smb:// ?
Fra : Dude

Dato : 08-09-07 00:09

Jeg har fået en ftp adresse, hvor jeg gerne skulle kunne lægge nogle
filer, og oprette mapper, og den slags.

Normalt bruger jeg et ftp-program, men skal nu også finde ud af at kunne
gøre det uden et decideret ftp-program.

Er der ikke noget med at man så bruger smb://ipadressen ?

og i så fald, hvordan formulerer jeg så kommandoen?

Jeg har en ipadresse og et brugernavn og et password.

Mvh
John

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-09-07 02:20

In dk.edb.mac Dude <post@xxxx_mejlgade.dk> wrote:

[...]

> Normalt bruger jeg et ftp-program, men skal nu også finde ud af at kunne
> gøre det uden et decideret ftp-program.

Hvorfor kan du ikke blot bruge et ftp-program?

[...]

--
| Jonas @ 53.20, 6.15 | <http://blog.verture.net/> |

You moved your mouse. Windows needs to be restarted in order for the
changes to take effect. Do you want to restart your computer now?

Fra : Bruno

Dato : 08-09-07 03:19

Dude wrote:
> [...]
> filer, og oprette mapper, og den slags.
>
> Normalt bruger jeg et ftp-program, men skal nu også finde ud af at kunne

Der er FTP funktionalitet indbygget i bl.a. IE, men hvorfor ikke bare
bruge et FTP program - de fås gratis og er altså det mest brugervenlige
til FTP.

> Er der ikke noget med at man så bruger smb://ipadressen ?

Nej. Det er til lokalnet og en helt anden protokol.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-07 10:39

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Der er FTP funktionalitet indbygget i bl.a. IE, men hvorfor ikke bare
> bruge et FTP program - de fås gratis og er altså det mest brugervenlige
> til FTP.

som f.eks. Cyberduck

> Nej. Det er til lokalnet og en helt anden protokol.

Det er windows fildelings protokol

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 09-09-07 14:21

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Det er windows fildelings protokol

og jeg som troede det var for at forbinde til samba-server?!

jeg skriver stien på netværket, ex.:
smb://xxfil/<navn på mappe>
xxfil, da der vist er noget med en ghost.... før i tiden skrev jeg bare
den alm sti

--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-07 14:23

martinx@yzammentorp.org (Martin Ammentorp) writes:

> og jeg som troede det var for at forbinde til samba-server?!

SaMBa er opkaldt efter SMB-protokollen (Server Message Block).

http://www.samba.org/cifs/docs/what-is-smb.html

Burde de egentlig ikke dukke op af sig selv i netværksoversigten?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Dude

Dato : 08-09-07 10:39

Bruno wrote:

> Der er FTP funktionalitet indbygget i bl.a. IE, men hvorfor ikke bare
> bruge et FTP program - de fås gratis og er altså det mest brugervenlige
> til FTP.

John:
Nå, - jeg tænkte bare at det ikke kunne passe at det skulle være så
besværligt at lave noget regulært drag and drop på Mac'en. Når nu det er
så nemt i f.eks IE på Pc.

Grunden til at jeg gerne ville undgå at skulle til at finde ftp software
frem, er at der er tale om en hel gruppe af forskellige mennesker, som
skal have adgang til FTP serveren.
De fleste af dem er PC'brugere og et par stykker er Mac-brugere.

Jeg selv (Mac) bruger mit FTP program - men det ville bare have været
fedt hvis jeg kunne sige til Mac brugerne at de "bare lige skal gøre
sådan her". Fremfor at jeg skal bede dem om at hente software først, som
så skal installeres, og de skal overbevises om at jeg ikke gør noget
farligt ved deres computer, og de skal bruge nogle uger til at brokke
sig over at de altså ikka kan finde ud af at bruge det der nye software.

MEN, hvis det er eneste mulighed, - så beder jeg dem om at installere
ftp-software.

Mit eget FTP program er købe-software. Kan I nævne nogle navne på noget
ftp software, som er meget nemt og tydeligt at bruge, og som er gratis?

Mvh
John

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-07 10:56

Dude <post@XxXx_mejlgade.dk> writes:

> Nå, - jeg tænkte bare at det ikke kunne passe at det skulle være så
> besværligt at lave noget regulært drag and drop på Mac'en. Når nu det
> er så nemt i f.eks IE på Pc.

Jeg mener bestemt man kan mounte et ftp dir, således at man kan hente
fra det. Æble K. Om man kan lægge filer på det er jeg i tvivl om.

Ellers er WebDAV fortrinligt understøttet i både Mac og IE.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-07 04:40

> Jeg mener bestemt man kan mounte et ftp dir, således at man kan hente
> fra det. Æble K. Om man kan lægge filer på det er jeg i tvivl om.

Det kan du desværre ikke ..

/thomas

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-09-07 12:54

> [...]

> Grunden til at jeg gerne ville undgå at skulle til at finde ftp software
> frem, er at der er tale om en hel gruppe af forskellige mennesker, som

Du kan installere software på serveren så de alle kan bruge det gennem
en browser. Andreas Haugstrup har skrevet et fornemt PHP-script (File
Thingie) der kan bruges til det formål:

<http://www.solitude.dk/filethingie/>

[...]

> Mit eget FTP program er købe-software. Kan I nævne nogle navne på noget
> ftp software, som er meget nemt og tydeligt at bruge, og som er gratis?

Cyberduck er nemt, og ganske gratis:

<http://cyberduck.ch/>

--
| Jonas @ 53.20, 6.15 | <http://blog.verture.net/> |

"Ford, you're turning into a penguin. Stop it!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-07 12:18

Dude <post@xxxx_mejlgade.dk> wrote:

> Nå, - jeg tænkte bare at det ikke kunne passe at det skulle være så
> besværligt at lave noget regulært drag and drop på Mac'en. Når nu det er
> så nemt i f.eks IE på Pc.

Det kan du godt men finder's ftp klient er readonly dvs du kan kun
downloade ikke oploade fra finder.

MSIE's ftp klient er iøvrigt ikke ligefrem den niceste på denne jord,
serveradmin'en er i mange tilfælde nød til at fortage krumspring for
at kunne servicere MSIE.

> Mit eget FTP program er købe-software. Kan I nævne nogle navne på noget
> ftp software, som er meget nemt og tydeligt at bruge, og som er gratis?

"Cyberduck" til GUI, "ftp" til CLI (er allerede installeret).

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-09-07 17:40

> [...]

> og i så fald, hvordan formulerer jeg så kommandoen?
>
> Jeg har en ipadresse og et brugernavn og et password.

Command k, skrive så

smb://ip-adresse (sommetider skal man bruge computernavn)

i feltet og tryk på knappen Connect.