Isotopers halveringstider. Præcise oplysni~
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 05-09-07 11:51

"Jesus-loves-you" skrev
6944 news:8vuDi.17$sS6.1@news.get2net.dk

> > ... 078-Pt-193, ½ life = 50,0 years ...

Hej NG,

På ...

(NB! PDF-fil - 262 KB download)
http://www.hc-sc.gc.ca/ewh-semt/alt_formats/hecs-sesc/pdf/pubs/radiation/dose/doseassess.pdf

> Platinum ...
[ ... ]
> Pt-193 50.0 y

samt ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_platinum

> nuclide ... half-life
[ ... ]

> 193Pt ... 50(6) a ...

.... angives platin-193's ½-life til 50,0 år.

Godt nok henviser wikipedia til ...

http://amdc.in2p3.fr/web/nubase_en.html
samt ...
http://www.nndc.bnl.gov/nudat2/

Search-string herfra = 193Pt ... =>
http://www.nndc.bnl.gov/nudat2/reCenter.jsp?z=78&n=115

> ... 50 y 6

.... men oplysningerne bliver desværre IKKE mere præcise ...

Findes der et sted på Internettet, hvor halveringstiden (for Pt-193)
angives mere præcist ?

(Også meget gerne mht. alle de andre isotoper.)

På forhånd mange tak for hjælp desangående ...

-

Last file-OUTPUT:
6944 news:8vuDi.17$sS6.1@news.get2net.dk

Med venlig hilsen,
Old Info: 6562 news:Nz%2i.95$7J5.39@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).
Info: 6813 news:VfEri.24$hD6.4@news.get2net.dk File-number: 6945

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-09-07 11:22

"Jesus-loves-you" <John15.13@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse
> "Jesus-loves-you" skrev
> 6944 news:8vuDi.17$sS6.1@news.get2net.dk

The Elements angiver følgende tal:

Pt-193...........half-life < 500 yr . Major radiation, K ( angives som en
K-meson)
Pt-193m ...... - 4.3 d - - gammastråling.

Der er åbenbart mulighed for flere henfald - med de deaf følgende
muligheder for afvigelser. For denne isotop kan der åbenbart ikke gives et
eksakt tal.
Hvad vil du forresten bruget det til - der er 32 radioisotoper af platin?
( Fra Pt-174 til Pt-210, de 8 henfalder med en K-meson)

Per A. Hansen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 08-09-07 09:49

"Per A. Hansen" skrev

[ ... ]

> [...]
> Hvad vil du forresten bruget det til - der er 32 radioisotoper af platin?
> ( Fra Pt-174 til Pt-210, de 8 henfalder med en K-meson)

Hej Per,

Tak for dit svar ...

The Elements ... Det lyder interessant ... Hvad er internet-adressen ?

Ja. Nogle isotoper har flere henfaldsmuligheder heriblandt Pt-193.

En gammel oversigt oplyser således, at ...

http://www.matpack.de/Info/Nuclear/Nuclids/P/Pt193.html
=== citat start ===

78-Pt-193

Atomic Mass: 192.9629845 ± 0.0000031 amu
Excess Mass: -34479.707 ± 2.883 keV
Binding Energy: 1531221.444 ± 2.895 keV
Beta Decay Energy: B- -1068.648 ± 9.160 keV

Spin: 1/2-
Half life: 50 Y ( 18.0000 % )
Mode of decay: Electron capture to Ir-193
Decay energy: 0.057 MeV

Meta state at 0.150 Mev
Spin: 13/2+
Half life: 4.33 D ( 0.6928 % )
Mode of decay: IT
Decay energy: 0.150 MeV

Possible parent nuclides:
Electron capture from Au-193

=== citat slut ====

Hvad de to tal (18,0 % og 0,69 %) angiver, forstår jeg faktisk ikke
helt ...

Og mht. meta-state (på 150 KeV) så betyder dette vist nok, at henfaldet kun
sker, dersom atomkernen tilføres denne mængde energi, oder was ?

-

Mht. dit spørgsmål, som lød:

> Hvad vil du forresten bruget det til - der er 32 radioisotoper af platin?
> ( Fra Pt-174 til Pt-210, de 8 henfalder med en K-meson)

Idet isotopers halveringstid er *universielle* i ordets bogstavelige
forstand og således gør sig gældende overalt i Universet, har jeg benyttet
nogle isotopers halveringstid som tids-definition i et SETI-test-program,

Entry-link (tråd oprettet) ...
Sent: Tuesday, July 03, 2007 CET 19:09, GMT 17:09
Subject: SETI-test-program (New Drake-version 1.03), Dusør 10.000 D.kr.
(around 1.800 US $)
6712 news:ipvii.35$FP1.29@news.get2net.dk

File ...

Sent: Tuesday, July 10, 2007 CET 15:21, GMT 13:21
Subject: Tids- og længdemåls systemet (time and longitude) -
Was: SETI-test-program ...
6743 news:EJLki.15$XL.4@news.get2net.dk

> Tids-definitionen.
>
> Atom-definitionen i starten af SETI-programmet lød:

[ ... ]
> Denne tabel kunne være følgende:

> [...]

Hypotetisk set vil vi derfor heller ej kategorisk kunne tillade os - på
forhånd - at afvise, at en udenjordisk civilisation kunne finde på at gøre
noget tilsvarende.

The news:

Der er fundet indicier på, at 78-Pt-173_isotopet *allerede* ér blevet
anvendt som counter i et SETI-program (i relation til the ET-star-maps
inside the Bible).

Og det er selvfølgelig derfor, at måleenheden på 50 år ønskes mere præcist
angivet mhp. nærmere studier/målinger ...

Ja, det lyder måske nok "lidt" skørt, at der er blevet fundet et stjernekort
skjult i Bibelen, som indirekte giver et bevis på, at en *udenjordisk*
civilisation har besøgt vort solsystem i Oldtiden. Men kendsgerningerne
desangående er på ingen måde i uoverensstemmelse med moderne videnskab!
INGEN naturlov er således overtrådt, hvorfor hypotesen/teorien desangående
har sin videnskabelige berettigelse.

Konkretiserede oplysninger herom vil snart blive udsendt, knyttet til
(linked to) The main-program (message from ET, Aliens) ...
5786 news:ub0Yg.8$WB6.4@news.get2net.dk

Der er - for øvrigt - fortsat en "dusør" på SETI-test-programmet, så hvis
du kan knække koden, Per, så er de 1000 og 10.000 dask dine ...

(Forudsat selvfølgelig, at du kommer først til mølle.)

-

Coming up:
Protonens (og neutronens) massetab

Last file-OUTPUT:
6950 news:nKcEi.93$za.42@news.get2net.dk

Info: 6813 news:VfEri.24$hD6.4@news.get2net.dk File-number: 6951

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-09-07 16:39

> "Per A. Hansen" skrev
>
> [ ... ]

> Hej Per,
>
> Tak for dit svar ...
>

> The Elements ... Det lyder interessant ... Hvad er internet-adressen ?

Tallener er fra før webben, jeg har en gammel fotokopi af egenskaberne for
radioisotoperne.

> Ja. Nogle isotoper har flere henfaldsmuligheder heriblandt Pt-193.

> En gammel oversigt oplyser således, at ...

> [...]
....klip-

Den er langt mere omfattende end min tabel. Men Mass excess angives med
en værdi på -34.41 MeV for Pt 193 og -34.26 for Pt-193m.

> Hvad de to tal (18,0 % og 0,69 %) angiver, forstår jeg faktisk ikke
> helt ...

Jeg går ud fra, at det kun er 18% af atomerne, der henfalder med en
halveringstid på 50 år. Og 0.69 har en halveringstid på 4.33 dage.
Der er mange radioisotoper, der har en ret så kompliceret måde
at henfalde på.

> [...]

> du kan knække koden, Per, så er de 1000 og 10.000 dask dine ...
>
> (Forudsat selvfølgelig, at du kommer først til mølle.)

Tak for tippet - det kigger jeg på i week-enden, jeg har et par huller, hvor
beløbene let kan være i.
Det er en ret så spændende måde at forske i Bibelen på.

Per A. Hansen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 11-09-07 11:32

"Per A. Hansen" skrev

[ ... ]

> Tallener er fra før webben, jeg har en gammel fotokopi af egenskaberne for
> radioisotoperne.

(No new data-input)

Æv ...

> ...klip-
>
> Den er langt mere omfattende end min tabel. Men Mass excess angives med
> en værdi på -34.41 MeV for Pt 193 og -34.26 for Pt-193m.

Hvilket også er det samme som ...

6951 news:mmtEi.4$BK4.1@news.get2net.dk

> 78-Pt-193
>
> Atomic Mass: 192.9629845 ± 0.0000031 amu
> [...]

.... idet -34,479707 MeV + 0,150 MeV = -34,329707 MeV.

Compare with ...

-34.41 MeV for Pt 193 og -34.26 for Pt-193m.
Delta = +0,15 MeV

En nyere tabel (2003) angiver "overskudsmassen" til ...

http://www.nndc.bnl.gov/amdc/masstables/Ame2003/mass.mas03

> -34477,014 KeV +/- 1,681

Så jeg går udfra, at der med Pt-193m skal forstås en atomkerne, der har fået
*tilført* noget ekstra energi; akkurat som lidt a la når en elektron udenom
kernen anslås og på et tidspunkt laver et kvantespring tilbage til *laveste*
energi-niveau, oder was ?

> [...]
> halveringstid på 50 år. Og 0.69 har en halveringstid på 4.33 dage.
> Der er mange radioisotoper, der har en ret så kompliceret måde

Ja, sådan forstår jeg det også, men samtidig givet det jo så ingen mening !

Det havde givet noget bedre mening, dersom der stod 99,31% af atomerne har
½T på 50 år. og de resterende 0,69% har ½T på 4,33 dage.

> [...]
> hvor beløbene let kan være i.
> Det er en ret så spændende måde at forske i Bibelen på.

Øh ... Jeg bør måske lige nævne, at SETI-test-programmet intet har at gøre
med Bibelen (se linked ovenfor), og dusøren er blot udlovet med det formål
at *bevise*, at koden kan forstås UDEN brug af hjælpe midler, hvilket gør
den velegnet til interstellar kommunikation.

Man kan derfor på en måde sige, at vi her har at gøre med en art
*simulering* af et indkomment intelligent-designet radiosignal fra rummet.

Og derfor kan vi jo så også tillade os at diskutere, *hvad* der menes med
dit-og-dat i koden (i bestræbelserne på at "afkode" den).

Så blot stil alle de spørgsmål, du måtte have på hjertet, Per ...

Koden er faktisk meget enkel, når man først har sat sig ind i den.

Det er jo hele idéen med sådan en kode.

Som tidligere skrevet er koden en videreudvikling af Drakes
radio-prøvebudskab til M13.

Drake definerer først tallene ved at skrive:

1,2,3,4,5,6,7,8 (10 oct), 9 (11 oct), 10 (12 oct)

Herefter tallene:

1,6,7,8,15 som symboliserer atomerne H, C, N, O, P

Så koden er forholdsvis enkel at tyde.

En hel del af SETI-test-programmet ér allerede blevet knækket af astrofysik
Jonas Møller Larsen, så det er blot nogle strukturer (i koden) denne mand
overså.

De første 1000 dask burde i hvert fald IKKE give anledning til hovedbrud ...
So try ...

-

Last file-OUTPUT:
6955 news:38uFi.34$qY5.16@news.get2net.dk