Lysende "pikker" henover nattehimmelen fra~
Fra : NoOne

Dato : 04-09-07 20:52

Hejsa :)

var lige ude og kigge stjerner og så med nogle min mellemrum to
lysende "prikker" som fløj fra syd mod nord

hvad er det ? er det rumskrot eller satellittet ?

RaZoR :)

Fra : Max

Dato : 04-09-07 20:59

Hej

> hvad er det ? er det rumskrot eller satellittet ?

Det kan være begge dele, der er masser af muligheder.

Kan du huske tidspunkt og kurs kan du måske finde
dem på http://www.heavens-above.com/

--
Mvh Max

Fra : NoOne

Dato : 05-09-07 17:58

On Tue, 4 Sep 2007 21:59:03 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej

>Det kan være begge dele, der er masser af muligheder.
>
>Kan du huske tidspunkt og kurs kan du måske finde
>dem på http://www.heavens-above.com/

hmm ok takker men jeg kunne ikke lige finde noget på det site som
hjalp ...

men de to "prikker" kom lige hen over hovedet på mig igennem
stjernebilledet Cassiopeia :)

RaZoR :)

Fra : Mikkel Lund

Dato : 04-09-07 21:17

NoOne skrev:
> [...]
> lysende "prikker" som fløj fra syd mod nord
>
> hvad er det ? er det rumskrot eller satellittet ?

To ved siden af hinanden? En flyvemaskine.

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Max

Dato : 04-09-07 21:25

Hej Mikkel

> To ved siden af hinanden? En flyvemaskine.

Med nogle minutters mellemrum ? en stor flyvemaskine
må man sige :)

--
Mvh Max

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 05-09-07 19:20

NoOne wrote:

> var lige ude og kigge stjerner og så med nogle min mellemrum to
> lysende "prikker" som fløj fra syd mod nord
>
> hvad er det ? er det rumskrot eller satellittet ?

Tidspunktet, årstiden og retningen passer fint med satellitter i polært
kredsløb. De er stadig oplyste mens det er mørkt nok til at man kan se
dem tydeligt. Hvis vejret ellers er godt og man kigger godt efter, kan
man se mange satellitter stort set hver nat året rundt.

Specielt interessante er satellitter i Iridium netværket, der har nogle
store flade antenner som reflekterer lyset meget godt. Disse er noget
mere spektakulære idet de, når de står helt rigtigt, vil lyse kraftigere
og kraftigere, op til styrke -8 (kraftigere end Venus, og nogle kan
endda ses i dagslys), hvorefter de forsvinder igen. Man kan beregne
præcist hvornår disse dukker op, f.eks. på
http://www.heavens-above.com/.

--
PeKaJe
Sit back and watch the messages. This is actually more important than one

Fra : NoOne

Dato : 06-09-07 15:11

On 05 Sep 2007 18:20:29 GMT, Peter Kai Jensen
<usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote:

>Tidspunktet, årstiden og retningen passer fint med satellitter i polært
>kredsløb.

ok :) hvad for nogle sattelitter er der tale om ?

RaZoR :)

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 06-09-07 18:41

NoOne wrote:

> ok :) hvad for nogle sattelitter er der tale om ?

Der er hundredevis af aktive satellitter (samt en betydelig mængde
inaktive) i kredsløb om jorden. For at kunne give dig et plausibelt
svar skal vi vide tidspunktet med sekund-præcision, dine koordinater,
samt position og retning på satellitten. Og det kun hvis nogen kan
finde en database hvor de rent faktisk figurerer (inaktive satellitter
kan drive fra deres oprindelige kredsløb, så det skal være en database
baseret på aktiv sporing).

Sagt på en anden måde, så er det ikke en helt nem opgave at finde frem
til hvilken satellit man så (med mindre det er en af dem som er nemme at
genkende, så som Iridium satellitterne og ISS). Det er som regel
nemmere først at finde en som man kan se passerer over, og så gå ud og
kigge efter den.

--
PeKaJe

VISTA: Viruses, Instability, Spyware, Trojans, and Adware.

Fra : N. Foldager

Dato : 08-09-07 17:49

>ok :) hvad for nogle sattelitter er der tale om ?

Det er umuligt at svare på, når du ikke angiver tidspunktet mere
nøjagtigt end "var lige ude at kigge ...".

I 20 minutter før dit indlægs tidsangivelse, var der ingen (kendte)
satellitter gennem Cassiopeia.

Den der kom nærmest var Cosmos 1933. Lidt efter ERS-2, men det var
samtidigt med, at du sendte indlægget.

Venlig hilsen

Niels Foldager