"Hydraulisk kalk" ? ? ?
Fra : Bo Warming

Dato : 01-09-07 23:27

Dybbøl Mølle maler ikke og er med grå pletter og TV kalder det en
katastrofe.

Noget "hydraulisk kalk" smuldrer - HVAD ER DET?

På en time kunne jeg med hvid grafitispray få møllen til at være hvid

Fra : Jens Harming

Dato : 02-09-07 10:51

> Noget "hydraulisk kalk" smuldrer - HVAD ER DET?
>
> På en time kunne jeg med hvid grafitispray få møllen til at være hvid

Hehe .... tvivler ikke på farven .... men nok på den vejrbeskyttende
virkning.

Mon ikke "hydraulisk kalk" er læsket kalk som indgør i mørtel ??
Jeg har set det markedsført under mange fantasifulde navne. Kan i øvrigt
ikke se fidusen i at købe læsket kalk ... mener ... hvis man køber brændt
kalk og selv pladrer vand på (!!farlig proces!!) slipper man for at slæbe
vand hjem fra byggemarkedet.
Hilsen
Jens

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-09-07 17:50

> Dybbøl Mølle maler ikke og er med grå pletter og TV kalder det en
> katastrofe.
>

> Noget "hydraulisk kalk" smuldrer - HVAD ER DET?

Den er lidt gal med kemien.
Det hedder hydratkalk - Ca(OH)2, der er vandopløseligt.
Når det smøres på vil det gå i forbindelse med luftens
CO2 og efterhånden danne det tungt opløselige CaCO3 -
reaktionen kan du let slå op i en kemibog.

> På en time kunne jeg med hvid grafitispray få møllen til at være hvid

Med en så effektiv arbejdsindsats er ville du være et fund for enhver
arbejdsgiver. For normale mennesker vil det tage adskillige dage.
Og dog - det er en meget dårlig ide at sprøjte maling på muren uden '
rensning af det gamle kalk - det vil skalle af i løbet af kort tid.

Per A. Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-09-07 21:25

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> CO2 og efterhånden danne det tungt opløselige CaCO3 -
> reaktionen kan du let slå op i en kemibog.

Nej hydraulisk kalk er lavet af brændt kalksten indeholdende kisel, og kan
hærdne uden luftens adgang.

Mvh
Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-09-07 09:42

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i meddelelsen

> Nej hydraulisk kalk er lavet af brændt kalksten indeholdende kisel, og kan
> hærdne uden luftens adgang.

Nej - det er en misforståelse, at det er det kalk, man bruger til
at kalke med - det gøres med Ca(OH)2, der efterhånden hærdner på
muren.
Der er sikkert tale om en forveksling af to ret enslydende ord.
Brug hydratkal til opgaven - ikke hydraulisk kalk.

Per A. Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-09-07 12:27

> [...]
>
> Nej - det er en misforståelse, at det er det kalk, man bruger til
> at kalke med - det gøres med Ca(OH)2, der efterhånden hærdner på

Det jeg svarer på, er hvad hydraulisk kalk er!

Mvh
Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-09-07 18:12

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i meddelelsen

> Det jeg svarer på, er hvad hydraulisk kalk er!

Det har jeg slet ikke stillet spørgsmål om - kun gjort opmærksom på
at man ikke anvender det til kalkning af huse.
Såvidt jeg kan se er vi ikke uenige - og jeg foreslå at man i det
sønderjyske
tager imod B. Warmings tilbud om en gang kvik-kalkning.

Per A. Hansen