|
| Små sorte bagruder Fra : Jim Andersen |
Dato : 07-11-07 13:03 |
|
Hej gruppe,
Jeg interesserer mig ikke så meget for biler, men er ved at kigge efter en
afløser for den gamle. Jeg ser der er en Seat Leon der blev årets bil sidste
eller forrige år. Da jeg så ser én IRL, lægger jeg mærke til at den har en
meget lille bagrude. Den ligner nærmest en kassevogn.
Når jeg så kigger mig lidt omkring kan jeg se at den er ikke den eneste. Er
der en speciel grund til det, eller er det bare et modelune?
Og hvorfor har så mange nyere biler en bred sort stribe rundt om bagruden,
på selve glasset. Min (12 år gamle) bil har en smal stribe, som vist kun er
der for at bagrude-varmer-trådene virker.
/jim
| |
Leo Jensen (07-11-2007)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 07-11-07 20:38 |
|
"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4731a995$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej gruppe,
>
> Jeg interesserer mig ikke så meget for biler, men er ved at kigge efter en
> afløser for den gamle. Jeg ser der er en Seat Leon der blev årets bil
> sidste eller forrige år. Da jeg så ser én IRL, lægger jeg mærke til at den
> har en meget lille bagrude. Den ligner nærmest en kassevogn.
>
> Når jeg så kigger mig lidt omkring kan jeg se at den er ikke den eneste.
> Er der en speciel grund til det, eller er det bare et modelune?
Mode. Bagsædet bliver et skidt sted at være for ungerne, og man kan ikke se
noget bag ud, men bilen ser smart ud.
>
> Og hvorfor har så mange nyere biler en bred sort stribe rundt om bagruden,
> på selve glasset. Min (12 år gamle) bil har en smal stribe, som vist kun
> er der for at bagrude-varmer-trådene virker.
Igen design. Man kan ikke se de store stolper, som holder taget på moderne
biler, for de sorte kanter. Glasarealet bliver større (udvendigt...), og
bilen design bliver derfor ikke så tungt som hvis stolperne var synlige. Jeg
ved ikke om der findes en test af tagets bærevne, som gør det nødvendigt med
en så kraftig konstruktion eller om det udnyttes til at stive karrossen af.
I gamle biler er stolperne som du siger meget spinklere.
Leo
| |
jan@bygteknik.dk (08-11-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 08-11-07 00:38 |
|
"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev :
>I gamle biler er stolperne som du siger meget spinklere.
til gengæld er de oftest lavet af noget tykkere gods ;)
--
Jan_stevns
| |
Leo_Jensen (08-11-2007)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 08-11-07 08:09 |
|
On 8 Nov., 00:38, j...@bygteknik.dk wrote:
> "Leo Jensen" <maigaard-jen...@slet.stofanet.dk> skrev :
>
> >I gamle biler er stolperne som du siger meget spinklere.
>
> til gengæld er de oftest lavet af noget tykkere gods ;)
>
> --
> Jan_stevns
Ikke i min 2CV, men den er nok uden for kategori her...
Leo
| |
Fly Christensen (08-11-2007)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 08-11-07 11:21 |
|
Leo_Jensen wrote:
> On 8 Nov., 00:38, j...@bygteknik.dk wrote:
>>> I gamle biler er stolperne som du siger meget spinklere.
>> til gengæld er de oftest lavet af noget tykkere gods ;)
>>
> Ikke i min 2CV, men den er nok uden for kategori her...
LOL! Også i den grad! Det er jo en 4-hjulet kabinecykel med hjælpemotor.
Fly
| |
Leo_Jensen (08-11-2007)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 08-11-07 11:39 |
|
On 8 Nov., 11:21, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:
> Leo_Jensen wrote:
> > On 8 Nov., 00:38, j...@bygteknik.dk wrote:
> >>> I gamle biler er stolperne som du siger meget spinklere.
> >> til gengæld er de oftest lavet af noget tykkere gods ;)
>
> > Ikke i min 2CV, men den er nok uden for kategori her...
>
> LOL! Også i den grad! Det er jo en 4-hjulet kabinecykel med hjælpemotor.
>
> Fly
Stolperne i min Jaguar XJ fra 1992 er en del tyndere end i en Citroen
C3, så noget er der altså sket på denne front. I mange nyere biler er
stolperne så tykke at der kan gemme sig en mindre varebil selv bag A-
stolpen. Jeg tror det var Volvo der viste en prototype med små
kighuller i A-stolpen for at forbedre udsynet...
Leo
| |
|
|