madsen skrev:

> Jeg har tænkt på, når man kigger på stjernehimlen, kan
> man altid se mælkevejen.
>
> Hvordan kan man vide, om man kigger ind mod centrum eller
> 'udad, bort fra centrum. Er der nogle visuelle forskelle?

Hvis du kan finde stjernebilledet Skytten (Sagittarius),
skal du kigge efter stjernen "Sagittarius A". Cirka i den
retning findes det galaktiske centrum. (Her i september er
det ret lavt på den sydlige aftenhimmel ved 21-22-tiden).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Christen Fihl

Dato : 13-09-07 21:36
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-09-07 22:42

"Kalle Madsen" <kalle_madsen@home.com> skrev i en meddelelse news:0140e30a$0$17793$c3e8da3@news.astraweb.com...
> Jeg har tænkt på, når man kigger på stjernehimlen, kan
> man altid se mælkevejen.
>
> Hvordan kan man vide, om man kigger ind mod centrum eller
> 'udad, bort fra centrum. Er der nogle visuelle forskelle?

Pilen i stjernetegnet skytten peger næsten imod centrum,
http://www.siennasoft.com/stargazer/images/1289CentreMilky.jpg

Måske 'de gamle', var klar over at der var noget på fære i dette område

http://video.google.com/videoplay?docid=-3834632996973653146&q
The Science Channel - Supermassive Black Holes.

Jan Rasmussen