1/3 af skærmen falder ud på Powerbook
Fra : Niels - Amager

Dato : 11-11-07 15:57

En veninde har en Powerbook 15" som hun er glad for. Nu er den så
begyndt at lave lidt knuder.
Det består i, at hvis hun rykker på skærmen/book'en så flimrer den
nederste tredjedel af skærmen. To gange har hun prøvet, at maskinen er
startet op, hvor nederste tredjedel var helt sort. Den ene gang skulle
hun genstarte for at få billede på igen. Den anden gang, kunne hun blot
rykke lidt rundt med maskinen, så kom billedet igen.

Jeg har nu selv set det og det er konsekvent at den gør det. En slags
vandret flimmer.
Er der noget der er ved at stå af (= dyrt). Eller er det "blot" noget
der sidder løst (knap så dyrt) ?

Sætter pris på al hjælp og info.

PS. Jeg har tjekket nettet for lignende og kan se, der er nogle der har
haft problemer med, at powerbooks har spas over at justere på
brightness, når det er sat til automatisk justering i forhold til
ambient light. Det er ikke dette problem - det er selve videosignalet
der falder ud. Det er ikke brightnessknald.

Venligst

Niels

Fra : Per Jensen

Dato : 11-11-07 16:13

Niels - Amager skrev:

> [...]
> hun genstarte for at få billede på igen. Den anden gang, kunne hun blot
> rykke lidt rundt med maskinen, så kom billedet igen.

<KLIP>
> Niels

Hej Niels.

Vandrette problemer er meget dårlige nyheder.

Vi snakker knækkede lodninger i bundkortet under en kreds der kun kan
loddes med varmluft og inspiceres med røntgenudstyr bagefter.

Lodrette streger - som oftest i sjove farve er stik og kabler til skærmen.

Det er en kedelig dom, men en realitet.

Der kan forsøges en reparation, men udfaldet er 50/50 - man risikerer at
det bliver værre eller den helt dør - det må man tage op med sig selv om
man vil forsøge det.

Måske kan du finde et værksted der vil bytte bundkortet for en ikke alt
for stor sum.

Jeg har en kammerat der gik ind til Humac, og de tilbød at sætte et
brugt bundkort i hans powerbook, den blev dog aldrig sig selv igen, og
det bundkort de satte i fejlede endnu mere, og de ville ikke kendes ved
fejlene, så han spildte mange tusinde kroner på en maskine der forblev
defekt.

Ellers stik hovedet indenfor i nyhedsgruppen dk.teknik.elektronik hvis
du skal have fat i en af os der kan forsøge at lodde bundkortet efter
med Varmluft.

// Per.

Fra : Esben

Dato : 11-11-07 16:36

Per Jensen <per@fjernmigzapro.dk> wrote:

> [...]
>
> Ellers stik hovedet indenfor i nyhedsgruppen dk.teknik.elektronik hvis
> du skal have fat i en af os der kan forsøge at lodde bundkortet efter

Det er IMHO en helt korrekt analyse - så et brugt bundkort fra en
maskine hvor nget andet er stået af og n der er velbevandret ud i at
skifte det - elelr dødsdøm maskinen.

Hvis den er under 867 (867 = ville jeg dødsdømme den, fordi det ikke er
den sidste fejl der vil dukke op på den maskine...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Niels - Amager

Dato : 11-11-07 18:20

Hej Per og Esben

Pokkers!

Ja, jeg var sgu også helst fri - og veninden endnu mere

> Hvis den er under 867 (867 = ville jeg dødsdømme den, fordi det ikke er
> den sidste fejl der vil dukke op på den maskine...

Det er sgu en 1,67 med 2 gb ram, så det er ret nitten. Hun har købt den
brugt for et par måneder siden, så det er bare rigtig nitte!

Jeg har netop testet den på en ekstern skærm og der er ikke noget at se.
Altså er det helt lokalt på maskinen. Giver det anledning til yderligere
information?

Som det er nu, er problemet til at leve med siger hun. Men bliver det
værre, så vil hun gerne vide, hvad hendes muligheder er. Skal jeg
fortælle, at det er logicboardet der skal skiftes (+ hvad det indebærer
af risici) ?
Det kan ikke blot være et løst kabel til skærmen? Jeg mener, det er
afhjælpes jo fint, ved at rokke med skærmen fx.
Jeg snappede et billede af det, som kan hentes her:

http://orange.quickshareit.com/share/powerbook_screen_defect472c5.jpg

Tak for jeres inputs - også selvom jeg havde håbet på knap så dystre domme.

Venligst

Niels

Fra : Niels - Amager

Dato : 11-11-07 18:22

....og ved I evt. hvad der sker, når det går helt i smadder. Vil
powerbook'en evt. være brugbar med ekstern skærm alene? Så kunne den
nemlig konverteres/sælges som mediecenter

Venligst

Niels

Fra : Esben

Dato : 11-11-07 18:29

Niels - Amager <niels@priestyard.dk> wrote:

> ...og ved I evt. hvad der sker, når det går helt i smadder. Vil
> powerbook'en evt. være brugbar med ekstern skærm alene? Så kunne den
> nemlig konverteres/sælges som mediecenter

Det er den ja! kan startes op med låget klappet ned (med et tastatur der
kan starte den) og ekstern skærm på (og så evt. tage skærmstik ud)

Men se og fortæl hende hvor galt fat det står..

søg efter motherboardet på ebay (evt. .co.uk eller .de)

Kan måske finde en der gider lave det for dig - måske kan vedkommende
finde boardet til dig, men så bliver det dyrere...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Per Jensen

Dato : 11-11-07 21:48

Niels - Amager skrev:
> Hej Per og Esben

<KLIP>
> Jeg snappede et billede af det, som kan hentes her:
>
> http://orange.quickshareit.com/share/powerbook_screen_defect472c5.jpg

<KLIP>

Interessant...

Der hvor man kan se dock'en svagt i bunden, er det fordi at skærmen
flimrede i det øjeblik du tog billedet, eller er der et svagt billede
nedenunder ?

Det er en sær fejl, jeg har aldrig set det udarte sig sådan dér. det
KUNNE være selve skærmen der er syg, da en sådan fejl her som regel også
udarter sig på en ekstern skærm.

Kan du ligefrem fremprovokere det ved at flå lidt i skærmen ?

Man kan godt bruge den som server f.eks, men den dag at kredsen slipper
lidt mere duer maskinen ikke, computeren går i baglås når den ikke kan
"se" grafikchippen mere.

Så alt håb er altså ikke ude.

// Per.

Fra : Esben

Dato : 11-11-07 21:55

> [...]

> Man kan godt bruge den som server f.eks, men den dag at kredsen slipper
> lidt mere duer maskinen ikke, computeren går i baglås når den ikke kan

Nej, det kedelige er at for virkeligt at teste sådan noget her til
bunds, skal man sidde med en identisk fungerende maskine og gennem
vanskeligheder med at bytte om på sforskellige komponenter. Og jo mere
man skal det jo større sansynlighed er der for at noget går galt....

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-11-07 23:10

> [...]

> Der hvor man kan se dock'en svagt i bunden, er det fordi at skærmen
> flimrede i det øjeblik du tog billedet, eller er der et svagt billede

Læg mærke til at farverne er helt forkerte i det man kan skimte. Man kan
f.eks. se et FireFox ikon som er blåt.

Fra : Niels - Amager

Dato : 13-11-07 01:25

Per Jensen wrote:
> Interessant...
>
> Der hvor man kan se dock'en svagt i bunden, er det fordi at skærmen
> flimrede i det øjeblik du tog billedet, eller er der et svagt billede
> nedenunder ?

Jep, jeg kan fremprovokere det. Oftest, sker der noget, når skærmen står
i lodret position - eller altså, hvis den bevæger sig fra enten den ene
eller anden vej "over" lodret, så at sige. Hvis den tiltes bagover (som
den oftest er når man bruger den), så er der ikke noget...oftest.

Nogle gange er der helt sort i det område, nogle gange er det eksakt som
på det billede jeg linkede til. Oftest er det noget flimmer, så så går
væk, når computeren kommer over et par grader i forhold til lodret.

> Så alt håb er altså ikke ude.

Jeg håber inderligt, at der kan komme noget opklaring i sagen. Det er
både mystisk, irriterende og nedslående på én gang

Og lad mig lige tilføje, at det ALTID er den samme del af skærmen den er
gal med. De øverste to tredjedele er aldrig påvirket af dette fænomen.
Det er dét der gør det lidt svært for mig at forstå, hvad der egentlig
er los.

Venligst

Niels

Fra : Per Jensen

Dato : 14-11-07 09:21

Niels - Amager skrev:
<KLIP>

> [...]
> eller anden vej "over" lodret, så at sige. Hvis den tiltes bagover (som
> den oftest er når man bruger den), så er der ikke noget...oftest.

Det lyder som om at i er heldige, og det faktisk er SKÆRMEN der er defekt.

Prøv at eftersøge et nyt panel til maskinen, evt. på mediamac eller på
noget news.

// Per.

Fra : Niels - Amager

Dato : 14-11-07 20:56

Per Jensen wrote:

> Det lyder som om at i er heldige, og det faktisk er SKÆRMEN der er defekt.

Hvor sikker er du på dét i procent Per?
Jeg har ikke lyst til at købe et nyt panel, hvis det viser sig, at det
ikke er dét (medmindre sådan et panel koster et par hundrede...hvilket
jeg dog tvivler på...?)

> Prøv at eftersøge et nyt panel til maskinen, evt. på mediamac eller på
> noget news.

Jeg tror lige vi venter til det bliver (endnu) værre og så må jagten gå
ind. Men tak for tippet. Og for hjælpen i det hele taget. Veninden har
lige taget en dyb indånding, hvorefter hun krydsede sine fingre og håber
på det er skærmen der er blevet træt.

Venligst

Niels

Fra : Niels - Amager

Dato : 14-11-07 20:59

Og så fandt man så lige denneher video:
http://www.youtube.com/watch?v=O6DIJwqo1j0

Det er faktisk meget interessant!

Venligst

Niels

Fra : Esben

Dato : 15-11-07 04:48

> [...]

> ind. Men tak for tippet. Og for hjælpen i det hele taget. Veninden har
> lige taget en dyb indånding, hvorefter hun krydsede sine fingre og håber

Husk at du også skal finde (og kalkulere med evt. at betale) nogen der
kan skifte for dig. Det er ikke en lille ting.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-07 16:18

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Husk at du også skal finde (og kalkulere med evt. at betale) nogen der
> kan skifte for dig. Det er ikke en lille ting.

<http://www.ifixit.com/Guide/Mac/PowerBook-G4-Al-15-Inch-1-1-5-GHz-BT-1-
1/Display/54/11/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Johnny Louis

Dato : 15-11-07 22:56

> <http://www.ifixit.com/Guide/Mac/PowerBook-G4-Al-15-Inch-1-1-5-GHz-BT-1-
> 1/Display/54/11/>

På min nøjedes jeg med at skifte selve displayet, det er både nemmere og
billigere.

Johnny Louis Bendiksen

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-11-07 21:45

> [...]

> ambient light. Det er ikke dette problem - det er selve videosignalet
> der falder ud. Det er ikke brightnessknald.

Jeg har haft en PowerBook 15" skærm der opførte sig på nøjagtig samme
måde, jeg kunne få fuld skærm på ved at klemme hårdt på skærmkanten i
højre side. Jeg skiftede skærmen og problemet var løst.
Ps. Jeg har stadig den værdiløse skærm liggende for i princippet fejler
2/3 af skærmen jo ikke noget.

Johnny Louis Bendiksen

Fra : Niels - Amager

Dato : 14-11-07 21:23

Johnny Louis wrote:

> [...]
> højre side. Jeg skiftede skærmen og problemet var løst.
> Ps. Jeg har stadig den værdiløse skærm liggende for i princippet fejler

Kan se at det er et problem der er ret udbredt. Har sendt dig en mail.

Venligst

Niels