VF Guppy og Kampfisk!
Fra : MH

Dato : 12-07-01 20:34

Jeg har ledt igennem 2 år nu (eller holdt øje), og jeg har været i en del
butikker. Jeg har dog ingen steder fundet dem, andet end vildguppy i
Tandkarpen på amagerbrogade, men de var selvfølgelig ikke til salg . Er
der nogle der ved hvor de 2 er til at få fat i i vildtfanget eksemplare?

MvH
Morten

Fra : Søren Steffensen

Dato : 12-07-01 21:30

Jeg har set Vilde guppyer i Planteimporten et par gange !

--
SOS - www.overclockingdk.com
icq: 102169245

Fra : Karsten Plesner

Dato : 12-07-01 23:15

> [...]
> Tandkarpen på amagerbrogade, men de var selvfølgelig ikke til salg . Er
> der nogle der ved hvor de 2 er til at få fat i i vildtfanget eksemplare?

Jeg har en stamme af vildguppyer. Send en email, hvis du er interesseret. Bor
i Høje Taastrup.

M.v.h.
Karsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 12-07-01 23:45

Hej.
Hvis du vil have fat i vilde kampfisk, vil jeg anbefale dig at tage turen
omlring akvariebutikken (de nærmeste) og se lidt på de akvariene som
indeholder hunkampfisk. Jeg købte tre hunfisk, hvor jeg så endte op med at
to af dem var hanner. Var først i sidste uge at jeg fandt ud at de var vilde
fisk. Hviste nemlig ikke at det stadig gik an at komme over sådanne
eksemplarer. Efter at jeg havde købt dem, gik der ikke mer end tre uger, før
jeg forstod at dette ikke var hunner, men hanfisk. Når man skal se forskeld
på han og hun i denne sammenhengen, er det bare at se efter en lille "hvid"
prik foran analfinden. Er den der, er det en hun. Er den der ikke - er der
stor chance for at det er en vildtfanget han. Har set mange af dem i
butikkerne - og de to jeg fik er ennormt flotte. Nogle af dem kan godt ligne
lidt på meget farverige hunner, men min erfaring, er at de er lidt større.
Held og lykke med jagten.
Hilsen Ditte

Fra : Karsten Plesner

Dato : 13-07-01 00:46

> [...]
> lidt på meget farverige hunner, men min erfaring, er at de er lidt større.

Den kønsforskel du nævner der er vist ikke almindelig kendt i de kredse, hvor
labyrintfiske interesserede færdes. Jeg har beskæftiget mig med labyrintfisk i
omkring 20 år bl.a. også med en del vildformer af kampfisk. Den stemmer heller
ikke overens med de kønsforskelle, der er beskrevet i eneste af de bøger, jeg
har om emnet. Til gengæld har du ret i, at det sker, at der optræder en enkelt
han mellem hunnerne engang i mellem. Hvis der var mere end en af dem i akvariet,
ville de slås til der kun var en tilbage. Skal du skelne mellem han og hun hos
vildformerne skal du sammenligne finner og farver. Hanner har lidt større finner
og er kraftigere farvet end hunner. Hunner er ofte svagt stribede udenfor
yngletiden.

Uanset man kan være heldig at finde en kortfinnet han blandt hunnerne hos
dyrehandleren, så vil afkommet alligevel blive noget skravl, da det er hunnerne
der bærer det gen, som medfører store finner hos hannerne. Hvis du parrer en nok
så flot slørkampfiskehan med en hun af vildformen, så får hanner blandt ungerne
små finner, mens den omvendte kombination giver han-unger med store/større
finner.

Alt andet lige, så er kampfisk en meget fascinerende fisk, som bare desværre er
en af dem, der mennesket har udvalgt til at blive omdannet til et misfoster, som
dårligt kan svømme. Vildformen er i forvejen så tilpas spændende, at der absolut
ikke er nogen grund til at prøve at 'forbedre' den.

M.v.h.
Karsten

Fra : Ludo

Dato : 15-07-01 10:00

Henven dig i klubbwn poecilia de kender nok nogle der har vildfangede
(med garanti) til salg

Fra : Karsten Plesner

Dato : 15-07-01 12:54

> Henven dig i klubbwn poecilia de kender nok nogle der har vildfangede
> (med garanti) til salg

Jeg er selv medlem af Poecilia og har lavet en aftale med Morten. I øvrigt et
godt råd.

M.v.h.
Karsten

Fra : ALEX KOFOD

Dato : 15-07-01 22:59

ja det ved jeg de er herover på bornholm i dus med dyrende men jeg kender
ikke prisen