Begynder akvarium
Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 13-07-01 07:48

Hej

Jeg har lige sat vand over til et akvatium til mine børn (og mig selv).

Som nybegynder vil jeg gerne have lidt tips og triks til hvordan man bedst
indretter det hele, akvariet er på ca. 150 L og jeg har fundet et gammelt
varme legme og luftpumpe på et loppemarked samt noget granitgrus jeg engang
har fået af en stenhugger.

Hvad skal man plante for at få biolivet til af fungere, hvilken temperatur
skal jeg indstille varmelegmet til og hvad skal der ellers i af større sten,
trærødder og andre miljø skabende ting.
Hvilke fisk kan det anbefales at starte med, de skal helst være halvstore,
aktive og flotte at se på.
Hvor ofte skal jeg udskifte eller rense vandet og hvordan gøres det nemmest
og frem for alt hvordan undgår jeg snegle, alger og andet utøj i vandet ?

Håber på lidt hjælp til at starte på

MVH

Jens Peter Sørensen

Fra : X - Dude

Dato : 13-07-01 08:56

"Jens Peter Sørensen" <jens.peter@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har fået af en stenhugger.
>
> Hvad skal man plante for at få biolivet til af fungere,hvilken temperatur

Jaaa det bestemmer du selv men sværdplanten (Microsorum pteropus) og
Vallisneria spiralis "Tiger" eller en eller anden Cryptocoryne art ... jeg
ville nok sætte varmelegmet på 25-26 C.

> til og hvad skal der ellers i af større sten,
> trærødder og andre miljø skabende ting.
> Hvilke fisk kan det anbefales at starte med, de skal helst være halvstore,
> aktive og flotte at se på.

Der kan du jo købe en lille flok Rød Neon og et par Pelvicachromis pulcher
(Kribensis)
også 5 - 6 Otocinclus affinis (Dværg sugemalle)

> Hvor ofte skal jeg udskifte eller rense vandet og hvordan gøres det
nemmest

Der er mange uenighedder om det men jeg synes 1 gang om måneden eller lidt
tier da dit akvarie ikke er så stort

> og frem for alt hvordan undgår jeg snegle, alger og andet utøj i vandet ?

lad være med at stille det så det kan tage en masse SOLYS så kommer der
alger og hvis det bliver meget galt med alger kan du køber 4 - ?? stk
Siamesisk algeæder men ikke før det bliver nødvendigt.
Snegle ja der er den bedste muligehed synes jeg er at købe Botia macracantha
(Pragtsmerling) men ikke før det bliver nødvendigt.

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-07-01 10:15

"X - Dude" <razmuz@teenz.dk> skrev i en meddelelse

> "Jens Peter Sørensen" <jens.peter@privat.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jaaa det bestemmer du selv men sværdplanten (Microsorum pteropus) og

Lige bortset fra at en sværdplante hedder Echinodorus, og at den
Microsorum pteropus
du nævner er en Java bregne.
Men bortset fra det er de lige gode, og javabregnen er meget hårdfør. En
Javabregne kan med stor
fordel bindes fast til en sten eller rod, lige som Anubias nana.

Carsten

Fra : X - Dude

Dato : 13-07-01 10:31

Jaa det var den forkerte jeg ville nævne SORRY

/Rasmus

Fra : Niels Thrane

Dato : 13-07-01 12:20

> Jaaa det bestemmer du selv men sværdplanten (Microsorum pteropus) og
> Vallisneria spiralis "Tiger" eller en eller anden Cryptocoryne art ... jeg
> ville nok sætte varmelegmet på 25-26 C.

Jeg ville nok vælge nogle mere hurtigtvoksende planter hvis det er første
gang du holder akvarie. De optager derved hurtigere de nærringsstoffer der
kommes i vandet, så du undgår forurening.

Et par eksempler:

Hygrophila polysperma
Shinnersia rivularis
Bacopa caroliniana

Når du så har fået helt styr på tingene kan du skifte til nogle pænere og
mere vedligeholdelsesfrie planter.

Jeg ville nok vente med at komme fintløvede planter i til akvariet er helt
oppe at køre. Du vil nemlig uundgåeligt få nogle brune alger på et tidspunkt
i opstarten, og de vil med stor sandsynlighed kvæle fintløvede planter som
fx Cabomba caroliniana.

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Allan Godsk Larsen

Dato : 13-07-01 12:28

Jens Peter Sørensen <jens.peter@privat.dk> skrev i en

> Hej
>
> Jeg har lige sat vand over til et akvatium til mine børn (og mig selv).

Ja, undskyldninger er der nok af Men jeg er da sikker på, at dine børn
også vil få noget ud af det

> [...]
> indretter det hele, akvariet er på ca. 150 L og jeg har fundet et gammelt
> varme legme og luftpumpe på et loppemarked samt noget granitgrus jeg

Ja, så er du startet, men desværre mangler du nok stadig to potentiel dyre
"apparater" - Lampe og filter, som i pris ofte overstiger prisen på
"baljen". Inden du investerer familieformuen mener jeg dog det er vigtigt,
at du ved hvilket slags akvarium og hvilke fisk du vil have, da det kan være
afgørende for valg af både lys og filter...

> Hvilke fisk kan det anbefales at starte med, de skal helst være halvstore,
> aktive og flotte at se på.

Valg af fisk er afsindig svært, da nogle valg udelukker andre!!! tag en tur
i et par akv. forretninger find favorit fisken(ene), tag hjem, læs om dem,
find ud af hvilke fisk de kan gå sammen med, tag ud og kig på dem... o.s.v.
Hvis du gerne vil have yngel af dine fisk stille det endnu flere krav til
fiskesammensætningen.
Bestem også om du vil have fisk udelukkende fra et bestemt område eller om
du vil lave et "multietnisk samfund" med fisk fra hele verden blandet
sammen.

Med 150 l. har du en hel del muligheder.
Hvis du er "plantofil" ville et amazone akv. være en mulighed - halvstore,
(ikke for) aktive og flotte fisk i sådan et akv. kunne være 3 - 4 scalarer,
sammen med en flok (eller to flokke) stime fisk (det klassiske valg er rød
neon, men der er mange andre muligheder) i bunden kan du så have en flok
pansermaller og nogle sugemaller, hvorefter du bare mangler lidt til
overfladen. Sådan en besætning vil stadig give mulighed for nogle
efterfølgende impulskøb
Sådan et akv. kræver en del lys p.g.a. planterne men ikke så kraftig
filtrering da ingen af de nævnte fisk graver vil du have muligheden for at
vælge et bundfilter.

Hvis planterne ikke er vigtige kunne et Tanganyika eller Malawi akv. være en
spændende mulighed (OK, lidt farvet med "spændende", men sådan et har jeg,
som du måske har gættet, altså selv )
Til Malawi er 150 l. måske lige i underkanten, men "klassikeren"
Labidochromis caeruleus vil du kunne holde sammen med Iodotropheus
sprengerae og/eller andre mindre aggressive fisk fra søen.
Fra Tanganyika er der flere muligheder f.eks. Julidochromis Ornatus (helt
klart en af mine egne favoritter) sammen med nogle "sneglehus legende".

Jeg mener ikke at et Tanganyika eller Malawi akv. er sværere at holde end et
"standart" selskabsakv. med planter det stiller bare andre krav blandt andet
kraftig filtrering men der i mod ikke så store krav til lys... (ja, ja -
nogle fisk har brug for kraftig algevækst men det er en anden historie).

Selvom du sikkert er i tidsnød - du skrev at børnene var vidende om ideen!!
Kan det virkelig betale sig at gennemtænke fiskebesætningen og indrette
akvariet til den type fisk du nu engang vælger. Der er en masse gode akvarie
sider på nettet med gode råd og ideer til akvarier - flere af dem der
skriver her i nyhedsgruppen har flotte hjemmesider ofte kan du finde links
nederst i indlæg, som de har skrevet (ingen nævnt ingen glemt).

Håber du kan bruge noget af ovenstående - KH Allan Godsk Larsen