"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
news:2giej3943kqqedc8d9mhdnfmj9t0cknmep@4ax.com...
>
> I gamle dage var der altid udlevering af disse sorte trekanter, der
> hvor man løste billet. Det er der ikke mere.
>
> I gamle dage var der også i rillerne på lygteglasset en klar markering
> af, hvor trekanten skulle placeres. Det er der ikke mere, idet de
> fleste nyere biler har helt klare lygteglas.
>
> Der må foreligge en konstruktionsændring af en eller anden slags.
>
> Den teori bekræftes af, at der ikke er noget blinkeri fra de
> modkørende, i det hele taget.
>
De engelske biler har assymetrisk lys som lyser til venstre i stedet for til
højre som i resten af Europa. Når jeg kører ud af værkstedet med korrekt
indstillede lygter, så vil disse lygter ikke blænde, hvis jeg kørte i
England fordi de lyser ned i jorden. Hvis lygterne til gengæld indstilles
således, at de lige akkurat ikke blænder modkørende trafik i DK vil de
blænde modkørende trafik i UK.
Summasummarum: Dine lygter er indstillet efter reglerne.
Hvis man skal klistre trekanterne på lygterne, skal det ske mens lyset er
tændt, da man så godt kan se den skæve vinkel i lygteglassets ene side. Men
jeg må indrømme, at nogle af de nymodens lygter med klart "glas" har et
rigtigt dårligt lys - men det er en hel anden historie.
Når jeg har kørt i UK har jeg skruet helt ned for forlygternes
højdejustering.
Min erfaring fra flere ferier i det engelske er, at udenfor motorvejene
råder der en meget høj disciplin og tolerance. Derfor vil en engelsk bilist
sandsynligvis ikke blinke selvom han bliver blændet, idet han så er klar
over, at der så vil være to bilister, der vil være blændede. På den første
ferie i 1980 skulle det med lygter tages med et gran salt: De engelske
lygter lyste dengang i alle mulige retninger
men det har rettet sig
siden. Der kører dog stadigvæk ret mange gamle smadrekasser rundt derovre.
Ulrik