Ikke "/", men backslash
Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 05-10-07 12:03

Hej

Jeg har et statistikprogram (STATA) som er skrevet til Mac og kører
under OS X.

Helt basalt så skal jeg bruge backslash i nogle af de kommandoer som
skal skrives ind i programmet. Men jeg ser ikke noget backslash på min
Macbook. Hvordan gør jeg?

Hilsen Jesper

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 05-10-07 12:10

Jesper Mehlsen skrev:
> [...]
>
> Helt basalt så skal jeg bruge backslash i nogle af de kommandoer som
> skal skrives ind i programmet. Men jeg ser ikke noget backslash på min

Hmm ..

Nu fandt jeg tegnpalet i min opsætningsmenu. Men det er da noget bøvl at
skulle hente den frem og markere tegnet og indsætte hver gang man skal
skrive en backslash. Det kunne jeg hurtigt blive irriteret over. Er der
ikke en nemmere måde?

Jesper

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 05-10-07 12:13

Shift + alt + 7

:)

/Thomas

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 05-10-07 12:16

Thomas Løjmann Jørgensen skrev:
> Shift + alt + 7
>
> :)
>
> /Thomas
Det virker!

Tak skal du have. Nu forduftede mit halvdårlige humør over den detalje.

Hilsen Jesper :)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-10-07 13:24

Jesper Mehlsen skrev:
> Nu forduftede mit halvdårlige humør over den detalje.

Næste gang du er i tvivl om en tastaturgenvej, kan jeg anbefale at kigge
i Tastaturfremviser. Der kan man nemlig holde forskellige taster nede,
og se hvorledes det påvirker tastaturtasterne.

findes derefter under "flaget" (i menulinjen ved uret) som "Vis
Tastaturfremviser".

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : iSteen

Dato : 05-10-07 18:49

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> [...]
> og se hvorledes det påvirker tastaturtasterne.

> findes derefter under "flaget" (i menulinjen ved uret) som "Vis

Jeg får bare et lillebitte vindue med Dannebrog...og ikke andet?

Fra : iSteen

Dato : 05-10-07 18:49

Fra : Morten Lind

Dato : 05-10-07 18:40

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> Det virker!
>
> Tak skal du have. Nu forduftede mit halvdårlige humør over den detalje.
>
> Hilsen Jesper :)

Der er såmænd også en simpel logik, du kan lure lidt på, hvis du ikke er
helt stiv i genvejene.

Alt(ernativ) = altså anderledes, eller noget andet.

Hvor ligger det originale tegn på tasten? Ligger det øverst, skal du
løfte(shift), ligger det nederst, undlader du løft.

Og så bruger du bare tasten normalt.

Skal du eksempelvis bruge et spansk spørgsmålstegn, er det blot at
trykke Alternativ>løft>spørgsmålstegn - bingo: ¿

Skal du bruge et "o" med umlaut, er det blot Alternativ + "ø" = ö.

Prøv at lege med det, når du har tid - det er temmelig logisk. Måske er
der én, du bør have:

Alternativ + umlaut/accent giver tildel = ~. Den er nok ikke ligeså
logisk, men prøv dig frem og held og lykke

M.

P.S. Alt dette er altså på et rigtigt tastatur, og ikke på en bærbars
tastatur, som jeg ikke kender.

Fra : KentBM

Dato : 06-10-07 21:22

Morten Lind wrote:

> P.S. Alt dette er altså på et rigtigt tastatur, og ikke på en bærbars
> tastatur, som jeg ikke kender.
Det virker også på en MacBook. Og så fandt jeg gradstegnet

--

Kent

Fra : Morten Lind

Dato : 07-10-07 04:31

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Det virker også på en MacBook. Og så fandt jeg gradstegnet

Ja, der er mange praktiske, ikke sandt?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-10-07 12:22

Jesper Mehlsen wrote:
> [...]
>
> Helt basalt så skal jeg bruge backslash i nogle af de kommandoer som
> skal skrives ind i programmet. Men jeg ser ikke noget backslash på min

ALT+SHIFT+7 giver \

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-10-07 12:34

> [...]

> Helt basalt så skal jeg bruge backslash i nogle af de kommandoer som
> skal skrives ind i programmet. Men jeg ser ikke noget backslash på min

alt+shift+7

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-07 13:28

On 2007-10-05 13:34:12 +0200, thomas_lists@elements.dk (Thomas von
Hassel) said:
> alt+shift+7

Har du en side eller anden henvisning til flere genveje til special
karakterer? Mangler sku en del jeg benyttede ofte på min pc som kom af
alt + XXX på numm. tasterne.

Thomas Schreiber

min blog - http://macfly.dk
min photoblog - http://thsch.com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-10-07 13:39

Thomas Schreiber <find email p macfly.dk> wrote:

> Har du en side eller anden henvisning til flere genveje til special
> karakterer? Mangler sku en del jeg benyttede ofte på min pc som kom af
> alt + XXX på numm. tasterne.

System indstillinger -> International -> Input Menu -> kryds af i
"Character Pallete" og "Show Input menu in menu bar"

Så får du et flag i din menu bar. Hvis du der vælger "show character
pallete" har du alle de special tegn du kan drømme om.

/thomas

Fra : Dittenorbo@hotmail.c~

Dato : 21-10-07 12:19

On 5 Okt., 13:10, Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDE...@gmail.com>
wrote:

> [...]
> skulle hente den frem og markere tegnet og indsætte hver gang man skal
> skrive en backslash. Det kunne jeg hurtigt blive irriteret over. Er der

alt shift 7 giver et fint \