dm^2 til cm^2
Fra : Torben Nielsen

Dato : 10-09-07 17:21

er 4 dm^2 = 400 cm^2

det her ligger så langt væk, men jeg ræssonere at 1dm^2 = 10*10 = 100
cm^2

Er jeg forkert på den? Sjovt at det element er forsvundet fra den
indre databank :l

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 10-09-07 18:03

Torben Nielsen wrote:
> [...]
> cm^2
>
> Er jeg forkert på den? Sjovt at det element er forsvundet fra den

Hej Torben

Det er korrekt.

-

Prøv også at gøre sådan her:

da 1 dm = 10 cm er:

1 (dm)^2 = 1 (10 cm)^2 = 100 (cm)^2

-

Kig også på:
http://da.wikipedia.org/wiki/SI-pr%C3%A6fiks#SI-pr.C3.A6fiks_operatorprioritet
Citat: "...
Præfikset har altid højere operatorprioritet end en hvilkensomhelst
eksponentiering; derfor betyder km^2 kvadratkilometer og ikke kilo -
kvadratmeter. For eksempel er 3 km^2 det samme som 3.000.000 m^2 og ikke
3.000 m^2 (heller ikke 9.000.000 m^2).
...."

hilsen

Glenn

Fra : Martin Andersen

Dato : 10-09-07 18:06

http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&q=1dm%5E2+in+cm%5E2

Fra : Thomas

Dato : 11-09-07 14:30

"Torben Nielsen" <ssa@mail.dk> wrote in message
> er 4 dm^2 = 400 cm^2

1 dm = 10 cm <=> (1 dm)^2 = (10 cm)^2 <=> 1 dm^2 = 100 cm^2.
¨
4 * 1 dm^2 = 4 * 100 cm^2 = 400 cm^2.

> Er jeg forkert på den? Sjovt at det element er forsvundet fra den
> indre databank :l

Det er vist potensregnereglerne, der er forsvundet.