MS Windows
briani 27239
Forkert startmenu
Fra : Per Andreasen

Dato : 11-11-07 11:41

Efter en opdatering af skærmdrivere har min computer fået flere menupunkter
under opstarten. Det første, og desværre også det, der bliver valgt default,
hedder "Windows <standard>", og det kan maskinen ikke starte op på. Den
kommer med en meddelelse om en manglende fil og bliver herefter i
DOS-prompten, og jeg må efterfølgende genstarte. Det andet menupunkt hedder
"Windows XP Home Edition" og er det korrekte. Der er derfor ingen problemer,
når jeg vælger dette punkt.
Situationen betyder imidlertid, at jeg ikke kan starte maskinen, gå ud i
køkkenet og tage mig en kop kaffe og efterfølgende sætte mig ved en maskine,
der er klar til brug. Jeg er nødt til at sidde ved maskinen og vælge det
korrekte menupunkt under opstarten. Er der én, der kan hjælpe mig med dette
lille irritationsmoment? Enten ved at få fjernet det forkerte menupunkt
eller ved at vælge det korrekte som default.
På forhånd tak Per Andreasen

Fra : Klaus H

Dato : 11-11-07 11:50

"Per Andreasen" <per.andreasen(fjern.parantes)@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:fh6m7a$25n9$1@newsbin.cybercity.dk...
> [...]
> mig med dette lille irritationsmoment? Enten ved at få fjernet det
> forkerte menupunkt eller ved at vælge det korrekte som default.

Når du har fået Windows op at køre, skal du gå i roden på C: drevet og
redigere boot.ini.

Min ser sådan ud:

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home
Edition" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /noexecute=optin /fastdetect
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Genoprettelseskonsol" /cmdcons

Klaus H

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-07 11:54

> [...]
> mig med dette lille irritationsmoment? Enten ved at få fjernet det
> forkerte menupunkt eller ved at vælge det korrekte som default.

Hej !

Vejen frem kunne være:

Denne computer
Egenskaber
Avanceret
Start og genoprettelse
Indstillinger

mvh

Abricosicus

Fra : Per Andreasen

Dato : 11-11-07 14:04

> Hej !
>
> Vejen frem kunne være:
>
> Denne computer
> Egenskaber
> Avanceret
> Start og genoprettelse
> Indstillinger
>

> mvh
>
> Abricosicus

Tak for hjælpen. Det er jo netop boot.ini, man redigerer med din anvisning.
Den samme som Klaus omtaler. Min ser således ud, og jeg kan ikke se, at den
skulle forsøge at starte andet end Windows XP Home Edition:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS/NOGUIBOOT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home
Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

mvh Per

Fra : Per Andreasen

Dato : 11-11-07 14:12

I er nogle guttermænner, begge to.
Jeg slog korsets tegn for mig og kopierede Klaus boot loader ind på min egen
boot.ini så den nu ser således ud:

...og nu virker det perfekt.

Mange tak for hjælpen Per

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-07 14:23

> [...]
> [operating systems]
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home

Hej igen!

Det kunne være "NOGUIBOOT", der lavede ulykkerne.

mvh

Abricosicus