tandremskift, citoen ax 1,1 - 91´ - TU mo~
Fra : bossy

Dato : 23-10-07 04:57

skal på et tidspunkt inden alt for længe have skiftet tandremmen, på vores
citroen ax 1,1 fra 91´
har anskaffet mig en haynes manual, og kan se at det er ret ligetil...men
der står at når man har skiftet den skal man justere hvor stram den er og at
dette ikke er noget man kan gøre selv, da autoriserede citroen og peogot
værklsteder, bruger et special elektronisk måle instrument der er
køretøjsbestemt til dette, der er dog en fremgangsmåde, med noget
vægtstangspricip og nogle vægtlodder beskrevet, men der står så også at man
skal køre ned til sit værksted og få en justeret med det samme.

mit spørgsmål er så, at når man nu så enten vælger at bruge meget små privat
værksteder, eller kan være heldig at finde en mekaniker der siger det kan
jeg lige ordne derhjemme.
siger de alle at det kan de sagtens skifte, uden at der er noget særligt ved
det, tænker så bare... at de har da ikke det specielle elektroniske måle
instrument, der KUN passer på de køretøjer, så hvad gør de så.....???
strammer den efter øjemål....??
for hvis de bare gør det, må jeg jo også kunne gøre det godtnok selv, eller
er alle de småværksteder jeg har spurgt nogle klamphuggere, der er villig
til at lave noget, der i sidste ende kan ødelægge min bil...?? kan jeg bare
ikke lige forestille mig.,,!

havde nemlig i første omgang tænkt mig selv at skifte den, hvilket ikke
skulle være noget problem for mig, har da selv skiftet før i andre biler,
samt lavet andre mekaniker opgaver på mine egne biler der er en del sværere
end det her..

og ender ok med at skifte den selv under alle omstændigheder, ds mekanikeren
ikke skal have det meste af vores SU, ihvertfald ikke lige i denne omgang.
så alle råd i den her forbindelse modtages gerne.

m.v.h.

Bossy

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-10-07 07:47

bossy skrev:

> så hvad
> gør de så.....??? strammer den efter øjemål....??

På min Kadett skulle man osse bruge en fin dims til kontrol...

....men man kunne osse vride remmen på det længste sted, hvorefter man kun
måtte kunne vride den 90 grader

Sådan er der så meget
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Møller

Dato : 23-10-07 21:24

Hans Paulin (6310) skrev:

> På min Kadett skulle man osse bruge en fin dims til kontrol...
>
> ...men man kunne osse vride remmen på det længste sted, hvorefter man kun
> måtte kunne vride den 90 grader

Jeg tror, at det er den mest udbredte metode, hvis man da ikke har en
automatisk spændeanordning som på mange PSA- motorer.
Man skal blot huske at spænde strammeren med fjederen fjederen fast efter at
have turnet motoren 1 gang

Gad vide om en AX ikke har det? Jeg checker lige, hvis jeg altså kan finde
det og hvis der ikke kommer andet i vejen.

Har du lige motortype ved hånden: TU1?
Men umiddelbart ser det ud til at det er med automat timing belt tensioner,
og så er det a pice of cake! hvis man altså kan se forskel på en fjedre og
en bolt

Møller