Hvordan virker den her? - virker den?
Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 08-09-07 15:04

Hvordan virker den her? - virker den?:

Greenpeace : Amazing new technology cuts CO2 emissions 99.5%:
http://www.youtube.com/watch?v=aenx0d4Avqw&mode=related&search=

http://www.absalutecology.com/home.html

hilsen

Glenn

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 08-09-07 17:38

Glenn Møller-Holst wrote:

> Hvordan virker den her? - virker den?:
>
> Greenpeace : Amazing new technology cuts CO2 emissions 99.5%:
> http://www.youtube.com/watch?v=aenx0d4Avqw&mode=related&search=
>
> http://www.absalutecology.com/home.html

Bullshit-o-meteret ryger godt nok i vejret ... Der er noget fundamentalt
galt med det energiregnskab og jeg så ikke umiddelbart noget der
forklarede noget som helst. I bedste fald er det et røgfilter, men selv
hvis man let og effektivt kan hive CO2 ud af røgen, hvad har de så
planlagt at man skal gøre ved det?

--
PeKaJe

Windows, reboot. Linux, be root!

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 08-09-07 17:46

Peter Kai Jensen wrote:
> Bullshit-o-meteret ryger godt nok i vejret ... Der er noget fundamentalt
> galt med det energiregnskab og jeg så ikke umiddelbart noget der

Bullshit-o-meteret - nu har jeg aldrig hørt mage

Kunne ikke finde det i ordbogen - men det er nok noget negativt...
(ironisk ment).

hilsen

Glenn

Fra : Filip

Dato : 08-09-07 18:49

> Kunne ikke finde det i ordbogen - men det er nok noget negativt...
> (ironisk ment).

Jeg var inde på deres hjemmeside og fandt energibalancen for "filteret".
Måske er der nogen som kan forklare noget ud fra den:
http://www.absalutecology.com/IMAGES/energy_balance.pdf

Filip

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 08-09-07 21:41

Filip wrote:

> Jeg var inde på deres hjemmeside og fandt energibalancen for
> "filteret". Måske er der nogen som kan forklare noget ud fra den:
> http://www.absalutecology.com/IMAGES/energy_balance.pdf

Hvis jeg forstår de noget klodsede formuleringer ret, så genvinder de
brændbart materiale fra forbrændingsprodukterne. Meget muligt, men det
kan per definition kun være et negativt energiregnskab, med mindre de
har opfundet en evighedsmaskine. For at være diplomatisk vil jeg nøjes
med at sige at det har de ikke.

--
PeKaJe

Charity, n.:
   A thing that begins at home and usually stays there.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-09-07 08:39

"Glenn Møller-Holst" <nomail@xx.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan virker den her? - virker den?:
>
> Greenpeace : Amazing new technology cuts CO2 emissions 99.5%:
> http://www.youtube.com/watch?v=aenx0d4Avqw&mode=related&search=
>
> http://www.absalutecology.com/home.html

Svaret på dine spørgsmål kan jeg ikke give, hertil er der for få
oplysninger - det er heller ikke omtalt i "Ingeniøren", som er det organ,
der
bedst kan bedømme sådanne projekter.
Jeg er på forhånd skeptisk over for noget, som Greenpeace går ind for -
denne bevægelse er efter min mening den bedste garant for at
olieforbruget stiger i fremtiden i deres noget paranoide forestillinger om
atomenergien, som er det største alternativ til fossil energi.

Per A. Hansen

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 10-09-07 17:09

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> writes:

> oplysninger - det er heller ikke omtalt i "Ingeniøren", som er det organ,
> der
> bedst kan bedømme sådanne projekter.

Det er ikke min opfattelse at det altid er sådan...

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-09-07 08:42

"Brian Elmegaard" <brian@rkspeed-rugby.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke min opfattelse at det altid er sådan...

Sikkert ikke - tænker du på noget specielt?
Det unikke ved "Ingeniørens" artikler er, at de følges op af
ofte kritiske kommentarer fra læserne.
Dækningen af det norske projekt ses her:

http://ing.dk/artikel/81163?highlight=saltkraft
http://ing.dk/artikel/44822?highlight=saltkraft
http://ing.dk/artikel/42969?highlight=saltkraft
http://ing.dk/artikel/43004?highlight=saltkraft

Per A. Hansen

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 11-09-07 09:59

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> writes:

> Sikkert ikke - tænker du på noget specielt?

Der har været en tendens til brændselscelle-falden-på-halen.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-09-07 08:35

> Der har været en tendens til brændselscelle-falden-på-halen.

Det lyder interesant - der bruges utrolig mange ressourcer overalt på
opfinde det
samme hjul.
Jeg håber du tager enmet op ved lejlighed.

Per A. Hansen

Fra : Poul E Hansen

Dato : 12-09-07 14:12

On 11 Sep., 10:58, Brian Elmegaard <br...@rkspeed-rugby.dk> wrote:

> Der har været en tendens til brændselscelle-falden-på-halen.

Hvad synes du skal erstatte benzin og diesel?

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 13-09-07 22:41

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> writes:

> Hvad synes du skal erstatte benzin og diesel?

Det er præcis det spørgsmål der tit mudrer billedet. Brændselsceller
kan erstatte motorer, ikke et givet brændstof.

Brint kan ikke erstatte noget i sig selv, det skal produceres hvilket
koster (exergi).

Beregningen er nødt til at gå fra well-to-wheel.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 14-09-07 10:26

On 13 Sep., 23:41, Brian Elmegaard <br...@rkspeed-rugby.dk> wrote:

> [...]
> koster (exergi).
>
> Beregningen er nødt til at gå fra well-to-wheel.

Jeg skulle have skrevet: hvad mener du skal erstatte benzinmotorer der
kører på benzin. Åbenbart ikke brændselsceller.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 14-09-07 15:56

> Jeg skulle have skrevet: hvad mener du skal erstatte benzinmotorer der
> kører på benzin. Åbenbart ikke brændselsceller.

Det ved jeg ikke. /Skal/ man have en entydig holdning til det. Det
kommer meget an på well-to-wheel i alle mulighederne.

Jeg kan ikke finde den på google lige nu, men MIT-rapporten
LFEE-2003-001 RP angiver at brændselsceller ikke er bedre end
hybridbiler.

mvh.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 14-09-07 19:39

On 14 Sep., 16:56, Brian Elmegaard <br...@rkspeed-rugby.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke finde den på google lige nu, men MIT-rapporten
> LFEE-2003-001 RP angiver at brændselsceller ikke er bedre end

Hvad angår energieffektivitet? Hybridbilerne har også til en vis grad
de fordele jeg nævnte ved brændselscelledrevne biler, de larmer og
oser mindre, når de kører på strøm. Jo, vi kunne godt have begge typer
kørende og lade dem tanke ethanol, methanol el. lign. fra de samme
tankstationer.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 16-09-07 14:11

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> writes:

> Hvad angår energieffektivitet?

samt CO2 udslip og life cycle energiforbrug.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 16-09-07 14:13

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> writes:

> oser mindre, når de kører på strøm. Jo, vi kunne godt have begge typer
> kørende og lade dem tanke ethanol, methanol el. lign. fra de samme
> tankstationer.

Det interessante i den sammenhæng er for mig hvor meget exergi og
økonomi det koster at komme fra et-eller-andet til ethanol, methanol
el. lign.

Fra : Knud Soerensen

Dato : 12-09-07 21:06

Det minder mig om opfinderen Viktor Schauberger teorier.

Prøv at læs noget om ham.

Vh knud