æ, ø og å i iWeb
Fra : steffen

Dato : 14-09-07 22:15

Såvidt jeg ved, er der en "bug" i iWeb '08, der gør det vanskeligt at
bruge æ, ø og å i navngivning af sider og undersider. Er det ikke
muligt at navngive en side med et æ, ø eller å i navigationslinjen og
så have siden til at hedde navnet uden æ, ø eller å i URL-adressen?

vh
Steffen

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-09-07 00:22

steffen <moestrup@gmail.com> wrote:

> [...]
> muligt at navngive en side med et æ, ø eller å i navigationslinjen og
> så have siden til at hedde navnet uden æ, ø eller å i URL-adressen?

Det tror jeg ikke. Det er vist også kun et problem, hvis man ikke lægger
sin side på .Mac. Jeg mener da bestemt, at jeg har sider med de
bogstaver uden problemer. Fænomenet er da heller ikke isoleret til
nyeste iWeb, men har hele tiden været der, har det ikke?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-09-07 08:14

On 2007-09-14 23:14:54 +0200, steffen <moestrup@gmail.com> said:

> [...]
> muligt at navngive en side med et æ, ø eller å i navigationslinjen og
> så have siden til at hedde navnet uden æ, ø eller å i URL-adressen?

Jeg har ingen problemer med æ ø å.
- David
--
Read my Mac blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-09-07 08:59

> [...]

> muligt at navngive en side med et æ, ø eller å i navigationslinjen og
> så have siden til at hedde navnet uden æ, ø eller å i URL-adressen?

ø,æ og å hører ikke hjemme i webdesign - uanset om du er på Mac, PC
eller Linux.

Titlen på et site kan sagtens hedde:

Øyvinds Æblehøst År 2007

men selve siden skal hedde:

oeyvinds-aeblehoest-aar-2007.html

som fx.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Muenster

Dato : 15-09-07 13:29

On Sat, 15 Sep 2007 09:59:24 +0200, Jesper Haaber Gylling wrote
(in article <1i4h7lp.o4w3b210bqvn3N%jesper@gylling.net>):

> ø,æ og å hører ikke hjemme i webdesign - uanset om du er på Mac, PC
> [...]

Det kan du sagtens sige, men sådan fungerer iWeb bare ikke. Det er et
"idiotsikkert" program, hvor alt er let, men hvor man ikke kan påvirke ret
meget. En side skal have et navn, som man naturligvis giver den. Det navn
dukker op i oversigten over siden, men det bruges også som filnavn på siden.
Så giver man siden et navn med æ, ø eller å, vil disse bogstaver også blive
brugt i filnavnet. Det giver ikke noget problem, så længe man bare lægger
sine sider på .Mac. Lægger man dem et andet sted, kan det åbenbart give
problemer.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-09-07 14:13

Henrik Muenster <henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> brugt i filnavnet. Det giver ikke noget problem, så længe man bare lægger
> sine sider på .Mac. Lægger man dem et andet sted, kan det åbenbart give

Så iWeb minder altså om noget PC noget, hvor man ikke behøver at
overholde standarderne - det er da komplet åndsvagt, da brugeren jo så
aldrig lærer hvad der er korrekt kode ??

Overhold nu de standarder !

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-09-07 16:05

In article <1i4hm79.4eswcgbol9q7N%jesper@gylling.net>, jesper@gylling.net
> [...]

> overholde standarderne - det er da komplet åndsvagt, da brugeren jo så
> aldrig lærer hvad der er korrekt kode ??

Der har skam også været en del kritik af iWeb, fordi det ikke overholder
standarderne. Lige præcis det her problem tror jeg nu mere skyldes, at
amerikanere ikke aner, at der findes andre sprog end engelsk. Mine
forældre har fortalt, at de slet ikke kan få nogen til at forstå, at vi
har umlaut over u'et i vores efternavn, når de er på ferie i USA. De kan
slet ikke skrive det på hotellerne og andre steder, hvor man skal opgive
navn.
--
Viele Gruße
Henrik Münster

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-09-07 17:33

On 2007-09-15 15:13:29 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) said:

> Så iWeb minder altså om noget PC noget, hvor man ikke behøver at
> overholde standarderne - det er da komplet åndsvagt, da brugeren jo så
> aldrig lærer hvad der er korrekt kode ??
>
> Overhold nu de standarder !

iWeb overholder xhtml 1.0 transitional noget så perfekt.
- David

--
Læs min Mac blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-09-07 17:55

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Så iWeb minder altså om noget PC noget, hvor man ikke behøver at
> overholde standarderne - det er da komplet åndsvagt, da brugeren jo så
> aldrig lærer hvad der er korrekt kode ??

Det er altså ikke brugeren der skal holde styr på det med korrekt kode
- det skal da bare virke.

Og det er da også umuligt i vore dage at holde styr på hvor man gør
selv for avancerede webguruer (bare spørg de stakler der skal
implementere det i praksis)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : steffen

Dato : 15-09-07 18:29

Tak for de mange gode svar. Hmm....jeg må vel hellere finde på en
anden titel til min underside så. Nogen der har gode synonymer for
"portræt" - altså som i den journalistiske genre, portrætartikel??

man kan vel ikke bare bare omdøbe html-filen efter redigering til
portraet.html og så ændre de steder, der linker til undersiden?
(ellers så vel iWeb måske også bare gøre det i navigationslinjen?)

/Steffen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 15-09-07 20:33

> [...]

> anden titel til min underside så. Nogen der har gode synonymer for
> "portræt" - altså som i den journalistiske genre, portrætartikel??

Portr&aelig;t

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.