Billig USB-pladespiller
Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-07 22:21

Der har før været interesse for USB-pladespillere herinde, så man kan
overføre sine gamle LP-plader til digitale formater. Jeg har lige set i
det nye katalog fra Harald Nyborg, at de har en pladespiller med
forforstærker og USB-udgang til kr. 895,-. Den er endda af de
hæderkronede mærke Lenco, selv om det ikke siger så meget nu om dage,
hvor mange hæderkronede navne er solgt til andre, der laver billige
produkter under navnet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 16-11-07 23:09

> [...]
> hæderkronede mærke Lenco, selv om det ikke siger så meget nu om dage,
> hvor mange hæderkronede navne er solgt til andre, der laver billige

når der nu er forstærker i kan man mon så afspille pladerne på ens mac's
højtalere ? Det kan man nemlig ikke med numark, der skal man først
optage :(

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-07 23:34

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> når der nu er forstærker i kan man mon så afspille pladerne på ens mac's
> højtalere ? Det kan man nemlig ikke med numark, der skal man først
> optage :(

Det var da også noget at spørge om. Der er jo helt præcis en
forforstærker i. Det hedder det. Jeg stammer ikke. Den laver signalet om
til et liniesignal hvad angår styrke og tonal balance. Pladespilleren
har en almindelig tilslutning til et stereoanlæg. Med den rette ledning
må du kunne slutte den til din Macs lydindgang. Du kan måske også slutte
den direkte til højttalerne, hvis du har eksterne højttalere.
Hvad USB angår kan jeg se, at det er programmet Audacity, der
følger med. I vejledningen ser der ud til at være en funktion, så man
kan høre musikken, mens man optager. Jeg tør ikke sige, om man kan sætte
optagelsen på pause og så alligevel høre noget. Jeg kan ikke forestille
mig, at der er forskel på pladespillerne på dette punkt. Det må afhænge
af programmet, man bruger til lyd. Prøv selv at læse vejledningen:

<http://www.lenco.ch/lenco.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 16-11-07 23:53

> [...]
> mig, at der er forskel på pladespillerne på dette punkt. Det må afhænge
> af programmet, man bruger til lyd. Prøv selv at læse vejledningen:

har prøvet at læse det tyske, men jeg er ikke sikker på om den kan, har
aldrig haft helt styr på det der hi-fi :)
Prøvede en del med numark og Audacity i butiken på vesterbrogade og med
deres "lydmand" - indtil een fortalte mig at den ikke kunne pga. af
manglende (for-?) forstærker....

Når vi holder fest i sportsklubben plejer jeg at havde min macbook +
inmotion super boombox med, så kan folk slutte deres ipods til og vælge
musik mv. og lyden går så via macbooken ud til boomboxen (som kan spille
fint dansehøjt :)
Men jeg har tit ønsket man kunne havde en USB pladespiller med som kunne
sættes på uden at skulle optage, men blot for at spille op til dans :)

Så lige at den i H. Nyborg nu kun koster 695 kr !
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7486&n=10

Det må såvidt kan ses fra billedet være en Lenco L-3866 USB

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-07 00:19

Michael Holm wrote:

> når der nu er forstærker i kan man mon så afspille pladerne på ens mac's
> højtalere ? Det kan man nemlig ikke med numark, der skal man først
> optage :(

Bemærk lige, at Henrik skrev _forforstærker_ ikke _forstærker_...

du kan godt afspille med en Numark direkte gennem computeren, men du
skal så vælge lidt rundt i kontrolpanen 'Lyd'.

Sæt 'Input'/'Lyd Ind' til Numark.
sæt 'Output'/'Lyd Ud' til 'Linieudgang' (MBP, MacPro) eller
'Hovedtelefoner' ved andre modeller.

Brug så enten Amadeus II eller Amadeus Pro. Brug COM+R for 'Record', og
check at der er sat flueben i 'Play Through'. Bruger du Amadeus Pro, så
vær sikker på, at prefs ikke er sat til at starte indspilning, når der
trykkes på COM+R, men at den står i 'Stand-by'. Lyden vil nu komme ud
gennem højttalene. Audacity 1.0, 1.1 og 1.2 har ikke den mulighed, men i
1.3.x skulle det være muligt at sætte den til 'Play Through' i
'Stand-by' indstilling.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Holm

Dato : 17-11-07 13:19

> Bemærk lige, at Henrik skrev _forforstærker_ ikke _forstærker_...

Har aldrig helt forstået forskellen, men engang fik jeg en pladespiller
til at virke med mit minianlæg ved at sætte en forforstærker på!

> [...]
> gennem højttalene. Audacity 1.0, 1.1 og 1.2 har ikke den mulighed, men i
> 1.3.x skulle det være muligt at sætte den til 'Play Through' i

Ok vi skulle havde brugt noget andet software! - brugte som nævnt
Audacity i en dengang beta version til intel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-11-07 13:56

spam@toitsu.dk (Michael Holm) writes:

> Har aldrig helt forstået forskellen, men engang fik jeg en pladespiller
> til at virke med mit minianlæg ved at sætte en forforstærker på!

Vinylplader overfører vibrationer til pickupnålen og for at give god
diskant uden at forlange at basvibrationer gav enorme udslag i rillen
valgte man at benytte forskellige forstærkning af forskellige
frekvenser. Forforstærkerens opgave er at lave et almindeligt signal
ud af disse.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-11-07 15:15

> Forforstærkerens opgave er at lave et almindeligt signal
> ud af disse.

Og det kræver at forforstærkeren er udstyret med elektronik der udfører
RIAA-efterbetoning.

http://da.wikipedia.org/wiki/Grammofon#RIAA_eller_ej

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-07 16:13

Michael Holm wrote:

> Har aldrig helt forstået forskellen, men engang fik jeg en pladespiller
> til at virke med mit minianlæg ved at sætte en forforstærker på!

Det signal, der kommer ud fra selve pick-up'en er dels meget svag -
typisk 0,1mv til 2mv for Movingcoil PUs og 1,5mv til 8mv for alm MM -
Moving Magnetics PUs. Signalet er fuldstændig 'skæv' i den equalisering,
der er nødvendig for at det yder rigtig. Derfor skal det korrigeres
igennem en RIAA enhed, der både retter signalerne op og forstærker
signalet op til linieniveau - typisk 100-250mv

En ekstern RIAA forforstærker korrigerer og retter signalet til, så en
pladespiller kan sluttes direkte til en linieindgang.

Jeg bruger fx. selv en sådan RIAA enhed, så jeg kan slutte min prof.
Technics pladespiller direkte til enten min mixer eller endda direkte
til computeren.

Både Amadeus II og Amadeus Pro har også en indbygget softwarebaseret
RIAA, men den er ikke helt så god som de eksterne, men kan til nøds
bruges i en snæver vending.

> Ok vi skulle havde brugt noget andet software! - brugte som nævnt
> Audacity i en dengang beta version til intel

Intel-versionen af audacity (universal binary) er direkte dårlig. den
understøtter heller ikke mp3 encoding - heller ikke med LameLib 3.97,
som er en nødvendighed for at kunne encode til mp3. Den bedste Audacity
ver. er stadig Audacity X 1.1.2 (carbonversion) + LameLib 2.x. den kører
godt på OS X 10.4.sx, men ikke på 10.5.

Hvis du vil ha' det optimale til lyd for små penge, så er de $40USd for
amadeus Pro / $29Usd for Amadeus II rigtig godt givet ud.

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-11-07 17:39

> Intel-versionen af audacity (universal binary) er direkte dårlig. den
> understøtter heller ikke mp3 encoding - heller ikke med LameLib 3.97

Er du sikker på at du har fået installeret LameLib korrekt?

MP3 encoding fra Audacity version 1.3.3 beta (Universal) virker fint her
hos mig.

Der er en vejledning her:
http://audacity.sourceforge.net/help/faq?s=install&item=lame-mp3

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 18-11-07 19:51

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Er du sikker på at du har fået installeret LameLib korrekt?
>
> MP3 encoding fra Audacity version 1.3.3 beta (Universal) virker fint her
> [...]

hej franz ,

kan du godt spille plader gennem computeres højtaler uden at optage
(eller evt. mens du optager?)

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-11-07 20:27

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> hej franz ,
>
> kan du godt spille plader gennem computeres højtaler uden at optage
> (eller evt. mens du optager?)

Hej Michael

Jeg kan ikke umiddelbart lige se en mulighed for at record enable et
track i Audacity uden at begynde at optage. Det kan være der er Audacity
kendere der ved bedre - ellers følg Eriks råd omkring indstillinger i
Sound preferencer. Det var bare lige kommentaren omkring manglende MP3
eksport jeg korrigerede.

Hvis du har Garageband på din computer kan du også bruge det i stedet
for at købe Amadeus.

Fremgangsmoden i Garageband:
Klik på den lille røde knap ud for det spor du vil record enable
Væl input source (din pladespiller) og sæt monitor til "on" i track info
(klik på sporet og klik på det blå info symbol) for at få track info
frem).

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 18-11-07 21:09

> [...]

> Væl input source (din pladespiller) og sæt monitor til "on" i track info
> (klik på sporet og klik på det blå info symbol) for at få track info

tak :)

Fra : Morten Lind

Dato : 24-11-07 08:32

> [...]

> Væl input source (din pladespiller) og sæt monitor til "on" i track info
> (klik på sporet og klik på det blå info symbol) for at få track info

GarageBand kunne jeg ikke få til at virke, så jeg købte Amadeus Pro -
Efter at have prøvet med en halv LP, virker den en lille smule bøvlet,
men hvis man tænker tilbage på båndoptagerøvelserne, kommer det lidt
efter lidt, så jeg er sikker på, det nok skal komme til at fungere
rigtigt godt.

Til nu har jeg kun optaget i .mp3, men der er jo et hav af formater,
inklusive en del, jeg ikke kender.

Så hvis nogle vil anbefale et format, er det yderst velkomment.

Det er vinylplader, der fra Mac´en skal brændes til CD´er - én plade pr.
CD, så formatet må gerne fylde omkring 200 gange mere end .mp3(har jeg
vistnok regnet mig frem til).

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-11-07 08:39

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er vinylplader, der fra Mac´en skal brændes til CD´er - én plade pr.
> CD, så formatet må gerne fylde omkring 200 gange mere end .mp3(har jeg

Forresten - QuickTime Pro kan også optage pladerne fra den
pladespiller

M.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-11-07 10:57

> [...]

> inklusive en del, jeg ikke kender.
>
> Så hvis nogle vil anbefale et format, er det yderst velkomment.

Jeg vil anbefale AIFF. Hvis du har mulighed for det så optag i 24 bit og
normaliser lydstyrken bagefter. Komprimering kommer først ind i billedet
når du er færdig med at redigere.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-11-07 13:46

> Jeg vil anbefale AIFF. Hvis du har mulighed for det så optag i 24 bit og
> normaliser lydstyrken bagefter. Komprimering kommer først ind i billedet
> når du er færdig med at redigere.

Tak - det vil jeg prøve, men jeg havde egentlig ikke tænkt mig at
redigere i lyden bagefter.

Lyden på de færdige CD´er skulle gerne afspejle lyden fra de gamle
LP´er

Og det kommer de sikkert også til med den elendige pick-up,
pladespilleren er udstyret med, he, he....

Nu prøver jeg de forskellige tabsløse formater, og så må jeg høre,
hvilket giver det bedste resultat

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-11-07 08:20

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> hej franz ,
>
> kan du godt spille plader gennem computeres højtaler uden at optage
> (eller evt. mens du optager?)

Hej Michael - det kan i hvert fald lade sige gøre gennem Amadeus Pro,
som tidligere har været omtalt. Begge dele, forstås.

M.

Fra : Michael Holm

Dato : 25-11-07 13:05

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hej Michael - det kan i hvert fald lade sige gøre gennem Amadeus Pro,
> som tidligere har været omtalt. Begge dele, forstås.
>
> M.

tak (også for QT rådet)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-11-07 22:56

Franz Berliner wrote:

> Er du sikker på at du har fået installeret LameLib korrekt?
>
> MP3 encoding fra Audacity version 1.3.3 beta (Universal) virker fint her
> [...]

Jep, Audacity 1.3.3 med LameLib 3.97PPC virker på mine 2 QuickSilver,
men LameLib 3.97Intel virker ikke på MacPro. - Og ja, jeg har fulgt
installeringsinstruksen...

mvh. Erik Richard

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-11-07 08:58

On Sat, 24 Nov 2007 08:31:42 +0100, Morten wrote:

> Til nu har jeg kun optaget i .mp3, men der er jo et hav af formater,
> inklusive en del, jeg ikke kender.

> Så hvis nogle vil anbefale et format, er det yderst velkomment.

FLAC er tabsløs komprimering, så hvis du vil holde kvaliteten er det
et godt valg - det fylder væsentligt mere end de formater der
komprimerer med tab:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Lossless_Audio_Codec>

Ogg Vorbis er det frie alternativ til MP3:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Vorbis>

Mvh.

--
"Stockholm vaknar långsamt Adam Sjøgren
På droger och på sorg" asjo@koldfront.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 24-11-07 13:36

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> [...]
> komprimerer med tab:
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Lossless_Audio_Codec>
>
> Ogg Vorbis er det frie alternativ til MP3:

Tak.....jeg prøver....

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-11-07 21:12

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Tak.....jeg prøver....
>
> M.

..FLAC er nu afprøvet i 24bit og 96000kHz = 1GB data for 32 minutters
musik.

Men ikke meget vil kendes ved .FLAC

iTunes, QuickTime, GarageBand, VLC, DivX Player, alle nægter at kendes
ved .FLAC - filen kan dog afspilles i Amadeus Pro, som trods sin direkte
brænderfunktion og arkiveringsmulighed afviser formatet til brænding.

Dernæst prøvede jeg .AIFF i 24bit, men nu 64000kHz = en filstørrelse på
715 MB.

Stadig for meget til en standardCD, så næste prøve må være .AIFF ved
16bit & 44000kHz, men .AIFF kan dog både afspilles, brændes og genkendes
af gængs software.

Til trods for min skepsis overfor pladespilleren, synes jeg, samspillet
hard-/& software imellem fungerer fint.

Jeg får det lydresultat, jeg gerne vil have - nemlig en rigtig, rå kopi
af lyden fra vinylen(inklusive nålestøj mellem numrene), så det
/lyder/ som en plade.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-11-07 21:20

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Jeg får det lydresultat, jeg gerne vil have - nemlig en rigtig, rå kopi
> af lyden fra vinylen(inklusive nålestøj mellem numrene), så det
> /lyder/ som en plade.

Når du så har din indsamplede original i den ønskede superkvalitet, må
du vel konvertere den til CD-format før du kan brænde den?

Med mindre at du oversampler MEGET grundigt, skal du være opmærksom på
at skift fra fx 48 kHz til 44.1 kan give fnidder i diskanten, så måske
var det bare bedst at lave to kopier af dine plader, en i
superkvalitet, og en i direkte CD-format? Sidstnævnte brænder du så
nu og gemmer den anden til om 20 år hvor verden er skiftet til noget
helt andet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 24-11-07 21:38

> Når du så har din indsamplede original i den ønskede superkvalitet, må
> du vel konvertere den til CD-format før du kan brænde den?

Det véd jeg s´gu´ ikke - skal man det? Jeg har bare brændt filen,
indeholdende hele LP´en, og lige nu hører jeg den - for femte gang -
gennem iTunes. (Så jeg gider nok ikke mere idag).

> Med mindre at du oversampler MEGET grundigt, skal du være opmærksom på
> at skift fra fx 48 kHz til 44.1 kan give fnidder i diskanten,

Indtil videre har jeg slet ikke samplet nogetsomhelst(tror jeg nok),
men tak - jeg holder mig til minimum 48000 kHz

> så måske
> var det bare bedst at lave to kopier af dine plader, en i
> superkvalitet, og en i direkte CD-format?

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med CD-format?

> Sidstnævnte brænder du så
> nu og gemmer den anden til om 20 år hvor verden er skiftet til noget
> helt andet.

Tror du virkelig, jeg holder tyve år endnu? Hæ, jeg må hellere indskrive
mine harddiske i testamentet.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-11-07 23:30

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Indtil videre har jeg slet ikke samplet nogetsomhelst(tror jeg nok),
> men tak - jeg holder mig til minimum 48000 kHz

Du overfører et analogt signal til et digitalt signal. Den
resulterende datastrøm måles så i antal målinger pr sekund ganget
antal bit pr måling. "Antal målinger pr sekund" kaldes
samplefrekvensen (undersat fra engelsk).

Se

http://communication.howstuffworks.com/analog-digital.htm

og

http://electronics.howstuffworks.com/cd1.htm

for at blive lidt klogere på hvordan lyd-cd'ere er opbygget.

Herudover skal du være opmærksom på at konverteringer mellem
samplingfrekvenser påvirker diskanten! Det bør derfor undgåes.

> Tror du virkelig, jeg holder tyve år endnu? Hæ, jeg må hellere indskrive
> mine harddiske i testamentet.

Ork ja, men du kan nok ikke høre forskel til den tid alligevel.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-11-07 10:50

> [...]

> indeholdende hele LP´en, og lige nu hører jeg den - for femte gang -
> gennem iTunes. (Så jeg gider nok ikke mere idag).

Så har dit brænderprogram resamplet filen for dig - uden at fortælle dig
det. Audio cd'en skal jo overholde de specs. som cdafspilleren forventer
at finde lydinformationerne i - dvs. 16 bit PCM samplet ved 44,1 KHz.

(På samme måde kan iTunes fint brænde en mp3 fil som en alm. audio cd,
men bagved sker der en resampling fra et lydformat til et andet.)

--
Mvh Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-07 11:53

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
>
> (På samme måde kan iTunes fint brænde en mp3 fil som en alm. audio cd,
> men bagved sker der en resampling fra et lydformat til et andet.)

Godt, tak

M.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-11-07 14:36

On Sat, 24 Nov 2007 13:46:23 +0100, Morten wrote:

> Nu prøver jeg de forskellige tabsløse formater, og så må jeg høre,
> hvilket giver det bedste resultat

Alle tabsløse formater skulle gerne alle reproducere præcis de samme
bits du lagrede. Ellers er de ikke tabsløse

Mvh.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-11-07 16:38

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> Alle tabsløse formater skulle gerne alle reproducere præcis de samme
> bits du lagrede. Ellers er de ikke tabsløse
>

> Mvh.

Hæ, hæ.....

M.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-11-07 21:20

On Sat, 24 Nov 2007 21:12:18 +0100, Morten wrote:

> iTunes, QuickTime, GarageBand, VLC, DivX Player, alle nægter at kendes
> ved .FLAC

flac afspilles uden problemer af VLC på min maskine - de andre
programmer har jeg ikke.

Måske du mangler at installere et eller andet? (Jeg bruger kun Apple
hardware - ikke software, så jeg kan desværre ikke være mere specifik).

Mvh.

Adam

--
"Scare yourself into empty space Adam Sjøgren
A distant star above the human race" asjo@koldfront.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 24-11-07 21:28

> [...]

> Måske du mangler at installere et eller andet? (Jeg bruger kun Apple
> hardware - ikke software, så jeg kan desværre ikke være mere specifik).

Det véd jeg ikke, Adam - måske?

Men hvis .AIFF også er tabsløst, betyder det jo ikke så meget, men jeg
vil tjekke det. Tak for hjælpen, iøvrigt

M.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-11-07 10:50

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> Måske du mangler at installere et eller andet? (Jeg bruger kun Apple
> hardware - ikke software, så jeg kan desværre ikke være mere specifik).

FLAC kan ikke afspilles af Quicktime og dermed er formatet ikke brugbart
i langt de fleste "almindelige" OS X programmer der afspiller lyd.

Apple har deres egen version af FLAC kaldet AppleLossless, som giver ca.
samme komprimeringsgrad som FLAC. Eneste problem er bare, at formatet
ikke er opensource, hvilket for de mest bekymrede sjæle betyder at Apple
i princippet styrer om du kan bruger formatet i fremtiden.

Men formatsprøgsmålet, FLAC/Apple Lossless/AIFF er ligegyldigt hvis
slutresultatet alligevel skal brændes til CD. I det tilfælde er AIFF jo
et fint format som alle programmer kan afspille/brænde. At filen fylder
gør jo ikke så meget for når cd'en er brændt kan AIFF filen jo bare
slettes.

--
Mvh Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-07 11:54

> [...]

> et fint format som alle programmer kan afspille/brænde. At filen fylder
> gør jo ikke så meget for når cd'en er brændt kan AIFF filen jo bare

Det var så også min slutning

M.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-11-07 22:00

> Men hvis .AIFF også er tabsløst, betyder det jo ikke så meget, men jeg
> vil tjekke det. Tak for hjælpen, iøvrigt

Det er det, men AIFF er normalt uden kompression¹ - så du spilder noget
plads i forhold til flac.

Hæh, det er ren nostalgi at se nogen bruge et gammelt Amiga-format...

Mvh.

Adam

¹ <http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_Interchange_File_Format>

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-11-07 14:19

On Sun, 25 Nov 2007 10:50:21 +0100, Martin wrote:

> FLAC kan ikke afspilles af Quicktime og dermed er formatet ikke brugbart
> i langt de fleste "almindelige" OS X programmer der afspiller lyd.

Hvorfor ikke?

> Apple har deres egen version af FLAC kaldet AppleLossless,

Ahh, dérfor - *suk*.

> [...]
> et fint format som alle programmer kan afspille/brænde. At filen fylder
> gør jo ikke så meget for når cd'en er brændt kan AIFF filen jo bare

Oh, jeg troede Morten Lind ville brænde en fil i høj, høj kvalitet (da
24 bit, 96000Hz og den slags blev nævnt), som han så kunne nedkonvertere
til en lyd-cd der kan høres i bilen og en MP3 der kan høres på den
dertil indrettede, osv. således at han ikke behøvede at hive
pladespilleren frem igen den dag han har brug for noget bedre end
cd-kvalitet (når alle cd'erne ryger på lossepladsen til fordel for næste
nye hit-format).

Hvis det bare er midlertidigt indtil lyd-cd'en er brændt er det helt
ligegyldigt at komprimere, enig.

Mvh.

--
"Men så kan man jo egentlig lige så godt vælge en Adam Sjøgren
rigtig BSD." asjo@koldfront.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-11-07 15:07

> Hvorfor ikke?

> Ahh, dérfor - *suk*.

Ja, det er ærgeligt at Apple synes at det er endnu et lossless format vi
har brug for i stedet for at bruge det der findes i forvejen. Jeg har
selv været igang med at rippe min cd samling og var først opsat på at
det skulle være FLAC. Der findes faktisk en okay afspiller til FLAC på
OS X som hedder "Play" <http://sbooth.org/Play/ >. Men da jeg streamer
min musik til en Airport Express, bruger min iPod jævnligt, hører en del
podcasts og også har købt en mindre mængde musik købt på iTunes Music
Store er det bare for bøvlet _ikke_ at ha' det hele samlet i iTunes. Så
det bli'r nok Apple Lossless min cd-samling bli'r lagret i. Hvis nu bare
der fandtes en FLAC quicktime plugin - det ville være praktisk.

--
Mvh Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-07 15:29

> [...]

> nye hit-format).
>
> Hvis det bare er midlertidigt indtil lyd-cd'en er brændt er det helt

Ja, det er også lidt tricky.

Jeg har ingen erfaring og indsigt i digital lydbehandling, ej heller i
video-/filmbehandling.

Altså "føler" jeg mig frem i software´en, og hvis jeg kan vælge noget,
der er bedre end noget andet, gør jeg det.

Derfor 24 bit & 96000 kHz.

Jeg kan så forstå, at en CDafspiller _ikke_ vil kunne afspille musikken,
da det _ikke_ er et CD-musikformat, hvilket jeg ikke helt forstår, for
jeg brændte jo filen på en DVD-RW, og lod iTunes afspille den, hvilket
gik udmærket.

(Det er naturligvis muligt, at iTunes har "hentet" filen, og at den
derfor afspillede fra computeren, og _ikke_ fra DVD´en(?)).

Men derudover kan den omtalte "opløsning" slet ikke være på en CD, så
jeg prøvede "CD-formatet"(16 bit/41100 kHz) her til morgen.

Den fil var total død - intet ville kendes ved den, så jeg har nok fået
den beskadiget på en eller anden måde.

Lige nu prøver jeg en optagelse i 24 bit/48000 kHz. Om ti minutter véd
jeg, hvormeget den fylder.

Men du har ret i, at mit udgangspunkt er at konvertere mine 600 LP´er
fra 60´-/70´erne til CD´er, der naturligvis skal kunne afspilles på
gængse afspillere, og da tråden oprindeligt handlede om en billig USB
pladespiller, sprang jeg på vognen og købte en sådan.

Jeg gik lidt død i den efterfølgende softwarediskussion, så det endte
med, at jeg købte programmet Amadeus
Pro(<http://www.hairersoft.com/AmadeusPro/AmadeusPro.html>).

Dét program optager nemt og har en del valgmuligheder. Indtil nu har jeg
optaget den samme LP syv gange(er begyndt at skrue ned for lyden) for
at prøve mig frem.

Nogle af indstillingerne synes at gå i stykker undervejs, f.eks. den
seneste i 24 bit/48000 kHz???? Dét forstår jeg ikke, men jeg resterer
med to optagelser, der henholdsvis fylder 1,05GB og 714,8MB.

Ingen af disse kan jo være på en CD, men så kunne jeg måske bare benytte
DVD´er istedet?

Som du kan høre, er jeg novice på området, men jeg er en hurtig elev

M.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-11-07 15:17

On Sun, 25 Nov 2007 15:07:19 +0100, Martin wrote:

> Hvis nu bare der fandtes en FLAC quicktime plugin - det ville være
> praktisk.

FLAC i QuickTime:

<http://xiph.org/quicktime/>

Opfordring til Apple om FLAC-support i iTunes:

<http://flac.sourceforge.net/itunes.html>

Mvh.

--
"Ours is wicked cool." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-11-07 15:57

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> FLAC i QuickTime:
>
> <http://xiph.org/quicktime/>

Ja, den har jeg også haft fat i, men havde opgivet og glemt den igen.
Jeg burde derfor ha' skrevet: Gid iTunes ville genkende og bruge de
plugins som laves til Quicktime af 3.parts udviklerne.

http://xiph.org/quicktime/faq.html#faq_s_itunes

http://barelyfocused.net/blog/2006/10/12/native-flac-in-itunesquicktime/

--
Mvh Martin

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-11-07 15:43

On Sun, 25 Nov 2007 15:29:27 +0100, Morten wrote:

> [...]
> da det _ikke_ er et CD-musikformat, hvilket jeg ikke helt forstår, for
> jeg brændte jo filen på en DVD-RW, og lod iTunes afspille den, hvilket

På DVD'en fik du lagret en fil, som iTunes spillede.

På en musik-cd er der ikke et filsystem med musik-filer i, i stedet
ligger der en række "tracks" i et fast-defineret format.

På en data-cd er der et filsystem med filer i, som iTunes og andre
programmer kan spille.

En almindelig gammeldags "dum" cd-afspiller kan kun afspille
musik-cd'er.

> (Det er naturligvis muligt, at iTunes har "hentet" filen, og at den
> derfor afspillede fra computeren, og _ikke_ fra DVD´en(?)).

(Den læste sikkert filen fra DVD'en løbende mens den blev afspillet).

> Lige nu prøver jeg en optagelse i 24 bit/48000 kHz. Om ti minutter véd
> jeg, hvormeget den fylder.

Hvis du vil lave musik-cd'er efterfølgende kan det være en dårlig idé,
jvnf. Thorbjørn Ravn Andersens advarsel om resampling.

> Men du har ret i, at mit udgangspunkt er at konvertere mine 600 LP´er
> fra 60´-/70´erne til CD´er, der naturligvis skal kunne afspilles på
> gængse afspillere,

Så er der ingen større grund til at optage i andet end musik-cd-kvalitet
og gemme i et ikke-komprimerende format indtil du brænder musik-cd'en.

> Ingen af disse kan jo være på en CD, men så kunne jeg måske bare benytte
> DVD´er istedet?

Sådan nogle kan gængse cd-afspillere ikke afspille. Var det ikke et af
dine kriterier?

Du må vælge om du vil: a) optage til filer i høj kvalitet du arkiverer
og laver musik-cd'er og andet ud fra, eller b) vil have dine lp'er over
på musik-cd'er og ikke arkivere på anden vis.

Mvh.

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-07 16:45

> [...]
> og laver musik-cd'er og andet ud fra, eller b) vil have dine lp'er over
> på musik-cd'er og ikke arkivere på anden vis.

Jamen, tak fordi du gad læse og kommentere hele den redelighed

Så fik jeg også lært noget om filer, spor m.v.

Jeg vil vælge løsning B, men i optageprocessen kan jeg ikke vælge et
"musik-CDformat".(Amadeus Pro er et musikredigeringsprogram).

Der skal jeg manuelt indstille samplingsfrekvens og bitrate(hedder det
dét?).

MusikCD-formatet kan jeg først komme til i brænderprogrammet(Roxio Toast
6.x)

Så er løsningen 16 bit/44100 kHz i AIFF?

M.

P.S.: Opdagede lige, at QuickTime Pro kan eksportere til AIFFC ved 36
bit/192000 kHz.....det lyder som noget, der trækker tænder ud

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-07 10:59

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> (Den læste sikkert filen fra DVD'en løbende mens den blev afspillet).

Glem ikke at Morten har et stort dyr af en computer - kan være det er
stort nok til at hele musikfilen kan ligge i diskcachen i hukommelsen.

I gamle dage var det en kunst at hive musikken AF en cd. Nu er det en
kunst at lægge den på!
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 26-11-07 17:00

> [...]
> stort nok til at hele musikfilen kan ligge i diskcachen i hukommelsen.
>
> I gamle dage var det en kunst at hive musikken AF en cd. Nu er det en

Hæ, det er da muligt(medmindre det er din jydske mobningstermologi, der
underforstået spøger?) - jeg ved ikke, hvad der kræves, men jeg er da
ikke utilfreds med min legekammerat.

Jeg glæder mig ofte over, hvor meget lir og lort, jeg kan brænde mønt af
på, fordi jeg eksempelvis ikke har bil(Har haft seks forskellige
Citroën´er, en Ford & en FIAT). Jeg har ikke ejet en bil siden 1986.

Og så kan jeg give mine tøser, hvad de vil have(hvis det er fornuftigt,
forstås).

Men jeg har mange computere, særlig i veteranklassen.

Inteludgaven af Macintosh har jeg dog indtil videre fravalgt, men mon
ikke jeg fristes på et tidspunkt.

M., der venter på iPhone´en

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-11-07 18:46

> [...]

> på, fordi jeg eksempelvis ikke har bil(Har haft seks forskellige
> Citroën´er, en Ford & en FIAT). Jeg har ikke ejet en bil siden 1986.

Vær du bare glad og så vi andre der må hælde zillioner af kroner efter
en ældre model, så vi kan få fragtet vores spæde legemer frem og tilbage.

> Men jeg har mange computere, særlig i veteranklassen.
>
> Inteludgaven af Macintosh har jeg dog indtil videre fravalgt, men mon
> ikke jeg fristes på et tidspunkt.

Det er jo ret beset heller ikke en veteranmaskine endnu, men det
kommer nok. Du kan køwe en brugt for ingen penge om tyve år.

> M., der venter på iPhone´en

Samme her. Er meget spændt på om gejleffekten er nok til at det er
den perfekte salgsdims.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-11-07 23:45

On Sun, 25 Nov 2007 16:44:45 +0100, Morten wrote:

> Så er løsningen 16 bit/44100 kHz i AIFF?

Det tror jeg absolut er det nemmeste

Mvh.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 26-11-07 23:29

> [...]
> hæderkronede mærke Lenco, selv om det ikke siger så meget nu om dage,
> hvor mange hæderkronede navne er solgt til andre, der laver billige

Hvad blev det til? Købte du den? Fungerer den OK, er lyden (pickuppen)
god nok?

Hvis ja, så vil jeg da godt låne den, når du er færdig med dine lp'er
Jeg har vel en cirka 400 stykkerpå et fjernlager, som jeg godt ku'
ønske mig at få digitaliseret. Men helst med OK lyd.

Men vi har osse planer om at anskaffe os et nyt lydanlæg (ikke råd til
B&O ) med grammofon, og så er det vel blot noget med nogle kabler å
sårn (copyright: Thorbjørn)?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-11-07 16:45

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> Jeg har vel en cirka 400 stykkerpå et fjernlager, som jeg godt ku'
> ønske mig at få digitaliseret. Men helst med OK lyd.

Uha, det var skam ikke til mig selv. Det var mere fordi, emnet ofte har
været diskuteret her i gruppen, og så så jeg ovennævnte tilbud, som jeg
ville give videre til de interesserede. Pladespilleren koster normalt i
hvert fald kr. 2-300,- mere.
Jeg har ikke nogen vinylplader selv. Jeg var udsat for et
indbrud i 1991, hvor de alle sammen blev stjålet. Det var såmænd ikke
fordi, der var særligt mange. 70-80 vil jeg tro. Siden gik jeg over til
at købe cd'er. Min kone har nogle stykker, men har ikke udtrykt ønske om
at kunne høre dem. Hun er nok træt af Hall & Oates

> Men vi har osse planer om at anskaffe os et nyt lydanlæg (ikke råd til
> B&O ) med grammofon, og så er det vel blot noget med nogle kabler å
> sårn (copyright: Thorbjørn)?

Vi forvildede os ind til B&O-forhandleren i lørdags. Den flinke mand
lavede et tilbud på fjernsyn med stereo (der fungerer som
dvd-afspiller), højttalere, harddisk-recorder osv. til kr. 100.000,-.
Det var faktisk billigt i forhold til normalprisen, men det er godt nok
en slat penge alligevel. Og selv om B&O er lækkert, så falder det jo
igennem i direkte sammenligninger med andre mærker. Det er lidt ligesom
Apple var før i tiden, før priserne faldt. B&O's største fordel er
betjeningskomforten med bl.a. en fantastisk god fjernbetjening, som
klarer det hele. De andre har nogle elendige fjernbetjeninger, og nu om
dage skal man gerne have 3-4 stykker i gang. Apples fordel har også
altid været brugeroplevelsen, men før i tiden faldt Apples computere jo
igennem, hvis man sammenlignede computerkraft for pengene med
konkurrenterne. Nu er Apples priser heldigvis faldet, men det sker nok
desværre ikke for B&O.
Vi takkede nej til tilbuddet, for strengt taget giver det os
ikke nogen funktionalitet, vi ikke har nu. Det er jo de samme film, vi
ser i fjernsynet alligevel. Typisk nok mødte vi vores chef derinde. Han
foreslog, at vi kom til lønforhandling, for vi måtte jo tjene rigeligt,
når vi kunne se på B&O. Sidst vi var ude at se på møbler, kom vores
bankmand forbi med et sigende blik. Byen her er vist lidt lille
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-11-07 18:03

> [...]
> været diskuteret her i gruppen, og så så jeg ovennævnte tilbud, som jeg
> ville give videre til de interesserede. Pladespilleren koster normalt i

Det var en skam, jeg ville gerne have hørt dine erfaringer.

> Hun er nok træt af Hall & Oates

Aner ikke hvem, det er, så din bidende - -bemærkning, går hen over
hovedet på mig.

> Byen her er vist lidt lille

Nå, mon ikke det bare er dig, der kommer de forkerte steder?

--
v.h. Mich

Fra : Morten Lind

Dato : 27-11-07 18:20

Hej Mich... - du kunne med fordel læse hele tråden, hvis du gerne vil
have svar på dit/dine spørgsmål, og det korte svar er: yep(med
modifikationer).

> [...]
> fordi, der var særligt mange. 70-80 vil jeg tro. Siden gik jeg over til
> at købe cd'er. Min kone har nogle stykker, men har ikke udtrykt ønske om

Dét må godt nok være pigemusik, de laver?????(av, av - skal nok la´
vær´).....De har været med siden 1972, og jeg _aner_ ikke, hvem de er -
jeg vil vove den påstand, at jeg _aldrig_ har hørt et nummer fra den
duo.

Fra 1968 og til 1986 vidste jeg alt om bands og musik, men Hall/Oates er
jeg s´gu´ ikke rendt ind i.....sjovt, egentligt

Ja og nej, men lad endelig teknikerne komme med de vises sten

> [...]
> når vi kunne se på B&O. Sidst vi var ude at se på møbler, kom vores
> bankmand forbi med et sigende blik. Byen her er vist lidt lille

Hygsom historie - troede ellers, Esbjerg var af en rimelig størrelse,
men alt er jo relativt

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-11-07 19:20

> [...]

> Fra 1968 og til 1986 vidste jeg alt om bands og musik, men Hall/Oates er
> jeg s´gu´ ikke rendt ind i.....sjovt, egentligt

Soulmusik var ikke stort herhjemme i 80'erne.

"Maneater" var et giga hit dengang. De har iøvrigt lavet en ganske
hørværdig live plade med The Temptations - Mener at titlen er "Live at
the Apollo".

Fra : Mich Ottosen

Dato : 27-11-07 23:10

> Soulmusik var ikke stort herhjemme i 80'erne.

Hos mig har Soul nu altid haft en stor stjerne, især lidt mere funket
Soul. Så en skør film forleden, udgangsmusikken var Sly & The Family
Stone "Dance to the Music". Så nu har jeg gjort et indkøb på iTunes
Store (selvom jeg osse har den på lp)

> "Maneater" var et giga hit dengang. De har iøvrigt lavet en ganske
> hørværdig live plade med The Temptations - Mener at titlen er "Live at
> the Apollo".

Temptations var ret hyggelige at høre på.
--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-11-07 21:28

> [...]

> vær´).....De har været med siden 1972, og jeg _aner_ ikke, hvem de er -
> jeg vil vove den påstand, at jeg _aldrig_ har hørt et nummer fra den

Skal vi nu til dét igen?

Start her: http://www.youtube.com/watch?v=ap-OO0xqTe4&feature=related

> Hygsom historie - troede ellers, Esbjerg var af en rimelig størrelse,
> men alt er jo relativt

Åbenbart er B&O-butikken ret lille *oh*.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Mich Ottosen

Dato : 27-11-07 23:10

> Start her: http://www.youtube.com/watch?v=ap-OO0xqTe4&feature=related

Tak for linket. Dét er bare ikke noget jeg tænder på. Men det er
morsomt, at tænke på, hvad Henriks kone har lyttet til en gang (når man
kender hende)

> Åbenbart er B&O-butikken ret lille *oh*.

Åbenbart er den ikke stor nok til, at Henrik kunne gemme sig for chefen

--
v.h.,
Mich.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-07 04:43

> Skal vi nu til dét igen?

Nej, nej - (skrev jo netop, jeg nok sku´ la´ være).

> Start her: http://www.youtube.com/watch?v=ap-OO0xqTe4&feature=related

Ja, Morten nåede lige at vejlede mig - kender godt musikken alligevel,
men kan simpelthen ikke få navnet til at klinge nogle steder?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-11-07 09:23

> Nej, nej - (skrev jo netop, jeg nok sku´ la´ være).

Det kan du jo ikke alligevel.

> Ja, Morten nåede lige at vejlede mig - kender godt musikken alligevel,
> men kan simpelthen ikke få navnet til at klinge nogle steder?

Hvis ovenstående er noget der sker hyppigt, skulle du måske nævne det
for din læge?

Men vi kan konstatere at din påstand var FOR vovet! Du må lære at
bruge Google inden du sender...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-07 16:43

> Det kan du jo ikke alligevel.

Nå, nå.....har jeg ikke holdt mig i skindet længe?

> Men vi kan konstatere at din påstand var FOR vovet!

Hm, det er muligvis rigtigt, men discodasco har nu aldrig været mig,
selvom nogle kalder det soul

> Du må lære at
> bruge Google inden du sender...

Det gjorde jeg da - ellers havde jeg da ikke kunnet vide og nævne, at
duoen har været med siden 1972, vel?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-11-07 19:09

> Hm, det er muligvis rigtigt, men discodasco har nu aldrig været mig,
> selvom nogle kalder det soul

Tror James Brown vil være lidt utilfreds med den betegnelse, for ikke
at sige højroterende i sin himmel.

> Det gjorde jeg da - ellers havde jeg da ikke kunnet vide og nævne, at
> duoen har været med siden 1972, vel?

Mente du skrev noget om at du havde styr på det - har man det, er
Google ikke nødvendigt
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-11-07 22:08

> [...]
> selvom nogle kalder det soul

> Det gjorde jeg da - ellers havde jeg da ikke kunnet vide og nævne, at

Du kunne have snyt og brugt wikiperdia eller almusic.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-11-07 23:05

> [...]

> vær´).....De har været med siden 1972, og jeg _aner_ ikke, hvem de er -
> jeg vil vove den påstand, at jeg _aldrig_ har hørt et nummer fra den

Jeg tror også, det har noget at gøre med, at min kone var
aerobic-instruktør og deres musik var god til den slags, så hun brugte
det ofte til undervisningen.

> Fra 1968 og til 1986 vidste jeg alt om bands og musik, men Hall/Oates er
> jeg s´gu´ ikke rendt ind i.....sjovt, egentligt

De har også eksisteret i snart 40 år og har fået 7 platin- og 6
guldplader i USA og haft 34 hit-singler på top 100 i USA. Man kan jo
ikke forlange, at du kender alle
Prøv at se på Youtube, hvis du er nysgerrig. Der ligger alle
deres videoer åbenbart. Jeg er sikker på, at du kan kende nogle af deres
hits, når du hører dem. Det er numre som Maneater, Rich Girl, Kiss Is on
My List og Private Eyes. Thorbjørn har givet et link til Youtube,
hvorfra du kan finde masser af deres videoer. Ellers kan du læse om dem
her:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_Oates>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 28-11-07 04:48

> [...]
> My List og Private Eyes. Thorbjørn har givet et link til Youtube,
> hvorfra du kan finde masser af deres videoer. Ellers kan du læse om dem

Jo tak....de er placeret nu Jeg tjekkede dem jo, inden jeg skrev, så
jeg så, de havde været med siden 1972, og derfor undrede det mig, at de
ikke fik klokken til at ringe.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-11-07 18:34

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> ser i fjernsynet alligevel. Typisk nok mødte vi vores chef derinde. Han
> foreslog, at vi kom til lønforhandling, for vi måtte jo tjene rigeligt,
> når vi kunne se på B&O. Sidst vi var ude at se på møbler, kom vores

Var I virkelig så meget i defensiven at I ikke spurgte hvorfor han/hun
med een indtægt var i B&O? Ellers et oplagt tidspunkt at diskutere
overskudsdeling!

Ellers er 100.000 godt nok en slat for at få radio og tv hjemme i
stuen, herlighedsværdien må godt nok være høj!

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"