So wird's gemacht...
Fra : Uni Bull

Dato : 25-10-07 21:02

Hej.

Jeg er på udkig efter en eller anden form for
reparationsbog til min MB C220CDI...

Jeg har fundet et par forskellige tyske bøger - og
selvom mit tyske er til skolebehov, så må jeg nok
acceptere sproget...

Bogen "So wird's gemacht"... Nogen der kender den?
Fra andre mærker? Erfaringer? Ok? Niveau?

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-07 06:48

Uni Bull wrote:

> Bogen "So wird's gemacht"... Nogen der kender den?
> Fra andre mærker? Erfaringer? Ok? Niveau?

Temmelig teoretisk og næsten uden "sådan gøres det" billeder. Der er
primært eksploderede tegninger af et område og en punkt for punkt
adskille/samle procedure. Jeg kan bedre lide Haynes. Sandhedsværdien er
sikkert højest i SWG - du kan jo se niveauet for dig selv (ikke MB) :
http://www.scheel.net/audi/swg/

--
vh
Torben

Fra : Bjarne

Dato : 26-10-07 09:41

In article <5ocb1bFllkgbU1@mid.individual.net>,
   "Uni Bull" <Noway@here.nu> writes:
> [...]
> acceptere sproget...
>
> Bogen "So wird's gemacht"... Nogen der kender den?
> Fra andre mærker? Erfaringer? Ok? Niveau?

Har den på W124 (mercedes diesel 1986-1994).

Den er bare i orden. Det er næsten direkte afskrivning fra fabriksmanualen, men
måske lidt nemmere at gå til.

Jeg kan se Torben taler om Haynes. Jeg har brugt Haynes i flere sammenhænge,
men lige nøjagtig til mercedes kan de ikke anbefales. Andre har fundet flere
fejl i dem. Jeg har en Haynes til W123 liggende, men aldrig brugt den til andet
end at ligge ting på. Den er simpelt hen for ringe.

mvh,
Bjarne

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 26-10-07 13:20

Jeg har den til min Ford Escort 1.8 st.car.1996 hvor den har givet mig nogle
uvurderlige tips,
som sparede mig for nogle dyre værkstedsregninger.
> [...]
> andet
> end at ligge ting på. Den er simpelt hen for ringe.
Jeg anvender både "So wird´s gemacht" sammen med Haynes (på svensk) og de
supplerer
hinanden på glimrende vis.
Fordele ved "So wird´s gemacht": Præcis tekstforklaring med fremragende
exploderede tegninger.
Ulemper: Mangelfulde elektriske diagrammer.

Fordele ved Haynes: Fremragende detaljerede elektriske diagrammer !!!
Ulemper: Nogle steder i manualen er informationerne fejlbehæftet.

Bjarne Hansen

Fra : Tom

Dato : 26-10-07 18:14

"Bjarne Hansen" <spamfri@nospam> skrev i en meddelelse

> Fordele ved Haynes: Fremragende detaljerede elektriske diagrammer !!!
> Ulemper: Nogle steder i manualen er informationerne fejlbehæftet.

hmmm BEGGE bøger har serdeles mangelfulde elektriske diagrammer. Jeg har
begge til min mondeo og de er værdiløse i forhold til Ford TIS som
indeholder de RIGTIGE diagrammer alt efter hvilket land bilen er exporteret
til.

Haynes er klart bedre end So wirds gamacht......Haynes går meget mere i
detaljer med tingene hvor den tyske er meget mere overfladisk og til
hobbymanden.

--
Tom

Fra : Uni Bull

Dato : 26-10-07 18:43

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Haynes er klart bedre end So wirds gamacht......Haynes går meget mere i
> detaljer med tingene hvor den tyske er meget mere overfladisk og til
> hobbymanden.

Tak for info allesammen.
Haynes findes mig bekendt ikke til W203, så jeg tror jeg kaster mig over
SWG...

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Uni Bull

Dato : 31-10-07 17:34

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse

> Tak for info allesammen.
> Haynes findes mig bekendt ikke til W203, så jeg tror jeg kaster mig over
> SWG...

So wird's gemacht til W203 er modtaget. Den opfylder præcis mine behov.
Der er nogle fornuftige billeder og tegninger. Så må jeg kæmpe mig igennem
det tyske, men mit førstehåndsindtryk er fint til hobbymanden = mig

I det aktuelle tilfælde skal jeg såmænd bare skifte bremseklodser. Nu ved
jeg
godt der er mange der tænker "Hold da op et båthorn - hvor svært kan det
være". Men jeg kender mine begrænsninger og føler mig mest tryg ved at have
en lille vejledning ved hånden

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-11-07 07:48

Uni Bull wrote:

> [...]
> være". Men jeg kender mine begrænsninger og føler mig mest tryg ved at have

Set i lyset af en tidligere spørger der forsøgte uden bog, får du fuld
respekt herfra. Det er ikke altid så enkelt første gang - i flere af
livets forhold

--
vh
Torben

Fra : Ulrich

Dato : 26-10-07 16:09

> [...]
> acceptere sproget...
>
> Bogen "So wird's gemacht"... Nogen der kender den?
> Fra andre mærker? Erfaringer? Ok? Niveau?

Mercedes har noget online:
http://www.service-and-parts.net/dcagportal/DCAGPortal/portal.action
Det koster penge, men du får adgang til reservedele og tek. info.

Hygge Ulrich