MS Windows
briani 27239
dualcore cpu og win xp ?
Fra : not@home.se

Dato : 05-11-07 16:44

hej jeg ved ikke helt om det er det rigtige sted at spørge men jeg
prøver jeg har en atlon 64 dualcore 5000 og xp pro sp2 alt hardware er
tiptop og hurtigt men jeg syntes nogle gange at programmer kan hakke
når jeg laver flere ting samtidigt og nu er spørgsmålet findes der
specielle programmer der kan udnytte dualcore eller er det selve cpuen
der skal finde ud af hvilke programmer den skal bruge hvilken kerne på
?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-11-07 20:09

not@home.se wrote:

> når jeg laver flere ting samtidigt og nu er spørgsmålet findes der
> specielle programmer der kan udnytte dualcore eller er det selve cpuen

Programmerne skal kunne håndtere flere CPU'er (eller kerner) for at få
det fulde udbytte.

Jesper Poulsen

Fra : not@home.se

Dato : 05-11-07 20:56

On Mon, 05 Nov 2007 20:08:50 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Programmerne skal kunne håndtere flere CPU'er (eller kerner) for at få
>det fulde udbytte.

ok hvordan finder man ud af om de kan det ? er det helt specielle
programmer eller er det en form for opdatering til hver enkelt program
man kan hente eller hvordan finder jeg ud af det ?

Fra : Anders \(6400 Sønder~

Dato : 05-11-07 21:10

Din CPU har ikke noget at siger vedr. dit hakkeri.
Det der kunne have betydning kan være dit grafikkort el. dit ram.
Bruger selv som grundregel 1GB ram til alm. brug.
Skal jeg så spille (gider ikke), så vil sætte et passende grafikkort i
computeren.
For onboard grafik tager også resourcer af rammen, og lige pludselig har du
ikke ram nok i, og det er det jeg tror der kan være dit problem.

Anyway, hvormeget ram har du i din comp. og hvor hurtige er de ?

Fra : not@home.se

Dato : 05-11-07 22:09

On Mon, 5 Nov 2007 21:10:00 +0100, "Anders \(6400 Sønderborg\)"
<anders.forst@gmail.com> wrote:

> [...]
>ikke ram nok i, og det er det jeg tror der kan være dit problem.
>
>Anyway, hvormeget ram har du i din comp. og hvor hurtige er de ?

det er ikke det der er problemet da jeg har et hd2600xt (512mb ram
grafikkort og 2 giga ram corsair megahurtige det hele er lige købt og
burde være ret hurtigt og er det også i spil men hvis jeg ser tv via
mit tvkort så kommer problemet nogle gange når jeg åbner mange
programmer men det er nok noget med mine codecs til tvkortet det er
pisse indviklet men jeg havde håbet at dualcore ville kunne klare det
meste

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-07 21:59

<not@home.se> wrote in message
> men jeg syntes nogle gange at programmer kan hakke
> når jeg laver flere ting samtidigt

Hvad laver du helt nøjagtigt (hvilke ting er startet) og kan du gentage det
om og om igen?
Et sted at starte kunne være i Task Manager - der kan du så hvilke/hvilken
process der tager din kraft (nb. ignorer "system idle process" - det er ikke
en process, men viser hvad den har "idle" = ledig). Det kan være noget
software, f.eks. iTunes eller lign. Der er noget software som kører
periodisk. Windows Automatic Update kan også æde resourcer.
Det kan også være hardware, selvom jeg ikke tror på RAM som ellers
foreslået. F.eks. hakker alle computere når man åbner/lukker cd-rom drevet -
det er ikke der ikke noget at gøre ved. Hvis alt ovenstående ikke sporer dig
ind på noget, må du evt. igang med at skifte hardware ud, stykke for stykke
indtil problemet er fundet.

Men prøv at notere dig ved hvad eller hvornår den hakker, kig i Task
Manager, og fortæl os hvad der sker.

mvh
///M

Fra : not@home.se

Dato : 05-11-07 22:09

On Mon, 5 Nov 2007 21:59:09 +0100, "///M" <nomail> wrote:

> [...]
>indtil problemet er fundet.
>
>Men prøv at notere dig ved hvad eller hvornår den hakker, kig i Task

det kommer især når jeg pakker store filer ud med winrar eller
overfører store filer til min mobil via usb
og det der sker er at billedet i mit tvkort begynder at hakke eller
stivner totalt
jeg har prøvet ret mange codecs til tvplayeren (mytheatre) og bruger
nu dschaler5 , men jeg syntes at det er overdrevet indviklet med de
codec til at starte med skulle mit tvkort jo kunne klare det hele i
stedet for at min cpu skal klare det derfor købte jeg kortet (hd2600xt
radeon) men det har jeg næsten opgivet og prøver nu at få min cpu til
at køre perfekt i stedet for. jeg ved godt at denne gruppe sikkert
ikke er det rette sted at spørge om codec og håber også at min cpu
kunne klare det hele ellers må jeg jo prøve at købe en 6000dualcore i
stedet for syntes bare at jeg er ved at have brugt mange penge på det
snart ( suk )

Fra : Hans

Dato : 06-11-07 09:30

not@home.se wrote:
> [...]
> overfører store filer til min mobil via usb
> og det der sker er at billedet i mit tvkort begynder at hakke eller

Dit problem er nok at TV-kortet streamer til harddisken når du ser TV p.g.a.
time shift funktionen, og hvis du så samtidig kopierer store filer går det
galt, hvis det hele sker på den samme harddisk.

Hvis du har flere harddiske i maskinen, så sørg for at TV-kortets
arbejdsmappe ligger på en anden harddisk end den du bruger til at overføre
store filer fra og til.

Hans

Fra : not@home.se

Dato : 06-11-07 15:45

> [...]
>
>Hvis du har flere harddiske i maskinen, så sørg for at TV-kortets
>arbejdsmappe ligger på en anden harddisk end den du bruger til at overføre

nåe ja det lyder faktisk helt logisk, og ja jeg bruger timeshift og
især hvis jeg ser discovery HD så ryger der 100mb ind i minuttet, men
jeg har en sata2 disk så troede egentlig at den kunne klare det hele
men hvis jeg købte en disk mere ville det egentlig så ikke være det
samme eller vil jeg kunne overføre hurtigere hvis min tlf eller winrar
overfører på den ene disk og tvkortet timeshifter på den anden ?

Fra : Hans

Dato : 06-11-07 16:45

not@home.se wrote:

> [...]
> samme eller vil jeg kunne overføre hurtigere hvis min tlf eller winrar
> overfører på den ene disk og tvkortet timeshifter på den anden ?

Disken kan trods alt kun være et sted af gangen, og hvis du starter endnu en
overførsel af data, så vil det helt klart gå ud over den totale ydevnene når
begge dele foregår på den samme fysiske disk.

Som jeg skrev skal du fordele dine opgaver på hver sin harddisk, da de så
ikke vil påvirke hinanden.

Du mangler nemlig ikke cpukraft, men udelukkende harddiskressurcer.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-07 16:58

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message
> [...]

> en overførsel af data, så vil det helt klart gå ud over den totale
> ydevnene når begge dele foregår på den samme fysiske disk.

Helt enig.

> Som jeg skrev skal du fordele dine opgaver på hver sin harddisk, da de så
> ikke vil påvirke hinanden.

Controlleren skal også kunne følge med - det er ikke kun harddisken(e).

mvh
///M

Fra : Hans

Dato : 06-11-07 17:01

///M wrote:

> Controlleren skal også kunne følge med - det er ikke kun
> harddisken(e).
Controllerne er ikke flaskehalsen her, da de sidder direkte på
chipsætbussen. Båndbredden vil være langt større end den transfer nutidens
harddiske kan præstere.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-07 14:32

> Controllerne er ikke flaskehalsen her, da de sidder direkte på
> chipsætbussen. Båndbredden vil være langt større end den transfer nutidens
> harddiske kan præstere.

Teori <> praksis (virkelighed)

Men jeg er tilbøjelig til at give dig ret sålænge der ikke sidder mere end
to diske på controlleren.

mvh
///M

Fra : not@home.se

Dato : 06-11-07 19:14

On Tue, 6 Nov 2007 16:45:13 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>ikke vil påvirke hinanden.
>
>Du mangler nemlig ikke cpukraft, men udelukkende harddiskressurcer.

vil jeg så egentlig kunne instalere hele min tvplayer og
timeshiftmappen på en disk for sig selv? eller kan jeg kun have
timeshiftmappen til at ligge på den nye disk ?

jeg har nemlig altid haft alle mine programmer på samme disk som
windows ligger

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-11-07 19:20

not@home.se wrote:

> vil jeg så egentlig kunne instalere hele min tvplayer og
> timeshiftmappen på en disk for sig selv? eller kan jeg kun have
> timeshiftmappen til at ligge på den nye disk ?

Playeren kan du roligt have på systemdisken. Understøtter playeren at
timeshiftmappen ligger på en anden disk?

> jeg har nemlig altid haft alle mine programmer på samme disk som
> windows ligger

Det giver den ringeste ydelse man kan forestille sig.

Jesper Poulsen

Fra : not@home.se

Dato : 06-11-07 21:01

>Playeren kan du roligt have på systemdisken. Understøtter playeren at
>timeshiftmappen ligger på en anden disk?

jeg kan selv bestemme hvor timeshiftmappen skal ligge så jeg går ud
fra at jeg også kan ligge den på en anden disk men jeg ved det ikke da
jeg ikke har prøvet det

>Det giver den ringeste ydelse man kan forestille sig.

nå jeg har ellers altid troet at det var hurtigst at lægge programmer
samme sted som windows ligger ? hvis jeg lægger programmet på en anden
disk skal der så ikke sendes data fra windows og til den anden disk og
tilbage igen ? eller er det bare mig der har misforstået det helt ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-11-07 21:11

not@home.se wrote:

> samme sted som windows ligger ? hvis jeg lægger programmet på en anden
> disk skal der så ikke sendes data fra windows og til den anden disk og
> tilbage igen ? eller er det bare mig der har misforstået det helt ?

Jo, der skal sendes data frem og tilbage. Fidusen ligger i at der er
tale om to selvstændige diske, således at læsehovedet ikke skal flyttes
fra den ene ende af disken til den anden for hver læsning.

Disse fordele gælder _kun_ for flere _fysiske_ diske. Antallet af
partitioner på en disk bør holdes til et minimum og data bør så vidt
muligt holdes på samme partition.

Jesper Poulsen

Fra : not@home.se

Dato : 06-11-07 22:01

On Tue, 06 Nov 2007 21:10:48 +0100, Jesper Poulsen
> [...]

>Disse fordele gælder _kun_ for flere _fysiske_ diske. Antallet af
>partitioner på en disk bør holdes til et minimum og data bør så vidt

ok jeg er lidt forviret, men mener du at det vil hjælpe hvis jeg
sætter en ekstra disk i computeren og lægger selve tvplayeren og dens
timeshiftmappe over på denne nye disk, eller mener du at jeg skal lade
playeren blive på systemdisken og kun timeshiftmappen over på den nye
disk ? vil det ikke give problemer hvis codecpakken ligger på
systemdisken og playeren på den nye disk ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-11-07 18:08

not@home.se wrote:

> ok jeg er lidt forviret, men mener du at det vil hjælpe hvis jeg
> sætter en ekstra disk i computeren og lægger selve tvplayeren og dens
> timeshiftmappe over på denne nye disk, eller mener du at jeg skal lade

Lad bare playeren ligge på systemdisken - den læses kun _en_ gang.

> disk ? vil det ikke give problemer hvis codecpakken ligger på
> systemdisken og playeren på den nye disk ?

Nej, det vil ikke give problemer.

Jesper Poulsen

Fra : not@home.se

Dato : 08-11-07 19:42

On Wed, 07 Nov 2007 18:07:52 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Lad bare playeren ligge på systemdisken - den læses kun _en_ gang.

hvad betyder, læses kun en gang ?

Fra : Brian Lund

Dato : 09-11-07 08:47

> hvad betyder, læses kun en gang ?

Computeren "læser" programmet én gang fra harddisken og ligger det i RAM ind
til du afslutter programmet. Det er kun idét du starter programmet at der
læses fra harddisken.

Nogenlunde det samme gælder for codecs.

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-07 09:48

<not@home.se> wrote in message

> det kommer især når jeg pakker store filer ud med winrar eller
> overfører store filer til min mobil via usb
> og det der sker er at billedet i mit tvkort begynder at hakke eller
> stivner totalt

Som nævnt, check lige Task Manager'en næste gang det sker for at indkredse
det.

At det sker (ofte) mens du ser TV er ikke overraskende for mig. Det sker
også hos mig (hakkeri). Det er driveren eller TV-softwaren der æder
resourcer, dog ser jeg meget sjældent TV på min pc. Det underlige (hos mig)
er at hvis jeg skifter kanal så nulstiller den og kører fint igen.

Det kan sagtens være harddisk-relateret som Hans er inde på, men nok kun
hvis du benytter timeshiftning.

mvh
///M