Guldsmede og opvarmning
Fra : Martin Larsen

Dato : 31-08-07 17:34

Det er vist nu tale om mere end opvarmning:
http://www.imageviper.com/displayimage/95791/0/guldsmlow.jpg

Kan nogen artsbestemme (Aeshna)

Mvh
Martin

Fra : Mikkel Lund

Dato : 31-08-07 17:37

Martin Larsen skrev:
> Det er vist nu tale om mere end opvarmning:
> http://www.imageviper.com/displayimage/95791/0/guldsmlow.jpg
>
> Kan nogen artsbestemme (Aeshna)
>
> Mvh
> Martin

prøv dk.natur

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 31-08-07 21:33

Martin Larsen wrote:
> Det er vist nu tale om mere end opvarmning:
> http://www.imageviper.com/displayimage/95791/0/guldsmlow.jpg
>
> Kan nogen artsbestemme (Aeshna)

Nydeligt billede, som mangler en anelse mere dybdeskarphed (jeg ved det
er svært

Ret sikkert Aeshna cyanea, Blå Mosaikguldsmed

Se f.eks. <http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=1979>,

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : N. Foldager

Dato : 31-08-07 22:13

Kurt Kjær Jensen:

>Nydeligt billede, som mangler en anelse mere dybdeskarphed (jeg ved det
>er svært

(Skarphedsdybde?)

>Ret sikkert Aeshna cyanea, Blå Mosaikguldsmed

Så kan du måske belyse følgende:

Forleden så jeg en guldsmed med sorte vinger (en blacksmith?).

Jeg så den først fra siden. Dens vingeslag var så påfaldende langsomme
og lidt flaksende, at jeg, sammen med farven, troede at det var en
stor sort sommerfugl. Det var slet ikke de hurtige, rykvise
bevægelser, som man plejer at se hos guldsmede.

Lidt efter fik jeg set den lige bagfra, og derefter satte den sig, så
jeg kunne se den helt tæt på. Ingen tvivl om, at det var en slags
guldsmed.

Hvad var det mon for en fyr?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 31-08-07 23:04

N. Foldager wrote:
> [...]
>
> Lidt efter fik jeg set den lige bagfra, og derefter satte den sig, så
> jeg kunne se den helt tæt på. Ingen tvivl om, at det var en slags

Det var ikke mange oplysninger Men hvis den er set flyvende lavt
over et vandløb så er det sikkert Blåbåndet Pragtvandnymfe (Calopteryx
Splendens) <http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=species&ID=1862>
eller Blåvinget Pragtvandnymfe (Calopteryx Virgo)
<http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=species&ID=1864>

Blåbåndet Pragtvandnymfe er mørkeblå og kan findes uden alt for store
problemer. De er jo kun i vandnymfestørrelse, men det passer også meget
mere med en sommerfugls størrelse end med de store mosaikguldsmede. Der
er også en sort art Calopteryx Maculata, men jeg ved ikke om den findes
og er udbredt i DK.

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : N. Foldager

Dato : 01-09-07 07:27

>Det var ikke mange oplysninger

Nej, det må jeg indrømme. Jeg var ikke forberedt på at skulle beskrive
et insekt, før seancen var overstået.

Det kan godt være, at den kun var sort på de yderste dele af vingerne,
som på billederne.

Jeg vil ved genkaldelse mene, at vingefanget har været 50-70 mm.

Da den satte sig, havde den tydeligvis to næsten ens vingepar
vinkelret ud i dens horisontalplan. Det kan jeg ikke se på de
sidebilleder, du henviser.

Det var i det hele taget en klar "guldsmede-konfiguration". BLot var
flugten sommerfugleagtig. Det var det der fangede mit blik.

Jeg så den ikke over en sø, men over græs i min have . Det er
morænelandskab, så der er mindre end 100 meter til nærmeste
midlertidige regnsø. 300 meter til et lille mosehul og et gadekær, og
km til større søer.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 01-09-07 09:31

N. Foldager wrote:

> [...]
> morænelandskab, så der er mindre end 100 meter til nærmeste
> midlertidige regnsø. 300 meter til et lille mosehul og et gadekær, og

OK, så kan vi udelukke vandnymfer, som meget gerne folder vingerne hen
over bagkroppen. Så det bliver indenfor libeller eller guldsmede, som
har vingerne vinkelret ud fra kroppen. Størrelsen passer bedst på
libeller, men der er stadigvæk flere muligheder.

Check hellere selv efter med nogle billeder gennem denne liste
<>http://www.fugleognatur.dk/art.asp?mode=liste&id=9
Hvis du nåede at se farve og aftegning på dyrets krop så kan det være en
god indgang til at finde dyret alene på navnet. Hvis kroppen var
spraglet så er det sikkert indenfor mosaikguldsmede (Aeshna). Bemærk at
der ofte er stor forskel på farverne for hanner og hunner af samme art,
se f.eks. Blå Libel...

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen