Eksport af gammel bil
Fra : Brian

Dato : 07-11-07 16:28

Hejsa,

Jeg går og sysler lidt med at skifte bil, og i den anledning har jeg så den
gamle til salg. Det er ikke en særlig prangende eller dyr bil, men alligevel
er der (siden jeg satte den til salg igår aftes) ikke mindre end 5 med en
sydlandsk accent, der har ringet og skambudt bilen. Sjovt nok har de også
alle sammen spurgt hvad "min sidste pris" er

Den seneste der ringede, spurgte jeg hvorfor han ville byde på en bil han
ikke havde set standen på. Han kom med en lang forklaring om, at han ville
bare eksportere bilen, så bare den kunne køre, var alt andet ikke så
vigtigt.

Hvad er det lige for en fidus, vor kære "tilflyttere" har fundet ?

/Brian

Fra : Henrik Juul

Dato : 07-11-07 16:46

> Hvad er det lige for en fidus, vor kære "tilflyttere" har fundet ?

Mon det har noget med refundering af dansk registreringsafgift samt evt.
skrotpræmie i importlandet at gøre?- Bare et bud.

/Henrik

Fra : Brian

Dato : 07-11-07 17:00

Henrik Juul wrote:

> Mon det har noget med refundering af dansk registreringsafgift samt
> evt. skrotpræmie i importlandet at gøre?- Bare et bud.

Det tror jeg du har ret i - jeg kan bare ikke se hvordan der kan være penge
i det, medmindre skrotpræmien eller salgsprisen i landet den bliver
eksporteret til, er rigtig god.

/Brian

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-11-07 18:43

Hej

Brian skrev:
> Hvad er det lige for en fidus, vor kære "tilflyttere" har fundet ?

Det er meget simpelt. Når man eksporterer en bil så får man
registreringsafgiften-15% retur. Altså hvis bilens værdi består af værdi
+ 30.000 i regafg, så får man 26500 retur. Bilens værdi sættes i øvrigt
ud fra hvad en forhandler vil tage for bilen, så når du sælger bilen til
måske 15.000 under forhandlerprisen, så er der masser af plads til at
tjene 2-5.000 på eksport. Får sælger så måske bare 5-10000 for bilen i
udlandet, så gør han hurtig en god forretning.

Vi kan takke reklamationsretten og afgiftsnedsættelsen for den "fidus".
Det er nemlig svært at komme af med en 10+ år gammel bil med mange km.
Men en let måde at holde nogle penge hjemme på den på er at eksportere
den. Bemærk også hvor relativ dyr en "gammel" bil er hos en forhandler.
Jeg har lidt en mistanke om at det gøres for at holde eksportværdierne
oppe i pris. Og skulle der endelig komme en forbi og købe den til den
pris, så har forhandleren helt sikkert ikke tabt penge på den.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Fra : Brian

Dato : 07-11-07 19:29

Karsten Feddersen wrote:

> [...]
> masser af plads til at tjene 2-5.000 på eksport. Får sælger så måske
> bare 5-10000 for bilen i udlandet, så gør han hurtig en god

Åhja, det er klart. Jeg havde lige glemt at de sætter afgiften efter hvad en
tilsvarende koster hos en forhandler.

> [...]
> eksportværdierne oppe i pris. Og skulle der endelig komme en forbi og
> købe den til den pris, så har forhandleren helt sikkert ikke tabt

Det lyder meget plausibelt - bilsælgere plejer da gerne at kunne sno sig til
deres egen fordel

Det kan nu stadig undre mig, at indvandrene har fundet en lille niche i dén
slags forretninger - måske det er pga. de har familie spredt ud over en del
europæiske lande.

/Brian

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-11-07 22:38

Hej

Brian skrev:
> Det kan nu stadig undre mig, at indvandrene har fundet en lille niche i dén
> slags forretninger - måske det er pga. de har familie spredt ud over en del
> europæiske lande.

Der sælges skam masser af biler rundt omkring til 500-1500€ og på den
måde kan både den danske køber/sælger og den udenlandske tjene penge på
den. Den danske skal jo ikke tjene helt så meget, da han ofte kan tjene
alle pengene på afgifterne alene.

Jeg pendler mellem Vejle og Århus og ser ofte (specielt fredag
eftermiddag) polske biltransporter på vej sydover med 10-15 år gamle
spande.

Fra : Claus Espeholt

Dato : 08-11-07 11:13

Hej
Jeg havde for nogen tid siden en bil i Den Blå Avis for 2000 kr. Flere
ringede og bød meget mere, hvilket undrede mig meget. Jeg tog så den
nærmeste interesserede (også en sydlænding), og da han kom bød han kun 1000
kr. Bilen var ellers rimelig pæn.
Du vil sikkert opleve det samme system. Det er bare en måde at komme først i
køen på.

mvh
Claus

Fra : Jesper Kristensen

Dato : 10-11-07 01:14

"Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> wrote in message
> [...]
> 1000 kr. Bilen var ellers rimelig pæn.
> Du vil sikkert opleve det samme system. Det er bare en måde at komme først

Ikke nødvendigvis. En kammerat har lige solgt en 15 år gammel Honda Accord
med over 400k km i bagagen for 18000 kr - ligeledes til en person der
tilsyneladende agtede at eksportere den.

/Jesper

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-11-07 09:41

Hej

Jesper Kristensen skrev:
> Ikke nødvendigvis. En kammerat har lige solgt en 15 år gammel Honda Accord
> med over 400k km i bagagen for 18000 kr - ligeledes til en person der
> tilsyneladende agtede at eksportere den.

Og hvis man så bytter det første tal i km-tælleren ud med et 1 eller 2
tal er værdien steget betragteligt og skat betaler ham nok mere end de
18.000 retur i afgifter.

Fra : Brian

Dato : 10-11-07 23:05

Claus Espeholt wrote:

> [...]
> kun 1000 kr. Bilen var ellers rimelig pæn.
> Du vil sikkert opleve det samme system. Det er bare en måde at komme

Du havde sgu ret - jeg havde en ude idag der uden at blinke havde budt min
ønskede pris, hvis jeg ville holde den tilbage til ham. Han havde fået
detaljerede billeder af alt på bilen, men alligevel startede han med at
skambyde bilen, da han stod på min adresse - uden så meget som at have åbnet
en dør.

Jeg bad ham hoppe i havnen, sagde pænt farvel, gik indenfor igen og glædede
mig over at han havde taget turen fra Svendborg til Horsens for ingenting.

Kort efter blev jeg ringet op af en gut fra København, der ville komme og se
på bilen Mandag. Han lød mere dansk (så dansk som københavns nu kan være
) så må jeg se hvordan det spænder af. Jeg har ihvertfald tilføjet
annoncen, at det er en fast pris, hvilket han ikke havde nogen indvendinger
imod.

/Brian