Fiat problemer
Fra : Ukendt

Dato : 11-11-07 09:36

De fleste mærker har haft deres 'ture' mht.
børnesygdomme, problemer og andet,
er der nogle som kan opsummere, hvad
der var galt med FIAT gennem tiderne ?

Bevares, de ligger i bunden af tilfredshedsundersøgelserne
på værkstederne og anses for t være et mærke som måske
ikke har det bedste image.

Men hvordan er kvaliteten idag ?
Tænker på rust og mekanik og slid
i kabine mht.

Overvejer stærkt en Grande Punto 1.3 multijet Dynamic
ELLER venter til Ford kommer med den nye Fiesta...
som også ser lovende ud - designmæssigt.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-11-07 09:49

Hej

Eque skrev:
> Men hvordan er kvaliteten idag ?
> Tænker på rust og mekanik og slid
> i kabine mht.

En brugtvognstest på Autobild.de af en ældre Punto fortæller at allerede
for 2 generationer siden var Fiat ud over de kvalitative problemer de
måtte have haft med hensyn til rust og mekanik. Min bror og min stedfar
har/har haft en Fiat Panda fra ny. 0 fejl på begge - kun service. Før
det havde min stedfar en 8-10år gammel Punto og eneste problem var de
normalt forventelige med nye bremser, lidt rust osv.

> Overvejer stærkt en Grande Punto 1.3 multijet Dynamic
> ELLER venter til Ford kommer med den nye Fiesta...
> som også ser lovende ud - designmæssigt.

Hvorfor vente på Fiesta når du kan få teknikken fra Mazda i dag? Den nye
Fiesta bygges på Mazdas platform for Mazda 2. Punto'en er i øvrigt en i
mine øjne kanonflot bil.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-07 10:18

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> havde min stedfar en 8-10år gammel Punto og eneste problem var de normalt
> forventelige med nye bremser, lidt rust osv.

Lyder fornuftigt. Nok lidt af det jeg havde håbet på og
måske forventede. Altså et 'nyt' mærke hvad angår
kvalitet osv.

> Hvorfor vente på Fiesta når du kan få teknikken fra Mazda i dag? Den nye
> Fiesta bygges på Mazdas platform for Mazda 2. Punto'en er i øvrigt en i
> mine øjne kanonflot bil.

Det var også designet jeg faldt for i Grande Puntoen.
Nævnte det også her i gruppen før den kom på markedet
husker jeg. -Designet.

Men Mazda 2 er grim. ALT for svungne og typiske
japanske linjer. Intet fornyende.
Fiesta'en deler nok undervogn osv, men den er
sig helt egen designmæssigt, nøjagtig som med GP'en,
og en smuk bil skader ikke.
Men hvorfor kun 8 år mod gennemtæring på Fiatten ?? ;o(
Ved godt det ikke betyder 'det store', men alligevel..

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-11-07 10:36

Hej

Eque skrev:
> Men Mazda 2 er grim. ALT for svungne og typiske
> japanske linjer. Intet fornyende.

Helt uenig, men har også lige købt en (den nye model).

> Fiesta'en deler nok undervogn osv, men den er
> sig helt egen designmæssigt, nøjagtig som med GP'en,
> og en smuk bil skader ikke.

Igen helt uenig. Du tænker sikkert på konceptbilen Verve. Ford er hoppet
med på Peugoets vogn om at se hvem der kan lave det største gab i en
front og stadig få bilen typegodkendt. De seneste spionfotos tyder da
også på en meget mere afdæmpet udgave, som nok nærmere ligner en
miniudgave af Kuga eller sådan noget.

> Men hvorfor kun 8 år mod gennemtæring på Fiatten ?? ;o(
> Ved godt det ikke betyder 'det store', men alligevel..

Det er stadig Italiens svar på en folkevogn og i Itialien behøver
blikket ikke være helt så godt beskyttet som heroppe i norden, så mon
ikke det er et af de steder der spares lidt. Mange
rustbeskyttelsesfirmaer giver dog højere gennemtæringsgaranti, hvis man
behandler efter deres foreskrifter.

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-07 10:58

> Hej

> Helt uenig, men har også lige købt en (den nye model).

Tillykke..det var ikke for at fornærme.
Hvordan er støjniveauet omkrint 130-140 ?

> [...]
> meget mere afdæmpet udgave, som nok nærmere ligner en miniudgave af Kuga

Netop Kuga er hammerfed.
Moderne, uden at være poppet.
Ford kan nemmelig dêt, at designe
og stoppe i tide.
Og ja, det er rigtigt med en mere nedtonet
front, men fronten minder mig mere
om Audi-gabet end peugeots, som blot
er eet stort gabende hul.

> [...]
> højere gennemtæringsgaranti, hvis man behandler efter deres foreskrifter.

Ja 18 år er ikke unormalt og man læser også i bla. FDM,
flere mærker ikke er behandlet nok fra fabrikken, så
det er nok ikke kun en Fiat-ting.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-11-07 11:56

Hej

Eque skrev:
> Tillykke..det var ikke for at fornærme.
> Hvordan er støjniveauet omkrint 130-140 ?

Tak og jeg bliver ikke fornærmet over den slags ting. Udseendet af biler
kan man aldrig blive enig om og heldigvis da. Ellers ville vi alle have
ens biler.

Med hensyn til støjen, så er der væsentlig mindre støj i 2'erne (prøvede
både 1,3'eren og 1,5'eren) end der er i min 626'er som den skal
erstatte. Der var også mindre støj end der var i min Fiesta fra 2002 som
jeg husker det. Dog er der mere end i min 6'er fra sidste år.

> Netop Kuga er hammerfed.
> Moderne, uden at være poppet.

Hehe - netop den synes jeg er grim og ikke tiltalende på nogen måde. Så
den på messen og synes at Ford er ved at bevæge sig i den forkerte
retning. Det startede ellers så godt med Ka.

> Ja 18 år er ikke unormalt og man læser også i bla. FDM,
> flere mærker ikke er behandlet nok fra fabrikken, så
> det er nok ikke kun en Fiat-ting.

En enkelt gang købte jeg en ny bil uden at efterbehandle den. Det var
første, eneste og sidste gang. Alle mine biler bliver efterbehandlet
inden de kommer på gaden.

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-07 19:53

> Hehe - netop den synes jeg er grim og ikke tiltalende på nogen måde. Så
> den på messen og synes at Ford er ved at bevæge sig i den forkerte
> retning. Det startede ellers så godt med Ka.

KA startede new edge bølgen.
Kuga er en del af kinetic bølgen
som vi vil se meget af fremover.
En KA kan være grim og pæn.
Den er meget farve-afhængig og kan
se meget kæk ud. OG meget trist ud..
sådan i mørkbordeaux med matte
kofangere i sort og triste fælge eks.
Men en Grande Punto i rød !!!..Uha..)

Fra : TDN

Dato : 11-11-07 10:09

"Eque" <-> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Overvejer stærkt en Grande Punto 1.3 multijet Dynamic
> ELLER venter til Ford kommer med den nye Fiesta...
> som også ser lovende ud - designmæssigt.

Her er en brugtbiltest af Punto frem til 2007:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/4D2B503C-87B5-41F4-8837-B7B083877869/0/108110.pdf

Der er vist stadig småproblemer herunder rust.

Mvh
Thomas

Fra : TDN

Dato : 11-11-07 10:59

"Eque" <-> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Overvejer stærkt en Grande Punto 1.3 multijet Dynamic
> ELLER venter til Ford kommer med den nye Fiesta...
> som også ser lovende ud - designmæssigt.

Her er hvad FDM har af Punto Grande test:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/EB61E813-4A7F-4E43-B770-56397A71CAED/0/3647.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/2240C8BB-EE58-4921-8F40-D1E128CCA0AB/0/2829.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/0691E881-058F-4E65-A4E9-87671F72DA26/0/4647.pdf

Her en brugttest af Stilo frem til 2004:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/F6555A20-C1DC-4465-94B7-3C6D7594AE9A/0/5659.pdf

Mvh
Thomas