Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tvinge en speedlite til at fyre af?
Fra : Nicolai

Dato : 13-11-07 22:28

Jeg har lidt problemer med at tvinge min nye speedlite til at affyre
(tvunget)

Selv i lavt lys foretrækker kameraet 15 secs lukketid - hvor ligger fejlen
og findes der en "tvungen trigger" ?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-11-07 22:38

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in message
> Jeg har lidt problemer med at tvinge min nye speedlite til at affyre
> (tvunget)

Hvilket kamera og speedlite model ?

> Selv i lavt lys foretrækker kameraet 15 secs lukketid - hvor ligger fejlen
> og findes der en "tvungen trigger" ?

Hvordan har du indstillet kameraet og flashen ?

Lyser flashen overhovedet op ?

Hvis man indstiller kameraet på Av (blænde priorieteret) og flashen på
automatik, kan man sagtens opnå en lang lukketid, fordi kameraet prøver at
balancere med det eksisterende lys.

Hvis du stiller kameraet på P vil det (typisk) stille lukketiden mellem 1/60
sek og 1/250 sek (flash synk).
Hvis du stiller kameraet på M vil du kunne stille blænde og lukketid som du
vil, og flasen vil prøve at lyse tilstrækkeligt.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Nicolai

Dato : 13-11-07 22:40

> Hvilket kamera og speedlite model ?

400d (40D om få dage) og en Speedlite 580 II

> Hvordan har du indstillet kameraet og flashen ?
P og ETTL

> Lyser flashen overhovedet op ?
Ja, og den fyrer fint af ved testknap.

> [...]
> balancere med det eksisterende lys.
>
> Hvis du stiller kameraet på P vil det (typisk) stille lukketiden mellem

Selv på P valgte den før 15secs lukketid og ingen flash. Tyder det på en
dårlig forbindelse til den?

Findes der ikke en tvungen?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-11-07 22:54

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Selv på P valgte den før 15secs lukketid og ingen flash. Tyder det på en
> dårlig forbindelse til den?

Det tyder på en eller anden form for defekt

Lyser flashen op i søgeren, når den er ladt op ?
Har du mulighed for at prøve på et andet kamera og en anden flash ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Brian Lund

Dato : 14-11-07 07:59

> [...]
> Ja, og den fyrer fint af ved testknap.

> Selv på P valgte den før 15secs lukketid og ingen flash. Tyder det på en

Hvad du mener med "tvungen" forstår jeg ikke!
Men mit 350D låser sig til max 1/60 sekund i P, min lukkertid er synk
hastigheden altså 1/200 s, så den ligger der imellem. Det gør den iøvrigt
ved både den interne og min eksterne Sigma 500 Super.

Hvis du bruger din interne, låser den sig så til 1/60-1/200 eller går den
også op på lange lukkertider? Hvis den også tager lange lukkertider med den
interne kunne det måske være en custom funktion!?
Hvis ikke, ja så vil jeg mene der er en løs forbindelse et sted, prøv først
at rense kontakerne på kameraet og flashen, inden du sender nogen af delene
til reperation.

Brian

Fra : Nicolai

Dato : 14-11-07 09:35

> Hvad du mener med "tvungen" forstår jeg ikke!

Jeg savner bare at kunne bestemme om den skal fyre eller ej. Ergo at sige,
fyr uanset!

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-11-07 09:44

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg savner bare at kunne bestemme om den skal fyre eller ej. Ergo at sige,
> fyr uanset!

Det gør den hvis du stiller kameraet på M, lukketiden 1/125 sek og tænder
for flashen indstillet på ETTL.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Brian Lund

Dato : 14-11-07 09:46

> Jeg savner bare at kunne bestemme om den skal fyre eller ej. Ergo at sige,
> fyr uanset!

Hvis den virker som den skal bør den fyre af hver gang, uanset lyset. Det
gælder i alle modes!
Det er altså standard at blitzen går af, uanset.

Brian

Fra : Nicolai

Dato : 14-11-07 17:50

> Hvis den virker som den skal bør den fyre af hver gang, uanset lyset. Det
> gælder i alle modes!
> Det er altså standard at blitzen går af, uanset.

Tak for det - så ved jeg at jeg har en fejl næste gang den driller