Hvor mange gram kul/olie går der på en kWh~
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 02-09-07 07:27

Ved nogen hvor mange gram kul eller olie kraftværkerne skal brænde af for at
jeg kan bruge 1 kWh elektricitet i min bolig? Jeg vil helst ikke rodes ind i
halvkomplicerede ting omkring brændværdier og virkningsgrader for hverken
brændstof eller kraftværk, men blot have et gerne dokumenteret tal for
"kul/olie-vægten af en kWh forbruger-el".

mvh

Lars

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 02-09-07 08:00

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> brændstof eller kraftværk, men blot have et gerne dokumenteret tal for
> "kul/olie-vægten af en kWh forbruger-el".

Fra <http://en.wikipedia.org/wiki/Coal#Energy_density>:

Coal power plants obtain approximately 2.0 kW-h per kg of burned coal.

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 02-09-07 11:00

> Fra <http://en.wikipedia.org/wiki/Coal#Energy_density>:
>
> Coal power plants obtain approximately 2.0 kW-h per kg of burned coal.

Arhh, wikipedia, det var fikst.

Jeg kommer dog alligevel til at kommentere på virkningsgrader, for i
eksemplet er kraftværkets virkningsgrad sat til 30%. Er det ikke meget lavt
ift. de værker vi har i DK? Der er i samme artikel (note 18) en henvisning
til en anden beregning, hvor kraftværet angives til 40%, hvilket jeg mere
tror på for danske forhold. Er dette ikke korrekt?

De to artikler er heller ikke helt enige om brændværdien, som angives til
hhv 6,67 kWh/kg og 6,15 kWh/kg. Kender nogen den "rigtige" for danske
forhold, altså et slags gennemsnitskul, som anvendes i Danmark?

Hvis man istedet ser på varmetab fx gennem en ydervæg, kan jeg så lave den
samme beregning, nu blot med en kraftværksvirkningsgrad på 100% - 40% = 60%,
som vel i bund og grund er "gratis" idet det er et spildprodukt fra
elproduktionen?

Lars

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-09-07 11:34

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> [...]

brændværdier og virkningsgrader for hverken brændstof eller kraftværk,
men blot have et gerne dokumenteret tal for "kul/olie-vægten af en kWh

Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Fra : Brian Lund

Dato : 04-09-07 07:38

> [...]
> til en anden beregning, hvor kraftværet angives til 40%, hvilket jeg mere
> tror på for danske forhold. Er dette ikke korrekt?

Fra et besøg på kraftværket i Aabenraa mener jeg at kunne huske der var snak
om en virkningsgrad på 70-80% - men dette var inklusiv den rest-energi der
blev omdannet til fjernvarme. Hvor stor en del der gik direkte til
el-produktion mener jeg ikke vi fik at vide.

Brian

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-09-07 10:01

Brian Lund wrote:

> [...]
> rest-energi der blev omdannet til fjernvarme. Hvor stor en del der
> gik direkte til el-produktion mener jeg ikke vi fik at vide.

Virkningsgraden på dampkedler ligger i reglen på 85-90%, men
elvirkningsgraden er lav, typisk ca. 35-38%.