Udvidelse brændstof
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-09-07 08:52

Hvor meget udvider benzin sig f.eks. ved opvarmning fra 5 til 50 grader -
findes der en formel?

Samme spørgsmål for diesel :)

--
Per

Fra : none

Dato : 05-09-07 09:50

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Hvor meget udvider benzin sig f.eks. ved opvarmning fra 5 til 50 grader
> - findes der en formel?
>
> Samme spørgsmål for diesel :)
Udvidelseskoefficienten for benzin er
0,001,(http://www.ac.wwu.edu/~vawter/PhysicsNet/Topics/Thermal/ThermExpan.html)
hvilket for 45 grader giver en udvidelse på 4,5%
jhp

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 05-09-07 09:51

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Hvor meget udvider benzin sig f.eks. ved opvarmning fra 5 til 50
> grader - findes der en formel?

Der burde være nogle brugbare formler her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coefficient_of_thermal_expansion

Du skal bruge den volumetriske udvidelseskoefficient for benzin. Ifølge
http://www.ac.wwu.edu/~vawter/PhysicsNet/Topics/Thermal/ThermExpan.html
er den på 950*10^-6 [1/°C].

> Samme spørgsmål for diesel :)

Samme formel. Ifølge
http://www.chevron.com/products/prodserv/fuels/bulletin/diesel/L2_4_6_rf.htm
er koefficienten 460*10^-6 [1/°F], hvilket jeg får til 828*10^-6 [1/°C].

--
PeKaJe

And yes, IMO it does look like a cross between chicken scratchings, C++
barf, and a very bad day at the data dump. -- High opinions of X.CPP

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-09-07 11:51

"Peter Kai Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> er koefficienten 460*10^-6 [1/°F], hvilket jeg får til 828*10^-6 [1/°C].

Kan jeg få dig til at give et eksempel - f.eks. 20 graders forskel, så man
får en procentforskel?
--
Per