Hvordan fjerne opstartlys på MacBook
Fra : Allan Jensen

Dato : 07-11-07 12:08

Jeg bruger ofte min MacBook på offentlige steder, og vil meget gerne
have den til at starte op uden "opstartlyden"

Hvordan ændres det ?

mvh
Allan

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-11-07 12:13

In article <k273j3diss1fnvhcr6ee9e2lkn5pr1jr27@4ax.com>,
Allan Jensen <agjensen@post4.tele.dk> wrote:

> Jeg bruger ofte min MacBook på offentlige steder, og vil meget gerne
> have den til at starte op uden "opstartlyden"

Ved ikke om det er brugbart, men hvis du har muted lyden i OS X så er
den der heller ikke ved opstart.

Fra : Allan Jensen

Dato : 07-11-07 12:26

Hej Martin

Ja, så enkelt var det.

Tusind tak for hjælpen.

mvh
Allan

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-11-07 12:45

Allan Jensen <agjensen@post4.tele.dk> wrote:

> Hej Martin
>
> Ja, så enkelt var det.
>
> Tusind tak for hjælpen.

Ellers er det her et gammelt problem, der har eksisteret lige så længe,
der har eksisteret Mac. Der har i tidens løb været lavet flere små
programmer, der kan fjerne opstartlyden. På min gamle PowerBook 5300 var
det så smart, at man kunne presse sin tommelfinger hårdt mod
højttaleren. Så kunne man næsten ikke høre den. Et andet trick har været
at tilslutte høretelefoner. Så går lyden ud gennem dem, og man kan ikke
høre den på afstand. Jeg er dog ikke 100% sikker på, at det altid
virker. Min søn har eksterne højttalere sluttet til sin Mac mini, men
startlyden går alligevel ud gennem computerens egen højttaler. Prøv dig
evt. frem.
Endelig er det jo en helt anden løsning: Hvorfor slukker du din
computer? Man kan bare sætte den på stand-by. Det gør jeg da selv med
min. Så er den klar til brug stort set i det sekund, man åbner låget, og
diverse programmer kan være åbne og klar. Det er meget mere praktisk på
den måde. Du slukker vel heller ikke din mobiltelefon, når du ikke
bruger den?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Allan Jensen

Dato : 07-11-07 14:17

On Wed, 7 Nov 2007 12:45:05 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster)
wrote:

> [...]
>diverse programmer kan være åbne og klar. Det er meget mere praktisk på
>den måde. Du slukker vel heller ikke din mobiltelefon, når du ikke

Hej Henrik

Rigtigt godt forslag, men da jeg skal gå rundt med den hele dagen og
anvende den flere gange, er der desværre ikke strøm nok til det.
(Er afprøvet)
mvh
Allan

Fra : Jon

Dato : 07-11-07 18:40

Allan Jensen <agjensen@post4.tele.dk> wrote:

> Rigtigt godt forslag, men da jeg skal gå rundt med den hele dagen og
> anvende den flere gange, er der desværre ikke strøm nok til det.
> (Er afprøvet)

Du bruker da ikke mer strøm på å ha den i dvale mellom hver gang enn på
å stoppe og starte den? Heller tvert om, vil jeg tro. Det kan ikke
stemme. Jeg bruker min hele dagen på studier, og lukker den ned (altså
lukker lokket så den går i dvale) mellom hver gang jeg trenger den. Jeg
passer også på å dempe lys og slå av AirPort når jeg ikke har behov for
det. Det holder vanligvis en arbeidsdag.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Esben

Dato : 07-11-07 20:42

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> passer også på å dempe lys og slå av AirPort når jeg ikke har behov for
> det. Det holder vanligvis en arbeidsdag.

Hey Jon!

Mit indtryk er at forskellige modeller er forskellige på lige det
område: hvor meget strøm de bruger på vågeblus. Så hvis I ikke har samme
model kan I begge have ret...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jon

Dato : 07-11-07 21:58

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Hey Jon!
>
> Mit indtryk er at forskellige modeller er forskellige på lige det
> område: hvor meget strøm de bruger på vågeblus. Så hvis I ikke har samme
> model kan I begge have ret...

Det er mulig, men på samme sted som meg er der mange som bruker MacBook
(jeg har en PowerBook 12"), og de gjør det samme som meg og skryter av
batteritiden. Derimot plages vi ofte av Windows' oppstartslyder på
biblioteket og i forelesninger.

Som sagt, jeg er ganske trygg på at du forbruker mer strøm på flere
stopp og start - selve oppstartssekvensen er f.eks. temmelig
disk-intensiv - enn på bare å lukke den igjen så den går i dvale og så
åpne den igjen når du behøver den. Og så er det _svært_ meget raskere.

Fra : Allan Jensen

Dato : 07-11-07 23:02

On Wed, 7 Nov 2007 18:40:19 +0100, see_signature@mac.com.invalid (Jon)
wrote:

> [...]
>passer også på å dempe lys og slå av AirPort når jeg ikke har behov for
>det. Det holder vanligvis en arbeidsdag.

Hej Jon

Du må da have nogle super batterier såfremt din MacBook kan bruges i
flere timer uden at komme i nærheden af el el-stikkontakt.

Kan du fortælle hvor der kan købes batterier der kan holde til mer end
3-4 timers forbrug.

mvh
Allan

Fra : Jon

Dato : 08-11-07 09:01

> [...]

> flere timer uden at komme i nærheden af el el-stikkontakt.
>
> Kan du fortælle hvor der kan købes batterier der kan holde til mer end

Det er selvsagt snakk om 3-4 timers forbruk fordelt på mange små økter
utover dagen slik at det dekker behovet i løpet av en arbeidsdag (f.eks
notater på to forelesninger, sjekke mailen på wlan i kantinen, renskrive
notat på lesesal). Skal jeg ha den i bruk 8 stive timer, så må jeg
selvsagt ha kontakten i veggen, jeg som andre.

Men poenget mitt er egentlig ikke det, men at du ikke bruker mer strøm
på å sette maskinen i dvale mellom hver bruk enn på å slå den av og så
på igjen. Skal du bruke maskinen f.eks. 4*45 minutter = tre timer, så
kan du like gjerne sette den tre ganger i dvale, og slippe oppstart med
tidsspille, oppstartlyd (sic!) og diskaktivitet hver gang og være aktiv
i løpet av få sekunder etter at lokket er åpnet.

Fra : Palle Jensen

Dato : 07-11-07 22:35

On 2007-11-07 12:45:05 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Ellers er det her et gammelt problem, der har eksisteret lige så længe,
> der har eksisteret Mac.

Lidt muntert. Jeg har en næsten ny iMac og har aldrig haft den famøse
opstartslyd, og jeg sværger jeg ikke har slået noget fra. Faktisk vil
jeg gerne have den.

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Judith Parelie Abrah~

Dato : 07-11-07 12:47

Allan Jensen <agjensen@post4.tele.dk> wrote:

> Jeg bruger ofte min MacBook på offentlige steder, og vil meget gerne
> have den til at starte op uden "opstartlyden"

Har ikke prøvd den selv men:
Startup Chime Stopper

<http://www.macupdate.com/info.php/id/13170/startup-chime-stopper>

judith
--
Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskammet og behøvlet tøy
med fattelig mange bønnhørlige lemper.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-07 08:40

Allan Jensen <agjensen@post4.tele.dk> wrote:

> Jeg bruger ofte min MacBook på offentlige steder, og vil meget gerne
> have den til at starte op uden "opstartlyden"

Tænker du på onstartsLYD eller opstartsLYS?

Ja, prøv at se i din subject.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-07 11:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Tænker du på onstartsLYD eller opstartsLYS?
>
> Ja, prøv at se i din subject.

DEN var rigtig god. Prøv lige at læse det, du skrev

"Ved en fejl kom vi til at skrive i gårsdagens avis, at den nye statue
på torvet er lavet af mormor. Det var selvfølgelig en trykfejl. Der
skulle naturligvis have stået farmor."
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Allan Jensen

Dato : 08-11-07 14:26

On Thu, 8 Nov 2007 08:39:38 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Tænker du på onstartsLYD eller opstartsLYS?
>
>Ja, prøv at se i din subject.

Hej Per

Tja - Hvad syntes du selv om dit indlæg ????

Martin forstod, og svarede indenfor 5 minutter - godt gået.
Jeg fik mit problem løst hurtigt.

mvh
Allan