Se langt med det ene øje, og kort med
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 11-09-07 18:42

Jeg har hørt om at man kan få ændret sine kontaktlinser så man kan se
klart på lang afstand primært med det ene øje, og læse primært med det
andet.
Dvs. det ene ændres fra f.x. -4,50 til -3,00 på det ene, så man kan læse
med det.

Et forslag fra en optiker.

Er det bare et spørgsmål om vane, eller er der problemer så man ikke
skal forsøge det.? Mht. at kunne fokusere, og at vurdere afstand.

Jeg ved at jeg har problemer med at vurdere afstand, med kontaktlinse i
kun det ene øje. Dog med større forskel end fra 4,5 til 3,0.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-07 19:05

Jørgen Rasmussen skrev:

> Jeg har hørt om at man kan få ændret sine kontaktlinser så man
> kan se klart på lang afstand primært med det ene øje, og læse
> primært med det andet.

Det lyder dog forfærdeligt, men det er jo bare et spørgsmål om at
købe to sæt linser med forskellig styrke og så bruge én fra hver.

> Dvs. det ene ændres fra f.x. -4,50 til -3,00 på det ene, så man kan læse
> med det.

Hvem har brug for at læse og se langt samtidig?

--
Bertel

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-09-07 19:11

> Det lyder dog forfærdeligt, men det er jo bare et spørgsmål om at
> købe to sæt linser med forskellig styrke og så bruge én fra hver.

Smart.

> Hvem har brug for at læse og se langt samtidig?

Det har rigtigt mange mennesker. Nu gider jeg ikke bruge tid på at sætte dig
ind i øjets funktion og de problemer, der kan opstå med alderen, da du
sandsynligvis blot vil affærdige det med, at jeg nok har skumle motiver. Lad
os blot konkludere, at du måske skulle finde dig en anden tråd at
kommentere? Må jeg foreslå én, hvor du rent faktisk ved noget om det, du
udtaler dig om?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 11-09-07 19:40

Jens Bruun skrev:

> os blot konkludere, at du måske skulle finde dig en anden tråd at
> kommentere? Må jeg foreslå én, hvor du rent faktisk ved noget om det, du
> udtaler dig om?

Altså lige som når du taler om flyulykker og BW om hvadsomhelst?

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-09-07 19:54

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en
meddelelse news:46e6e0ba$0$90272$14726298@news.sunsite.dk

> Altså lige som når du taler om flyulykker og BW om hvadsomhelst?

Du kunne ikke dy dig, hva'?

Hundekoblet hyler videre, og jeg er langt fra imponeret...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 11-09-07 20:10

Jens Bruun skrev:
> "Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en
> meddelelse news:46e6e0ba$0$90272$14726298@news.sunsite.dk

> Du kunne ikke dy dig, hva'?

Nej. En så himmelråbende inkonsekvens bør påtales.

> Hundekoblet hyler videre, og jeg er langt fra imponeret...

Absolut gensidigt

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-09-07 20:10

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en
meddelelse news:46e6e758$0$90273$14726298@news.sunsite.dk

> Nej. En så himmelråbende inkonsekvens bør påtales.

Se, nu bliver det jo lidt interessant. Hvilken inkonsekvens er det? Hvor
læser du, at jeg f.eks. gør mig klog på flyvning og nødlandingsprocedurer
bortset fra de steder, hvor jeg loyalt refererer, hvad eksperter siger?

Du tror ikke, du forveksler kritiske og oprigtige spørgsmål med bedreviden
om emner, man intet aner om?

> Absolut gensidigt

Du kan egentlig godt stoppe dén smiley op, hvor solen aldrig skinner.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-07 22:46

Jens Bruun skrev:

> Må jeg foreslå én, hvor du rent faktisk ved noget om det, du
> udtaler dig om?

Det kan du jo ikke bedømme.

Godnat.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 11-09-07 21:01

On Tue, 11 Sep 2007 20:04:56 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Det lyder dog forfærdeligt, men det er jo bare et spørgsmål om at
> købe to sæt linser med forskellig styrke og så bruge én fra hver.

Umiddelbart ja. Men det må vel kome an på en prøve ...

> Hvem har brug for at læse og se langt samtidig?

Tjah - efter at jeg fik bifokale briller for snart mange år siden, har jeg
valget mellem at gå med bøjet hoved eller at snuble over alt muligt. Det
ku' måske løses på den måde?

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-07 22:50

Peter Loumann skrev:

> Tjah - efter at jeg fik bifokale briller for snart mange år siden, har jeg
> valget mellem at gå med bøjet hoved eller at snuble over alt muligt.

Det problem har jeg ikke oplevet, og jeg har haft bifokale i en
del år nu. Måske skulle du have justeret hvor grænsen mellem
styrkerne går? Når jeg sidder ved skrivebordet og kikker ligeud,
falder grænsen ca. sammen med den nederste kant på min monitor.

> Det ku' måske løses på den måde?

Det ville være forfærdeligt. Prøv at sætte en lup foran det ene
øje og se om du bryder dig om det.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-09-07 09:33

On Tue, 11 Sep 2007 23:49:35 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Det ville være forfærdeligt. Prøv at sætte en lup foran det ene
> øje og se om du bryder dig om det.

Jo - men jeg ku' forestille mig at hjernen efter ret kort tid tilpasser sig
til det ...

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-07 10:33

Peter Loumann skrev:

> Jo - men jeg ku' forestille mig at hjernen efter ret kort tid tilpasser sig
> til det ...

Min gør ikke. Jeg har i flere år haft forskelligt syn på de to
øjne - en forskel i størrelsessordenen en halv eller en kvart
dioptri, og det generede mig. Jeg har lige fået nye briller og
nyder at problemet er mindsket - uvist af hvilken grund for jeg
er altid meget omhyggelig til synsprøver. Men mine øjne er ikke
længere lige gode.

--
Bertel

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 11-09-07 22:26

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvem har brug for at læse og se langt samtidig?

Nu er kontaktlinser jo ikke noget man lige tager af og på når man skal
bruge dem. Der er meget få personer der har en hverdag der kun
involverer langt eller kort syn. Siden bifokale linser kan være noget
dyre, er det ofte en god nok løsning at have forskellige afstande i
fokus på hvert øje. Dybdesansen påvirkes faktisk ikke i specielt stor
grad af at et øje er et par styrker forkert. Hjernen er smart nok til
at bruge det mest fokuserede øje til hvad vi "ser" og uddrage
dybdeinformation fra det ufokuserede øje.

--
PeKaJe

Q: God, root, what's the difference?
A: God can change the byte order on the CPU, root cannot.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-07 22:51

Peter Kai Jensen skrev:

> [...]
> at bruge det mest fokuserede øje til hvad vi "ser" og uddrage
> dybdeinformation fra det ufokuserede øje.

Jeg bliver irriteret over selv små forskelle (0.25 dioptri) i
styrken på de to øjne.

--
Bertel

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 11-09-07 23:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg bliver irriteret over selv små forskelle (0.25 dioptri) i styrken
> på de to øjne.

Sådan er folk så forskellige. Har selv hhv. -1.50 og -0.75, men det er
ikke noget jeg lægger mærke til når jeg er uden briller/linser.

--
PeKaJe

Why use Windows, when there is a door?

Fra : ASKF

Dato : 13-09-07 23:09

Peter Kai Jensen ytrede sig i
<46e71a61$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med dette:

>Sådan er folk så forskellige. Har selv hhv. -1.50 og -0.75, men det er
>ikke noget jeg lægger mærke til når jeg er uden briller/linser.

Jeg har ca. samme forskel, men jeg bliver meget hurtigere træt i øjnene
når jeg ikke bruger mine briller. Det uanset om jeg læser, ser fjernsyn,
arbejder ved computeren eller kører bil.

Da jeg fik briller for ca. 6 år siden, kunne jeg straks mærke
forskellen. Jeg havde faktisk ikke forventet at bruge dem hele tiden,
men efter blot et par uger var jeg klar over at min koncentrationsevne
var klart forøget hele dagen igennem, ved at benytte brillerne hele
tiden.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-09-07 19:09

"Jørgen Rasmussen" <jo-ra@tdc-net.dk> skrev i en meddelelse

> Er det bare et spørgsmål om vane, eller er der problemer så man ikke
> skal forsøge det.? Mht. at kunne fokusere, og at vurdere afstand.

Jeg har benyttet systemet i en årrække nu, og har intet problem med det. Det
fungerer fint i de fleste situationer. Vigtigst for mig er, at jeg ikke
lægger mærke til det bortset fra i få, specielle situationer.

> Jeg ved at jeg har problemer med at vurdere afstand, med kontaktlinse
> i kun det ene øje. Dog med større forskel end fra 4,5 til 3,0.

Det går ikke ud over din afstandsbedømmelse. Prøv det dog. Du vænner dig til
det indenfor max. to uger, og du kan garanteret få udleveret gratis
prøvelinser. Bryder du dig ikke om det efter to uger, vender du bare tilbage
til dit gamle setup, der vel udgør kontaktlinser PLUS læsebriller?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-09-07 19:17

Jens Bruun wrote:

> [...]
> prøvelinser. Bryder du dig ikke om det efter to uger, vender du bare tilbage
> til dit gamle setup, der vel udgør kontaktlinser PLUS læsebriller?

Ja.

Jeg har prøvet et par dage, og det fungerer ikke. Så er midlertidigt
stoppet.

Jeg har hørt at man vænner sig til det, men på den anden side mener jeg
ikke at man kan vænne sig til at vurdere afstand med kun 1 øje.
Det er et grundlæggende spørgsmål mht. optik at man skal have 2 øjne for
at kunne vurdere afstanden vha. vinklen fra øjnene, hver for sig. Mener
jeg bestemt.

Der har ikke været kommentarer mht. at køre bil med kun "syn" på 1 øje.
Det undrer mig. Er det OK.?

I mit kørekort står at jeg skal bære briller når jeg kører bil.
Hvis man mister noget af afstandsbedømmelsen er det vel ikke sikkert.?

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-09-07 20:16

> Jeg har prøvet et par dage, og det fungerer ikke. Så er midlertidigt
> stoppet.

Du bliver nødt til at prøve i mindst en uge og helst i to. Din hjerne har
ikke en chance for at vænne sig til det på et par dage.

> Jeg har hørt at man vænner sig til det, men på den anden side mener
> jeg ikke at man kan vænne sig til at vurdere afstand med kun 1 øje.

Jamen hvorfor skriver du så et indlæg i dk.videnskab, hvor du spørger? Jeg
har - som tidligere skrevet - benytte et sådan setup i en årrække. Jeg
spiller meget fodbold, og står endda på mål. Jeg har på intet tidspunkt
oplevet problemer med at vurdere afstande - tværtimod.

> Det er et grundlæggende spørgsmål mht. optik at man skal have 2 øjne
> for at kunne vurdere afstanden vha. vinklen fra øjnene, hver for sig.
> Mener jeg bestemt.

Og alligevel spørger du? Hvis du du i forvejen har besluttet dig, spilder du
bare vores tid. Dvs. du spilder nok ikke Bertel Lund Hansens tid, men i
hvert fald andres.

> Der har ikke været kommentarer mht. at køre bil med kun "syn" på 1
> øje. Det undrer mig. Er det OK.?

Hvad er OK? Bilkørsel er et rigtigt godt argument for at have
kontaktlinser - hvor man med et syn som dit - med den ene ser langt, og med
den anden ser kort. Men du har jo allerede besluttet dig for, at det ikke
fungerer, så der er jo ingen grund til at eksperimentere - vel?

> I mit kørekort står at jeg skal bære briller når jeg kører bil.
> Hvis man mister noget af afstandsbedømmelsen er det vel ikke sikkert.?

Du mister IKKE noget af afstandsbedømmelsen. Hvis du ikke tror mig, så prøv
det da for fanden selv.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 16-09-07 19:45

Jens Bruun wrote:

Klip - En masse.

> Og alligevel spørger du? Hvis du du i forvejen har besluttet dig, spilder du
> bare vores tid. Dvs. du spilder nok ikke Bertel Lund Hansens tid, men i
> hvert fald andres.

Spild ikke din værdifulde tid på mig.

Spring dog over mine indlæg, mand. (Du er langtfra alene. Nogle beklager
sig over indlæg, som de trods alt har tid til at læse, og kommentere.
Underligt.! - Så længe mit indlæg ikke er OT: Hvad jeg bestemt ikke
mener det var.)

Hvorfor bruger du så lang tid på at skrive en sludder for en sladder,
hvis du alligevel ikke mener mit indlæg er i rette gruppe.?

Det er måske dig der ikke er i rette gruppe.?
Prøv dk.test næste gang.

Eller skriv dit indlæg, gem det til næste dag. Du finder så ud af at når
du læser det igen, er det ikke værd at sende. - Slet det så.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : P.C.

Dato : 15-09-07 20:14

[...]

Der er flere måder at afstandsbedømme end med et øje, den sædvanlige
forklaring at hjernen "måler" vinklen mellem de to vectore ,altså bue
vinklen vha synsretningens forskel på de to øjne, er sikkert helt
videnskabelig, men fordi man mener at have fundet en årsag, kan der
altså også være andre, og andre måder at afstandsbedømme med et øje.

Faktum er at intiligens er noget visuelt, synet er direkte bestemmende
for mere end 50 pct. af hjerne aktiviteten, altså med et øje, har man
konstant 100 pct. hjerne kapacitet til rådighed, hvorimod folk med syn
på begge øjne, må opdele signalerne og multitaske mellem den hjerne
volume der er tilrådighed for et øje ad gangen. Så der er noget om
sagnene om guden der ofrer det ene øje for visdom.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-07 21:01

P.C. skrev:

> [...]
> på begge øjne, må opdele signalerne og multitaske mellem den hjerne
> volume der er tilrådighed for et øje ad gangen.

Og folk med to ører er halvt så kloge som dem med ét?

--
Bertel

Fra : P.C.

Dato : 15-09-07 20:30

On Sep 15, 9:15 pm, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> fungerer, så der er jo ingen grund til at eksperimentere - vel?

> Du mister IKKE noget af afstandsbedømmelsen. Hvis du ikke tror mig, så prøv

Altså med syn på kun et øje, er jeg da absolut ikke i toppen men da
ukke værre end nogle, med syn på begge øjne , så afstands bedømmelse
er altså ikke noget helt entudigt noget, der har med to øjne at gøre
overhovedet ; jeg er da ikke god til hverken fod eller håndbold men
ikke dårligere end de dårligste. Og somsagt har jeg adgang til den
dobbelte bolumen neuralt net, altså dobbelt så klog som jer Ha.