/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
RAM til en MacBook?
Fra : Mich Ottosen


Dato : 23-09-07 21:17

Jo, jeg læste godt tråden for tre måneder siden. Men jeg er blevet
forvirret på et højere plan. Har kigget indenfor hos Kingston, men der
står noget kryptisk følgende:

"(om typer?): MA254LL/A; MA255LL/A; MA472LL/A; MA699LL/A; MA700LL/A;
MA701LL/A


13-inch MacBook models by generations:

1st Generation
MacBook Intel Core Duo
1.83GHz MA254LL/A, 2GHz MA255LL/A, 2GHz MA472LL/A

2nd Generation
MacBook (Late 2006) Intel Core 2 Duo
1.83GHz MA699LL/A, 2.0GHz MA700LL/A, 2.0GHz MA701LL/A"

Maskinen er købt i januar 2007, det er en 2 GHz, men det giver så vidt
jeg kan se fire muligheder (?). Men hvordan kan jeg afgøre om min
maskine er 2. eller 3. generation?

Den er jo jævnaldrende med din, Henrik Münster, hvordan afgjorde du det
generationsspørgsmål? I systemprofilen kan jeg ikke hitte noget.
Tidligere var der noget med, at man ud fra serienummeret kunne aflæse
produktionstidspunktet. Men det serienummer, der står på fakturaen er
intetsigende.

De RAMklodser, der sidder i maskinen er 2x512 MB 667MHz DDR2 SDRAM. Det
er for lidt (= for meget badebold). Tænker på at skifte dem begge til
maskinens maksimum = 2z1GB. Kingston - men hvad var det nu deres bedste
RAM hedder, det er ikke ValueRam, så vidt jeg har forstået.

Jeg synes edbpriser er uoverskuelig, tilgengæld er Apples anvisning på:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303721

meget overskuelig, men vil ikke printes ud, kun side 1 (i Safari/Camino)
- mærkeligt.

Hjælp modtages med kyshånd.

--
v.h.,
Mich.

 
 
Mich Ottosen (23-09-2007)
Kommentar
Fra : Mich Ottosen


Dato : 23-09-07 21:38

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> De RAMklodser, der sidder i maskinen er 2x512 MB 667MHz DDR2 SDRAM. Det
> er for lidt (= for meget badebold). Tænker på at skifte dem begge til
> maskinens maksimum = 2z1GB. Kingston - men hvad var det nu deres bedste
> RAM hedder, det er ikke ValueRam, så vidt jeg har forstået.

Fandt frem til noget, der hedder: KTA-MB667/1G på Kingstons hjemmeside,
på edbprider findes der via Google sådan en. Og under pinktet
"producentens beskrivelse" står der, at den duer til MB 2.0 GHz 13", så
den burde jo være fjong - eller?
Det er dæleme blevet billigt, ca. kr. 300,- for én klods
Men der står ikke noget om, hvilken Kingston RAM, det er. ValueRAM er
ikke nævnt, der står "bare" Kingston RAM.

>
> Jeg synes edbpriser er uoverskuelig, tilgengæld er Apples anvisning på:
>
> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303721
>
> meget overskuelig, men vil ikke printes ud, kun side 1 (i Safari/Camino)
> - mærkeligt.

Den sluger jeg så lige igen, printeren var bare længe om det, rigtigt
længe, men det er nok tegningerne.

>
> Hjælp modtages med kyshånd.

fortsat

--
v.h.,
Mich.

Lyrik (23-09-2007)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 23-09-07 21:58

On Sun, 23 Sep 2007 22:17:13 +0200, Mich Ottosen <Mich@noget.invalid>
wrote:

> Jo, jeg læste godt tråden for tre måneder siden. Men jeg er blevet
> forvirret på et højere plan. Har kigget indenfor hos Kingston, men der
> står noget kryptisk følgende:
>
> "(om typer?): MA254LL/A; MA255LL/A; MA472LL/A; MA699LL/A; MA700LL/A;
> MA701LL/A
>
>
> 13-inch MacBook models by generations:
>
http://www.luen.dk/macbookhvilken.mov


Hilsen
Jens

Mich Ottosen (23-09-2007)
Kommentar
Fra : Mich Ottosen


Dato : 23-09-07 22:31

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> http://www.luen.dk/macbookhvilken.mov
>

Tak for linket, Jens. Men det er da vist den kedeligste film, jeg har
set Jo, jeg så godt, at Marcel Marceau døde i dag (i går?), men
alligevel: en stum film?

Billedet er osse for stort til min skærm, som kører 1172x720.

Er det en actionfilm? Med cursoren i hovedrollen som kinesisk
spradebasse, der svæver over tagene "å sår'n" (trademark: Th. med
frillerne).

Så det med generationerne er jeg ikke blevet meget mere klar på, men det
betyder måske heller ikke noget som helst m.h.t. Ramklodserne (se min
egen korrektion). Men OK, jeg er da nysgerrig. Hvordan identificerer man
sin maskine?

--
v.h.,
Mich.

Ukendt (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-09-07 09:47

On 2007-09-23 22:17:13 +0200, Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) said:

> Jo, jeg læste godt tråden for tre måneder siden. Men jeg er blevet
> forvirret på et højere plan. Har kigget indenfor hos Kingston, men der
> står noget kryptisk følgende:
>
> Hjælp modtages med kyshånd.

proshop.dk har en ram oversigt til apple laptops og sælger 1GB kingston
moduler til 300 og nogle kroner stykket. Jeg har købt 2 x 1GB moduler
og smidt i min MacBook, og det virker bare. Tror det var lige knap 800
alt i alt. Glem alt om appleshop.

--
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber

min blog - http://macfly.dk
min photoblog - http://thsch.com


Jonas Fyhn Vincenti (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Fyhn Vincenti


Dato : 24-09-07 11:36

Thomas Schreiber skrev:
> On 2007-09-23 22:17:13 +0200, Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) said:
>
>> Jo, jeg læste godt tråden for tre måneder siden. Men jeg er blevet
>> forvirret på et højere plan. Har kigget indenfor hos Kingston, men der
>> står noget kryptisk følgende:
>>
>> Hjælp modtages med kyshånd.
>
> proshop.dk har en ram oversigt til apple laptops og sælger 1GB kingston
> moduler til 300 og nogle kroner stykket. Jeg har købt 2 x 1GB moduler og
> smidt i min MacBook, og det virker bare. Tror det var lige knap 800 alt
> i alt. Glem alt om appleshop.
>

I den sidst tråd om MacBook ram, står der nogte om at en MacBook skal
have den samme type ram i begge slots fordi den deler ram med
grafikkortet, betyder det at man skal købe noget specielt ram eller
ville to x http://www.proshop.dk/showProduct.aspx?prodid=76694 være
perfekt (jeg har en generation 1 MacBook) og til de priser er man jo
nærmest et svin hvis man ikke smider 2gb i sin maskine :)

//Jonas Fyhn Vincenti

PS. hvad kan man gøre med de to x 512 mb der sidder i nu, kan sådan
noget sælges?

Per Rønne (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 24-09-07 18:10

Jonas Fyhn Vincenti <king@ping.dk> wrote:

> PS. hvad kan man gøre med de to x 512 mb der sidder i nu, kan sådan
> noget sælges?

Næppe. Medmindre du kan finde en anden slags maskine de kan sidde i.

Det var derfor jeg fra starten købte min MacBook med fuld
RAM-bestykning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

KentBM (24-09-2007)
Kommentar
Fra : KentBM


Dato : 24-09-07 20:48

Jonas Fyhn Vincenti wrote:
> I den sidst tråd om MacBook ram, står der nogte om at en MacBook skal
> have den samme type ram i begge slots fordi den deler ram med
> grafikkortet, betyder det at man skal købe noget specielt ram eller
> ville to x http://www.proshop.dk/showProduct.aspx?prodid=76694 være
> perfekt (jeg har en generation 1 MacBook) og til de priser er man jo
> nærmest et svin hvis man ikke smider 2gb i sin maskine :)
>
Det er den korrekte ram i følge www.kingston.com.

--

Kent

Ukendt (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-09-07 20:54

On 2007-09-24 12:36:25 +0200, Jonas Fyhn Vincenti <king@ping.dk> said:
> PS. hvad kan man gøre med de to x 512 mb der sidder i nu, kan sådan
> noget sælges?

Måske er du heldig og kan få 300 kr for dem Jeg beholder mine.

--
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber

min blog - http://macfly.dk
min photoblog - http://thsch.com


Mich Ottosen (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Mich Ottosen


Dato : 24-09-07 21:13

Jonas Fyhn Vincenti <king@ping.dk> wrote:

> I den sidst tråd om MacBook ram, står der nogte om at en MacBook skal
> have den samme type ram i begge slots fordi den deler ram med
> grafikkortet, betyder det at man skal købe noget specielt ram eller
> ville to x http://www.proshop.dk/showProduct.aspx?prodid=76694 være
> perfekt (jeg har en generation 1 MacBook) og til de priser er man jo
> nærmest et svin hvis man ikke smider 2gb i sin maskine :)

Produktnummeret er i hvert fald det samme, som angives på Kingstons
hjemmeside. Øverst på:
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=30
045&mfr=Apple&model=MacBook+13&root=&LinkBack=&Sys=30045-Apple-MacBook+1
3-inch+1%2C+2+Generation&distributor=0&submit1=Search

finder du nummeret, som er til MB 13" første og anden generation.

Og, det er sørme billigt kr. 260,- incl. moms.

Men bemærk at forsendelsen koster kr. 59,- (pr.stk.???), andre handlende
tager ikke mere end kr. 20,- eller 22,-

>
> //Jonas Fyhn Vincenti
>
> PS. hvad kan man gøre med de to x 512 mb der sidder i nu, kan sådan
> noget sælges?

Sikkert ikke for mange basører, men du kan bytte dem med de to klodser,
jeg snart får tilovers Dårlig spøj, undskyld.

--
v.h.,
Mich.

Jonas Fyhn Vincenti (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Fyhn Vincenti


Dato : 24-09-07 21:47

Mich Ottosen skrev:
> Jonas Fyhn Vincenti <king@ping.dk> wrote:
>
>> I den sidst tråd om MacBook ram, står der nogte om at en MacBook skal
>> have den samme type ram i begge slots fordi den deler ram med
>> grafikkortet, betyder det at man skal købe noget specielt ram eller
>> ville to x http://www.proshop.dk/showProduct.aspx?prodid=76694 være
>> perfekt (jeg har en generation 1 MacBook) og til de priser er man jo
>> nærmest et svin hvis man ikke smider 2gb i sin maskine :)
>
> Produktnummeret er i hvert fald det samme, som angives på Kingstons
> hjemmeside. Øverst på:
> http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=30
> 045&mfr=Apple&model=MacBook+13&root=&LinkBack=&Sys=30045-Apple-MacBook+1
> 3-inch+1%2C+2+Generation&distributor=0&submit1=Search
>
> finder du nummeret, som er til MB 13" første og anden generation.
>
> Og, det er sørme billigt kr. 260,- incl. moms.
>
> Men bemærk at forsendelsen koster kr. 59,- (pr.stk.???), andre handlende
> tager ikke mere end kr. 20,- eller 22,-
ja det er lidt dyrt, dog kun 59,- ialt for to. men kunne ikke finde
andre butikker med kingston ram til lavere samlet pris, der også havde
det på lager :)
>
>> //Jonas Fyhn Vincenti
>>
>> PS. hvad kan man gøre med de to x 512 mb der sidder i nu, kan sådan
>> noget sælges?
>
> Sikkert ikke for mange basører, men du kan bytte dem med de to klodser,
> jeg snart får tilovers Dårlig spøj, undskyld.
eller du kan låne mine så kan de holde hinanden ved salskab i skuffen...



men tak for hjælpen nu må det jo bære eller briste for bestillingen er
lagt og pengene betalt :)

Mich Ottosen (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Mich Ottosen


Dato : 24-09-07 23:06

Jonas Fyhn Vincenti <king@ping.dk> wrote:


> ja det er lidt dyrt, dog kun 59,- ialt for to. men kunne ikke finde
> andre butikker med kingston ram til lavere samlet pris, der også havde
> det på lager :)

Ja, jeg fandt ikke ud af, om din leverandør havde dem på lager, men pyt.
Jeg fandt en anden leverandør, der anførte fragten til kr. 22,- og
tydeligt angav, at RAMen var på lager. Til gen gæld var der så
_liiiiige_ en post længere nede i ordreafgivelsen, der hed noget med
porto hos PostDanmark. Det synes jeg er lidt tvivlsomt, men skidt.
Den samlede pris blev kr. 598,- og det kan jeg godt leve med. Synes
faktisk det er dejlig billigt for 2GB RAM. Glæder mig til at få dem i
maskinen og mærke/fornemme forskellen

> eller du kan låne mine så kan de holde hinanden ved salskab i skuffen...

Tak for tilbuddet. Men jeg tror nok, at jeg vil undersøge i
vennekredsen, om der er nogen,som kan bruge mine 512 klodser. Så går de
gratis eller for en flaske vin.

>
> men tak for hjælpen nu må det jo bære eller briste for bestillingen er
> lagt og pengene betalt :)

Likewise. Hvem af os kommer først med meldinger om det første indtryk?


--
v.h.,
Mich.

Jonas Fyhn Vincenti (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Fyhn Vincenti


Dato : 25-09-07 00:31

Mich Ottosen skrev:
> Jonas Fyhn Vincenti <king@ping.dk> wrote:
>
>
>> ja det er lidt dyrt, dog kun 59,- ialt for to. men kunne ikke finde
>> andre butikker med kingston ram til lavere samlet pris, der også havde
>> det på lager :)
>
> Ja, jeg fandt ikke ud af, om din leverandør havde dem på lager, men pyt.
> Jeg fandt en anden leverandør, der anførte fragten til kr. 22,- og
> tydeligt angav, at RAMen var på lager. Til gen gæld var der så
> _liiiiige_ en post længere nede i ordreafgivelsen, der hed noget med
> porto hos PostDanmark. Det synes jeg er lidt tvivlsomt, men skidt.
> Den samlede pris blev kr. 598,- og det kan jeg godt leve med. Synes
> faktisk det er dejlig billigt for 2GB RAM. Glæder mig til at få dem i
> maskinen og mærke/fornemme forskellen

jo men nu er forskellen kun 20,- (min kommer til at koste 579,- alt incl.)

>
>> eller du kan låne mine så kan de holde hinanden ved salskab i skuffen...
>
> Tak for tilbuddet. Men jeg tror nok, at jeg vil undersøge i
> vennekredsen, om der er nogen,som kan bruge mine 512 klodser. Så går de
> gratis eller for en flaske vin.
>
>> men tak for hjælpen nu må det jo bære eller briste for bestillingen er
>> lagt og pengene betalt :)
>
> Likewise. Hvem af os kommer først med meldinger om det første indtryk?
>
ja må den bedste online butik vinde(og den bedste montør, men det er jo
ufatteligt nemt ud)
>

Mich Ottosen (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Mich Ottosen


Dato : 27-09-07 16:32

Jonas Fyhn Vincenti <king@ping.dk> wrote:


> ja må den bedste online butik vinde(og den bedste montør, men det er jo
> ufatteligt nemt ud)

Ja, så er jeg flyvende med 2 GB i MB'en. Leverancen kom ellers i går
aftes, men da var jeg ikke hjemme. Hentede forsendelsen på posthuset i
dag. Måtte osse lige forbi en værktøjshandler for at købe den rette
Phillips 00 - det blev så et sæt med 2 små torx og 2 små
kærvskruetrækkere. Det fordyrede jo projektet.

Det var nemt nok at skifte, men huske at vende rammen rigtigt, og der
skal presses godt til. God fornøjelse.

Nu skal jeg teste nogle RAMkrævende opgaver

--
v.h.,
Mich.

Henrik Muenster (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Muenster


Dato : 27-09-07 22:53

On Thu, 27 Sep 2007 17:32:27 +0200, Mich Ottosen wrote
(in article <1i540g4.152i99qlg063cN%Mich@noget.invalid>):

> Ja, så er jeg flyvende med 2 GB i MB'en. Leverancen kom ellers i går
> aftes, men da var jeg ikke hjemme. Hentede forsendelsen på posthuset i
> dag. Måtte osse lige forbi en værktøjshandler for at købe den rette
> Phillips 00 - det blev så et sæt med 2 små torx og 2 små
> kærvskruetrækkere. Det fordyrede jo projektet.
>
> Det var nemt nok at skifte, men huske at vende rammen rigtigt, og der
> skal presses godt til. God fornøjelse.
>
> Nu skal jeg teste nogle RAMkrævende opgaver

Havde ovenstående nogen tidsmæssig sammenhæng med dit pludseligt opståede
batteriproblem, som du omtaler i en anden tråd?
--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Mich Ottosen (28-09-2007)
Kommentar
Fra : Mich Ottosen


Dato : 28-09-07 00:12

Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:


> Havde ovenstående nogen tidsmæssig sammenhæng med dit pludseligt opståede
> batteriproblem, som du omtaler i en anden tråd?

Nej, batteriproblemet blev konstateret _før_ RAM'en kom i puteren. Jeg
tror det var mandag eller tirsdag i denne uge. Jeg kunne se, at
batterisymbolet havde et sort kryds og ingen % angivelse. Slukkede
puteren og hev batteriet ud, satte de i igen, og så virkede det med
%'erne Men det var kun kortvarigt. Dagen efter var funktionen væk
igen.

Men nu jeg dig - som de sagde til Jørn Hjorting i gamle, gamle dage: jeg
har et ekstra spørgsmål.

Hvordan kan det være, at blæseren kører meget mere nu, end tidligere
(med de færre RAM)? Sent i eftermiddag startede jeg en flok programmer
(14 tror jeg nok), blæseren var tavs - og der var ingen badebold
(hurra).

Nu sidder jeg med Suppen, Mail og et enkelt program (+Dashboard, som
tilsyneladende er uslukkeligt?), og maskinen spinder op 5.000 til 6.000
omdrejninger. Og så kører blæseren. Det kommer periodevist, lige nu er
den nede på sølle 1803 omdrejninger og blæseren er tavs.

Har det noget med den fordoblede RAM at gøre, tror du, eller er det
strømforsyningen? MB'en bliver jo noget varm under bunden i øverste
venstre hjørne. Det kan da i hvert fald ikke være de fraværende
udetemperaturer ...

--
v.h.,
Mich.

Henrik Muenster (28-09-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Muenster


Dato : 28-09-07 20:54

On Fri, 28 Sep 2007 01:12:24 +0200, Mich Ottosen wrote
(in article <1i54lj9.16pyaho1jk2mmuN%Mich@noget.invalid>):

> Hvordan kan det være, at blæseren kører meget mere nu, end tidligere
> (med de færre RAM)? Sent i eftermiddag startede jeg en flok programmer
> (14 tror jeg nok), blæseren var tavs - og der var ingen badebold
> (hurra).
>
> Nu sidder jeg med Suppen, Mail og et enkelt program (+Dashboard, som
> tilsyneladende er uslukkeligt?), og maskinen spinder op 5.000 til 6.000
> omdrejninger. Og så kører blæseren. Det kommer periodevist, lige nu er
> den nede på sølle 1803 omdrejninger og blæseren er tavs.
>
> Har det noget med den fordoblede RAM at gøre, tror du, eller er det
> strømforsyningen? MB'en bliver jo noget varm under bunden i øverste
> venstre hjørne. Det kan da i hvert fald ikke være de fraværende
> udetemperaturer ...

Jeg bemærkede ikke, at blæseren begyndte at køre mere på min, da jeg
opgraderede RAM. Blæseren kører nu en hel del, så det er bestemt ikke fordi,
min er tavs som en iBook. Teoretisk vil mere RAM vel bruge mere strøm og
danne mere varme. Til gengæld bliver harddisken måske skånet noget, hvis det
ellers gør en forskel. Jeg har installeret programmet smcFanControl, som man
kan bruge til at regulere blæseren. Det har jeg nu ikke gjort, men jeg har
det tændt, for så får man temperatur og blæserhastighed oppe i menulinien, så
man hele tiden kan holder øje med computeren. Min ligger altid og lurer lige
under de 60 grader, hvor blæseren begynder at gå op i fart. Så snart jeg
overfører filer, ser film eller laver det mindste ud over at skrive, går
temperaturen op, og blæseren stiger i hastighed. Det er endda, når min
MacBook står hævet på i iCurve fod, så der er masser af fri luft under
bunden.
--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Mich Ottosen (29-09-2007)
Kommentar
Fra : Mich Ottosen


Dato : 29-09-07 23:30

Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:

Tak for svar, Henrik.

> Jeg bemærkede ikke, at blæseren begyndte at køre mere på min, da jeg
> opgraderede RAM.

Det var tilsyneladende osse kun et overgangsfænomen. I det første døgn
tid eller så. Nu er den tavs igen. Dejligt. Men jeg har heller ikke
noget overflødigt åbent (overflødige programmer).
SOm jeg har skrevet i en anden tråd ang. defekt batteri, har jeg en
stækr mistanke til, at det strømforsyningen i øverste vednstre hjørne,
som giver meget varme. Puteren er ret varm lige under strømforsyningen.


> Blæseren kører nu en hel del, så det er bestemt ikke fordi,
> min er tavs som en iBook. Teoretisk vil mere RAM vel bruge mere strøm og
> danne mere varme. Til gengæld bliver harddisken måske skånet noget, hvis det
> ellers gør en forskel. Jeg har installeret programmet smcFanControl, som man
> kan bruge til at regulere blæseren. Det har jeg nu ikke gjort, men jeg har
> det tændt, for så får man temperatur og blæserhastighed oppe i menulinien, så
> man hele tiden kan holder øje med computeren. Min ligger altid og lurer lige
> under de 60 grader, hvor blæseren begynder at gå op i fart. Så snart jeg
> overfører filer, ser film eller laver det mindste ud over at skrive, går
> temperaturen op, og blæseren stiger i hastighed.

Jeg skal kigge på den Fan Control. Mon den er opfundet _efter_, at
udtrykket "that's what happens when shit hits the fan" ?

>Det er endda, når min
> MacBook står hævet på i iCurve fod, så der er masser af fri luft under
> bunden.

Sådan er vi jo (heldigvis?) forskellige. Du bruger den der fancy ting,
jeg bruger et par halve vinpropper Men det er selvfølgelig ikke så
elegant.

--
v.h.,
Mich.

Mich Ottosen (30-09-2007)
Kommentar
Fra : Mich Ottosen


Dato : 30-09-07 22:16

Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:

>Jeg har installeret programmet smcFanControl, som man
> kan bruge til at regulere blæseren. Det har jeg nu ikke gjort, men jeg har
> det tændt, for så får man temperatur og blæserhastighed oppe i menulinien, så
> man hele tiden kan holder øje med computeren. Min ligger altid og lurer lige
> under de 60 grader, hvor blæseren begynder at gå op i fart.

Hjerteligt tak for henvisningen, den er sørme rar at have. Men det er
godt nok nogle små typer, den manifesterer sig med. Lige nu melder den
48 grader. Men det er da vist ikke udetemperaturen (godt nok for det)

Det er fint at have den i menulinien. Jeg har en anden fætter i
Dashboardet, men det her er mere praktisk, synes jeg.

Jeg har ikke prøvet at manipulere med blæserhastigheden.

--
v.h.,
Mich.

Lyrik (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 24-09-07 10:41

On Sun, 23 Sep 2007 23:30:42 +0200, Mich Ottosen <Mich@noget.invalid>
wrote:

> Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:
>
>> http://www.luen.dk/macbookhvilken.mov
>>
>
> Tak for linket, Jens. Men det er da vist den kedeligste film, jeg har
> set Jo, jeg så godt, at Marcel Marceau døde i dag (i går?), men
> alligevel: en stum film?
>
> Billedet er osse for stort til min skærm, som kører 1172x720.
>
> Er det en actionfilm? Med cursoren i hovedrollen som kinesisk
> spradebasse, der svæver over tagene "å sår'n" (trademark: Th. med
> frillerne).
>
> Så det med generationerne er jeg ikke blevet meget mere klar på, men det
> betyder måske heller ikke noget som helst m.h.t. Ramklodserne (se min
> egen korrektion). Men OK, jeg er da nysgerrig. Hvordan identificerer man
> sin maskine?
>
................
Nå så laver jeg en ny, måske bedre film?:
http://www.luen.dk/hvaforen.mov

Håber den er bedre..


--
Hilsen Jens Erik Bech
lyrik@heaven.dk

Mich Ottosen (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Mich Ottosen


Dato : 24-09-07 18:16

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> http://www.luen.dk/hvaforen.mov

Tak for underholdningen (og instruktionen), fint og pædagogisk.

Og, jo, jeg kendte godt til brugen af Om denne Mac, men synes ikke, at
det sagde ret meget, men ser dog, at der står "MacBook2,1". Er det så en
MacBook2 (hvad er det?), og er ,1 tegn på 1.generation?. Eller ... jeg
er stadig meget i tvivl.

--
v.h.,
Mich.

Morten Reippuert Knu~ (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 24-09-07 12:48

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:
> Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> > http://www.luen.dk/hvaforen.mov

> Tak for underholdningen (og instruktionen), fint og pædagogisk.

> Og, jo, jeg kendte godt til brugen af Om denne Mac, men synes ikke, at
> det sagde ret meget, men ser dog, at der står "MacBook2,1". Er det så en
> MacBook2 (hvad er det?), og er ,1 tegn på 1.generation?. Eller ... jeg
> er stadig meget i tvivl.

Der er ingen forskel på rammen til de to macbook varianter. Begge
bruger 667Mhz men kan ogsp køre med 533Mhz.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Henrik Muenster (24-09-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Muenster


Dato : 24-09-07 22:48

On Sun, 23 Sep 2007 22:17:13 +0200, Mich Ottosen wrote
(in article <1i4wyng.fe94521o9bkukN%Mich@noget.invalid>):

> 2nd Generation
> MacBook (Late 2006) Intel Core 2 Duo
> 1.83GHz MA699LL/A, 2.0GHz MA700LL/A, 2.0GHz MA701LL/A"
>
> Maskinen er købt i januar 2007, det er en 2 GHz, men det giver så vidt
> jeg kan se fire muligheder (?). Men hvordan kan jeg afgøre om min
> maskine er 2. eller 3. generation?
>
> Den er jo jævnaldrende med din, Henrik Münster, hvordan afgjorde du det
> generationsspørgsmål? I systemprofilen kan jeg ikke hitte noget.
> Tidligere var der noget med, at man ud fra serienummeret kunne aflæse
> produktionstidspunktet. Men det serienummer, der står på fakturaen er
> intetsigende.

Min er en MA701DK/A. Det ser man på den papkasse, man får computeren i. Du
smider da vel ikke Apples flotte papkasser ud? Jeg tror også, det står i
batterirummet, men da min lige nu står tændt med ekstern skærm og et hav af
ledninger, er jeg ikke vild med at tage batteriet ud.

> De RAMklodser, der sidder i maskinen er 2x512 MB 667MHz DDR2 SDRAM. Det
> er for lidt (= for meget badebold). Tænker på at skifte dem begge til
> maskinens maksimum = 2z1GB. Kingston - men hvad var det nu deres bedste
> RAM hedder, det er ikke ValueRam, så vidt jeg har forstået.
>
> Jeg synes edbpriser er uoverskuelig, tilgengæld er Apples anvisning på:

Jeg købte de Kingston KTA-MB667/1G , du nævner et andet sted. Det er ikke
valueRAM, men den "fine" RAM, der er testet på MacBook. De er godt nok blevet
billige. Jeg gav vist kr. 1180,- for to klodser på 1 GB hver, og det var
billigt i forhold til prisen, da jeg købte computeren kort forinden. Jeg var
så heldig, at min svigerinde havde købt den billigste MacBook med 512 MB RAM.
Jeg kunne så forære hende de gamle RAM-klodser, så hun fik 1 GB RAM i sin.
Jeg kan nok ikke sige, at jeg kunne glæde hende med dem, for hun mærker
såmænd nok ikke forskel.
   Ellers har Per Rønne ret i, at man lige så godt kan få 2 GB RAM i sin
MacBook. Min blev helt kvalt med 1 GB RAM i en grad, som min gamle TiBook
ikke blev. Med 2 GB RAM blev der virkelig løsnet op for at køre med mange
programmer etc. Jeg ved ikke, om en Intel-Mac kræver mere RAM end en G4, men
der føles sådan. Det kan selvfølgelig også skyldes, at MacBook skal bruge
noget RAM til grafik.
--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Mich Ottosen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Mich Ottosen


Dato : 25-09-07 00:09

Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:


> Min er en MA701DK/A. Det ser man på den papkasse, man får computeren i. Du
> smider da vel ikke Apples flotte papkasser ud?

Nej, da, den er så flot, at den kom op at stå på en boghylde. Men Kranen
har jo falkeøjne, så nu er den sat i kælderen. Øv.
> Jeg tror også, det står i
> batterirummet, men da min lige nu står tændt med ekstern skærm og et hav af
> ledninger, er jeg ikke vild med at tage batteriet ud.

Det mener jeg ose at huske, men jeg skal heller ikke lukke og afmontere
for at se om min en MA701DK/A - det eneste jeg kan tyde er DK, men det
er måske osse tvivlsomt? Jeg hader de der koder.

> Jeg købte de Kingston KTA-MB667/1G , du nævner et andet sted. Det er ikke
> valueRAM, men den "fine" RAM, der er testet på MacBook. De er godt nok blevet
> billige. Jeg gav vist kr. 1180,- for to klodser på 1 GB hver, og det var
> billigt i forhold til prisen, da jeg købte computeren kort forinden. Jeg var
> så heldig, at min svigerinde havde købt den billigste MacBook med 512 MB RAM.

Jeg er glad for at høre dig sige (=skrive, når det er Suppesnak), at det
er den "fine" RAM. Som du kan se i den anden (gen)åbnede tråd med RAM
til _en_ MacBook, så har jeg allerede bestilt til en samlet pris på kr.
598,- Det er da til at komme i nærheden af, ik'?
Til gengæld har du så haft glæde af de flere RAM siden vinteren 07
(januar 07?). Jeg har kigget meget mere på badebolden, end du har - men
det var så osse det mest sommerlige, jeg har oplevet i år

> Jeg kunne så forære hende de gamle RAM-klodser, så hun fik 1 GB RAM i sin.
> Jeg kan nok ikke sige, at jeg kunne glæde hende med dem, for hun mærker
> såmænd nok ikke forskel.

Hun blev da fremskrevet med RAM. Kan hun virkelig ikke mærke det?

> Ellers har Per Rønne ret i, at man lige så godt kan få 2 GB RAM i sin
> MacBook. Min blev helt kvalt med 1 GB RAM i en grad, som min gamle TiBook
> ikke blev. Med 2 GB RAM blev der virkelig løsnet op for at køre med mange
> programmer etc. Jeg ved ikke, om en Intel-Mac kræver mere RAM end en G4, men
> der føles sådan. Det kan selvfølgelig også skyldes, at MacBook skal bruge
> noget RAM til grafik.

Min MB har ikke været helt kvalt, men jeg har skullet nuke nogle åbne
programmer, når der kom "sommersignal". Det er lidt surt, når man har
nogle "det-skal-jeg-huske-filer" åbne. Jeg er naturligvis lidt OBS på,
hvilke programmer, der kræver meget RAM. Men når jeg arbejder i
Photoshop (engang imellem), så lukker jeg noget andet ned. Måske er det
noget med, at MB'en skal bruge RAM til grafik (det har Morten Shimano
Knudsen vist gjort opmærksom på et sted?).
Det glæder mig at høre, at din gamle TiBook ikke blev kvalt i samme
grad. Du har den altså i funktion endnu? Min gamle 550Mhz, der ældre,
kører skam osse endnu, som reservemaskine. Den står her ved siden af, og
er ladt Jeg er/var meget glad for den maskine, men den er ikke helt
så bærbar, som den nye 13", der kommer meget mere rundt i verden.
Mærkeligt, at de få tommer betyder så meget. Men igen, hr.
brevkassesoktor, det _er_ jo ikke størrelsen, det er gørelsen, det
kommer an på. Se, der har du en analogi til din motorbrevkasse (tak
for snakken der ovre i den anden tråd)

Det blev så til noget personligt snak, men jeg håber, at der er andre
læsere, der kan bruge vores erfaringer.

--
v.h.,
Mich.

Henrik Muenster (27-09-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Muenster


Dato : 27-09-07 23:03

On Tue, 25 Sep 2007 01:08:58 +0200, Mich Ottosen wrote
(in article <1i4z0t9.163o1ha1it8awnN%Mich@noget.invalid>):

> Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:
>
>> Jeg kunne så forære hende de gamle RAM-klodser, så hun fik 1 GB RAM i sin.
>> Jeg kan nok ikke sige, at jeg kunne glæde hende med dem, for hun mærker
>> såmænd nok ikke forskel.
>
> Hun blev da fremskrevet med RAM. Kan hun virkelig ikke mærke det?

Hun er en af den slags brugere, der kun tænder computeren, når hun skal bruge
den. Hun bruger så Mail eller Safari og lukker sikkert programmerne, når hun
har brugt dem. Det er altså ikke den mest belastende brug. Jeg tror ikke, hun
mærker den store forskel. Hun kom fra en iMac 233 med 192 MB RAM og Mac OS X
10.3. Den kørte faktisk meget godt med ovenstående brug.

> Det glæder mig at høre, at din gamle TiBook ikke blev kvalt i samme
> grad. Du har den altså i funktion endnu?

Børnene er glade for den. Så har de en computer hver. De spiller jo World of
Warcraft. Det sker jævnligt, at de har en kammerat på besøg, som har en
konto. Så kan de logge ind på hans konto på den ene computer og deres egen på
den anden. Jeg er så nærig, at de må dele en World of Warcraft-konto
Det har ellers været lidt bøvlet at holde liv i den. Først måtte jeg skaffe
et batteri, og jeg kunne kun finde et uoriginalt på nettet. Det var til
gengæld billigt (kr. 799,-). Så trådte en kammerats lillebror på stikket på
opladeren, og det lykkedes for dem at få knækket det midterste ben af i
stikket i computeren. Så måtte jeg ikke blot finde en oplader (den havde
Apple Store), men også et nyt stik til computeren. Heldigvis er der masser af
steder, man kan købe reservedele til Mac.

> Det blev så til noget personligt snak, men jeg håber, at der er andre
> læsere, der kan bruge vores erfaringer.

Antyder du, at vi er ældre og mere erfarne end de fleste her?
--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Morten Lind (30-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 30-09-07 19:33

Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:

> Antyder du, at vi er ældre og mere erfarne end de fleste her?

Hæ, hæ.....lidt selvindsigt er jo aldrig af vejen, vel?

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Morten Reippuert Knu~ (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 26-09-07 02:30

Henrik Muenster <spam@muenster.dk> wrote:

> Ellers har Per Rønne ret i, at man lige så godt kan få 2 GB RAM i sin
> MacBook. Min blev helt kvalt med 1 GB RAM i en grad, som min gamle TiBook
> ikke blev. Med 2 GB RAM blev der virkelig løsnet op for at køre med mange
> programmer etc. Jeg ved ikke, om en Intel-Mac kræver mere RAM end en G4, men
> der føles sådan. Det kan selvfølgelig også skyldes, at MacBook skal bruge
> noget RAM til grafik.

Applikationer under rosetta kræver MEGET ram 2-3x så meget som når de
samme applikationer afvikles på PPC.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Benne (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Benne


Dato : 25-09-07 16:49

On 2007-09-23 22:17:13 +0200, Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) said:

> Jo, jeg læste godt tråden for tre måneder siden. Men jeg er blevet
> forvirret på et højere plan. Har kigget indenfor hos Kingston, men der
> står noget kryptisk følgende:
>
> "(om typer?): MA254LL/A; MA255LL/A; MA472LL/A; MA699LL/A; MA700LL/A;
> MA701LL/A
>
>
> 13-inch MacBook models by generations:
>
> 1st Generation
> MacBook Intel Core Duo
> 1.83GHz MA254LL/A, 2GHz MA255LL/A, 2GHz MA472LL/A
>
> 2nd Generation
> MacBook (Late 2006) Intel Core 2 Duo
> 1.83GHz MA699LL/A, 2.0GHz MA700LL/A, 2.0GHz MA701LL/A"
>
> Maskinen er købt i januar 2007, det er en 2 GHz, men det giver så vidt
> jeg kan se fire muligheder (?). Men hvordan kan jeg afgøre om min
> maskine er 2. eller 3. generation?
>
> Den er jo jævnaldrende med din, Henrik Münster, hvordan afgjorde du det
> generationsspørgsmål? I systemprofilen kan jeg ikke hitte noget.
> Tidligere var der noget med, at man ud fra serienummeret kunne aflæse
> produktionstidspunktet. Men det serienummer, der står på fakturaen er
> intetsigende.
>
> De RAMklodser, der sidder i maskinen er 2x512 MB 667MHz DDR2 SDRAM. Det
> er for lidt (= for meget badebold). Tænker på at skifte dem begge til
> maskinens maksimum = 2z1GB. Kingston - men hvad var det nu deres bedste
> RAM hedder, det er ikke ValueRam, så vidt jeg har forstået.
>
> Jeg synes edbpriser er uoverskuelig, tilgengæld er Apples anvisning på:
>
> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303721
>
> meget overskuelig, men vil ikke printes ud, kun side 1 (i Safari/Camino)
> - mærkeligt.
>
> Hjælp modtages med kyshånd.

Kig forbi http://eshop.macsales.com/shop/apple/memory/
nu hvor dollar'en er lav...

Bendt


Mich Ottosen (25-09-2007)
Kommentar
Fra : Mich Ottosen


Dato : 25-09-07 20:58

Benne <blynge@mac.com> wrote:


>
> Kig forbi http://eshop.macsales.com/shop/apple/memory/
> nu hvor dollar'en er lav...

Tak for dit indspark, men jeg har allerede bestilt i DK 2x1GB til kr.
598,- Det synes jeg er en OK pris.
Varerne er afsendt i dag fra leverandøren, det er jo dejlig hurtigt.


--
v.h.,
Mich.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408887
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste