Linux på Intel Macs - noget bootcamp kan h~
Fra : Janus

Dato : 03-11-07 17:20

Nogen der har erfaring med Linux på Intel Macs?

Jeg tænker her på almindelig "skivebords-brug", og om man kan installere en
mainstream distribution som Suse eller Ubuntu uden en masse krumspring,
eller om fraværet af en BIOS giver knas. Gad vide om Bootcamp kan
assistere?

Janus

Fra : Per Jensen

Dato : 03-11-07 19:31

Janus skrev:
> [...]
> mainstream distribution som Suse eller Ubuntu uden en masse krumspring,
> eller om fraværet af en BIOS giver knas. Gad vide om Bootcamp kan

Jeg tror ikke at du får det til at spille ret godt.

Er behovet at den kører det native ?

Jeg ville nok anbefale at du installerer Vmware, der kører det perfekt.

Det koster jo heller ikke en formue for en Vmware Fusion.

// Per.

Fra : Janus

Dato : 03-11-07 20:08

Per Jensen wrote:

> Jeg tror ikke at du får det til at spille ret godt.

Også hvad jeg frygter.

> Er behovet at den kører det native ?

Ville bestemt være rart.

> Jeg ville nok anbefale at du installerer Vmware, der kører det perfekt.

Er delsvis fristet, hvis det kører lækkert. Bruger i forvejen VMWare på
Linux til enkelte Windows-ting.

Kan VMWare Fusion hitte ud af at udnytte grafikkort til virtualiseret Linux?
Har tidligere haft problemer med det (hvorimod processen er automatiseret
med virtualiseret Windows, hvor "VMware tool" hjælper med at få alting til
at køre automagisk).

Virker meget elegant med "Unity" funktionen så Win-applikationer kører
transperent. Virker "Unity" også med Linux?

> Det koster jo heller ikke en formue for en Vmware Fusion.

Du har sørme ret. Ser ud til at en licens koste 80 USD. God pris,
sammenlignet med de USD 200 som jeg vist betalte for en Linux-licens af
WMware for nogle år siden.

Janus

Fra : Janus

Dato : 03-11-07 21:49

Janus wrote:

> Virker meget elegant med "Unity" funktionen så Win-applikationer kører
> transperent. Virker "Unity" også med Linux?

Fandt selv svaret: Unity spiller ikke med Linux:

"One of the most interesting features of VMware Fusion is Unity, which
allows you to display Windows apps on your Mac desktop without seeing the
entire Windows desktop. For instance, if you want to run Internet Explorer
to see how a Web site you're designing displays in IE, you can use Unity to
run IE without having to move in and out of the Windows virtual machine.

(...)

It's all well and good that you can use Unity to run Windows apps as if they
were native OS X apps, but where's the same feature for Linux?

Once again, Linux users are treated as second-class citizens. Linux runs
just fine under VMware Fusion -- but you're stuck with switching between
the Mac desktop and the Linux desktop, unless you install Apple's X11
packages and export applications onto your Mac desktop that way -- which
isn't as seamless or useful as Unity. This is a shame, because a lot of
Linux users also have Mac laptops, and lack of this feature makes it a pain
to access Linux desktop apps that Linux users come to depend on."

Resten af anmeldelsen her:
http://www.linux.com/feature/118935

Janus

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-07 13:18

Hej,

> [...]
> mainstream distribution som Suse eller Ubuntu uden en masse krumspring,
> eller om fraværet af en BIOS giver knas.

Det kan man godt.

Hvad der vurderes som en "masse krumspring" er jo så selvfølgelig
subjektivt... men at installere fx Ubuntu på en MacBook sammenlignet med
at installere Linux på en tilfældig almindelig bærbar, er der ikke den
helt store forskel på.

Brug fx følgende guide:

https://help.ubuntu.com/community/MacBook

jens@mermaidconsulting.dk,