Leopard og CPU opgraderede Macs
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-07 00:18

VIGTIGT!

Hvis man vil installere Leopard på en G4, der har fået en ikke-Apple
CPU, kan man ikke direkte installere på en sådan maskine.

Jeg har fx. lige forsøgt at installere Leopard på min QuickSilver Dual
1,8ghz med en GigaDesigns CPU. Man kan fint starte fra DVD'en, men
herefter får man meldingen, - at "Mac OS X 10.5 kan ikke installeres på
denne computer".

Grunden hertil er, at den firmware, der skal bruges på en CPU
opgradering først kan installeres _efter_ installation af selve
systemet. Det betyder fx., at en QuickSilver uanset den opgraderede CPU
hastighed, kun vil blive registreret som en 466mhz - i mit tilfælde en
dual 466mhz.

Der er dog flg. muligheder for at installere 10.5 alligevel.
1. Sæt den pågældende computer i Target Mode med en anden G4 med brugbar
processor - +800mhz - og derefter installere med targetdisken som modtager.

2. Installere 10.5 på en ekstern Firewire disk fra en G4 computer, der
native kan installere 10.5, og derefter genstarte fra den eksterne FW
disk og installere nødvendigt CPU software/firmware. Herefter kan denne
eksterne disk så klones til den CPU opgraderede G4 maskine.
BEMÆRK. Sonnet, PowerLogix, NewerTech og GigaDesigns firmware og CPU
software kan kun installeres på bootdisk.

Evt. kan man - og vel nok den bedste måde - afmontere den disk, man vil
installere på og sætte den i en FW boks, installere fornødent software
og derefter sætte den tilbage i den computer, hvor den skal fungere som
bootdisk.

3. Foretage en netværksinstallering.

4. Installer 10.5 til en image fil (std. eller evt. med fjernelse af
nogle af de ekstra sprog), så man får en fuld bootable system DVD.
Herefter installerer man fornøden CPU software/firmware til samme image.
Brænder den ud på en DVD og kloner den derefter over på den CPU
opgraderede computer.

5. Hvis man har den originale processor liggende, så afmontere
opgraderingen og sætte den orig. i igen og derefter installere 10.5. -
Den metode kan dog kun brugews på maskiner, der har en 800mhz eller
højere orig. processor.

Det er lidt træls, da Apple ellers har skrevet, at CPU opg. G4 maskiner
uden problem vil kunne bruge Leopard.... - Jeg håber godt nok, de får
løst det problem, da der ellers er virkelig mange, der ikke vil kunne
bruge Leopard.

Jeg regner selv med at bruge metode nr. 2 til 'MusicMonster'...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-07 06:41

> [...]
> systemet. Det betyder fx., at en QuickSilver uanset den opgraderede CPU
> hastighed, kun vil blive registreret som en 466mhz - i mit tilfælde en

Så der burde altså ikke være /antydning/ af problemer med at installere
Leopard på en G4/867, der jo lige netop opfylder kravene ... også før
den blev opgraderet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-07 12:55

Per Rønne wrote:

> Så der burde altså ikke være /antydning/ af problemer med at installere
> Leopard på en G4/867, der jo lige netop opfylder kravene ... også før
> den blev opgraderet.

Jo, for pokker. - Når den nye processor sættes i, og CPU
software/firmware ikke kan installeres før systemet, reg. Leopard
installeren computeren som en 466mhz.

Men sætter du den orig. 867mhz processor i, er det ingen problem at
installere leopard. Efter færdiginstallering byttes processorerne så
blot om igen.

Jeg kan godt sige, jeg blev noget sur, da jeg opdagede det. Og det er jo
modsat alt, hvad Apple ellers tidligere har lovet.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-07 13:11

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
>
> Jeg kan godt sige, jeg blev noget sur, da jeg opdagede det. Og det er jo
> modsat alt, hvad Apple ellers tidligere har lovet.

Glemte lige tilføjelsen...
G4 PCI Graphics og AGP modeller til og med gigabitEthernet registrerees
som 350mhz.
Digitalaudio og QuickSilver reg. som 466mhz
MDD modeller registreres efter hvad, jeg har kunnet finde ud af, som
667mhz, hvis der er eftermonteret en CPU opgradering og man starter fra
leopard DVD'en.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-07 14:57

> [...]
> MDD modeller registreres efter hvad, jeg har kunnet finde ud af, som
> 667mhz, hvis der er eftermonteret en CPU opgradering og man starter fra

Men ikke hvis man booter fra en intern harddisk, og starter
installationen fra DVDen til en anden, intern harddisk ?

Jeg har fire interne harddiske på den pågældende maskine. Og kan sætte
yderligere 3 i. Der er den oprindelige ATA 66 controller, og et nyere
ATA 133 PCI-kort som tillader harddiskstørrelser over 128 GiB. Så der er
plads til en 'lille' harddisk på pladsen til zip-drevet, og to
yderligere 'store' harddiske på eksempelvis 500 GB hver.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-07 15:46

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men ikke hvis man booter fra en intern harddisk, og starter
> installationen fra DVDen til en anden, intern harddisk ?

Jeg har lige fået min Leopard Server ind ad døren; den kom ikke som
forventet med postvæsenet [så jeg skulle hente den på posthuset i
morgen], men med MiniTrans.

Den synes at installere uden antydning af problemer på min G4/867 /med/
PowerLogix processoropgraderingen til 1,6 GHz, dobbeltprocessor.

Foreløbig har den dog kun kontrolleret 63% af DVDen, efter reboot. Jeg
går dog ud fra at den ville have sagt fra inden.

Det viste sig dog at den ikke kunne installere på den 160 GB harddisk,
jeg har 10.4.10 på, men godt på den anden 160 GB harddisk, som jeg så
nok skifter navn fra Extra til Leopard på. Den gamle 'Unix' kan så komme
til at hedde 'Tiger' - og så må jeg vel have endnu mindst en harddisk på
maskinen, til TimeMachine. Det bliver vel så med en 500GB disk, da den
jo også kan tage backup'en fra laptoppen ... TimeMachine.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-10-07 20:05

> [...]
>
> Den synes at installere uden antydning af problemer på min G4/867 /med/
> PowerLogix processoropgraderingen til 1,6 GHz, dobbeltprocessor.

Den er født med en 867Mhz CPU og opfylder derfor Apples krav.
Installeren kigger på maskinens ID, ikke på CPU'en.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-07 22:22

> Den er født med en 867Mhz CPU og opfylder derfor Apples krav.
> Installeren kigger på maskinens ID, ikke på CPU'en.

Medmindre den ser på den faktiske processor, er det også det jeg kan
konstatere. Positivt kan jeg konstatere, at det Erik Richard Sørensen
har skrevet i denne tråd, ikke er tilfældet.

Samtidig regner jeg så med at min G4/867 ikke kan opdateres yderligere
ud over Leopard Server. Så der kommer aldrig en 10.6 på den maskine, som
altså bare vil fortsætte som det den nu er - med mulighed for at boote i
Tiger og Classic, og med mulighed for at køre Classic-programmer fra
Tiger, men ikke fra Leopard.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-07 23:52

Per Rønne wrote:

> Medmindre den ser på den faktiske processor, er det også det jeg kan
> konstatere. Positivt kan jeg konstatere, at det Erik Richard Sørensen
> har skrevet i denne tråd, ikke er tilfældet.

Min egen qS dual 1,8ghz er faktisk også oprindelig en 867mhz med
firmwarever. 4.3.3f2 - seneste ver. på en 867mhz...

> [...]
> altså bare vil fortsætte som det den nu er - med mulighed for at boote i
> Tiger og Classic, og med mulighed for at køre Classic-programmer fra

Det er faktisk også derfor, jeg beholder den ene af mine Quicksilver, -
om det så bliver dual 1ghz eller dual 1,8ghz, vil tiden vise, - men det
bliver nok den lille...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-07 17:22

Situationen lige nu.

Katten kører nu lystigt på min QuickSilver Dual 1,8ghz

- Jeg klonede min Leopard backup disk over på 'MusicMonster' med Intech
QuickBack. Det tog omk. 110min..
- Genstartede så på den nye Leopard disk. Computeren stod og tyggede i
ca. 4min., hvorefter den startede op og var klar til brug på ca. 5-6
sek.. Og som forventet viste Systemprofil kun dual 466mhz...
- Installerede Giga softwaren og genstartede...
- Opstart fra genstartslyden til klar-til-brug tog kun _4_sek._!

_Alt_ er simpelthen hurtigere end på Tiger på samme maskine.

så det er altså en måde at få en CPU opgraderet maskine til at virke med
den store kat. Men samtidig viser det også, at Leopard ihvertfald også
kan bruges på G4 maskiner med CPU hastighed helt ned til ihvertfald
466mhz....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-07 18:55

Per Rønne wrote:

> Men ikke hvis man booter fra en intern harddisk, og starter
> installationen fra DVDen til en anden, intern harddisk ?

Hvis du booter fra intern disk og starter installeren på DVD'en, ber
installeren dig om at genstarte, hvilket er den eneste måde at køre
installeren på.

Det er hér, problemet opstår, fordi installeren ikke kan registrere CPU
opgraderingens reelle hastighed.

Eneste alternativ, jeg umiddelbart kan se, er, hvis man kan lave en
installerings DVD, hvor bootsystemet har de CPU og firmware
programmer/opdateringer, der er nødvendige for at kunne registrere CPU
opgraderingen korrekt.

> [...]
> plads til en 'lille' harddisk på pladsen til zip-drevet, og to
> yderligere 'store' harddiske på eksempelvis 500 GB hver.

da jeg bootede op på 10.5 DVD'en, registrerede den fuldt ud de diske,
der sad på den Acard AHARD-6880M controller, der sidder i min egen
quickSilver, så det burde kunne lade sig gøre at installere direkte til
en disk på en PCI controller.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-07 19:25

> [...]
> installeren på.
>
> Det er hér, problemet opstår, fordi installeren ikke kan registrere CPU

Og jeg kan nu fortælle dig, at det uden problemer lykkedes mig at
installere Leopard Server på den G4/867, som nu er forsynet med en 1,6
GHz dobbeltprocessor. Der kunne bare ikke installeres på den harddisk,
der i forvejen husede Tiger, medmindre denne harddisk først blev
reformatteret.

Så nu kører G4eren altså Leopard Server.

Jeg mangler så at sætte den ordentligt op [det når jeg næppe i dag], og
få opdateret min MacBook [men her vil jeg nu først installere Leoparden
på et eksternt FW400-drev. Man har jo hørt om 'blå skærme' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-07 15:14

> Jeg kan godt sige, jeg blev noget sur, da jeg opdagede det. Og det er jo
> modsat alt, hvad Apple ellers tidligere har lovet.

hvor har apple lovet noget som helts mht. CPU upgrades! Slet ikke i fbm.
leopard

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-07 07:01

> [...]
> uden problem vil kunne bruge Leopard.... - Jeg håber godt nok, de får
> løst det problem, da der ellers er virkelig mange, der ikke vil kunne

Og hvor har apple sprevet dette ? Apples holdning til CPU opgraderinger
har aldtig været at det netop _ikke_ understøttes!

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-07 08:31

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Og hvor har apple sprevet dette ? Apples holdning til CPU opgraderinger
> har aldtig været at det netop _ikke_ understøttes!

»aldtig« ? I øvrigt reklameredes der da i sin tid med at min G4/867
kunne få processoren opgraderet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-07 15:14

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> »aldtig« ? I øvrigt reklameredes der da i sin tid med at min G4/867
> kunne få processoren opgraderet.

Altid mener jeg.

Og 1: det er lang tid siden 2: der kom vist aldrig en apple opgradering
af den maskine ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-07 16:14

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Altid mener jeg.
>
> Og 1: det er lang tid siden 2: der kom vist aldrig en apple opgradering
> af den maskine ?

Næh, men det stod der jo intet om. I øvrigt installerer Leopard Server
uden problemer på min G4/867, idet den dog ikke kan 'opgradere' en
Tiger-installation, sikkert fordi det ikke er en 'Server'.

I hvert fald er den i fuld gang med installationen af Leopard Server på
maskinen, blot på en anden harddisk end den der bruges til Tiger. Men så
kan jeg jo også vælge mellem at boote på tre harddiske, som fremover har
navnene: Classic, Tiger og Leopard Server .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 29-10-07 08:13

Hej Richard

Du må vel pænt vente ligesom alle os andre på nye versioner af f.eks.:

XPostFacto - 4.0
install OS X on unsupported Macs:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11168
Citat: "...Supports Mac OS X 10.4 (Tiger)!..."

og måske

CPU Director (CPUD):
http://www.powerlogix.com/products/cpudirector/index.html
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10492
http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/Framework.cfm?page=Compatibility.html

-

PS: Sig endelig til hvis du får den installeret på en anden måde...

hilsen

Glenn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-07 14:48

Hej Glenn

Glenn Møller-Holst wrote:
> [...]
> install OS X on unsupported Macs:
> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11168
> Citat: "...Supports Mac OS X 10.4 (Tiger)!..."

XPF vil måske kunne hjælpe, men det skal jeg lige have fat i Ryan for at
finde ud af, om de evt. kan få installeren til at starte ved en lavere
frekvens.

Kommer XPF i en Leopard version vil det formentlig også betyde, at man
fx. vil kunne installere Leopard på en digitalaudio 466, dual 500 QS
733, osv....

Hovedproblemet ligger i, at Leopard installerprogrammet ikke registrerer
på aktuel CPU hastighed, men på en forudberegnet hastighed.

Jeg kan forstå problemet hos Sonnet, NewerTech og PowerLogix, da disse
tre kræver en decideret CPU driver udover en firmwareopdatering for at
kunne udnytte de højere hastigheder i CPU'en. Men at Gigadesigns også er
med er mig noget af en gåde, da deres CPU'er reg. som 'native' Apple cPU....

> PS: Sig endelig til hvis du får den installeret på en anden måde...

skal jeg nok...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-10-07 20:02

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det er lidt træls, da Apple ellers har skrevet, at CPU opg. G4 maskiner
> uden problem vil kunne bruge Leopard....

Det vil jeg gerne væde på at de ikke har.

> - Jeg håber godt nok, de får løst det problem, da der ellers er
> virkelig mange, der ikke vil kunne bruge Leopard.

Mange og mange... Antallet af CPU opgraderede mac'er er ikke i
nærheden af blot en halv promille.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-07 23:05

> [...]
> 1,8ghz med en GigaDesigns CPU. Man kan fint starte fra DVD'en, men
> herefter får man meldingen, - at "Mac OS X 10.5 kan ikke installeres på

Vi har jo tidligere diskuteret, om det kan betale sig at opgradere en
eksisterende computer med ny processor. Netop ovenstående problem har i
hvert fald været et af mine argumenter mod det. Det kan godt være, det
virker nu og her, men der er ingen garantier for, at det virker med
fremtidig software. Man risikerer derfor, at ens computer meget hurtigt
bliver "forældet". Det skal man altså også tage med i sine overvejelser.
Apple fremstiller jo både hardware og software til sine
computere og har derfor ganske godt styr på bestykningen af computerne.
Når Apple angiver et minimumskrav, så fornemmer jeg ofte, at det ikke er
selve kravet, der er vigtigt. Det er mere computeren som helhed med
bushastighed, grafikkort, RAM-mængde, harddiskhastighed osv. I dette
tilfælde har Apple valgt at lave en skillelinie ved computere med en
processor på 867 MHz. Sidst var skillelinien ved de G3-Mac, der havde
indbygget FireWire. Det siger sig selv, at FireWire ikke har en dyt at
gøre med, hvor godt et styresystem kører. Derimod har Apple skønnet, at
kun de Macintosh, der er så nye, at de har FireWire, kunne køre Mac OS
10.4 ordentligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-07 23:56

Henrik Münster wrote:

> [...]
> fremtidig software. Man risikerer derfor, at ens computer meget hurtigt
> bliver "forældet". Det skal man altså også tage med i sine overvejelser.

Netop ovenstående er særdeles mystisk, når per Rønne kan opgradere en
ellers identisk QS med en CPU opg. fra et andet firma.

Begge maskiner er opr. en quickSilver 867mhz med fuldstændig identiske
original specs....

Og det er endda endnu mere mystisk, når min Quicksilver dual 1ghz godt
kan installere Leopard. Den masiine er opr. en QS 733mhz fra feb. 2001...

> [...]
> gøre med, hvor godt et styresystem kører. Derimod har Apple skønnet, at
> kun de Macintosh, der er så nye, at de har FireWire, kunne køre Mac OS

Tja, jeg er ikke helt enig med dig her. At 10.4 kræver onboard Firewire,
ja, men det er der hacks, der omgår, så Tiger kan installeres på selv de
mindre iMacs uden FW.

Tidligere satte de også grænsen for, at Os 9.2 kunne installeres kun på
G3 og nyere maskiner, men det fik vi hurtigt ændret. - Det var blot
installerscriptet, der skulle have tilføjet en ekstra path, så var den i
vinkel, og det blev til installerprogrammet 'Os9Helper, som jeg sagt i
al beskedenhed har været med til at udvikle, så de skandinaviske sprog
også kan bruges.....

Og i øvrigt prøvede jeg noget ret spøjst nu her forleden. Jeg satte min
eksterne FW disk med en tiger 10.4.10 til min gamle PM 9600/350mhz, Os
9.2.2, og knap 1gb RAM. 96'eren har både USB og FW i form af et
PowerForce Combo USB1.1/2.0+FW400 PCI kort og et Matrox Millenium II
G-400 grafikkort. Åbnede kontrolpanelet 'startdisk' og OS X 10.4.x
disken blev vist som værende bootable med både korrekt symbol og korrekt
angivelse af systemversion og build! - OK, valgte FW disken som
startdisk og genstartede.... Det grå æble tonede fint frem, og der gik
så ca. 3 min., hvorefter skærmen blev blå og startvinduet kom frem, men
så skete der ikke mere.... - Jeg kunne høre disken arbejde videre, men
ikke yderligere opstart.

At den kom så langt, viser, at det vil være muligt at få den til at
bruge Tiger, hvis man fx. går ind og ændrer noget i firmware og Boot
ROM'en, eller ved at bruge xPostFacto, hvilket jeg også véd, at der er
nogen, der har gjort - netop på PM 9600/300mhz og 350mhz. - For øvrigt
laver Sonnet en 900mhz g4 processor til netop PM 9600, der er OS X 10.4
kompatibel. Jeg overvejede faktisk at købe den, men lod være, da jeg
faktisk gerne vil have en 'arbejdshest', der er nogenlunde autentisk. -
PM 9600 er virkelig en slider udover det almindelige....

Jeg synes stadig, det er underligt, at Per kan installere Leopard og jeg
ikke kan - på to ellers grundlæggende identiske maskiner, - min QS (nov.
2002) har svjh. endda en nyere firmware end Pers....

Den eneste forskel på Pers og min er, at Per har en PowerLogix
processor, og jeg en GigaDesigns. PowerLogix processoreren er en regulær
tredieparts processor, mens GigaDesigns processorer er den oprindelige
5. generations G4, som Apple skulle have brugt i de maskiner, der kom
til at hedde G5, og hvor de regulært brød kontrakten med
FreeScale/Motorola og istedet for valgte at bruge IBMs G5 processor.

Så jeg installerer nok Leopard på en ekstern FW disk og kloner den så
over på den store quickSilver, - så skal den nok komme til at rende
stærkt...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-07 09:18

> Netop ovenstående er særdeles mystisk, når per Rønne kan opgradere en
> ellers identisk QS med en CPU opg. fra et andet firma.

Måske spiller det en rolle, at da CPUen blev installeret, så var det
nødvendigt at opgradere firmwaren ?

> Jeg synes stadig, det er underligt, at Per kan installere Leopard og jeg
> ikke kan - på to ellers grundlæggende identiske maskiner, - min QS (nov.
> 2002) har svjh. endda en nyere firmware end Pers....

Det sker nu også jævnligt, at der i automatiske opgraderinger fra Apple
ligger firmware-opgraderinger, så dén kan du ikke regne med. Det er vel
kun en måneds tid siden at der kom en ny firmware-opgradering til min
MacBook, så de vil vel som hovedregel altid være opgraderede.

Og så regner jeg med en ny firmware-opgradering inden for rimelig tid,
så BIOS-en fungerer ordentligt. Apple har henvendt sig til mig om mit
problem, og de har nu fået en nærmere beskrivelse. Som det er nu kan man
ikke køre software, der kræver at original-CD eller original-DVD sættes
ind i drevet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-07 09:18

> [...]
> gøre med, hvor godt et styresystem kører. Derimod har Apple skønnet, at
> kun de Macintosh, der er så nye, at de har FireWire, kunne køre Mac OS

Men en G4/867 kan jo /godt/ bruges til at installere Leopard på, selv om
den er processoropgraderet til en 1,6 GHz dobbeltprocessor. Så man har
altså stadig den stærkt forøgede hastighed.

Og så fungerer den udmærket som server ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk