Nu skændes de kloge....
Fra : BJ

Dato : 08-11-07 14:40

FDM og Færdselsstyrelsen er lodret uenige om værdien af vinterdæk til kørsel
udelukkende i Danmark.

http://fpn.dk/motor/bil/article1161279.ece

Jeg skifter alligevel over til vinterdæk om føje dage/uger og fruen har
allerede gjort det.

mvh
Bjørn J.

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 08-11-07 15:16

On 8 Nov., 14:40, "BJ" <mrbear_REMO...@post.tele.dk> wrote:
> FDM og Færdselsstyrelsen er lodret uenige om værdien af vinterdæk til kørsel
> udelukkende i Danmark.
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article1161279.ece

SUK!

jeg har sat vinterrullerne på og de kommer ikke af før til foråret,
alt andet er tåbeligt.

Mikael

Fra : Bjarne

Dato : 08-11-07 15:36

> [...]

SUK!

jeg har sat vinterrullerne på og de kommer ikke af før til foråret,

Ja, man ender sq med et SUK, hvordan bliver vinteren, hvor mange dage med
sne osv. Nu kører jeg typisk i byen og sidste år havde jeg slet ikke mine
vinterdæk på. Men hvad skal jeg i år? Det fortæller vejrguderne nok når jeg
når dertil, men på kommer de ikke lige med det samme.

mvh
Bjarne

Fra : TDN

Dato : 08-11-07 15:46

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article1161279.ece
>
> Jeg skifter alligevel over til vinterdæk om føje dage/uger og fruen har

Jeg er skiftet og argumenterne med at sommerdæk bremser bedre på tør og våd
vej preller af på mig efter jeg var på FDM's køreteknisk glatførekursus hvor
mine Bridgestone vinterdæk bremsede ligeså godt som dem mødte op med
sommerdæk på våd og tør vej. De nye gode vinterdæk er så tæt på at være lige
så gode på våd og tør vej som sommerdæk.

Mvh
Thomas

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 08-11-07 16:38

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> writes:

> "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

Hvad er nu den af? Enig med BJ! Så står verden snart ikke længere...

(Jeg synes det ser ud som om ministeren har ledt efter en grund til
ikke at bruge penge på at skærpe reglerne.)

> [...]
> som dem mødte op med sommerdæk på våd og tør vej. De nye gode
> vinterdæk er så tæt på at være lige så gode på våd og tør vej som

Mine kommer på på onsdag kl. 7:30. Ser ud til at være ret passende
iflg. dmi.dk. Trist at skulle undvære de pæne sommerfælge, godtnok.

Fra : BJ

Dato : 08-11-07 16:51

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad er nu den af? Enig med BJ! Så står verden snart ikke længere...
>
> (Jeg synes det ser ud som om ministeren har ledt efter en grund til
> ikke at bruge penge på at skærpe reglerne.)

(Det kommer, hvis magten skifter. Så bliver der sat strafgift på vinterdæk
..... for miljøets og velfærdens skyld.......)

mvh
Bjørn J.

Fra : Jens

Dato : 08-11-07 17:59

BJ <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article1161279.ece
>
> Jeg skifter alligevel over til vinterdæk om føje dage/uger og fruen har

Gad vide, hvorfor den diskussion kommer nu? Færdselsstyrelsens
pressemeddelelse om sagen er fra 2003.

I øvrigt viser det "fact-sheet" som pressemeddelelsen henviser til, at
for dæk i dimensionen 195/65 R15 er bremselængderne de samme på våd og
tør vej for vinter- og sommerdæk. På sne og is, derimod, er der en
helvedes forskel.
--

Jens

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 09-11-07 07:07

Hej

Jens skrev:
> Gad vide, hvorfor den diskussion kommer nu? Færdselsstyrelsens
> pressemeddelelse om sagen er fra 2003.

Fordi den pressemeddelelse genudsendes hvert år. Endnu værre er at
pressemeddelsen bygger på rapport som er sammenstykket rent teoretisk og
som er baseret på til tider ekstremt gamle test (<10 år).

Dækudviklingen er gået lynhurtigt på specielt vinterdæksiden og ingen
tvivl om, at de Michael Pilot Alpin jeg fik sidste år som 225'ere holdt
bilen langt bedre på vejen end de tilsvarende jeg havde i 1996 i 155'ere
(meget apropos diskussionen om smal kontra bred)

> [...]
> for dæk i dimensionen 195/65 R15 er bremselængderne de samme på våd og
> tør vej for vinter- og sommerdæk. På sne og is, derimod, er der en

Netop derfor er det også grund nok til at køre med vinterdæk. Den ene
bil kører allerede på vinterdæk og den anden kommer på dem i næste uge.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-07 12:08

On Nov 8, 3:16 pm, MikLar...@gmail.com wrote:

> SUK!
>
> jeg har sat vinterrullerne på og de kommer ikke af før til foråret,
> alt andet er tåbeligt.

Enig.
Det samme sker hos os i næste uge, med bopæl på landet er vinterdæk
næsten en nødvendighed.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Niels Pein

Dato : 10-11-07 00:06

"BJ" skrev ...
> FDM og Færdselsstyrelsen er lodret uenige om værdien af vinterdæk til
> kørsel udelukkende i Danmark.
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article1161279.ece

Træls når tåber sidder på magtfulde positioner.
Det udhuler folks autoritetstro når autoriteterne kager i det.

> Jeg skifter alligevel over til vinterdæk om føje dage/uger og fruen har
> allerede gjort det.

Mine er klar, og med mindre der bliver glat før, så kommer de på i
begyndelsen af december. Det plejer at være det rigtige tidspunkt.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX