Time Machine og schedulering
Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-07 15:28

I går var der en der fortalte om problemer med Time Machine, bl.a.
skulle den have lavet hyppigere back-ups, end han havde indstillet den
til.

Og så er det jeg undrer mig, for kigger jeg i kontrolpanelet til Time
Machine, så kan man slet ikke selv indstille intervallerne.

Man kan kun skifte disk og vælge at bestemte ting ikke skal back-up'es

Time Machine vil /altid/ køre en gang i timen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Terje Rydland

Dato : 31-10-07 15:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Man kan kun skifte disk og vælge at bestemte ting ikke skal back-up'es
>
> Time Machine vil /altid/ køre en gang i timen.

Du kan sikkert endre det med defaults-kommandoen i Terminalen.

Terje

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-07 15:57

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> Du kan sikkert endre det med defaults-kommandoen i Terminalen.

Nej, Apple skal bare bringe nogle af de options som var i de tidligere
beta udgaver tilbage, f.eks. options om hvor ofte backup'en skal køre og
hvor lang tid tilbage der skal gemmes ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-07 16:04

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

Kan man tage backup for hyppigt?

Jeg har også undret mig. Var det ikke Erik Richard, der også skrev, at
han havde indstillet den til at lave backup med et bestemt interval? Jeg
har ikke set nogen referencer til det noget sted, men jeg er ikke selv
begyndt at bruge Time Machine.

> Du kan sikkert endre det med defaults-kommandoen i Terminalen.

Meget sandsynligt, men hvorfor er det så vigtigt? En gang i timen er
trods alt ikke vildt hyppigt. Når der laves hyppig backup, vil hver
backup være lille og dermed kun tage kort tid. Selvfølgelig kan man være
uheldig, at en stor film skal backes op, men ellers burde det da ikke
genere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-07 16:17

> [...]
> backup være lille og dermed kun tage kort tid. Selvfølgelig kan man være
> uheldig, at en stor film skal backes op, men ellers burde det da ikke

Jeg tvivler også på at der laves backup af åbne filer. Som når jeg nu
sidder og skriver i MacSOUP.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-07 16:37

> Kan man tage backup for hyppigt?

tja, hvis man har en Entourage database på > 3GB og den konstant bliver
ændret så kan det faktisk godt blive for meget af det gode ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-07 17:17

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> tja, hvis man har en Entourage database på > 3GB og den konstant bliver
> ændret så kan det faktisk godt blive for meget af det gode ...

Jeg fik for et par måneder siden på et MacBruger-møde at vide, at en
Entourage-database højst kan blive 2 GiB? Min var 0,5 ...

Og det er da meget muligt at det vil være anderledes i Entourage 2008.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-10-07 18:18

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Jeg fik for et par måneder siden på et MacBruger-møde at vide, at en
> Entourage-database højst kan blive 2 GiB? Min var 0,5 ...

Jeg har set dem op til 14.7GB så det er vist en and. Anbefaler dog
brugerne at de ikke bliver større end et par GB - det synes de nu at
være ret lige glade med.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-07 18:59

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg fik for et par måneder siden på et MacBruger-møde at vide, at en
> Entourage-database højst kan blive 2 GiB? Min var 0,5 ...

Office X var der limit på 2GiB. Office 2004 har også et limit med det er
ikke på størrelsen som på antallet af emner.

> Og det er da meget muligt at det vil være anderledes i Entourage 2008.

Jeg håber de går væk fra "vores database er en stor binær blob" i 2008

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-07 19:17

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Office X var der limit på 2GiB. Office 2004 har også et limit med det er
> ikke på størrelsen som på antallet af emner.

OK, så er det der han havde det fra. Det var indlederen på mødet der
sagde det.

Ja, jeg har skam Office X, på en CD. Ikke på harddisken ...

> Jeg håber de går væk fra "vores database er en stor binær blob" i 2008

Ja, en af de helt store fordele ved småfiler er når man laver
regelmæssige backups ... og det sker vel nu for rigtigt mange mennesker
en gang i timen.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-10-07 20:51

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Jeg håber de går væk fra "vores database er en stor binær blob" i 2008

Både og. Det størtse problem er er at du kun kan have én blob. Og eks
ikke en eller flere ekstra blobs som ligger på en fileserver.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-10-07 17:57

> [...]
>
> Man kan kun skifte disk og vælge at bestemte ting ikke skal back-up'es
>
> Time Machine vil /altid/ køre en gang i timen.

Nej, du kan godt sætte den til at køre med 5 sek interval, tre dages
interval, hver fredag kl 14:23 eller hvornår du ønsker dig den skal
køre.

sudo vi /System/Library/LauncDaemons/com.apple.backupd-auto.plist

ændre eks 3600 (sekunder) til 7200 og den kører hver anden time.

Reloade af den nye konfiguration fortages med unload/load
komandoen i launchctl.