Max længde på en variabel.
Fra : Jesper L Hansen

Dato : 13-07-01 01:33

Hej,

Hvis man nu engang har hentet en variabel fra en MySql db og kun skal
bruge de første 10 tegn derfra hvad gør man så ?
Jeg ved godt at man kan hente et antal tegn direkte i MySql via
SUBSTRING(variabel,1,10) , men hvis hele variabel'en er hentet hvad
gør man så ? Kan php sættes til med at vise de 10 første tegn af en
varabel ?

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-07-01 02:14

On Fri, 13 Jul 2001 02:33:07 +0200, Jesper L Hansen <lismoes@mail.dk>
wrote:

> [...]
>SUBSTRING(variabel,1,10) , men hvis hele variabel'en er hentet hvad
>gør man så ? Kan php sættes til med at vise de 10 første tegn af en

Hvis du altså vil gøre det fra PHP-siden:

print substr($variabel, 0, 10);

Du kan evt. overveje noget i stil med:

print (strlen($variabel > 10) ? substr($variabel,0,7)."..." :
$variabel);

.... der afkorter variablen og skriver "..." bagefter, hvis den er over
10 tegn, eller bare skriver hele variablen.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-07-01 02:15

"Jesper L Hansen" <lismoes@mail.dk> wrote in message
> Kan php sættes til med at vise de 10 første tegn af en
> varabel ?

Her kan du se hvad man kan med strenge:
http://php.net/strings

Der finder du bla. funktionen substr()
http://php.net/substr

substr -- Return part of a string
string substr (string string, int start [, int length])

echo 'De første 10 tegn: '.substr($variabel, 0, 10);

--
Mvh.

Niels Andersen