/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Simpel matematik, men hjælp mig. :-)
Fra : nana sørensen


Dato : 04-09-07 20:30

Hej gruppe...

Jeg har matematik på HF for første gang siden folkeskolen, og der var
matematik mit suveræne hadefag. Jeg forstår virkelig ikke ret meget af det,
men har dog fattet noget.

Jeg har brug for lidt hjælp med et par opgaver. Hvis der findes en bedre
gruppe til det, så dig endelig til.

Bogstavregning:

2a-3a(2+2a) =

Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg skal
gange ind i den. Altså om jeg skal gøre sådan her:

2a-6a-6a = 2a

Eller om jeg skal hæve parentesen, fordi jeg kan gå ud fra at den er
positiv, og gøre sådan her:

2a-3a+2+2a= 2+1a

Eller skal jeg gøre noget helt andet?



Denne her har jeg også problemer med:

(x+2) (3-2x) =

Sådan her:

x+2 * 3-2x = x+6-2x = 6-1x ?

Hvis nogen kan hjælpe, så skær det HÅBLØST ud i pap. På forhånd tak for
hjælpen.

Mvh. Nana




 
 
Michael Haase (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Michael Haase


Dato : 04-09-07 21:14

nana sørensen skrev dette den 04-09-2007 21:29:

>
> Bogstavregning:
>
> 2a-3a(2+2a) =
>
> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg skal
> gange ind i den. Altså om jeg skal gøre sådan her:
>
> 2a-6a-6a = 2a
>
> Eller om jeg skal hæve parentesen, fordi jeg kan gå ud fra at den er
> positiv, og gøre sådan her:
>
> 2a-3a+2+2a= 2+1a
>

Du skal gange ind i parentesen, så det er den første der er tættest på
det rigtige. Du skal dog også huske at 3a * 2a *IKKE* er 6a
>
>
>
> Denne her har jeg også problemer med:
>
> (x+2) (3-2x) =
>
> Sådan her:
>
> x+2 * 3-2x = x+6-2x = 6-1x ?
>

Nej. Hvert led i første parentes skal ganges med hvert led i 2.
parentes. Altså bliver de enkelte led 3*x, -2x*x, 2*3 og -2x*2.
Regner med du selv kan finde ud af rækkefølgen og hvornår der skal
lægges sammen og trækkes fra


--
Michael Haase

nana sørensen (04-09-2007)
Kommentar
Fra : nana sørensen


Dato : 04-09-07 22:08


"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> wrote in message
news:37d97$46ddbcad$5518759d$23929@news.arrownet.dk...
> nana sørensen skrev dette den 04-09-2007 21:29:
>
>>
>> Bogstavregning:
>>
>> 2a-3a(2+2a) =
>>
>> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg
>> skal gange ind i den. Altså om jeg skal gøre sådan her:
>>
>> 2a-6a-6a = 2a
>>
>> Eller om jeg skal hæve parentesen, fordi jeg kan gå ud fra at den er
>> positiv, og gøre sådan her:
>>
>> 2a-3a+2+2a= 2+1a
>>
>
> Du skal gange ind i parentesen, så det er den første der er tættest på det
> rigtige. Du skal dog også huske at 3a * 2a *IKKE* er 6a
>>

Hvorfor er 3a*2a ikke lig 6a? Gider du ikke lige at skære den ud i
pap/skrive den rigtigt op?


>>
>>
>> Denne her har jeg også problemer med:
>>
>> (x+2) (3-2x) =
>>
>> Sådan her:
>>
>> x+2 * 3-2x = x+6-2x = 6-1x ?
>>
>
> Nej. Hvert led i første parentes skal ganges med hvert led i 2. parentes.
> Altså bliver de enkelte led 3*x, -2x*x, 2*3 og -2x*2.
> Regner med du selv kan finde ud af rækkefølgen og hvornår der skal lægges
> sammen og trækkes fra

> Michael Haase

Resultatet skal jo ikke give noget med x*x, så hvordan skal jeg skrive det
op? forstår slet ikke.



Michael Zedeler (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Michael Zedeler


Dato : 04-09-07 22:46

nana sørensen wrote:
> "Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> wrote in message
> news:37d97$46ddbcad$5518759d$23929@news.arrownet.dk...
>> nana sørensen skrev dette den 04-09-2007 21:29:
>>
>>> Bogstavregning:
>>>
>>> 2a-3a(2+2a) =
>>>
>>> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg
>>> skal gange ind i den. Altså om jeg skal gøre sådan her:
>>>
>>> 2a-6a-6a = 2a
>>>
>>> Eller om jeg skal hæve parentesen, fordi jeg kan gå ud fra at den er
>>> positiv, og gøre sådan her:
>>>
>>> 2a-3a+2+2a= 2+1a
>>>
>> Du skal gange ind i parentesen, så det er den første der er tættest på det
>> rigtige. Du skal dog også huske at 3a * 2a *IKKE* er 6a
>
> Hvorfor er 3a*2a ikke lig 6a? Gider du ikke lige at skære den ud i
> pap/skrive den rigtigt op?

a repræsenterer jo et tal, så prøv at sætte a til et tilfældigt tal (0
og 1 er ikke specielt gode valg) og se om det passer:

F. eks. a = 7. Når der så står 3a, betyder det 3*7 og så fremdeles:

3a*2a = 3*7*2*7 = 3*2*7*7 = 3*2*a*a.

Du skrev at

3a*2a = 3*2a = 3*2*7

Men det er tydeligvis forkert med dette eksempel.

>>> Denne her har jeg også problemer med:
>>>
>>> (x+2) (3-2x) =
>>>
>>> Sådan her:
>>>
>>> x+2 * 3-2x = x+6-2x = 6-1x ?
>>>
>> Nej. Hvert led i første parentes skal ganges med hvert led i 2. parentes.
>> Altså bliver de enkelte led 3*x, -2x*x, 2*3 og -2x*2.
>> Regner med du selv kan finde ud af rækkefølgen og hvornår der skal lægges
>> sammen og trækkes fra
>
> Resultatet skal jo ikke give noget med x*x, så hvordan skal jeg skrive det
> op? forstår slet ikke.

Du kan ikke undgå at resultatet giver noget med x*x. Er du klar over at
x*x skrives som x² (x og et lille 2-tal)?

I hvert fald ganger man paranteser sammen sådan her:

(x+2) (3-2x) = (x+2) * (3-2x)
(x+2) * (3-2x) = x * (3-2x) + 2 * (3-2x)

Så kan du regne de to led ud hver for sig:

x * (3-2x) = x*3 + x*(-2x) = 3x - 2x²
2 * (3-2x) = 2*3 + 2*(-2x) = 6 - 4x

....og så lægge det hele sammen:

3x - 2x^2 + 6 - 4x = -2x² - x + 6

Bemærk venligst at jeg laver en forfærdelig masse regnefejl, så
resultatet er sikkert forkert men principperne er rigtige nok, så du bør
regne det efter selv.

Mvh. Michael.

N. Foldager (05-09-2007)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 05-09-07 05:46


Nana Sørensen:

>Hvorfor er 3a*2a ikke lig 6a? Gider du ikke lige at skære den ud i
>pap/skrive den rigtigt op?

3a er jo en skrivemåde for 3 * a
og 2a en skrivemåde for 2 * a

Derfor er

3a * 2a =

3 * a * 2 * a =

3 * 2 * a * a =

6 * a^2 ( = 6 gange a i anden)


>>> Denne her har jeg også problemer med:
>>>
>>> (x+2) (3-2x) =
>>>
>>> Sådan her:
>>>
>>> x+2 * 3-2x = x+6-2x = 6-1x ?
>>>
>>
>> Nej. Hvert led i første parentes skal ganges med hvert led i 2. parentes.
>> Altså bliver de enkelte led 3*x, -2x*x, 2*3 og -2x*2.
>> Regner med du selv kan finde ud af rækkefølgen og hvornår der skal lægges
>> sammen og trækkes fra
>
>> Michael Haase
>
>Resultatet skal jo ikke give noget med x*x, så hvordan skal jeg skrive det
>op? forstår slet ikke.

Hvorfor mener du ikke det?

Eet af de 4 gangestykker mellem de to parenteser er jo:

x * -2x

Helt som jeg viste ovenfor, er

x * -2x =

X * -2 * x =

-2 * x * x =

-2 * x^2 =

-2x^2


Venlig hilsen

Niels Foldager






Bertel Lund Hansen (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 04-09-07 21:25

nana sørensen skrev:

> Bogstavregning:

> 2a-3a(2+2a) =

En parentes skrevet på den måde er altid en gangeparentes. Det
skal altså tolkes som:

   2*a -3*a*(2+2*a)

> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg skal
> gange ind i den.

Du skal gange ind i den. Jeg kalder det i øvrigt at hæve
parentesen uanset hvilken operation det kræver.

> Altså om jeg skal gøre sådan her:

> 2a-6a-6a = 2a

Tæt på. Det giver:

   2a-6a-6a^2

> Denne her har jeg også problemer med:

> (x+2) (3-2x) =

Man ganger to parenteser ved at gange hvert led i den ene med
hvert led i den anden.

(x+2) (3-2x) = 3x - 2x^2 + 6 - 4x

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

nana sørensen (04-09-2007)
Kommentar
Fra : nana sørensen


Dato : 04-09-07 22:15


"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
news:fqngcx3fvaud$.w8a97f3wpdqq$.dlg@40tude.net...
> nana sørensen skrev:
>
>> Bogstavregning:
>
>> 2a-3a(2+2a) =
>
> En parentes skrevet på den måde er altid en gangeparentes. Det
> skal altså tolkes som:
>
> 2*a -3*a*(2+2*a)
>

Ja ja da, men det bringer mig ikke tættere på at forstå det. Det er jo ikke
en ligning.



> Du skal gange ind i den. Jeg kalder det i øvrigt at hæve
> parentesen uanset hvilken operation det kræver.
>
>> Altså om jeg skal gøre sådan her:
>
>> 2a-6a-6a = 2a
>
> Tæt på. Det giver:
>
> 2a-6a-6a^2

Tegnet mellem 6a og 2 kender jeg slet ikke og det har vi i hvertfald klart
ikke lært hvad betyder. 2a-6a-6a^2 skulle være det samlede resultat?


>
>> Denne her har jeg også problemer med:
>
>> (x+2) (3-2x) =
>
> Man ganger to parenteser ved at gange hvert led i den ene med
> hvert led i den anden.
>
> (x+2) (3-2x) = 3x - 2x^2 + 6 - 4x
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/



Bertel Lund Hansen (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 04-09-07 22:52

nana sørensen skrev:

>> 2*a -3*a*(2+2*a)

> Ja ja da, men det bringer mig ikke tættere på at forstå det. Det er jo ikke
> en ligning.

Hvad er opgaven? Hvis du skal reducere et udtryk, er der slet
ingen ligning.

Hvis det er en ligning der skal løses, mangler du at skrive noget
af opgaven.

>> 2a-6a-6a^2

> Tegnet mellem 6a og 2 kender jeg slet ikke

Det er det vi bruger her i gruppen til potenser. 6a^2 betyder
"seks a i anden" eller 6*a*a.

> og det har vi i hvertfald klart ikke lært hvad betyder.

Vi kan ikke særlig nemt skrive med små forhøjede tal i
debatgrupperne. Derfor bruger vi ^ som symbol for potens
(opløftet).

> 2a-6a-6a^2 skulle være det samlede resultat?

Nej. Du må selv reducere det i bund.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

N. Foldager (05-09-2007)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 05-09-07 22:27



>>> 2a-6a-6a^2

>> Tegnet mellem 6a og 2 kender jeg slet ikke

Bertel Lund Hansen:

>Det er det vi bruger her i gruppen til potenser. 6a^2 betyder
>"seks a i anden" eller 6*a*a.

Nana, det er ikke bare her i gruppen, men mange steder. Også på mange
lommeregnere. Og det betyder altså bare "opløftet i potensen..."

X^5 = x opløftet i 5. potens.

Venlig hilsen

Niels Foldager

N. Foldager (05-09-2007)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 05-09-07 22:29


>> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg skal
>> gange ind i den.

Bertel Lund Hansen:

>Du skal gange ind i den. Jeg kalder det i øvrigt at hæve
>parentesen uanset hvilken operation det kræver.


Hvorfor gør du det? Parentesen hæves da ikke af, at man ganger ind i
den?

Venlig hilsen

Niels Foldager


Bertel Lund Hansen (07-09-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-09-07 10:45

N. Foldager skrev:

> Hvorfor gør du det? Parentesen hæves da ikke af, at man ganger ind i
> den?

Hvordan vil du notere en indgangning med to parenteser hvor
parenteserne ikke hæves?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

N. Foldager (07-09-2007)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 07-09-07 11:57


>> Hvorfor gør du det? Parentesen hæves da ikke af, at man ganger ind i
>> den?

Bertel Lund Hansen:

>Hvordan vil du notere en indgangning med to parenteser hvor
>parenteserne ikke hæves?

Der var ikke to parenteser i det eksempel, du kommenterede.


Du skrev:

> En parentes skrevet på den måde er altid en gangeparentes. Det
> skal altså tolkes som:
>
>    2*a -3*a*(2+2*a)

>> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg skal
>> gange ind i den.

>Du skal gange ind i den. Jeg kalder det i øvrigt at hæve
> parentesen uanset hvilken operation det kræver.



Venlig hilsen

Niels Foldager

Glenn Møller-Holst (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Glenn Møller-Holst


Dato : 04-09-07 21:26

Hej Nana

Kig på:

Repetition af algebra (jeg kunne ikke umiddelbart finde andre sider på
dansk):
http://www.rasmus.is/dk/T/U/st11k01.htm

hilsen

Glenn

nana sørensen (05-09-2007)
Kommentar
Fra : nana sørensen


Dato : 05-09-07 19:57


"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> wrote in message
news:46ddb22b$0$2119$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej gruppe...
>
> Jeg har matematik på HF for første gang siden folkeskolen, og der var
> matematik mit suveræne hadefag. Jeg forstår virkelig ikke ret meget af
> det, men har dog fattet noget.
>
> Jeg har brug for lidt hjælp med et par opgaver. Hvis der findes en bedre
> gruppe til det, så dig endelig til.
>


Jeg fandt ud af hvor problemet lå. Problemet er simpelthen at vi ikke har
lært noget om det med at opløfte og sådan overhovedet. Derfor forvirrede det
mig totalt.
Jeg siger tak til alle for hjælpen. Jeg fik en til at forklare mig det irl i
stedet kombineret med jeres anvisninger og forstod det faktisk nogenlunde
til sidst.



N. Foldager (06-09-2007)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 06-09-07 21:16

Nana Sørensen:

> Problemet er simpelthen at vi ikke har lært noget om det med at opløfte og sådan overhovedet.

Betyder det, at man kan nå til HF uden at have lært at opløfte i
potenser?

Venlig hilsen

Niels Foldager


nana sørensen (07-09-2007)
Kommentar
Fra : nana sørensen


Dato : 07-09-07 01:19


"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote in message
news:rrn0e3hf7hkgvr7erns3dsm882i8oi48lr@4ax.com...
> Nana Sørensen:
>
>> Problemet er simpelthen at vi ikke har lært noget om det med at opløfte
>> og sådan overhovedet.
>
> Betyder det, at man kan nå til HF uden at have lært at opløfte i
> potenser?
>
> Venlig hilsen
>
> Niels Foldager
>

Hvad skal det betyde? Mener du om man kan starte på HF (som er en gymnasiel
uddannelse) og tage matematik på C-niveau som enkeltfag, med folkeskolens
afgangseksamen som det eneste adgangskrav?
Ja, det kan man. Hvorfor skulle man ikke kunne det? Jeg har haft matematik i
to uger nu og vi er igang med at lære det. Hvad skulle pointen med at gå der
være, hvis man kunne det hele i forvejen? Et helt års repetition eller?
Nu var det jo nærmest heller ikke fordi jeg ikke ved hvad potens er. Jeg var
bare ikke klar over det i forhold til algebra og hvad reglerne var. Det
gjorde det så heller ikke nemmere at tegnet ^ bruges for noget der ser
anderledes ud i virkeligheden.



N. Foldager (07-09-2007)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 07-09-07 12:01

>>> Problemet er simpelthen at vi ikke har lært noget om det med at opløfte
>>> og sådan overhovedet.

>> Betyder det, at man kan nå til HF uden at have lært at opløfte i
>> potenser?

Nana Sørensen:

>Hvad skal det betyde? Mener du om man kan starte på HF (som er en gymnasiel
>uddannelse) og tage matematik på C-niveau som enkeltfag, med folkeskolens
>afgangseksamen som det eneste adgangskrav?
>Ja, det kan man. Hvorfor skulle man ikke kunne det?

Nej. Det var ikke det, jeg skrev.

Jeg spurgte om man kan nå til HF uden at have lært at opløfte i
potenser. Da man har adgang til HF fra folkeskolen, kan spørgsmålet
omskrives til:

Lærer man ikke at opløfte i potenser i folkeskolen - mere?

Venlig hilsen

Niels Foldager


nana sørensen (07-09-2007)
Kommentar
Fra : nana sørensen


Dato : 07-09-07 12:26

Klip

>
> Nej. Det var ikke det, jeg skrev.
>
> Jeg spurgte om man kan nå til HF uden at have lært at opløfte i
> potenser. Da man har adgang til HF fra folkeskolen, kan spørgsmålet
> omskrives til:
>
> Lærer man ikke at opløfte i potenser i folkeskolen - mere?
>
> Venlig hilsen
>
> Niels Foldager
>

Det lærer man sikkert, men da jeg åbenlyst ikke fulgte specielt godt med i
folkeskolen skal jeg ikke kunne sige om man lærte at bruge det i forbindelse
med algebra. Almindelig potensregning har man lidt af.
Jeg selv gik ud af folkeskolen for snart 10 år siden, og jeg havde sikkert
glemt alt om algebra, selvom jeg havde lært det dengang. Det hold jeg går på
består af meet forskellige aldersgrupper. Halvdelen af kursisterne er over
30. Dvs. at det nok er mere end 10 år siden de gik ud af fokeskolen, så
repetition er klart nødvendigt.



Bertel Lund Hansen (07-09-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-09-07 18:54

N. Foldager skrev:

> Lærer man ikke at opløfte i potenser i folkeskolen - mere?

Der bliver undervist i det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Kim Ludvigsen (07-09-2007)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 07-09-07 19:40

Den 07-09-07 19.53 skrev Bertel Lund Hansen følgende:
> N. Foldager skrev:
>
>> Lærer man ikke at opløfte i potenser i folkeskolen - mere?
>
> Der bliver undervist i det.

Spørgsmålet er, om alle elever lærer den gyldne huskeregel, at det er
det modsatte af impotent:
http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=impotent

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan bruger og skræddersyr du proceslinjen. Få for eksempel et praktisk
søgefelt til Google i proceslinjen.
http://kimludvigsen.dk

Michael Zedeler (07-09-2007)
Kommentar
Fra : Michael Zedeler


Dato : 07-09-07 19:46

Kim Ludvigsen wrote:
> Den 07-09-07 19.53 skrev Bertel Lund Hansen følgende:
>> N. Foldager skrev:
>>
>>> Lærer man ikke at opløfte i potenser i folkeskolen - mere?
>>
>> Der bliver undervist i det.
>
> Spørgsmålet er, om alle elever lærer den gyldne huskeregel, at det er
> det modsatte af impotent:
> http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=impotent

Dette er så et af de begreber, der imho ingen værdi har og højest kan
tjene til at give en enkelt folkeskolelærer i ny og næ en følelse af
bedrevidenhed.

Mvh. Michael.

Michael Zedeler (07-09-2007)
Kommentar
Fra : Michael Zedeler


Dato : 07-09-07 22:56

Michael Zedeler wrote:
> Kim Ludvigsen wrote:
>> Den 07-09-07 19.53 skrev Bertel Lund Hansen følgende:
>>> N. Foldager skrev:
>>>
>>>> Lærer man ikke at opløfte i potenser i folkeskolen - mere?
>>>
>>> Der bliver undervist i det.
>>
>> Spørgsmålet er, om alle elever lærer den gyldne huskeregel, at det er
>> det modsatte af impotent:
>> http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=impotent
>
> Dette er så et af de begreber, der imho ingen værdi har og højest kan
> tjene til at give en enkelt folkeskolelærer i ny og næ en følelse af
> bedrevidenhed.

Nu fandt jeg så siden hvor der står om kildekritik. Alletiders sted.
Det kommer jeg sikkert til at henvise til.

Mvh. Michael.

Erik Olsen DK (07-09-2007)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 07-09-07 20:11

Kim Ludvigsen wrote:

> Spørgsmålet er, om alle elever lærer den gyldne huskeregel, at det er
> det modsatte af impotent:
> http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=impotent

Jeg kiggede efter en forklaring på "halvnegative tal", men den kunne jeg
desværre ikke finde.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



Peter Loumann (07-09-2007)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 07-09-07 22:08

On Fri, 7 Sep 2007 21:11:20 +0200, Erik Olsen DK wrote:

>> http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=impotent

> Jeg kiggede efter en forklaring på "halvnegative tal", men den kunne jeg
> desværre ikke finde.

Surprise! Se forsiden

http://ordforklaring.dk/index.php

med bl.a.:

Dos
Styresystem opkaldt efter ordet dosmer [...]

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

Kim Ludvigsen (07-09-2007)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 07-09-07 23:06

Den 07-09-07 23.07 skrev Peter Loumann følgende:
> On Fri, 7 Sep 2007 21:11:20 +0200, Erik Olsen DK wrote:
>
>> Jeg kiggede efter en forklaring på "halvnegative tal", men den kunne jeg
>> desværre ikke finde.
>
> Surprise! Se forsiden
> http://ordforklaring.dk/index.php
> med bl.a.:
>
> Dos
> Styresystem opkaldt efter ordet dosmer [...]

Det kan han ikke nødvendigvis se, der vælges en tilfældig ordforklaring
på forsiden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sunbird: gratis kalender som du kan dele med andre.
http://kimludvigsen.dk

Martin Andersen (07-09-2007)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 07-09-07 23:24

Kim Ludvigsen wrote:
> Den 07-09-07 23.07 skrev Peter Loumann følgende:
>> On Fri, 7 Sep 2007 21:11:20 +0200, Erik Olsen DK wrote:
>>
>>> Jeg kiggede efter en forklaring på "halvnegative tal", men den kunne
>>> jeg desværre ikke finde.
>>
>> Surprise! Se forsiden
>> http://ordforklaring.dk/index.php
>> med bl.a.:
>>
>> Dos
>> Styresystem opkaldt efter ordet dosmer [...]
>
> Det kan han ikke nødvendigvis se, der vælges en tilfældig ordforklaring
> på forsiden.
>
Godt han skrev "med bl.a.:" så :)

Erik Olsen DK (08-09-2007)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 08-09-07 10:42

Peter Loumann wrote:
> On Fri, 7 Sep 2007 21:11:20 +0200, Erik Olsen DK wrote:
>
>>> http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=impotent
>
>> Jeg kiggede efter en forklaring på "halvnegative tal", men den kunne
>> jeg desværre ikke finde.
>
> Surprise! Se forsiden
>
> http://ordforklaring.dk/index.php
>
> med bl.a.:
>
> Dos
> Styresystem opkaldt efter ordet dosmer [...]

Den gik jeg desværre glip af. Dagens ordforklaring er 'Forhjulstræk'.

Når jeg søger på "halvnegative tal" får jeg kun:
Algoritme
Impotent
Numismatiker
Talisman

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/



N. Foldager (08-09-2007)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 08-09-07 17:50


>> Lærer man ikke at opløfte i potenser i folkeskolen - mere?

Bertel Lund Hansen:

>Der bliver undervist i det.

Godt. Tak.

Niels Foldager

Poul E Hansen (05-09-2007)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 05-09-07 20:45

On 4 Sep., 21:29, "nana sørensen" <nanato...@phobia.dk> wrote:
> Hej gruppe...
>
> Jeg har matematik på HF for første gang siden folkeskolen, og der var
> matematik mit suveræne hadefag. Jeg forstår virkelig ikke ret meget af det,
> men har dog fattet noget.
>
> Jeg har brug for lidt hjælp med et par opgaver. Hvis der findes en bedre
> gruppe til det, så dig endelig til.
>
> Bogstavregning:
>
> 2a-3a(2+2a) =
>
> Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal hæve parentesen, eller om jeg skal
> gange ind i den. Altså om jeg skal gøre sådan her:
>
> 2a-6a-6a = 2a
>
> Eller om jeg skal hæve parentesen, fordi jeg kan gå ud fra at den er
> positiv,

Der er tradition for at regne produkterne ud før sum og differencer.
Derfor er fx. 5-2*7 lig med 5-14 og ikke 3*7.

3a(2+2a) er et produkt af tre faktorer: 3, a og (2+2a). Vi kan også
betragte det som et produkt of faktorerne 3a og (2+2a). Lad os regne
det ud:

Der ganges ind i parentesen:

3a(2+2a)= 3a*2+3a*2a .

Da faktorernes orden er ligegyldig, er det lig med

2*3a+2*3*a*a = 6a + 6a*a. a*a kan skrives som et a med et to tal
øverst til højre for a, eller hvis tekstprogrammet ikke kan det, som
a^2. Det læses 'a i anden'. Dermed er

2a-3a(2+2a) = 2a - (6a+6a^2 ) =2a-6a-6a^2 =-4a-6a^2

Hvis man husker at der står minus foran 3a og at der derfor skal minus
foran ledene kan man springe den særskilte udregning af 3a(2+2a) over.

> Denne her har jeg også problemer med:
>
> (x+2) (3-2x) =
>

(x+2)(3-2x) er produktet af (x+2) og (3-2x). Det er lig med x gange
(3-2x), plus 2 gange (3-2x):

(x+2)(3-2x)= x(3-2x) + 2(3-2x) = 3x-x*2x + 6 - 4x = 2x^2 - x + 6.
Læg mærke til at det vi har gjort er at gange hvert led i den ene
parentes med hvert led i den anden og lagt ledene sammen ( hvor vi
altså betragter 3-2x som 3+(-2)x ) .


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408518
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste