Nyt filsystem med 10.5 Leopard
Fra : Per Rønne

Dato : 08-10-07 17:14

På:

<http://blogs.zdnet.com/storage/?p=202&tag=nl.e539>

læser jeg, at MacOS X 10.5 vil blive forsynet med et nyt filsystem. Jeg
citerer fra artiklen:

> [...]

> If you've ever had to reinstall an application, operating system or a
> driver that suddenly wouldn't work or had a "file not found" error, you've
> probably been a victim of silent data corruption. It is hard to tell since
> no operating system has an error message for it.

> Microsoft's aging NTFS can't compete

> Once ZFS becomes the default file system for Mac OS X, all the average
> user will notice is that their Mac is even more reliable. Other ZFS
> features, such as RAID Z, will mostly be of interest to media and
> scientific professionals with very large data sets.

Ja, jeg må indrømme at jeg ikke tidligere er stødt på ZFS, der skal være
udviklet på Sun.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-10-07 17:23

Per Rønne wrote:
> På:
>
> <http://blogs.zdnet.com/storage/?p=202&tag=nl.e539>
>
> læser jeg, at MacOS X 10.5 vil blive forsynet med et nyt filsystem.

Jep. Det har der været snak om i lang tid. I starten gik rygterne på, at
ZFS ville være Leopards 'nye' filsystem, men det summer artiklen jo så
meget fint op, at det har vist sig ikke at være tilfældet.

Men det lyder da godt nok fancy ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-07 10:16

> Jep. Det har der været snak om i lang tid. I starten gik rygterne på, at
> ZFS ville være Leopards 'nye' filsystem, men det summer artiklen jo så
> meget fint op, at det har vist sig ikke at være tilfældet.

Både og. Det synes som om ZFS til MacOS X endnu ikke er afluset, og at
man derfor i starten kun supporterer en 'passiv' udgave, som kan læse
men ikke skrive.

Men at der fra medio 2008 vil komme en opdatering af systemet, med det
nye filsystem. Forhåbentligt på en sådan måde, at filsystemet kan
'opgraderes' uden at man skal starte helt forfra.

Ellers skal man jo da også have en ny opstarts DVD.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 09-10-07 19:18

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> 'opgraderes' uden at man skal starte helt forfra.
>
> Ellers skal man jo da også have en ny opstarts DVD.

Apple har sendt udiklerne en 'ZFS on Mac OS X Preview 1.1' som tillader
både læse og skrive til ZFS.

http://news.softpedia.com/news/Apple-Previews-Full-ZFS-Support-67763.shtml

--
Jesper
- Man skal ikke sparke til et flyselskab hvis fly ligger ned

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-07 06:32

> Apple har sendt udiklerne en 'ZFS on Mac OS X Preview 1.1' som tillader
> både læse og skrive til ZFS.
>
> http://news.softpedia.com/news/Apple-Previews-Full-ZFS-Support-67763.shtml

Det undrer mig da ikke; Apple har bare opdaget at skrivning er ustabilt,
og kan først frigive det når systemet er afsluset. Og her virker det så
som en rimelig antagelse, at det kommer med 10.5.2.

Det ændrer dog ikke på problemet for folk med en 'almindelig' 10.5 DVD,
som vel gerne skal kunne opgraderes. Måske med en mulighed i 10.5.2 for
at brænde en opgraderet DVD, under forudsætning af at der bruges en
original DVD?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-07 17:57

> Jep. Det har der været snak om i lang tid. I starten gik rygterne på, at
> ZFS ville være Leopards 'nye' filsystem, men det summer artiklen jo så
> meget fint op, at det har vist sig ikke at være tilfældet.

ahr, det er vist en overdrivelse. Det er ikke rigtig nogen der har
forventet at 10.5 kan boote på ZFS, selv sun har problemer med det og
pt kan selv solaris express (som er at betragte som beta preview at
bleading edge solaris) ikke installers direkte på ZFS.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-07 19:36

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> pt kan selv solaris express (som er at betragte som beta preview at
> bleading edge solaris) ikke installers direkte på ZFS.

Det er jo lidt den sædvanlige boot-problematik. Man skal hive sig
selv op i små trin, og ZFS kræver nok mere i retning af et
syvmileskridt[1]

Ender nok med at de laver et bootloader hack der siger at filen ligger
DER og DER og DER fysisk på disken, og så kan den komme i luften på
den måde.

Alternativt et bootdisketteprincip (som bare er en UFS-partition i
starten af disken).

Ja, der er meget fnidder med at hitte på nye ting :)

[1] Nogen der ved præcis hvilken slags mil? Det kan vel være fra
cirka 10 km til cirka 70 km, men uanset hvad må det gøre NAS.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-07 06:32

> [...]
>
> [1] Nogen der ved præcis hvilken slags mil? Det kan vel være fra
> cirka 10 km til cirka 70 km, men uanset hvad må det gøre NAS.

En dansk mil er ca. 7,5 km ... så læses ældre dansk litteratur, hvor
længdemålene ikke er blevet oversat, må man have regnemaskinen med.

Men ok, det skal man jo også, når man læser engelsksproget litteratur
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-07 21:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En dansk mil er ca. 7,5 km ... så læses ældre dansk litteratur, hvor
> længdemålene ikke er blevet oversat, må man have regnemaskinen med.

Sjovt nok regner svenskerne stadig med mil, som er 10 km derovre. Når
man køber en brugt bil, står der ofte, at den f.eks. har kørt 5.000 mil,
hvilket er 50.000 km. Det er mærkeligt, når bilens kilometertæller måler
i km. Jeg har også set i et norsk bilblad, at de opgiver bilers
benzinforbrug i l/mil. En økonomisk bil bruger f.eks. 0,5 l/mil,
svarende til 5 l/100 km eller 20 km/l, som vi bagvendt siger her i
danmark.

> Men ok, det skal man jo også, når man læser engelsksproget litteratur

En god måde at regne det om er at dividere med 5 og gange med 8. Det er
som regel let at gøre i hovedet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-10-07 09:39

> [...]
> benzinforbrug i l/mil. En økonomisk bil bruger f.eks. 0,5 l/mil,
> svarende til 5 l/100 km eller 20 km/l, som vi bagvendt siger her i

Nu er det jo så nok lidt lettere med en mil der er 10 km lang, end en
der er 7,5 km lang.

> En god måde at regne det om er at dividere med 5 og gange med 8. Det er
> som regel let at gøre i hovedet.

Det synes jeg nu ikke. Division med 5 klarer jeg i hovedet med at
dividere med ti og gange med to ... foregåt i øvrigt ganske hurtigt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 19-10-07 12:19

> [...]
> benzinforbrug i l/mil. En økonomisk bil bruger f.eks. 0,5 l/mil,
> svarende til 5 l/100 km eller 20 km/l, som vi bagvendt siger her i

Det bekreftes - vi bruker stadig "mil" = 10 km, og finner det ofte
hensiktmessig. Det kan jo også ha å gjøre med lengre avstander heroppe
enn hos dere. Jeg finner det i alle fall selv enklere å si 50 mil
enn 500 km (husk da også at vi ikke sier "halvtreds", men "femti" - så
blir det enda enklere - synes vi).

Når det gjelder drivstofforbruk er det helt uovertruffent - alt under en
liter per mil (10 km) er noenlunde bra, alt over er dårlig. Ned mot en
halv er ekstremt bra. "Mil" fremstår som en selvsatendig enhet, ikke som
et produkt av noe annet, som km jo er (meter er basisenhet). Det gir
tilnærmet et 1:1 forhold (liter/mil), som er enkelt å holde rede på. Den
danske måte å regne på volder meg virkelig hodebry, men den er jo lik
den engelske og amerikanske (mpg).

Merkelig nok pleier vi i Norge å oppgi hvor langt en bil har kjørt i km,
mens svenskene er mer konsekvente og sier også der at den har gått f.x.
"ni tusen mil", altså 90.000 km. Og begge oppgir hastigheter i km/t.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Morten Lind

Dato : 14-10-07 15:43

> [...]

> [1] Nogen der ved præcis hvilken slags mil? Det kan vel være fra
> cirka 10 km til cirka 70 km, men uanset hvad må det gøre NAS.

Da du refererer til brødrene Grimm(syvmileskridt), som Disneykoncernen
så dårligt plagierer, må det være den europæiske mil, der svarer til
omtrent 7.500 meter, måske lidt mere(?).

M.

P.S.: der er forskel på mil verden over. Sømil, f.eks.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-10-07 22:11

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Da du refererer til brødrene Grimm(syvmileskridt), som Disneykoncernen
> så dårligt plagierer, må det være den europæiske mil, der svarer til
> omtrent 7.500 meter, måske lidt mere(?).

Jeg mindes ikke at Disney har ladet sig inspirere af DEN historie.
Måske en Silly Symfonies?

Næh, jeg læser Terry Pratchett - han er generelt meget morsom.

Men buddet er godt, Grimmske mil!

> M.
>
> P.S.: der er forskel på mil verden over. Sømil, f.eks.

Hvis det er syvmileskridt? Så tror jeg man får våde bukser. Ikke
noget for Rasmus Klump da. Måske ville Anton have revnet sine bukser?

Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : P. Rongsted

Dato : 15-10-07 10:34

On Sun, 14 Oct 2007 16:42:33 +0200, info@for-ogefternavn.dk (Morten
Lind) wrote:
>P.S.: der er forskel på mil verden over. Sømil, f.eks.

Sømil er et dårligt eksempel. Den er defineret ud fra jordens
størrelse og er den samme verden over 1.852m.

Peter

Fra : Morten Lind

Dato : 15-10-07 11:10

P. Rongsted <null@rongsted.dk> wrote:

> Sømil er et dårligt eksempel. Den er defineret ud fra jordens
> størrelse og er den samme verden over 1.852m.
>
> Peter

Ja, jeg har udtrykt mig uklart - jeg mente, at der er forskel på de
forskellige mil, indbyrdes.

Europæisk mil, amerikansk mil, sømil......blot for at nævne nogle

Naturligvis mener jeg, der ikke er forskel på sømil(sømil imellem).

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-10-07 09:39

P. Rongsted <null@rongsted.dk> wrote:

> Sømil er et dårligt eksempel. Den er defineret ud fra jordens
> størrelse og er den samme verden over 1.852m.

En sømil er buelængden på den modstående bue til et buesekund, og da
Jorden er fladtrykt varierer sømilen dermed også ...

En knob er så en sømil i timen, så ej heller knoben er lige til at
oversætte til standardenhederne.

For slet ikke at tale om hvis man bruger sømil og knob på Månen eller
Mars ... det regnes jo ud fra himmellegemets centrum ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 19-10-07 12:19

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En sømil er buelængden på den modstående bue til et buesekund, og da
> Jorden er fladtrykt varierer sømilen dermed også ...

I praksis ikke, vel?

Fra : Jens

Dato : 19-10-07 12:36

> [...]

> For slet ikke at tale om hvis man bruger sømil og knob på Månen eller
> Mars ... det regnes jo ud fra himmellegemets centrum ...

Siden den hydrografiske konference i Monaco i 1929 har en sømil været
lig med 1852 meter - som i øvrigt nærlig er det samme som et bueminut
(ikke et buesekund)
--

Jens

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-10-07 12:13

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> pt kan selv solaris express (som er at betragte som beta preview at
> bleading edge solaris) ikke installers direkte på ZFS.

Nej det er det faktisk ikke. Hvis du læser mit indlæg igen, vil du se,
at jeg skrev 'rygter' - den slags der altid er en masse af, hver gang
Apple har noget nyt på programmet. Desværre har rygter sjældent noget
med sandheden at gøre og er ofte startet af folk, der ikke har dit
tekniske vid ;)

Prøv en gang at Google det...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-10-07 18:04

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Ja, jeg må indrømme at jeg ikke tidligere er stødt på ZFS, der skal være
> udviklet på Sun.

Det skyldes nok, at ZFS knapt nok er kommet i produktion på Solaris
10. Men det bliver helt sikkert spændende at følge. Noget andet, som
du som mesterklasseprogrammør, helt sikkert vil bliver begejstret for,
er Xray, der er en port af en andet Sun teknologi, nemlig Dtrace. Kort
sagt bliver det muligt at kigge helt ind i maven på operativ systemet,
mens det kører.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-10-07 18:15

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
> er Xray, der er en port af en andet Sun teknologi, nemlig Dtrace. Kort
> sagt bliver det muligt at kigge helt ind i maven på operativ systemet,

og inden i falder i svime over ZFS så læs lige denne:

<http://www.macjournals.com/news/2007/10/07#a80>

Bottom line, ZFS er smart for store disk arrays over et par TB ...
ubrugeligt på f.eks. alm. maskiner som bærbare og iMac's

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-10-07 18:53

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Bottom line, ZFS er smart for store disk arrays over et par TB ...
> ubrugeligt på f.eks. alm. maskiner som bærbare og iMac's

Hvis den nuværende udvikling holder går der ikke mange år førend den
typiske bestykning på en alm. computer er en disk på et par TB...

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Jon

Dato : 09-10-07 11:37

> Hvis den nuværende udvikling holder går der ikke mange år førend den
> typiske bestykning på en alm. computer er en disk på et par TB...

Det er ikke lenge siden vi vurderte Quantums 210/240 MB disker som så
store at vi ikke kunne forutse at de noen sinne skulle kunne fylles
opp... og jeg husker vi kranglet på arbeidet om våre nye PMac 7600
skulle ha 32 el 64 MB RAM og endte med et kompromiss på 48.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-07 19:33

see_signature@mac.com.invalid (Jon) writes:

> opp... og jeg husker vi kranglet på arbeidet om våre nye PMac 7600
> skulle ha 32 el 64 MB RAM og endte med et kompromiss på 48.

Og dem der driller chefen i dag, de bliver sat hen på dem og arbejde!
Med CS 3!!

Jaja, dengang JEG var ung, der havde vi 64 Kb RAM og vi var lykkelige...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-07 06:32

> Jaja, dengang JEG var ung, der havde vi 64 Kb RAM og vi var lykkelige...

Som på min første datamat. Amstrad med monokrom skærm,
kassettebåndoptager i tastaturet, to diskettedrev og cp/m 2.2.

Drevene kørte med 360 KB på hvert, men disketterne skulle fysisk vendes.
Så med Pascal MT+ var der på den ene side plads til kompilator, og på
den anden side til lænker og biblioteker. Så kunne man have dokumenter,
kildetekstre og oversatte filer på det andet drev.

Næsten tilsvarende med SuperCalc [regneark], WordStar [tekstbehandling +
editor] og dBase II [database] ... program på det ene drev, dokumenter
på det andet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 10-10-07 14:15

> [...]
>
> Næsten tilsvarende med SuperCalc [regneark], WordStar [tekstbehandling +
> editor] og dBase II [database] ... program på det ene drev, dokumenter

Nå blir jeg nostalgisk (og totalt OT): I min første ordentlige jobb, fra
1990, arbeidet jeg i en avis hvor vi hadde et minimaskin-basert
redaksjonelt system (Atex). Det kjørte på modifiserte Digital
PDP-11-maskiner med "dumme terminaler". Vi hadde totalt 1MB (én
megabyte) minne for 32 brukere, og 150 MB lagringsplass for OS,
programvare OG dokumenter, og det for en hel og meget aktiv
avisredaksjon. I tillegg hadde i 150 MB til det elektroniske arkivet.
Lagringsplassen var på åpne, 12" harddisk-"kaker" som man satte lokk på
og tok ut av maskinen og kunne putte i en safe om natten - eller bytte
med gårsdagens backup for å sikre off-site lagring. (Pent konsept,
egentlig.)

Altså: 1MB RAM og 150 MMB lager for 32 brukere - og det gikk såmenn
lynhurtig. Fremskritt er ikke alltid det.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-07 16:54

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> egentlig.)
>
> Altså: 1MB RAM og 150 MMB lager for 32 brukere - og det gikk såmenn
> lynhurtig. Fremskritt er ikke alltid det.

Ja, jeg har da som student arbejdet med Pascal MT+ under MP/M. En
flerbrugerversion af CP/M, og ved hjælp af MT+ og filsystemet
registrerede man hele det danske vejnet. Vejdatalaboratoriet med
højteknologi, efter at jeg havde bestået min datalogi 0 eksamen ...

Og jeg brugte endda en hyperavanceret editor, WordStar [der både kan
arbejde med tekstbehandling og kildefiler]; langt mere avanceret end de
hulkort vi var vant til på DIKU ... også betydeligt mere avanceret end
den editor vi brugte på RECKUs UNIVAC-maskiner, som i realiteten også
var hulkort.

MP/M, baseret på en Intel 8080 eller Z80 processor.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens

Dato : 10-10-07 19:49

> [...]

> var hulkort.
>
> MP/M, baseret på en Intel 8080 eller Z80 processor.

Ak ja! Alt det nymodens bras, med MB og hvad har man? Det eneste, der
blev gjort op i millioner i min tid på DIKU var det magnetiske
pladelager, der i kraft af en størrelse som en moderne vaskemaskine
kunne rumme 5 mio. tegn. Til hurtigere access brugtes en magnettromle
med ca. 150.000 tegn. Ferritkernelageret var så lille, at jeg ikke
husker tallet, men 16.000 ringer bekendt. Til gengæld var der 24 bits i
hver position, så ret beset svarer det vel til 48 KB RAM. En så beskeden
maskine kunne da også kun betjene 32 terminaler, om jeg husker ret.
Det gør jeg næppe, for det er så længe siden, at det endnu ikke hed
Datalogi 0 - men fortsat Matematik 4 (i hvert fald officielt)

Ingen lavere?
--

Jens

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-10-07 20:10

Jens skrev:

> [...]
> Det gør jeg næppe, for det er så længe siden, at det endnu ikke hed
> Datalogi 0 - men fortsat Matematik 4 (i hvert fald officielt)

Jeg har en gang brugt en blyant.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 10-10-07 20:36

Frank E. N. Stein skrev:

> Jeg har en gang brugt en blyant.

Holdtaop du er tør. Er det datalog-humor?:)

Mvh. Jonas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-10-07 20:57

Jonas Delfs skrev:

> Holdtaop du er tør. Er det datalog-humor?:)

Aner det ikke - jeg er ingeniør.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-10-07 21:53

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Aner det ikke - jeg er ingeniør.

Nåh, det forklarer sagen.

Hvorfor måtte du ikke bruge blyanten mere?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-10-07 21:57

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Nåh, det forklarer sagen.

Hvilken sag?

> Hvorfor måtte du ikke bruge blyanten mere?

Den forvirrede datalogerne.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-07 05:28

> Hvilken sag?

At du var i tvivl om det var humor eller ej.

> Den forvirrede datalogerne.

Vi foretrækker kuglepen. Ikke det der undo-nowet.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-10-07 05:55

> At du var i tvivl om det var humor eller ej.

Kan man virkelig være så upræcis når man koder Java? Jeg var ikke i
tvivl om det var humor, men om det var datalogi-humor.

> Vi foretrækker kuglepen. Ikke det der undo-nowet.

Blyantsstreger er ikke 100% reversible.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-07 07:43

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Kan man virkelig være så upræcis når man koder Java? Jeg var ikke i
> tvivl om det var humor, men om det var datalogi-humor.

Dataloger er tørre og kedelige og uden sans for humor. Beklager.

> Blyantsstreger er ikke 100% reversible.

Hvis vi nu går ud fra at både blyant, papir og undodevice er kvalitet,
er de så ikke? Jeg mindes - svagt, ganske svagt - at Stadtler
viskelæder var meget tæt på 100% reversibilitet.

Men det er måske så længe siden at det faktisk var bly der var i blyanten?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-10-07 21:21

> Dataloger er tørre og kedelige og uden sans for humor. Beklager.

Sådan er IT-driftsfolk bestemt ikke. For ikke så længe siden kom der en
bruger og menet at vi var en serviceafdeling. Vi grinte længe og højt
den dag.

> Hvis vi nu går ud fra at både blyant, papir og undodevice er kvalitet,
> er de så ikke? Jeg mindes - svagt, ganske svagt - at Stadtler
> viskelæder var meget tæt på 100% reversibilitet.

Man skal have en meget let hånd hvis man ikke skal sætte uslettelige spor.

> Men det er måske så længe siden at det faktisk var bly der var i blyanten?

Jeg er ikke helt så gammel at jeg var øjenvidne til reformationen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-07 03:17

> Sådan er IT-driftsfolk bestemt ikke. For ikke så længe siden kom der
> en bruger og menet at vi var en serviceafdeling. Vi grinte længe og
> højt den dag.

Vedkommende ville gerne have at I fiksede hans PC, så han kunne hjælpe
jer med at se om der var båndbredde nok til at hente skumle billeder
og film?

Et ikke urimeligt ønske, synes jeg.

> Man skal have en meget let hånd hvis man ikke skal sætte uslettelige spor.

I så fald kan jeg anbefale enten en traditionel tavle eller et
whiteboard. Disse er dejligt nemme at slette alle spor på. Arbejder
selv på at slide vores op.

> Jeg er ikke helt så gammel at jeg var øjenvidne til reformationen.

Det er noteret.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-10-07 09:01

> Vedkommende ville gerne have at I fiksede hans PC, så han kunne hjælpe
> jer med at se om der var båndbredde nok til at hente skumle billeder
> og film?

Nej, det var etellerandet med noget lyd. "Det har du ikke brug for" blev
ikke accepteret som et svar.

> Et ikke urimeligt ønske, synes jeg.

Jeg kan ikke lide når brugerne blander sig i driften - hvilket de
egentlig gør ved deres blotte tilstedeværelse.

> I så fald kan jeg anbefale enten en traditionel tavle eller et
> whiteboard. Disse er dejligt nemme at slette alle spor på. Arbejder
> selv på at slide vores op.

Jeg kan anbefale rød fingermaling og en mannequin på gulvet. Så får du
lov til at arbejde i fred og ro.

> Det er noteret.

Du bruger sprittusser hver gang du får det mindste påskud?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-07 09:53

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Nej, det var etellerandet med noget lyd. "Det har du ikke brug for"
> blev ikke accepteret som et svar.

Det er da meget enkelt - har man ikke brug for det til at passe sit
arbejde, så må man selv bøvle med det. Administratorrettigheder får
man dog kun hvis man kan overbevise om at man har brug for det, og det
har man sjældent.

Kan anbefale et USB-lydkort, de er så dejligt nemme at få i luften.

> Jeg kan ikke lide når brugerne blander sig i driften - hvilket de
> egentlig gør ved deres blotte tilstedeværelse.

Du og dine kolleger kender godt BOFH, ikke? Man kan lade sig
inspirere af mange ting derfra - herunder hvorn man giver diskplads og
hvorn man griller slutbrugere med strøm og den slags.

> Du bruger sprittusser hver gang du får det mindste påskud?

Ku-gle-pen. Har iøvrigt anskaffet tusser der kan bruges til vinduer -
det er et kjæmpehitt hos yngelen.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-10-07 18:20

> [...]
> arbejde, så må man selv bøvle med det. Administratorrettigheder får
> man dog kun hvis man kan overbevise om at man har brug for det, og det

Det har man ikke.

> Kan anbefale et USB-lydkort, de er så dejligt nemme at få i luften.

Det var USB-højttalere. Det viste sig senere at der bare skulle skrues
op for lyden.
Igen viste vi hvor humoristisk et folkefærd vi er.

> Du og dine kolleger kender godt BOFH, ikke?

Joda, jeg plejer at skrive i mit CV at jeg har læst samtlige afsnit.

> Man kan lade sig
> inspirere af mange ting derfra - herunder hvorn man giver diskplads og
> hvorn man griller slutbrugere med strøm og den slags.

Jeg kune godt tænke mig at den her:
http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20021103 var virkelighed.

> Ku-gle-pen.

Jeg ved ikke hvorfor jeg pludselig mente det var sprittusser du brugte.

> Har iøvrigt anskaffet tusser der kan bruges til vinduer -
> det er et kjæmpehitt hos yngelen.

Er det ikke bare samme slags man bruger til whiteboards?

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-07 06:06

> At du var i tvivl om det var humor eller ej.

> Vi foretrækker kuglepen. Ikke det der undo-nowet.

Hov, hov. Jeg bruger kun kuglepen til underskrifter. Næh, blyantspencil
- så kan det skrevne jo også viskes ud igen.

Jeg foretrækker dog tastaturet; så undgår man også skrivekrampen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-07 07:48

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Hov, hov. Jeg bruger kun kuglepen til underskrifter. Næh, blyantspencil
> - så kan det skrevne jo også viskes ud igen.

Buh, du er også sår'n en svagdatalog der har brug for undo. Buh!

> Jeg foretrækker dog tastaturet; så undgår man også skrivekrampen ...

Til gengæld får man seneskedehindebetændelse, det er alt andet lige
værre.

Det er jeg så heldigvis forskånet for. Kunsten er bare at tænke
langsomt NOK inden man skriver.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-07 09:24

> Buh, du er også sår'n en svagdatalog der har brug for undo. Buh!

> Til gengæld får man seneskedehindebetændelse, det er alt andet lige
> værre.

Jeg bruger nu en 11-knaps Kensington trackball ...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-07 17:12

> Jeg bruger nu en 11-knaps Kensington trackball ...

Virkelig? Der kan man se!

Fra : Per Rønne

Dato : 19-10-07 09:39

> Virkelig? Der kan man se!

Ja, ikke noget med seneskedehindebetændelse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 14-10-07 18:25

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Hvilken sag?

> Den forvirrede datalogerne.

Har, har, hæ, hæ, grineren.....fandenmig det største grin længe -
Tak, Frank(?)

M.

Fra : Jon

Dato : 10-10-07 23:21

> Nåh, det forklarer sagen.
>
> Hvorfor måtte du ikke bruge blyanten mere?

Han gikk over til regnestav.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-07 06:06

> Han gikk over til regnestav.

Regnestok. Som vi brugte i folke- og gymnasieskole dér omkring 1970 .

<http://da.wikipedia.org/wiki/Regnestok>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 11-10-07 06:58

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Regnestok. Som vi brugte i folke- og gymnasieskole dér omkring 1970 .
>
> <http://da.wikipedia.org/wiki/Regnestok>

En liten terminologisk forskjell på norsk og dansk her, tydeligvis. For
meg høres "regnestok" ut som noe man støtter seg til når det regner ute.

Jeg husker en iingeniør i sameiet der jeg bodde somm barn på 60-tallet
(i 60-erne?) som skulle regne ut noe á la 7,5*4 meter i forbindelse med
noe man skulle konstruere for barna ute, og kom til "ca. 29,8".

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-07 07:30

> [...]

> (i 60-erne?) som skulle regne ut noe á la 7,5*4 meter i forbindelse med
> noe man skulle konstruere for barna ute, og kom til "ca. 29,8".

Er du sikker på at resultatet eksakt skulle give et heltal? Dengang?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 11-10-07 08:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

<snip>

> Er du sikker på at resultatet eksakt skulle give et heltal? Dengang?

Nei, i og for seg ikke. Jeg var muligens ti år. Men slik jeg også senere
har sett regnestaver/-stokker i bruk, så havner man svært ofte på et
omtrentlig, men svært nær riktig svar, som resultat av unøyaktighet i
avlesning, mer enn noe annet. Jeg mener at svaret skulle bli et heltall,
men jeg kan altså huske feil.

PS: Ikke ødelegg mit sjove minne!

Resent: Rettet stavefeil.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-07 07:46

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Regnestok. Som vi brugte i folke- og gymnasieskole dér omkring 1970
> .

Et fremragende eksempel på en glimrende og praktisk opfindelse der er
totalt, fuldstændigt og inderligt overflødiggjort af den moderne
elektronik.

I samme kategori er skrivemaskiner (som er et kjæmpehitt hos børn i
dag) og pladespillere.

Fra : Jon

Dato : 11-10-07 08:20

> skrivemaskiner (som er et kjæmpehitt hos børn i dag)

Jeg møtte en som hadde vist frem sin gamle IBM kulehodemaskin til en
13-14-åring somm utbrøt: "Noe så genialt! Den printer med det samme!"

Fra : Morten Lind

Dato : 14-10-07 18:57

> Jeg møtte en som hadde vist frem sin gamle IBM kulehodemaskin til en
> 13-14-åring somm utbrøt: "Noe så genialt! Den printer med det samme!"

LOL

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-07 09:24

> Et fremragende eksempel på en glimrende og praktisk opfindelse der er
> totalt, fuldstændigt og inderligt overflødiggjort af den moderne
> elektronik.

Nah, kan nu også fungere som lineal, og som regnemaskine, skulle man
havne et sted uden strøm!

> I samme kategori er skrivemaskiner (som er et kjæmpehitt hos børn i
> dag) og pladespillere.

Jeg har nu stadig en skrivemaskine stående under skrivebordet [det er år
siden jeg har brugt den]. Som en større samling af LPere ... i
øjeblikket ligger der en LP på grammofonen med første halvdel af Ramaus
opera Dardanus [det er et pladesæt]. Endnu ikke kommet på DVD ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-07 17:14

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Nah, kan nu også fungere som lineal, og som regnemaskine, skulle man
> havne et sted uden strøm!

Af samme grund har man en bærbar således at man kan overleve op til
flere TIMER uden strøm. Diverse forklaringer om at linealer fungerer
i dagevis uden strøm frabedes, med mindre de er ledsaget om et løfte
om at være netdød mens man er sammen med sin lineal i ødemarken.

> [...]
> øjeblikket ligger der en LP på grammofonen med første halvdel af Ramaus
> opera Dardanus [det er et pladesæt]. Endnu ikke kommet på DVD ...

Er du klar over at den slags ting er 100% indbrudsforebyggende hvis
man gemmer sin MacBookPro og fladskærm bag dem set fra vinduet?

Fra : Morten Lind

Dato : 14-10-07 19:00

> Er du klar over at den slags ting er 100% indbrudsforebyggende hvis
> man gemmer sin MacBookPro og fladskærm bag dem set fra vinduet?

Per bor oppe i de højere luftlag

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-10-07 09:39

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Per bor oppe i de højere luftlag

3. sal. Jeg har haft indbrud to gange: på mit kollegieværelse
[stueetagen] en juleaften. Og i kælderlokalet hvor jeg nu bor. Her blev
der nu ikke stjålet noget.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 14-10-07 18:56

> [...]
> elektronik.
>
> I samme kategori er skrivemaskiner (som er et kjæmpehitt hos børn i

Rigtigt Sjovt nok vil min yngste hellere ha´ min gamle Olympia med
kursivtypografi, end min elektriske Olivetti med udskiftelige
typografskiver, indbygget hukommelse og display.

Den gamle ERA med 48 poler og diamantpick-up(Ortofon) på SMEarmen er
også på arvelisten

M.

Fra : Jon

Dato : 15-10-07 09:00

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Den gamle ERA med 48 poler og diamantpick-up(Ortofon) på SMEarmen er
> også på arvelisten

Ah. Now you're talking....

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-07 20:47

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

[Historisk IT]

> Jeg har en gang brugt en blyant.

Hvis vi nu skifter til det nymodens begreb 'IT', som jo fuldstændigt har
afløst 'EDB', altså /elektronisk databehandling/, så burde en moderne
'cand.it.' vel kunne aflevere et speciale i sumerisk it -
arkiveringssystemer i det gamle Sumer, med deres kileskrift ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 11-10-07 05:31

Frank E. N. Stein wrote:

> Jeg har en gang brugt en blyant.

Blyant ???

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-10-07 08:33

Henry Lerche Madsen skrev:

> Blyant ???

Ja, du ved den der du sad og gnavede i i stedet for at lytte efter hvad
læreren sagde i timerne.

Fra : Jens

Dato : 11-10-07 06:01

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Jeg har en gang brugt en blyant.

Det er ikke så længe siden jeg afgav min stemme, at jeg refererer til
det som "en gang".
--

Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-07 20:37

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Ak ja! Alt det nymodens bras, med MB og hvad har man? Det eneste, der
> blev gjort op i millioner i min tid på DIKU

Har du læst datalogi? Det var da en nyhed.

> [...]
> i hver position, så ret beset svarer det vel til 48 KB RAM. En så beskeden
> maskine kunne da også kun betjene 32 terminaler, om jeg husker ret.

Det lyder som før min tid ...

> Det gør jeg næppe, for det er så længe siden, at det endnu ikke hed
> Datalogi 0 - men fortsat Matematik 4 (i hvert fald officielt)

/Definitely/ before my time!

> Ingen lavere?

DASK? Eller kom du først med ved GIER?

<http://da.wikipedia.org/wiki/DASK>

<http://da.wikipedia.org/wiki/GIER>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens

Dato : 11-10-07 06:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Har du læst datalogi? Det var da en nyhed.

Definetely "Old hat". (Det var i ´71 - lidt før yngre stenalder) Og det
holdt ikke så længe.

---snip---

> DASK? Eller kom du først med ved GIER?

RC4000 der blev fodret med hulkort (og 1.års studerende, der ikke
tilegnede sig syntaksen i ALGOL). Jo, det var moderne grej.
--

Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-07 07:30

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Definetely "Old hat". (Det var i ´71 - lidt før yngre stenalder) Og det
> holdt ikke så længe.

Og det var altså før jeg fik min hvide hue ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-10-07 20:47

see_signature@mac.com.invalid (Jon) writes:

> Altså: 1MB RAM og 150 MMB lager for 32 brukere - og det gikk såmenn
> lynhurtig. Fremskritt er ikke alltid det.

Men kunne man bruge MUS? Og SURFE? Du ved, alle de der
produktionsfremmende tiltag der er så uundværlige i dagligdagen?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-10-07 20:59

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Men kunne man bruge MUS? Og SURFE? Du ved, alle de der
> produktionsfremmende tiltag der er så uundværlige i dagligdagen?

Nu er det porno du omtaler, ikke?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-10-07 21:51

> Nu er det porno du omtaler, ikke?

Jeg vil venligst men bestemt anmode om at blive fri for beskyldninger
om dyresex fordi DU kobler _mus_ sammen med _porno_...

Fy!

Fra : N/A

Dato : 11-10-07 05:36

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-07 05:36

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Nu var det at surfe jeg koblede sammen med porno.

Sår'n er vi jo så forskellige. Jeg kan ikke passe mit arbejde uden
(surf, ikke porno).

> Sammenkoblingen med musen må du selv stå for

Typisk ingeniør. Bare sæt datalogen til det selv, og så afvente - i
passende afstand - at det hele eksploderer.

I dette tilfælde kan jeg forstå at ordet "OG" ikke er nok til at
overstyre spørgsmålstegnet og så har vi den typiske misere udløst af
manglende overblik. Og sår'n.

> (Hvor mange betydninger kan du få ud af den sætning?).

Nok!

Ønsker du et mere præcist tal, er jeg bange for at din chef må snakke
med min chef om de penikulære detaljer.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-10-07 08:31

> Sår'n er vi jo så forskellige. Jeg kan ikke passe mit arbejde uden
> (surf, ikke porno).

Jeg er næsten nødt til at sidde og kigge på porno, ellers ved jeg jo
ikke hvad det er brugerne kan udsætte systemet for.

> Typisk ingeniør. Bare sæt datalogen til det selv, og så afvente - i
> passende afstand - at det hele eksploderer.

Man kan jo lige så godt bruge dem man bedst kan undvære til den slags.

Har du en mailadresse til din chef?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-07 17:11

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Jeg er næsten nødt til at sidde og kigge på porno, ellers ved jeg jo
> ikke hvad det er brugerne kan udsætte systemet for.

Kunsten er også at løbende sørge for at kapaciteten er fuldt udnyttet
således at man til stadighed kan sørge for med kort varsel at der kan
blive ekstra båndbredde og diskplads til rådighed til værdigt
trængende.

I gamle dage hvor systemadministratorerne overbookede diskene med
brugere (således at den samlede kvota på disken overskred diskens
kapacitet) var det ganske almindeligt at have en stor fil (dvs på
flere HUNDREDE kb) liggende og flyde så man kunne slette dén når
disken var fuld, så man havde en chance for at lave noget.

Iøvrigt blev mit instituts kvotapolitik fuldstændig sønderskudt af
Netscape Navigator da den kom frem. Netscapes _cache_ alene var nok
til at kvotaen blev overskredet...

> Man kan jo lige så godt bruge dem man bedst kan undvære til den slags.

Eller dem der er bedst til at fremprovokere situationerne, istedet for
dme der bare gør som de plejer - det går jo fint.

> Har du en mailadresse til din chef?

Ja.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-10-07 21:11

> [...]
> således at man til stadighed kan sørge for med kort varsel at der kan
> blive ekstra båndbredde og diskplads til rådighed til værdigt

Ja, det er derfor P2P-programmer er opfundet. Java er opfundet så man
altid kan slippe enorme mængder CPU og hukommelse fri.

> [...]
> flere HUNDREDE kb) liggende og flyde så man kunne slette dén når
> disken var fuld, så man havde en chance for at lave noget.

En skam man ikke lige kunne gøre det samme med RAM og CPU. Da jeg
studerede var der simuleringer i MathCAD vi var nødt til at dele op i
flere bidder for computeren ikke skulle gå ned undervejs.
3D-modelleringer i Pro/E skulle være meget gennemtænkte inden man gik i
gang, for en enkelt rotering af et lille forholdsvist simpelt emne
resulterede i en avislæsningspause mens skidtet tænkte sig om.

> Iøvrigt blev mit instituts kvotapolitik fuldstændig sønderskudt af
> Netscape Navigator da den kom frem. Netscapes _cache_ alene var nok
> til at kvotaen blev overskredet...

Akja, jeg glemmer aldrig version 0.91N - det var den første version der
kunne vise NASAs hjemmesider uden at gå ned. Før den var Mosaic den
bedste browser. Archie og Gopher bringer virkelig minder frem...

> Eller dem der er bedst til at fremprovokere situationerne, istedet for
> dme der bare gør som de plejer - det går jo fint.

Har du nogensinde set hvad en ældre ingeniør kan få en helt normal
computer til?

Cool.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-07 21:39

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Ja, det er derfor P2P-programmer er opfundet. Java er opfundet så man
> altid kan slippe enorme mængder CPU og hukommelse fri.

Nøp.

Bemærk fx http://lejos.sourceforge.net/

"leJOS is replacement firmware for the Lego Mindstorms RCX brick - a
JVM that fits within the 32kb on the RCX. Yes, you can program a Lego
robot with Java!"

At man så også kan være ualmindelig grisk er en anden historie.

> En skam man ikke lige kunne gøre det samme med RAM og CPU. Da jeg
> studerede var der simuleringer i MathCAD vi var nødt til at dele op i
> flere bidder for computeren ikke skulle gå ned

Kunne I ikke bare swappe ud på hulstrimmel og så komme over det på den
måde?

> Akja, jeg glemmer aldrig version 0.91N - det var den første version
> der kunne vise NASAs hjemmesider uden at gå ned. Før den var Mosaic
> den bedste browser. Archie og Gopher bringer virkelig minder frem...

Ikke gode minder da, det var den gang hvor man skulle LEDE efter ting
for at overhovedet at hitte dem.

Jojo, DET var i stenalderen - i dag plopper man bare filnavnet ind i
google og ser hvor den er.

> Har du nogensinde set hvad en ældre ingeniør kan få en helt normal
> computer til?

Nej. Hvad er jeg gået glip af? Udover som bådanker og
banelegemefyld, naturligvis.

> Cool.

Han har også min, det er ulempen ved adressebøger...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-10-07 22:09

> Nøp.

Noget øre-pis?

> Bemærk fx http://lejos.sourceforge.net/
>
> "leJOS is replacement firmware for the Lego Mindstorms RCX brick - a
> JVM that fits within the 32kb on the RCX. Yes, you can program a Lego
> robot with Java!"

De sendte forresten lige Terminator på fjernsynet i dag.

> At man så også kan være ualmindelig grisk er en anden historie.

> Kunne I ikke bare swappe ud på hulstrimmel og så komme over det på den
> måde?

Uha, så mange år er det skam ikke siden.

> Ikke gode minder da, det var den gang hvor man skulle LEDE efter ting
> for at overhovedet at hitte dem.

Ja, men da var da spændende. Det var også dengang man udgav bøger med
webadresser til hele internettet. Det var ret små bøger.

> Jojo, DET var i stenalderen - i dag plopper man bare filnavnet ind i
> google og ser hvor den er.

Og hvis man søger efter "kvinder" får man et link til Amazon hvor de
foreslår man skal købe kvinder.
Jeg troede at den slags var ulovligt.

> Nej. Hvad er jeg gået glip af?

Endeløse problemer.

> Udover som bådanker og
> banelegemefyld, naturligvis.

> Han har også min, det er ulempen ved adressebøger...

Man kan ret nemt bounce mails.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-07 03:23

> Noget øre-pis?

Nøp. Et onomatipoetikon.

> De sendte forresten lige Terminator på fjernsynet i dag.

Ærgeligt, den har jeg aldrig set - kun to'eren. Var Arnolds firskårne
træk lavet af legoklodser? Og kørte han Java?

> Uha, så mange år er det skam ikke siden.

Jeg kan forstå at du er kørt langt bagud af dansen med hensyn til at
have brugt sære stykker isenkram op gennem tiden.

> Ja, men da var da spændende. Det var også dengang man udgav bøger med
> webadresser til hele internettet. Det var ret små bøger.

Æh, "The 100 best websites of 1994?"

> Og hvis man søger efter "kvinder" får man et link til Amazon hvor de
> foreslår man skal købe kvinder.

Jeg tror Google tilpasser sig dine ønsker gennem tiden. JEG røg ind
http://www.kvinder.com/ - netværk for kvinder i tjenste.

Ingen Amazon der. Er du sikker på at det ikke var en slagterhåndbog
iøvrigt?

> Endeløse problemer.

Jeg lever med det så - var der en god historie?

> Man kan ret nemt bounce mails.

Ikke i Outlook da.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-10-07 08:57

> Nøp. Et onomatipoetikon.

Hvis man gerne vil bruge fremmedord, er det bedst at kunne stave til dem.

> Ærgeligt, den har jeg aldrig set - kun to'eren. Var Arnolds firskårne
> træk lavet af legoklodser?

Nej, men jeg er lidt usikker på hvor få klodser de har fået plads til
mellem hans ører.

> Og kørte han Java?

Han er vist mere til HD.

> Jeg kan forstå at du er kørt langt bagud af dansen med hensyn til at
> have brugt sære stykker isenkram op gennem tiden.

Ja, jeg har bare haft fornøjelsen af forældet udstyr.

> Æh, "The 100 best websites of 1994?"

Sådan noget lignende.

> Jeg tror Google tilpasser sig dine ønsker gennem tiden. JEG røg ind
> på http://www.kvinder.com/ - netværk for kvinder i tjenste.

Der er lidt forskel på hvilken sprogversion af Google man bruger. Der er
langt flere reklamer på den amerikanske version.

> Ingen Amazon der. Er du sikker på at det ikke var en slagterhåndbog
> iøvrigt?

Ja, det er sådan en standardfrase hvor de bare sætter ens søgeord ind i
sætningen. Når man søger efter "gammelt bras" får man altså en link der
hedder noget lignende "Vil du købe gammelt bras? Så kom til Amazon.com".
De kommer med nogen ganske morsomme forslag en gang i mellem.

> Jeg lever med det så - var der en god historie?

Masser. Ved du fx hvad der sker hvis man trykker ctrl+a Enter ctrl+s
Enter (på en windows-PC)?
Sekvensen opstod da en ældre ingeniør ville gemme et Word-dokument, men
trykkede forkert, opdagede det og trykkede på den rigtige tast denne gang.
Der var jeg så nødt til at forklare hvordan en back-up normalt bliver
taget og på hvilket tidspunkt af døgnet det sker.

> Ikke i Outlook da.

Det har nok sine fordele at have direkte fat i mailserveren.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-07 09:58

> Hvis man gerne vil bruge fremmedord, er det bedst at kunne stave til dem.

Havde ellers klippet det fra en side om emnet - må have klippet
forkert. Jeg kan nemlig ikke stave til det (har fokuseret på at få
"intelligent" rigtig - det er alt andet lige mere vigtigt).

> Nej, men jeg er lidt usikker på hvor få klodser de har fået plads til
> mellem hans ører.

Det er da lykkedes ham at blive guvernør (eller hvad det nu er for en
slags ping) i Californien, så helt skidt kan det ikke være. Roller
siger jo ikke meget om mennesket nedenunder.

> Ja, jeg har bare haft fornøjelsen af forældet udstyr.

Ah, det er også en kunst i sig selv. Få lige det her til at virke på
den der - og gerne effektivt.

> Masser. Ved du fx hvad der sker hvis man trykker ctrl+a Enter ctrl+s
> Enter (på en windows-PC)?

Afhænger af hvilket program det er. Fx sker der lige nu det at jeg
går til starten af linien, indsætter linieskift, starter og afslutter
en søgning.

> Sekvensen opstod da en ældre ingeniør ville gemme et Word-dokument,
> men trykkede forkert, opdagede det og trykkede på den rigtige tast
> denne gang.

Se det var straks værre. Kendte han Ctrl-Z tasten, eller var Word så
gammel at den ikke kunne det?

> Det har nok sine fordele at have direkte fat i mailserveren.

Det giver vores IT-dims aldrig lov til - han er ret sippet med den slags.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-10-07 18:11

> Havde ellers klippet det fra en side om emnet - må have klippet
> forkert. Jeg kan nemlig ikke stave til det (har fokuseret på at få
> "intelligent" rigtig - det er alt andet lige mere vigtigt).

Ja, det er et dumt ord at stave forkert. Det er lidt ligesom at påstå
man har en høj IG.

> Det er da lykkedes ham at blive guvernør (eller hvad det nu er for en
> slags ping) i Californien, så helt skidt kan det ikke være.

Der er forskel på at være et populært kendt ansigt og så på at være klog.

> Roller siger jo ikke meget om mennesket nedenunder.

Ikke nødvendigvis, nej.

> Ah, det er også en kunst i sig selv. Få lige det her til at virke på
> den der - og gerne effektivt.

Folk der siger "man kan hvad man vil" skal som regel ikke kunne det selv.

> Afhænger af hvilket program det er. Fx sker der lige nu det at jeg
> går til starten af linien, indsætter linieskift, starter og afslutter
> en søgning.

Ok, burde nok have skrevet at det var i Word.

> Se det var straks værre. Kendte han Ctrl-Z tasten, eller var Word så
> gammel at den ikke kunne det?

Han skyndte sig at lukke programmet så der ikke gik mere galt.

> Det giver vores IT-dims aldrig lov til - han er ret sippet med den slags.

Det plejer at være indskrevet i ansættelseskontrakten at man skal være
sippet med at give folk lov til noget.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-10-07 10:49

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Ja, det er et dumt ord at stave forkert. Det er lidt ligesom at påstå
> man har en høj IG.

Du mener i stedet for en høj IK?

> Folk der siger "man kan hvad man vil" skal som regel ikke kunne det selv.

Bemærk at den slags folk siger "man" og ikke "vi". Derfor!

> Ok, burde nok have skrevet at det var i Word.

Det havde nok gjort en forskel. Kan forstå at det er synonymt med
Windows for dine brugere.

> Det plejer at være indskrevet i ansættelseskontrakten at man skal være
> sippet med at give folk lov til noget.

Mnjah, må nu godt selv lave det kedelige arbejde når disken dør og den
slags. Træerne vokser ikke ind i himlen.

Nå, men gad vide om jeg kan få lov til at få en Mac hvis jeg lover
ikke at ulejlige ham med systemadministration?

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-07 06:06

> Jeg vil venligst men bestemt anmode om at blive fri for beskyldninger
> om dyresex fordi DU kobler _mus_ sammen med _porno_...
>
> Fy!

Der skulle i øvrigt være en offentlig forelæsning om dyresex på
Københavns Universitet i dag 17:15, på Danmarks Veterinær- og
Jordbrugsbibliotek, Dyrlægevej 10 [ved Bülowsvej]:

<http://jp.dk/arkiv/?id=1124404>
<http://www.juniorforskercafe.life.ku.dk/Aktiviteter/2006-2007/11,-d-,ok
t.aspx>
<http://www.krak.dk/Kort/KortResultat.aspx?Address=174198%7cDyrlægevej%7
c10%7c+%7c1870%7cFrederiksberg+C%7c%7c%7c%7c%7c%7c%7c%7c%7c722658%7c6175
996%7c722658%7c6175996%7c%7c%7c%7c%7c0&AddressSearchPrecision=1>

Ja, hvorfor går så mange så meget op i, at en gammel bonde har sex med
sine køer, men er ligeglad med de 120 millioner kyllinger, der årligt
slagtes?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-07 07:52

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Der skulle i øvrigt være en offentlig forelæsning om dyresex på
> Københavns Universitet i dag 17:15, på Danmarks Veterinær- og
> Jordbrugsbibliotek, Dyrlægevej 10 [ved Bülowsvej]:

Det er vel fagligt relevant lige der. En dyrelæge skal jo vide om
koen skal have penicillin mod klamydia, og den slags.

> Ja, hvorfor går så mange så meget op i, at en gammel bonde har sex med
> sine køer, men er ligeglad med de 120 millioner kyllinger, der årligt
> slagtes?

De vil vel vide hvordan han kan præstere så meget i den alder?

Jeg går ikke ud fra at kyllingeslagtemetoderne indbefatter sex på
nogen måde, ellers ville det nok også være noget offentligheden havde
krav på fuld oplysning om.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-10-07 08:30

> [...]
>
> Jeg går ikke ud fra at kyllingeslagtemetoderne indbefatter sex på
> nogen måde, ellers ville det nok også være noget offentligheden havde

Uhm, kylling med sovs.....

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-10-07 19:27

> Jeg vil venligst men bestemt anmode om at blive fri for beskyldninger
> om dyresex fordi DU kobler _mus_ sammen med _porno_...

Du mener det er mere fælt end sætte en ledning med strøm til det
stakkels dyr?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-10-07 21:06

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Du mener det er mere fælt end sætte en ledning med strøm til det
> stakkels dyr?

Kan være at porno er navnet på hans PC... øh Mac.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-07 17:40

> Kan være at porno er navnet på hans PC... øh Mac.

Tror snarre det er navnet på hesten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-07 20:24

> Tror snarre det er navnet på hesten.

Hest? Hest? Hvor i alverden kommer hesten fra?

Og i øvrigt har jeg lige hittet ud af at iTunes understøtter PDF - det
var en overraskelse.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-10-07 20:42

> Hest? Hest? Hvor i alverden kommer hesten fra?

Hvem melder sig frivilligt til at fortælle Thorbjørn om blomster og bier?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-10-07 21:45

> Hvem melder sig frivilligt til at fortælle Thorbjørn om blomster og bier?

Blomster og bier har jeg hørt om før - men jeg mindes heller ikke der
var nogen heste i DE historier.

Kan du ikke antyde overfor mig hvordan blomster og bier bliver til heste?

Fra : Jon

Dato : 10-10-07 23:21

> Men kunne man bruge MUS? Og SURFE? Du ved, alle de der
> produktionsfremmende tiltag der er så uundværlige i dagligdagen?

Nei. Og derfor kunne en ny reporter settes ved terminalen, lære ca. seks
ulike kommandoer + tre-fire spesialtaster, og være produktiv i løpet av
kanskje et kvarter. Ikke noe behov for å lære selve det å bruke
datamaskinen, dvs. å forstå f.eks. vinddus- og dektop-metaforer.

Jeg innrømmer gjerne at jeg egentlig ikke vil tilbake for min egen del,
men må samtidig si at som rent produktivitetsverktøy til det formål den
var tiltenkt, så var maskinen uovertruffen.

For ikke å snakke om fra IT-supports side: En enkelt maskin med enkle
serielle terminaltilkoblinger å holde rede på istf. 32 (eller flere) i
nettverk med servere, etc.

Men nei; man kunne ikke surfe.

Fra : Morten Lind

Dato : 14-10-07 17:59

Fra : Morten Lind

Dato : 14-10-07 17:55

> Og dem der driller chefen i dag, de bliver sat hen på dem og arbejde!
> Med CS 3!!
>
> Jaja, dengang JEG var ung, der havde vi 64 Kb RAM og vi var lykkelige...

Yngling 8 Kb RAM var stort - 16 var større

M.

Fra : Jens

Dato : 14-10-07 19:37

> Yngling 8 Kb RAM var stort - 16 var større

Men de havde dog opfundet termen "RAM". Tidligere havde vi
ferritkernelager, som ikke blev opgjort i bytes men i "ord" ("words"),
som varierede noget i længde, men på Regnecentralens maskiner var 24
bits.

Og nej, maskinerne kørte ikke på damp
--

Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-10-07 22:18

> Yngling 8 Kb RAM var stort - 16 var større

Jojo, men ser du - _vi_ betalte ikke selv, og _vi_ støttede
Regnecentralen og så'rn, og de lavede ikke den slags småtterier
dengang.

Spørgsmålet er så om du faktisk _programmerede_ den?

Fra : Bruno

Dato : 08-10-07 19:03

Thomas von Hassel wrote:

> Bottom line, ZFS er smart for store disk arrays over et par TB ...
> ubrugeligt på f.eks. alm. maskiner som bærbare og iMac's

Det lyder nu også lidt som løsningen på noget der ikke er et problem. I
hvertfald er den eneste form for tab af filer jeg har oplevet været hele
diske som stod af, og så er det ligegyldigt hvilket filsystem man
benytter for det er bare frem med backupen (hvis ikke man køre RAID
forstås, men det er igen uafhængigt af filsystem).

Mvh
Bruno

Fra : Martin Schultz

Dato : 08-10-07 20:05

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> skrev 2007-10-08:
> Bottom line, ZFS er smart for store disk arrays over et par TB ...
> ubrugeligt på f.eks. alm. maskiner som bærbare og iMac's

Mindre risiko for data tab er da ikke ubrugeligt på min bærbare. Faktisk
vil jeg gerne ofre en lille bitte smule cpu på at forbedre
dataintegriteten.

Og med deres argument om at fatzap bruger meget ekstra plads, der er
ingen der siger man skal slå det til.

Martin
--
Besøg http://poltek.blogspot.com hvor jeg skriver om politiske
og tekniske nyheder!

Fra : Martin Schultz

Dato : 08-10-07 20:25

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> skrev 2007-10-08:

> [...]
> dataintegriteten.
>
> Og med deres argument om at fatzap bruger meget ekstra plads, der er

Og i øvrigt er det ikke rigtigt det bare er langsommere, hvis man laver
flere forskellige ting på engang vil zfs oftest være hurtigst.

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-07 01:59

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> [...]

> Bottom line, ZFS er smart for store disk arrays over et par TB ...
> ubrugeligt på f.eks. alm. maskiner som bærbare og iMac's

live snapshots? (timemachine)
256bit checksum verificering?

forbedret i/o - HFS+ er ikke just en speed deamon.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-07 08:46

> live snapshots? (timemachine)
> 256bit checksum verificering?
>
> forbedret i/o - HFS+ er ikke just en speed deamon.

Som de selv skriver, der er ingen tvivl om at ZFS er smart. Problemet er
at der er en masse ZFS fanboys som prøver at overbevise os andre om at
ZFS vil løse verdens sultproblemer.

Personligt vil jeg give meget for at køre ZFS på 10.x server ... på et
stort multi TB array.

/thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-10-07 09:26

Thomas von Hassel skrev:

> Personligt vil jeg give meget for at køre ZFS på 10.x server ... på et
> stort multi TB array.

Det kommer du også til

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-07 09:30

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det kommer du også til

helt sikkert ... bare ikke lige inden for det næste år eller 2 ...

/thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-10-07 09:43

Thomas von Hassel skrev:

> helt sikkert ... bare ikke lige inden for det næste år eller 2 ...

"give meget for" var det jeg mente du kom til hvis du skulle køre det.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-07 09:44

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> "give meget for" var det jeg mente du kom til hvis du skulle køre det.

aaah ... lidt for tidligt endnu til at tænke helt klart .. kun på min 2.
kop kaffe.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-07 10:46

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> aaah ... lidt for tidligt endnu til at tænke helt klart .. kun på min 2.
> kop kaffe.

Kaffe - og så fra morgenstunden!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-07 19:27

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Kaffe - og så fra morgenstunden!

Er du helt sikker på at du er datalog?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-07 06:32

> Er du helt sikker på at du er datalog?

Ja, jeg foretrækker vare te eller allerhelst chokolade.

Kaffe bryder jeg mig endnu mindre om end blodpølse, mørkt chokolade og
lignende ... ikke at jeg dog har smagt blodpølse [det lyder bare for
blodigt, og så ser det jo også ud som det koagulerede blod, det er].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-07 19:26

> aaah ... lidt for tidligt endnu til at tænke helt klart .. kun på min 2.
> kop kaffe.

Den kaffe giver jeg ikke meget for da. Kunsten er at putte netop nok
vand i pulveret til det er helt flydende, og så i drop så begge hænder
er fri.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-07 19:25

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Personligt vil jeg give meget for at køre ZFS på 10.x server ... på et
> stort multi TB array.

Det kommer du formentlig også til...

Kan serveren iøvrigt læsse filer ud med tilfredsstillende hastighed?
Man hører jo så meget om at kernen er sløv og sår'n.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : -= H.=-

Dato : 08-10-07 19:31

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> [...]
> er Xray, der er en port af en andet Sun teknologi, nemlig Dtrace. Kort
> sagt bliver det muligt at kigge helt ind i maven på operativ systemet,

Utvecklat på SUN? Jag håller mig till HFS+ Skapar man sådan skit som Java kan
man säkert inte göra filsystem heller.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-10-07 20:15

-= H.=- <fakeaddress-dontuse@comhem.se> writes:

> Utvecklat på SUN? Jag håller mig till HFS+ Skapar man sådan skit som
> Java kan man säkert inte göra filsystem heller.

Fordelen ved Java er at 1) det ikke gifter en med Microsoft og 2) man
kan leve af det.

Det er godt nok til mig.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : -= H.=-

Dato : 08-10-07 21:21

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Fordelen ved Java er at 1) det ikke gifter en med Microsoft og 2) man
> kan leve af det.
>
> Det er godt nok til mig.

Men varför skall Java Applets ta lika lång tid som att starta som hela Adobe
Creative Suite på en gång? Går det att leva med i längden?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-10-07 21:29

-= H.=- <fakeaddress-dontuse@comhem.se> writes:

> Men varför skall Java Applets ta lika lång tid som att starta som hela Adobe
> Creative Suite på en gång? Går det att leva med i längden?

Sådan ER det bare. Det gør det bare nemmere at leve af det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 09-10-07 08:38

> Sådan ER det bare. Det gør det bare nemmere at leve af det.

~ Jørgen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-10-07 21:39

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Bottom line, ZFS er smart for store disk arrays over et par TB ...
> ubrugeligt på f.eks. alm. maskiner som bærbare og iMac's

Kan du reservere 30 GB til /Users/thomas med HFS+, således at der
ALTID er 30 GB ledige?
Kan du begrænse /Users/thomas til kun at må kunne fylde
f.eks. 30GB med HFS+?

Du kan med ZFS. Hvis, vel at mærke, Apple vælger at lave den komplette
implementering.

Under alle omstændigheder, så tror jeg, at HFS+ fortsætter som muligt
filsystem et godt stykke tid endnu i Mac OS X.

Det minder mig om aprilsnaren for et par år tilbage, hvor det blev
annonceret at Solaris 10 og Mac OS X skulle smeltes sammen, da de jo
begge var unix systemer i version 10.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-07 03:12

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> writes:

> Du kan med ZFS. Hvis, vel at mærke, Apple vælger at lave den komplette
> implementering.

Min fornemmelse på det her, er at det kommer i serverversionen -
Xserve - og at det med at det kun er skrivebeskyttet er fordi de ikke
kan nå at blive færdige til Leoparden.

Jeg synes det er meget tydeligt i OS X udviklingen at man løbende går
mod et langtidsmål (som kun Steve Jobs ved hvad er) og at de
forskellige officielle versioner af OS X er stabiliserede snapshots.
Nogen faciliteter er så bare FÆRDIGE til en given version, således at
det kan sælges.

Det er en lidt anden måde end Vista, som så vidt jeg kan se, kun har
berettigelse i at de nye HD-filmformater er kopibeskyttede, men det er
der jo også penge i.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-10-07 09:25

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Det er en lidt anden måde end Vista, som så vidt jeg kan se, kun har
> berettigelse i at de nye HD-filmformater er kopibeskyttede,

Det er så med privat-brugerens øjne du kigger. Til erhvervsmæssig brug
er der masser af nyt og godt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-07 19:31

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Det er så med privat-brugerens øjne du kigger. Til erhvervsmæssig brug
> er der masser af nyt og godt.

Lad høre! Vores IT-mand mente at det nye smarte bladrenoget var det
eneste vi lige kunne se fidusen i.

Naturligvis skal du fortælle som om du var guiden i et eller andet
National Geographic tamtam - etnisk og fremmedartet og noget man
ALDRIG kommer til at se selv.

JavehellerehaenMac.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-10-07 20:16

> Lad høre! Vores IT-mand mente at det nye smarte bladrenoget var det
> eneste vi lige kunne se fidusen i.

At rulle nye maskiner ud er blevet meget lettere.
Programmer, der insisterer på at køre med administratorrettigheder kan
bedre håndteres. I det hele taget er sikkerhed noget der er taget bedre
hånd om end man er vant til fra MS' side.
Der er flere muligheder med GPO'er.
Kernen er den fra 2003. Det er en forbedring i forhold til den gamle
(altså endnu ældre) NT-kerne i XP.

> Naturligvis skal du fortælle som om du var guiden i et eller andet
> National Geographic tamtam - etnisk og fremmedartet og noget man
> ALDRIG kommer til at se selv.

De evner har jeg ikke lige. Jeg kan til gengæld fornærme folk kraftigt
med meget få ord.

> JavehellerehaenMac.

Også mig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-07 20:34

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> At rulle nye maskiner ud er blevet meget lettere.

Det er ikke bare at sætte en RIS-server op og så lade den om det grove?

> Der er flere muligheder med GPO'er.

Som er? Generelle Problematiske Områder? Grumme Powerpoint Opvisninger?

> Kernen er den fra 2003. Det er en forbedring i forhold til den gamle
> (altså endnu ældre) NT-kerne i XP.

Hvorfor? Det bliver ikke bedre bare af at være nyere.

> De evner har jeg ikke lige. Jeg kan til gengæld fornærme folk kraftigt
> med meget få ord.

Beklager, er meget hærdet af børnehavebørn. Du er velkommen til at
prøve alligevel.

> Også mig.

Suk suk... Kommer nok engang.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-10-07 23:23

> Det er ikke bare at sætte en RIS-server op og så lade den om det grove?

Selve den proces at kreere imaget kan tage lidt rigeligt tid. Den tid er
blevet reduceret og den efterfølgende vedligeholdelse af imaget er
blevet nemmere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Group_Policy

> Hvorfor?

Den er mere stabil og mere sikker.

Det bliver ikke bedre bare af at være nyere.

Den holdning får man ofte når man kommer godt op i årene.

> Beklager, er meget hærdet af børnehavebørn. Du er velkommen til at
> prøve alligevel.

Nah, jeg er ikke i humør.

> Suk suk... Kommer nok engang.

Jeg sidder da med en Mac lige nu.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-10-07 05:05

> Den er mere stabil og mere sikker.

Jeg har nu ikke noget at klage over med XP kernen mht stabilitet -
sikkerheden ved jeg ikke rigtigt noget om.

> Den holdning får man ofte når man kommer godt op i årene.

Det tager jo tid at opnå erkendelse, og nogen ting skal man altså bare
have erfaret selv. En af dem er at man skal have meget god grund til
at erstatte gammel gennemtestet kode med ny dugfrisk ditto.

At lave denne øvelse bare for fornøjelsens eller princippets skyld, er
i bedste fald bare spild af egen og andres tid.

> Nah, jeg er ikke i humør.

Det er i orden, du siger bare til hvis det er. En af mine gamle
undervisere fortalte engang om da han var blevet udvist fra en
fodboldkamp inden den var gået igang. Han var kommet til at sige
noget til en græker om hans mor, og det havde han taget ret
personligt, så de røg i totterne på hinanden inden kampen var gået
igang. Så måtte de ud at køle af.

Nyd det nu :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-10-07 11:01

> Kaffe - og så fra morgenstunden!

Gå nu tilbage til din java-kode...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-07 19:29

> Gå nu tilbage til din java-kode...

Kodede Per ikke kun Java dengang han skulle føre en eller anden
HTX-klasse til eksamen? Jeg mindes bestemt at det var Oracle PL/SQL
på professionelt plan for tiden - og DET har ikke meget med Java at
gøre.

Men ellers mangler vi vist en Cobolprogrammør...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-07 06:32

> Kodede Per ikke kun Java dengang han skulle føre en eller anden
> HTX-klasse til eksamen?

Jeg var nu også censor for et datalogi-hold der havde kørt Java. Mit
eget hold kørte Delphi.

> Jeg mindes bestemt at det var Oracle PL/SQL på professionelt plan for
> tiden - og DET har ikke meget med Java at gøre.
>
> Men ellers mangler vi vist en Cobolprogrammør...

Jeg har da skrevet et Cobol-program på programmeldelen af datalogi 1.
Instruktor mente at jeg havde snydt, fordi jeg lavede et program på 7-9
linier - jeg havde nemlig sat mig ind i Report Section. Som man bør.

Men det må vel efterhånden ligge en 25 år tilbage.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-10-07 20:28

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> [...]
> HTX-klasse til eksamen? Jeg mindes bestemt at det var Oracle PL/SQL
> på professionelt plan for tiden - og DET har ikke meget med Java at

Oracle er ellers (stadig halvhjertet) ved at erstatte PL/SQL med Java
[http://www.orafaq.com/faqplsql.htm#ORJAVA]

> Men ellers mangler vi vist en Cobolprogrammør...

Rigtige dataloger skriver lisp i perl.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-07 20:39

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> writes:

> Oracle er ellers (stadig halvhjertet) ved at erstatte PL/SQL med Java
> [http://www.orafaq.com/faqplsql.htm#ORJAVA]

Det er der da overhovedet ingen grund til så længe man kan tjene fedt
på det man har.

> Rigtige dataloger skriver lisp i perl.

Skriver rigtige dataloger ikke mere kode der faktisk kan KØRE på
målmaskinen?

Her i hytten er der frit valg mellem Cobol og Java.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-07 22:01

> [...]
> målmaskinen?
>
> Her i hytten er der frit valg mellem Cobol og Java.

Assembly er den rene vej at gå :)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-07 22:55

> Assembly er den rene vej at gå :)

Mnjah, mnjoh, TIMI er ikke verdens nemmeste instruktionssæt.

Herudover er jeg blevet for forvænt med ikke selv at skulle rydde op
efter mig til jeg synes assemblyprogrammering er tiden værd. Det er
naturligvis noget andet hvis der er gevinst i form af at komme i mål
overhovedet med et projekt, men for sjovs skyld? Næææh....
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-10-07 20:31

> [...]

> Med CS 3!!
>
> Jaja, dengang JEG var ung, der havde vi 64 Kb RAM og vi var lykkelige...

Christian Bech var ellers ikke særligt lykkelig, da jeg stillede en
PMac 7500 med 64MB ram på hans skrivebord (da jeg var ung).

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-07 20:39

> Christian Bech var ellers ikke særligt lykkelig, da jeg stillede en
> PMac 7500 med 64MB ram på hans skrivebord (da jeg var ung).

Konklusionen er at jeg er ældre end dig, og at du er enhedsblind.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-10-07 06:14

http://youtube.com/watch?v=5iZJVa-Wfa4

--