MB eller anden
Fra : Søren Kelly

Dato : 11-11-07 20:37

Hej alle har stillet næsten samme ? før

men giver det lige et skud mere

vi skal have en brugt bil med meget plads

Krav:

Plads til PA anlæg dvs højtaler 2stk (50x30x30) 2stk (100x40x40)en lille
kasse samt lidt stativer og et par guitarre
Diesel
0-100 km/t helst ikke under 15sec
over 160 km/t på toppen
min 14 Km/l ved pæn kørsel
ikke over 150k kr

kører iøjeblikket i en Jumpy 2.0 HDI 150HKish
og ca. 45k km pr år

har selv tænkt i MB 220 CDI, 250 eller en E290
med mange km på uret syns den er gude flot

men er de døde når de har kørt 400.000 km
Det er jo MB og hvad med alt det man hører om rust hvis ikke de er rustne
10-12 pr gammle bliver de det vel ikke lige pludselig

hvad siger i ?

Mvh Søren Kelly

Fra : Søren Kelly

Dato : 11-11-07 21:08

hovhov
fejl

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 12-11-07 00:16

> ikke over 150k kr

Det bliver nok en lidt ældre fætter til under 150k?

> kører iøjeblikket i en Jumpy 2.0 HDI 150HKish
> og ca. 45k km pr år

Du vil blive glad for en MB

> har selv tænkt i MB 220 CDI, 250 eller en E290
> med mange km på uret syns den er gude flot

Dét har du ret i...

> men er de døde når de har kørt 400.000 km
> Det er jo MB og hvad med alt det man hører om rust hvis ikke de er rustne
> 10-12 pr gammle bliver de det vel ikke lige pludselig

Næh, det tror jeg ikke. Der var noget bøvl mednoget rust på et tidspunkt,
men jeg er sikker på, at det blev fanget i de første par år. Min egen fra
2002 har fået skiftet et par døre på MB´s regning, og værkstedet har ikke
fundet noget siden da. Og du har helt sikkert ret i, at hvis det skulle være
én af de uheldige med rustproblemer, ville det allerede have været afsløret.
Men jeg er da heller ikke så sikker på, at problemet var så stort som det
blev blæst op til. Det eneste usædvanlige var, at rusten pludselig fandtes
på en bil med en nypris på omkring en mio. Jeg mener at MB giver en 30 årig
garanti (med servicebog i orden), så helt skidt kan det da ikke være.

Og nej... bestemt nej. En MB med 400.000 på klokken er ikke nødvendigvis
død. Det er klart at sæderne er en smule flade, der skal måske skiftes en
bærekugle osv. Men det gode ved det er, at reservedele til en MB er billige.
Min egen har netop, sjovt nok, rundet de 400.000 og den fejler ingenring.
Jeg glæder mig hver dag til at sidde i de dejlige lædersæder med udsigten
til stjernen. (lyder vammelt, men jeg mener altså at der noget specielt at
sidde i en bil der oser af kvalitet)

> hvad siger i ?

Køb den! Og god jagt

Mvh

Jasper

Fra : claus b.p.

Dato : 12-11-07 10:55

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:47378d3b$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Næh, det tror jeg ikke. Der var noget bøvl mednoget rust på et tidspunkt,
> men jeg er sikker på, at det blev fanget i de første par år.
Det er ikke tilfældet.

> Jeg mener at MB giver en 30 årig garanti (med servicebog i orden), så helt
> skidt kan det da ikke være.
Desværre er deres rustgaranti ikke en potte pis værd. Den gælder kun indefra
kommende gennemtæringer, og det påstår de at rust der kommer indefra under
lakken ikke er! De har vedholdende kaldt rustreparationerne "kulance" for at
undgå at hænge på dem juridisk, og nu afviser de rask væk rustskader.

> [...]
> død. Det er klart at sæderne er en smule flade, der skal måske skiftes en
> bærekugle osv. Men det gode ved det er, at reservedele til en MB er
Min E220CDI har kørt 360.000 og kører og spinder som en missekat. Jeg har
bestemt ikke problemer med sæderne.
Men der er stadig mange reparationer som ikke burde forventes på en bil i
den prisklasse, og det med de billige reservedele er også relativt. Fx.
kunne man førhen (til -124 modellen) få løse lygteglas og andre
småreservedele, men den tid er forbi. Revner en lygte skal man udskifte hele
enheden. Man skal også være klar over at bilerne er teknisk komplicerede,
hvilket også trækker vedligeholdelsesprisen op. Fx. har et sidespejl varme
og automatisk nedblænding samt blinklys, men koster så til gengæld over
3000kr.
Klart at vælger man et ældre eksemplar med 290 eller 300turbo motor er
teknikken ikke nær så kompliceret, 290'erene er en solid men rå motor, den
gamle 300TD 6cyl er stærk og lækker, men aldeles uøkonomisk, og man får ikke
de nyeste sikkerhedsfaciliteter. (ESD, BAS, 8 airbags osv.)
Det største problem er dog de autoriserede forhandlere og værksteders
arrogance og svindel med unødige reparationer og høje priser. Så hvis man
kan finde et godt uautoriseret værksted, kan man være meget mere tryg, og
holde bil for en fornuftig pris. Man får jo en særdeles rummelig og
komfortabel bil, og kigger man den grundigt efter kan man jo nemt afgøre om
der er rust eller andet. Rusten er jo kun et af de problemer der kan koste
penge på en brugt bil.
Jeg har haft 4 Mercedeser, og den største fejltagelse jeg har begået var at
få lavet serviceeftersyn på autoriseret værksted på den sidste.
Jeg skal muligvis snart til at sælge min E220CDI stationcar(2000), men den
er altså ikke i så dårlig forfatning at du kan få den for 150.000kr.

/Claus

Fra : Søren Kelly

Dato : 12-11-07 20:42

snip
en bunke dejlig viden

tak for det jeg lure vidre og drømmer lidt
måske et par prøveture

Ps hvordan ser det ud med jeres brændstofforbrug

MVH Søren K

Fra : claus b.p.

Dato : 12-11-07 23:43

Søren Kelly wrote:
> snip
> en bunke dejlig viden
>
> tak for det jeg lure vidre og drømmer lidt
> måske et par prøveture
>
> Ps hvordan ser det ud med jeres brændstofforbrug

Min E220CDI automatic stationcar 143hk kører vel 12-13km/l i snit, men der
er meget bykørsel. 14km/l på længere ture ved alm. motorvejshastighed,
engang imellem lidt længere, ned til 11-12km/l ved fuld klampe (190+) i
Tyskland. Jeg hører om andre der kører længere, men jeg har nok ikke en let
fod. Man skal bemærke, at hvis der er chip på vil instrumentet vise forkert,
typisk ca. 20% som er det indsprøjtningstrykket er hævet med. Uden at have
målt efter mener jeg at forbruget er nogenlunde uændret med chip.
Skal man køre med campingvogn eller stor trailer skal man være opmærksom på
at den kan trække 2 (2,1?) tons, men det kræver hængerkort.

/Claus

Fra : Martin Kiefer

Dato : 14-11-07 19:45

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message

> Min E220CDI automatic stationcar 143hk kører vel 12-13km/l i snit, men
> der er meget bykørsel. 14km/l på længere ture ved alm. motorvejshastighed,
> engang imellem lidt længere, ned til 11-12km/l ved fuld klampe (190+) i

Spøjst, min E320 CDI kører her i vintertiden 6.2-7.2/100 og har de sidste
6000km kørt 6.6/100 i snit.
En tur på 2300km med 128km/t i snit gav 7.1/100.

Min er så en sedan udgave.

Skal da selvfølgelig nævnes at nok 70% af min kørsel er motorvej nord for
Århus.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 13-11-07 23:45

> Ps hvordan ser det ud med jeres brændstofforbrug

Min er chippet, men på computeren siger den (om vinteren) 6.8 - 7 l / 100
km.

Men igen... Jeg er villig til at køre 2 km. mindre pr. liter og køre MB. Til
sammenligning kan jeg tilføje at min kones Toyota Sportsvan (diesel 177hk)
kører mindre pr. liter. Men det er jo nok et spørgsmål om kørestil.

/Jasper

Fra : Martin

Dato : 13-11-07 03:27

claus b.p. wrote:
> Min E220CDI har kørt 360.000 Men der er stadig mange reparationer som ikke
> burde forventes på en
> bil i den prisklasse

Har du købt den som aflagt taxa? De biler er jo en bunke skruer der er holdt
sammen med tape!

Fra : Per Thomsen

Dato : 13-11-07 08:13

> Har du købt den som aflagt taxa? De biler er jo en bunke skruer der er
> holdt sammen med tape!

Vil du påstå, at man i en bil i den klasse, efter kun 2 år, er nødt at bruge
tape for at holde den sammen?

Per

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 13-11-07 23:48

> Har du købt den som aflagt taxa? De biler er jo en bunke skruer der er
> holdt sammen med tape!

Jeps... Sådan en skrotbunke er min bil. Jeg må leve med, at den, ellers
pæne, sorte lak er skæmmet af brede strimler af sølvgrå gaffatape over det
hele Men maler man tapen rød, kan man faktisk få det til at ligne noget,
man kan købe i T-Hansen

/Jasper

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 13-11-07 23:41

> Min E220CDI har kørt 360.000 og kører og spinder som en missekat. Jeg har
> bestemt ikke problemer med sæderne.

Nej, jeg mener heller ikke at de er totalt flade, men jeg jeg kan da godt
mærke forskel på "spændstigheden" på konens nye sportsvan og min MB.

> [...]
> kunne man førhen (til -124 modellen) få løse lygteglas og andre
> småreservedele, men den tid er forbi. Revner en lygte skal man udskifte

Jeps... dér må jeg give dig ret. Smadrede en lygte sidste år på et rådyr...
11.000,- ! (xenon) Men på den anden side har jeg en tidl. kollega med en
A6´er, der mente at skulle man skifte en lygte skulle værkstedet have
kofanger mm. af bilen.

>Man skal også være klar over at bilerne er teknisk komplicerede.

Tjo.. men det er jo tendensen. Der er vel ikke mange "sorte" mek. der kan
skifte et oliefilter på en Citroen?

> Så hvis man kan finde et godt uautoriseret værksted, kan man være meget
> mere tryg, og holde bil for en fornuftig pris.

Ja, jeg har bestemt ikke gode erfaringer med det aut. værksted. Hvorimod et
lokalt Skoda værksted gør det rigtigt godt.

/Jasper

Fra : Martin Kiefer

Dato : 14-11-07 19:50

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> wrote in message

> Jeps... dér må jeg give dig ret. Smadrede en lygte sidste år på et
> rådyr... 11.000,- ! (xenon) Men på den anden side har jeg en tidl. kollega
> med en

Avs, men det er vel så det komplette lygtehus der er blevet skiftet?
Det ser faktisk ud til at de til en W211 kan fåes til en rimelig penge på
ebay.

> Ja, jeg har bestemt ikke gode erfaringer med det aut. værksted. Hvorimod
> et lokalt Skoda værksted gør det rigtigt godt.

Vi (både min hustru og jeg) har udelukkende brugt Hessel-kæden i Viborg, Års
og Århus til vores biler. Viborg har efter min mening det seneste år
forbedret deres serviceniveau ganske betragteligt.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk