Når man starter en Mac.....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-07 14:27

...Kommer der på OS 7.x-9.x den berømte glade Mac eller en floppy med et
blinkende spørgsmålstegn. På OS X kommer der et kedeligt gråt æble eller
et kedeligt gråt indkørsel forbudt skilt. - Alt afhængigt af, om der er
et bootbart system eller ikke...

Vi er nogle stykker, der har spekuleret os både gule og grønne over, -
om det er muligt at 'udskifte' de kedelige OS X startsymboler med noget
mere ...hm... 'tidssvarende / pænt, - om man så må sige.

- Kan man i det hele taget ændre disse symboler/billeder?

- Hvor ligger resourcerne til dem i OS X? - I OS 7.x-9.x ligger de jo i
'system' -> 'BootROM' -> resourcefilen 'pict', 'init' og 'mdef', og de
er ret lette at ændre/udskifte.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-07 17:08

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> - Kan man i det hele taget ændre disse symboler/billeder?

Det har man kunnet tidligere med lidt snilde. Under 10.4 tror jeg det
er røget ind som en del af kernen og så er det ikke lige til at
skifte.

Så på et tidspunkt en artikel om en der havde skiftet det på en
intelmaskine og det var ikke helt nemt. Hov, kom da i tanker om han
brugte et Atari logo og DET kendte google:

http://www.dribin.org/dave/blog/archives/2006/05/31/boot_image_intel/

Kan se der både står noget om PowerPC og Intel, så mon ikke der er det
du skal bruge?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-07 18:05

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det har man kunnet tidligere med lidt snilde. Under 10.4 tror jeg det
> er røget ind som en del af kernen og så er det ikke lige til at
> skifte.

Ja, det er også det, jeg mindes...

> [...]
>
> http://www.dribin.org/dave/blog/archives/2006/05/31/boot_image_intel/
>
> Kan se der både står noget om PowerPC og Intel, så mon ikke der er det

Det ser faktisk ikke så tosset ud, - bortset fra, det gerne måtte være i
farver - fx. det go'e gamle regnbuefarvede æble... - Eller fx. nu en
rigtig plettet leopard.

Ved en hurtig skimning af teksten, så jeg også, at der var både
tabelopstilling m.m. til ind-kompilering i kerne, - meeeen - jeg tror nu
nok, at jeg skal holde fingrene væk fra det med mit manglende syn.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-07 18:24

> [...]

> tabelopstilling m.m. til ind-kompilering i kerne, - meeeen - jeg tror
> nu nok, at jeg skal holde fingrene væk fra det med mit manglende

Jeg ved godt det ikke er særligt sjovt, men nu skal du jo heller ikke
gøre det værre end det er - er det ikke "kun" nedsat syn du har?

Ellers er det tiden til en førerhund der kan trykke på en museknap.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-07 18:34

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg ved godt det ikke er særligt sjovt, men nu skal du jo heller ikke
> gøre det værre end det er - er det ikke "kun" nedsat syn du har?

Joooe næsten da..., men det er da også galt nok, hvis man kommer til at
skrive m istedet for n. - Jeg mangler faktisk det meste af det yderste
led på min højre pegefinger. - Det giver af og til lidt problemer med de
taster, som normalt betjenes af netop højre pegefinger...

> Ellers er det tiden til en førerhund der kan trykke på en museknap.

- Jeg har hørt om en kat, der kunne 'betjene' et tastatur, men
aldrig om en vovse. - Ku' være, jeg skulle prøve at opdrage mine to
'piger' - Dunja og Victoria til det.

mvh. Erik Richard

PS. Dunja og Victoria er to ualmindeligt dejlige boxer-piger.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-09-07 17:09

> [...]
>
> - Hvor ligger resourcerne til dem i OS X? - I OS 7.x-9.x ligger de jo i
> 'system' -> 'BootROM' -> resourcefilen 'pict', 'init' og 'mdef', og de

Hæ, hæ.....er du ved at få for megen tid tilovers, Erik? Tænd maskinen,
gå ud at sætte kaffe over, og så opdager du aldrig "disse
symboler/billeder".

Tilgiv mig min interruption

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-07 17:44

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Hæ, hæ.....er du ved at få for megen tid tilovers, Erik? Tænd maskinen,
> gå ud at sætte kaffe over, og så opdager du aldrig "disse
> symboler/billeder".

Du må ikke glemme at Erik ynder - som mig - at maksimere hardwares
levetid, og disse ældre tingester er ganske enkelt længere tid om
det. Derfor vil det ikke være nok at sætte kaffe over, men måske at
flyve til Columbia efter kaffe.

> Tilgiv mig min interruption

Vi har jo luret du har ferie - det er bare om at nyde at du har tid
til at skrive indlæg...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 04-09-07 18:04

> [...]
> levetid, og disse ældre tingester er ganske enkelt længere tid om
> det. Derfor vil det ikke være nok at sætte kaffe over, men måske at

Nå ja, det er da også rigtigt, undskyld min manglende indsigt Iøvrigt
har jeg smagt den bedste kaffe nogensinde i lufthavnen i Bogota i 1981.
Dén fik vi som kompensation, fordi flyveren måtte returnere, da den
havde motorfejl

> Vi har jo luret du har ferie - det er bare om at nyde at du har tid
> til at skrive indlæg...

Hæ, ja, og så må haven vente

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-07 18:22

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Nå ja, det er da også rigtigt, undskyld min manglende indsigt Iøvrigt

Jamen, det er jo derfor vi er her, du akolyt.

> har jeg smagt den bedste kaffe nogensinde i lufthavnen i Bogota i 1981.
> Dén fik vi som kompensation, fordi flyveren måtte returnere, da den
> havde motorfejl

Det var vel også til at leve med. Det var straks værre at lande i
utide uden motor. Er pt strandet et sted hvor de åbenbart mener at
kaffe laves fra pulver og kun det - heldigvis dog ikke fra en
pulverslukker. Ikke noget at skrive hjem om da.

> Hæ, ja, og så må haven vente

Kan anbefale skvalderkål, nemt at holde, og pynter i en salat.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 04-09-07 19:00

> Jamen, det er jo derfor vi er her, du akolyt.

Hmm.....er det danske ord for langt at skrive

> [...]
> kaffe laves fra pulver og kun det - heldigvis dog ikke fra en
> pulverslukker. Ikke noget at skrive hjem om da.

Uha da - selvom der faktisk _findes_ rimelig pulverkaffe.

> Kan anbefale skvalderkål, nemt at holde, og pynter i en salat.

Tak, tak......har masser - udgør et forbavsende godt bunddække.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-07 19:10

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Hmm.....er det danske ord for langt at skrive

"Laveste grad af præstelærling", ja, det kan du jo se.

Du skal jo huske man skal have alle konnotationerne med.

> Uha da - selvom der faktisk _findes_ rimelig pulverkaffe.

Joda, bare ikke her. Og heller ingen Mac'er, øv.

> Tak, tak......har masser - udgør et forbavsende godt bunddække.

Og i løbet af et par år springer det i skov, og så har du pludselig en
gammel egeskov.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 04-09-07 19:24

> "Laveste grad af præstelærling", ja, det kan du jo se.

Pladder, det betyder bonkammerat, følgesvend, medhjælper og ja, lærling
- skide grækerfantast

> Joda, bare ikke her. Og heller ingen Mac'er, øv.

Hvad mangler du da?

> Og i løbet af et par år springer det i skov, og så har du pludselig en
> gammel egeskov.

Det vil jeg glæde mig til - holder _meget_ af eg.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-07 19:39

> Pladder, det betyder bonkammerat, følgesvend, medhjælper og ja, lærling
> - skide grækerfantast

Som sagt, konnotationerne er vigtige, og på dansk er der den overtone
af kirkelighed, der jo er passende i denne gruppe.

> Hvad mangler du da?

Luksuskaffe, serveret af nuttede stewardesser der ikke har andet at
lave end at tage sig af mig.

Men det bliver nok ikke lige nu... Suk suk.

> Det vil jeg glæde mig til - holder _meget_ af eg.

Jeg er lidt bekymret for hvilken lekture du bruger som kogebog i dit
husmoderstudie. Henkogt eg?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 04-09-07 19:51

> Som sagt, konnotationerne er vigtige, og på dansk er der den overtone
> af kirkelighed, der jo er passende i denne gruppe.

Hæ, hæ.....

> Luksuskaffe, serveret af nuttede stewardesser der ikke har andet at
> lave end at tage sig af mig.
>
> Men det bliver nok ikke lige nu... Suk suk.

Nåej, hvor er det synd - jeg føler med dig.....Tag med til Prag i
efterårsferien, så ka´ det være......????

> Jeg er lidt bekymret for hvilken lekture du bruger som kogebog i dit
> husmoderstudie. Henkogt eg?

Næh, jeg brygger brændevin på min en. Eller sagt ærligt: Jeg kunne godt
tænke mig at prøve

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-07 22:03

Morten Lind wrote:

> Hæ, hæ.....

Så, så, må vi be' om kammertonen..

> Nåej, hvor er det synd - jeg føler med dig.....Tag med til Prag i
> efterårsferien, så ka´ det være......????

Det går ikke, - det siges, at tjekkisk øl kan være hårdtslående.

> Næh, jeg brygger brændevin på min en. Eller sagt ærligt: Jeg kunne godt
> tænke mig at prøve

Hm, efter sigende skulle en bjæsk lavet på grønne agern være en rigtig
kradser...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-10-07 03:47

> Hæ, hæ.....

Ikke gnække på hellig jord, fy!

> Nåej, hvor er det synd - jeg føler med dig.....Tag med til Prag i
> efterårsferien, så ka´ det være......????

Det kan jeg vist ikke nå nu. Men jeg har været et par smut i Holland,
og der var nogen ganske nuttede stewardesser. De var desværre mere
interesserede i at servere kaffe for de andre også end at dvæle i mit
udsyn. Måske næste gang....

> Næh, jeg brygger brændevin på min en. Eller sagt ærligt: Jeg kunne godt
> tænke mig at prøve

Du må gå på aftenskole: Finere Bjesktilberedning for mænd.

De har sikkert en del gode tips og tricks.

Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Morten Lind

Dato : 22-10-07 19:09

> Ikke gnække på hellig jord, fy!

Rigtigt, skal aldrig gentage sig

> [...]
> og der var nogen ganske nuttede stewardesser. De var desværre mere
> interesserede i at servere kaffe for de andre også end at dvæle i mit

......håbet er lysegrønt, ja?

> Du må gå på aftenskole: Finere Bjesktilberedning for mænd.

Muligvis - er dog ikke sikker på, den originale Genevéropskrift er
tilgængelig, men muligvis et forsøg værd?

> De har sikkert en del gode tips og tricks.

Tjaeh, måske med andre ingredienser end enebær?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-07 21:35

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> "Laveste grad af præstelærling", ja, det kan du jo se.

Altså det, der på dansk hedder en studiosus theologiae.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-09-07 21:40

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Altså det, der på dansk hedder en studiosus theologiae.

Pas på med at sige den slags ting - nu kommer Morten og tamper dig med
Nudansk ordbog og spørger hvor det står!

(OG kalder dig latino!)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-07 22:08

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Pas på med at sige den slags ting - nu kommer Morten og tamper dig med
> Nudansk ordbog og spørger hvor det står!
>
> (OG kalder dig latino!)

- Det var nok bedre, han fandt frem til Goldberg istedet for...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-07 18:22

> [...]
> levetid, og disse ældre tingester er ganske enkelt længere tid om
> det. Derfor vil det ikke være nok at sætte kaffe over, men måske at

Så skal det godt nok være med en super-super supersonisk fly, hvis det
skal nås. - Min lille Dunja dual 1ghzz starter på 15 sek., og
MusicMonster, der endnu ikke er solgt, starter på 8 sek.. Den
'langsomste' er min beige G3/1133mhz AV, der er pumpet op med en OS
9.2.2 på +700mb. - Den starter på 22 sek.

Men du har ret. - Jeg kan godt lidt at optimere, hvor optimeres kan -
både i hard- og software...

> Vi har jo luret du har ferie - det er bare om at nyde at du har tid
> til at skrive indlæg...

- Og så har han jo også tid til at lege med al det gamle grej, han har
hentet hos Per.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 04-09-07 19:04

> - Og så har han jo også tid til at lege med al det gamle grej, han har
> hentet hos Per.
>
> mvh. Erik Richard

Hæ, nu var det jo skærme, jeg hentede, så de er pro tempus på lager -
næh, jeg prøver såmænd at få færdiggjort tøsernes hus.

De er vokset ud af det gamle, så jeg har bygget et nyt - det mangler dog
den sidste finish(afdækninger m.v.).

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-07 18:10

Morten Lind wrote:

> Hæ, hæ.....er du ved at få for megen tid tilovers, Erik?

Nja, indimellem kan jeg jo godt li' at lege lidt.

> Tænd maskinen, gå ud at sætte kaffe over, og så opdager du
> aldrig "disse symboler/billeder".

Ha! - Det går jo så stærkt, at man næsten ikke kan nå at rejse sig.

> Tilgiv mig min interruption

Bare rolig, jeg skal nok komme efter dig en anden gang.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 04-09-07 19:06

> Bare rolig, jeg skal nok komme efter dig en anden gang.
>
> mvh. Erik Richard

Godt så, som I siger i det jydske(jyske)

M.