Sorte huller
Fra : Filip

Dato : 31-08-07 22:08

Hvis vores sol lige pludselig blev til et sort hul, ville den så ikke have
samme tiltrækningskraft pga. uændret masse, eller vil alt omkring blive
suget ind i den?

Filip

Fra : Martin Andersen

Dato : 31-08-07 22:25

Filip wrote:
> [...]
> samme tiltrækningskraft pga. uændret masse, eller vil alt omkring blive

Samme masse, samme tiltrækningskraft.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-09-07 04:01

Filip <annonym@get2net.dk> wrote:

> Hvis vores sol lige pludselig blev til et sort hul, ville den så ikke have
> samme tiltrækningskraft pga. uændret masse, eller vil alt omkring blive
> suget ind i den?

Nu kan Solen så ikke blive til et sort hul, men om en fire milliarder år
bliver den til en nova.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Kai Jensen

Dato : 01-09-07 08:12

Per Rønne wrote:

> Nu kan Solen så ikke blive til et sort hul, men om en fire milliarder
> år bliver den til en nova.

Nej. En nova forekommer kun i binære systemer med en hvid dværg der
stjæler materiale fra den anden stjerne. Og solen har langt fra nok
masse til at ende livet som en supernova. I stedet bliver den til en
rød kæmpestjerne i nogle millioner år, hvorefter de yderste lag bliver
smidt af og bliver en stjernetåge, mens kernen bliver til en hvid dværg.

--
PeKaJe
Q: Why is it that the more accuracy you demand from an interpolation

Fra : Niarbdead@gmail.com

Dato : 06-09-07 16:05

On 31 Aug., 23:07, "Filip" <anno...@get2net.dk> wrote:
> [...]
> samme tiltrækningskraft pga. uændret masse, eller vil alt omkring blive

Tror ikke at solen kan blive til et sort hul, da den ikke er stor
nok ? Der skal jo en vis størrelse til. Men skal ikke kunne sige det :)

Fra : Filip

Dato : 06-09-07 23:12

>Tror ikke at solen kan blive til et sort hul, da den ikke er stor
>nok ? Der skal jo en vis størrelse til. Men skal ikke kunne sige det :)

Det var også bare lige et eksempel. Jeg vidste ikke om der var nogle
specielle regler der trådte i kraft ved dette volsomme faseskift af masse,
men jeg havde nu på fornemmelsen at det ikke har nogen betydning i
massetiltrækningn.

Filip