Exotermisk reaktion
Fra : Linde

Dato : 05-09-07 23:13

Hej

På wiki læste jeg, at calciumklorid (CaCl2), reagerer exothermisk med vand.
Her tænker jeg lidt i retning af alkali-metallers reaktion i vand. Men
hvordan foregår denne reaktion, eksempelvis i en CaCl2 opløsning på 30-40%?
Vil man ikke på denne måde have taget toppen af reaktionen, og altså være
sikret mod ubehagelige overraskelser når man arbejder med stoffet?

Mvh
Linde

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-09-07 01:09

Linde wrote:
> Hej
>
> På wiki læste jeg, at calciumklorid (CaCl2), reagerer exothermisk med vand.

På hvilken wiki?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Linde

Dato : 06-09-07 21:44

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> På hvilken wiki?

http://en.wikipedia.org/wiki/Calcium_chloride

Mvh
Linde

Fra : Jakob M

Dato : 06-09-07 17:44

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> På wiki læste jeg, at calciumklorid (CaCl2), reagerer exothermisk med
> vand.

Det er der nu intet specielt ved, mange salte afgiver varme ved oplsøning i
vand, NaOH som det kendeste eksempel.

NaOH (s) -> NaOH (aq) + varme

> Her tænker jeg lidt i retning af alkali-metallers reaktion i vand.

Alkalimetallernes reaktion med vand er en kemisk reaktion der danner brint,
der så eksploderer, pga varmen.

2Na (s) + 2H2O -> 2NaOH(aq) + H2(g).

De to kan ikke umiddelbart sammenlignes.

Mvh
Jakob

Fra : Linde

Dato : 06-09-07 21:45

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> Det er der nu intet specielt ved, mange salte afgiver varme ved oplsøning
> i vand, NaOH som det kendeste eksempel.
>
> NaOH (s) -> NaOH (aq) + varme

Så selve reaktionen ER altså sket, når man står med opløsningen?

Mvh
Linde

Fra : Jakob M

Dato : 06-09-07 22:15

> Så selve reaktionen ER altså sket, når man står med opløsningen?

Ja.

Mvh
Jakob

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 08-09-07 10:04

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev:

> Vil man ikke på denne måde have taget toppen af reaktionen, og
> altså være sikret mod ubehagelige overraskelser når man arbejder
> med stoffet?

Varmeudviklingen afhænger af hvor meget der opløses og mængden af vand
(i sagens natur). Reaktionen mellem vand og CaCl2 er iøvrigt ikke
specielt voldsom.
Hvad skal du bruge det til? Og i hvilke mængder?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Linde

Dato : 08-09-07 12:02

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> specielt voldsom.
> Hvad skal du bruge det til? Og i hvilke mængder?

Nåmen det var nu mere fordi, jeg ikke rigtig vidste hvad en exothermisk
reaktion var...og ville lige være sikker, da vi bruger det på arbejdet, i
34% opløsning. Mængderne er nogle liter ad gangen. Man kunne jo godt tænke
sig, at man en dag fik iblandet noget vand ved et tilfælde. Men jeg havde da
godt en mistanke om, at reaktionen var sket, når man havde det i en
opløsning.

Mvh
Linde

Fra : kjaer

Dato : 09-09-07 19:58

Linde wrote:
> [...]
> ved et tilfælde. Men jeg havde da godt en mistanke om, at reaktionen
> var sket, når man havde det i en opløsning.

Nåmen; det er jo bare fordi Bertel er en nar!