Dæk, fælge spørgsmål
Fra : Carsten Steffensen

Dato : 30-10-07 20:04

Hej gruppe

Jeg er løbet ind i en lille udfordring i forhold til konens vinterdæk.
Hun kører p.t. på 175/65/14, og jeg har tilfældigvis et sæt dæk med
fælge som stort set ikke er brugt der passer i ET og hulafstand.. Meeen,
de er monteret med 185/65/15.

Bilen er en Carisma fra 98, og donorvognen er en V40.

Kan det mon gå an, eller er stigningen i rulleomkreds for stor???

MVH
Carsten Steffensen

Fra : alexbo

Dato : 30-10-07 20:44

"Carsten Steffensen" skrev i

> Bilen er en Carisma fra 98, og donorvognen er en V40.
>
> Kan det mon gå an, eller er stigningen i rulleomkreds for stor???

Nej det går lige, Carismaen er født med 185/65-14, 185/65-15 er ca.4%
større, grænsen er 5%.

Det er jo stort set også samme bil, nyere Carismaer kører også med 15"

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Steffensen

Dato : 30-10-07 21:24

alexbo skrev:
> [...]
> større, grænsen er 5%.
>
> Det er jo stort set også samme bil, nyere Carismaer kører også med 15"

Lyder da bare perfekt! Så er vintersæsonen reddet ;) Tak for svaret

/Carsten

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 04-11-07 11:43

"alexbo" skrev i meddelelsen

> Nej det går lige, Carismaen er født med 185/65-14, 185/65-15 er ca.4%
> større, grænsen er 5%.

Er der ikke noget om at grænsen hedder 3% for biler med ABS ?
Det skriver de ihvertfald på http://www.fensmark-trailer.dk/daekb.html

Kenn H. Jensen
www.multi-max.dk

Fra : alexbo

Dato : 04-11-07 12:10

"Kenn H. Jensen" skrev

> Er der ikke noget om at grænsen hedder 3% for biler med ABS ?
> Det skriver de ihvertfald på http://www.fensmark-trailer.dk/daekb.html

Fensmark blander to ting sammen, hjulstørrelsen må afvige 5% fra
typegodkendt på alle biler.
Men forskellen på for/baghjul må kun være 3% på biler med ABS.

mvh
Alex Christensen